Ferrari vaikuttaa kyllä saaneen autoaan parannettua tälle kaudelle ja kolmen päivän testien aikana auton säädötkin näyttivät löytyvän. Ei edelleenkään näytä aivan helpolta ajettavalta, mutta toivottavasti riittävän helpolta myös kilpailumittaa ajatellen. Yksittäinen kierros ei missään tapauksessa ole ongelma, eihän se ollut ongelma edellisessäkään auton kehitysversiossa. Arvioisin nyt lähtötilanteessa auton olevan gridin toisiksi nopein. Yksittäisellä kierroksella radasta riippuen jopa nopein.
Red Bullin ajettavuudelle ei kyllä pärjää yksikään muu talli. Tähän toki se varaus, että näyttää edelleen, että auto vaatii aika tarkasti tietynlaista ajotapaa. Mitä hankalemmat kanttikivet radalla on, sitä enemmän Red Bull saa hyötyä loistavasta alustastaan (suspension) verrattuna muihin talleihin. Varsinkin Max tuntuu pystyvän tekemään radasta metri tolkulla leveämmän itselleen kuin kilpailijat. Jotenkin käsittämättömällä tavalla myös auton pohjalevy näyttää pysyvän radanpintaan nähden lähes vakiokorkeudella kokoajan (muilla talleilla ei toimi lähellekään samoin).
Omasta mielestäni Aston-Martin on erittäin ajettavan näköinen kapistus, vaikkei se olekaan yhtä eleetön kuin Red Bull, mutta ongelmana taitaa valitettavasti olla riittävä suorituskyvyn puute. Auto vaikuttaa ajettavuudeltaan hyvin samankaltaiselta kuin viime vuotinen auto, joten kuljettajat mukautuvat siihen erittäin helposti. Pelkään vaan ettei tätä autoa pystytä kehittämään nopeammaksi ja nopeammaksi kauden edetessä.
McLaren on kyllä itselleni suuri kysymysmerkki. Odotin sen taistelevan nopeudessaan jopa toisesta sijasta, mutta kolmen testipäivän jälkeen sijoitan sen kokonaissuorituskyvyssään vain viiden kärjen joukkoon (3-5).
Mersu näytti hitaalta julkaisukuvissa, muttei radalla enää ihan niin hitaalta. Toisaalta näyttää siltä, että Mersua pitää ajaa todella agressiivisesti, jotta sillä voi haastaa yksittäisellä kierroksella muun kärjen nopeudessa. Mielestäni auto ei ole kunnolla ajettava ja vaatii epäkäytännölliset säädöt, joilla pohjalevy raapii takanurkistaan rataa voimakkaissa sivuttaisvoimissa. Voisiko tämä johtua osittain Mersun takajousitusrakenteesta ja sen yhteistoiminnasta matalalle säädetyn ajokorkeuden kanssa? Tiputan nykyisellään Mersun sijalle 4-5, kärkitallien viimeisten joukkoon tai jopa keskitallien parhaaks (5)i.
Keskikasti saattaa parhaillaan sisältää kaikki loput tallit, sillä jos kaikki menee hyvin, niin tallien keskinäiset suorituskykyjen eroavuudet menevät niin hyvin ristiin, jotta kaikki saavat kilpailla säännöllisesti keskenään viimeisistä parista pistesijasta (kärjen kohdatessa ongelmia).