Abu Dhabin jälkikausikokeet

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Ferrarin insinöörit arvioivat eron olevan 3 kymppää Red Bulliin (Maxin autoon). Jos Mersu ja Ferrari ovat noin lähellä niin luvassa voi olla erittäin tasainen kausi. Esim Mersu on aina erittäin hyvä auton kehittämisessä + heillä on Hamilton.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Ferrarin insinöörit arvioivat eron olevan 3 kymppää Red Bulliin (Maxin autoon). Jos Mersu ja Ferrari ovat noin lähellä niin luvassa voi olla erittäin tasainen kausi. Esim Mersu on aina erittäin hyvä auton kehittämisessä + heillä on Hamilton.
Max ajoi tänään sekunnin hitaammin ja heco eilen, kuin viime vuoden paalu, niin veikkaan vauhtia löytyvän tarvittaessa vielä huimasti lisää. Ainakin ovat itse olleet kovin tyytyväisiä kehitykseen.
Olisi kyllä enemmän kuin tervetullutta, että kärjessäkin olisi kilpailua
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5257
Ferrarin insinöörit arvioivat eron olevan 3 kymppää Red Bulliin (Maxin autoon). Jos Mersu ja Ferrari ovat noin lähellä niin luvassa voi olla erittäin tasainen kausi. Esim Mersu on aina erittäin hyvä auton kehittämisessä + heillä on Hamilton.
Vähän luulen että Mersu ei ole tällä kaudella niin innokas kehittämään autoa Hamiltonin kanssa.
 

Vormulaniilo

Designer
Liittynyt
11.12.2021
Viestit
106
Talvitestien perusteella on aina vaikea vetää selkeitä johtopäätöksiä tallien välisistä suhteista. Aina tuntuu houkuttelevalta katsoa tuloksia kuin aika-ajon tuloksia, mutta todellisuudessa voimasuhteet pidetään piilossa ekaan kisaan. Uskon kyllä että Redbull piilottelee vauhtia enemmän ku muut. Luovat illuusiota tiukasta kamppailusta ja ekassa kisassa näemme Maxin ajavan paalupaikalta karkuun. Toivoisin toki että olen väärässä ja näkisimme vääntöä voitosta.

Kauden alku on kuitenkin aina erityinen ja jännityävä hetki kun emme ihan varmuudella tiedä voimasuhteita. Ehkä näemme jtn yllätyksiä esim Astonin tai Mclarenin osalta. He olivat kuitenkin jo viime kaudella kärjen tuntumassa nii pienillä oivalluksilla voivat saavuttaa merkittäviä tuloksia kisoissa. Mietityttää myös se miten RB on muuttanu ihan visuaalisestikkin konseptiaan melko tavalla. Kai se voi jtn yllätyksiä tarjota tällä kaudella esim rengaskuluman tai muun yllättävän factorin myötä. Katsellaan ja ihmetellään.
 

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Vähän luulen että Mersu ei ole tällä kaudella niin innokas kehittämään autoa Hamiltonin kanssa.
Hamilton on Hamilton. Ei Hamiltonille ole väliä minkälainen auto on, hän sopeutuu melkeinpä mihin vain. Mutta jos tuo ero on lähellekkään kolme kymppää Mersun & Ferrarin ja Red Bullin välillä, niin Hamilton pystyy sen tarvittavan tekemään ajamalla, kuten teki esimerkiksi 2018, kun taisteli Ferraria vastaan heikommalla autolla koko kauden ajan ja voitti mestaruuden, jäätävä kausi btw. Pidän tuota kautta 2010-luvun parhaimpana Alonson 2012 kauden ohella, menee Maxinkin 2023 kauden edelle heittämällä.

Mutta itse toivon kyllä että Red Bull on piilotellut vauhtiaan, mutta epäilen että muutkin ovat voineet myös, taisi olla Ferrarin speedtrap todella alhainen. Kuitenkin on hyvä muistaa että kun mennään ajassa parivuotta taaksepäin, niin kaikki tallithan vähättelivät itseään ja nostivat kommenteilla muita talleja ennakkosuosikin asemaan, muistan tämän erittäin hyvin. Tämän takia en jaksa kyllä hirveästi kiinnittää huomiota tallien kommentteihin koskien voimasuhteista, varsinkin Mersun joka on kahta viimeistä kautta lukuunottamatta ollut aina gridin isoin ja räikein bluffaaja.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Varmaan suorituskyvyn peittelyä tapahtuu testeissä, mutta mitä sillä tässä tilanteessa saavutetaan?

Kauden ensimmäinen kisa on jo kahdeksan vuorokauden kuluttua ja sitä seuraavaan on vain viikko lisää aikaa. Ensimmäinen kilpailu vielä samalla radalla kuin missä testaaminen tapahtuu. Lisäksi ollaan jo "kaukomailla" eli omalle tehtaalle on reilusti matkaa. Toki data kulkee tehtaalle realiajassa ja uudet osat tulevat vuorokaudessa lentokoneella paikan päälle, kunhan ne saadaan ensin suunnitelluiksi ja tehdyiksi. Mielestäni tilanne on hieman muuttunut verrattuna takavuosiin, jolloin ajettiin kahtena viikkona talvitestejä euroopassa ja matkattiin sen jälkeen kahden viikon päästä olevaan kaudenavaukseen Australiaan.

Miten tallit ovat päätyneet siihen, että nykyisessä tilanteessa suorituskyvyn piilottelusta olisi enemmän hyötyä kuin haittaa? Jos pystyt varmuudella sanomaan esimerkiksi miten kymmenen kiloa polttoainetta vaikuttaa autosi tankissa ja laskemaan se huomioiden kaikki omat suoritusarvosi sillä muuttujalla korjattuna lienee mahdollista saavuttaa hyötyä. Virheellisen arvion tekeminen on kuitenkin hyvinkin mahdollista ja sen mahdollisuuden voi poistaa täysin piilottelematta suorituskykyäsi "keinotekoisilla" tavoilla ilman, että kilpailevat tiimit kuitenkaan tietävän sinun ajavan ilman suorituskyvyn piilottelua.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2851
Ei nuo tallit tiedä itsekään missä mennään voimasuhteiden osalta ennen kuin ensimmäisessä aika-ajossa lyödään kaikki peliin. Ehkä joku tiimi on sen tehnyt jo testeissäkin, ehkä ei. Toki seuraavat toistensa tekemisiä tarkkaan ja kaiken näköisiä laskelmia voi suoranopeuksien ja kiihtyvyyden jne perusteella tehdä, mutta niin monta epävarmaa muuttujaa noihin laskuihin aina jää että parhaimmillaankin ovat vaan sinne päin.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Ferrari vaikuttaa kyllä saaneen autoaan parannettua tälle kaudelle ja kolmen päivän testien aikana auton säädötkin näyttivät löytyvän. Ei edelleenkään näytä aivan helpolta ajettavalta, mutta toivottavasti riittävän helpolta myös kilpailumittaa ajatellen. Yksittäinen kierros ei missään tapauksessa ole ongelma, eihän se ollut ongelma edellisessäkään auton kehitysversiossa. Arvioisin nyt lähtötilanteessa auton olevan gridin toisiksi nopein. Yksittäisellä kierroksella radasta riippuen jopa nopein.

Red Bullin ajettavuudelle ei kyllä pärjää yksikään muu talli. Tähän toki se varaus, että näyttää edelleen, että auto vaatii aika tarkasti tietynlaista ajotapaa. Mitä hankalemmat kanttikivet radalla on, sitä enemmän Red Bull saa hyötyä loistavasta alustastaan (suspension) verrattuna muihin talleihin. Varsinkin Max tuntuu pystyvän tekemään radasta metri tolkulla leveämmän itselleen kuin kilpailijat. Jotenkin käsittämättömällä tavalla myös auton pohjalevy näyttää pysyvän radanpintaan nähden lähes vakiokorkeudella kokoajan (muilla talleilla ei toimi lähellekään samoin).

Omasta mielestäni Aston-Martin on erittäin ajettavan näköinen kapistus, vaikkei se olekaan yhtä eleetön kuin Red Bull, mutta ongelmana taitaa valitettavasti olla riittävä suorituskyvyn puute. Auto vaikuttaa ajettavuudeltaan hyvin samankaltaiselta kuin viime vuotinen auto, joten kuljettajat mukautuvat siihen erittäin helposti. Pelkään vaan ettei tätä autoa pystytä kehittämään nopeammaksi ja nopeammaksi kauden edetessä.

McLaren on kyllä itselleni suuri kysymysmerkki. Odotin sen taistelevan nopeudessaan jopa toisesta sijasta, mutta kolmen testipäivän jälkeen sijoitan sen kokonaissuorituskyvyssään vain viiden kärjen joukkoon (3-5).

Mersu näytti hitaalta julkaisukuvissa, muttei radalla enää ihan niin hitaalta. Toisaalta näyttää siltä, että Mersua pitää ajaa todella agressiivisesti, jotta sillä voi haastaa yksittäisellä kierroksella muun kärjen nopeudessa. Mielestäni auto ei ole kunnolla ajettava ja vaatii epäkäytännölliset säädöt, joilla pohjalevy raapii takanurkistaan rataa voimakkaissa sivuttaisvoimissa. Voisiko tämä johtua osittain Mersun takajousitusrakenteesta ja sen yhteistoiminnasta matalalle säädetyn ajokorkeuden kanssa? Tiputan nykyisellään Mersun sijalle 4-5, kärkitallien viimeisten joukkoon tai jopa keskitallien parhaaks (5)i.

Keskikasti saattaa parhaillaan sisältää kaikki loput tallit, sillä jos kaikki menee hyvin, niin tallien keskinäiset suorituskykyjen eroavuudet menevät niin hyvin ristiin, jotta kaikki saavat kilpailla säännöllisesti keskenään viimeisistä parista pistesijasta (kärjen kohdatessa ongelmia).
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Ei nuo tallit tiedä itsekään missä mennään voimasuhteiden osalta ennen kuin ensimmäisessä aika-ajossa lyödään kaikki peliin. Ehkä joku tiimi on sen tehnyt jo testeissäkin, ehkä ei. Toki seuraavat toistensa tekemisiä tarkkaan ja kaiken näköisiä laskelmia voi suoranopeuksien ja kiihtyvyyden jne perusteella tehdä, mutta niin monta epävarmaa muuttujaa noihin laskuihin aina jää että parhaimmillaankin ovat vaan sinne päin.
+1
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Omia ajatuksia.
RB on RB
Ferkku on tehnyt ison parannuksen ajettavuuteen ja myös renkaiden hallintaan ja -kulumaan, niin jospa pääsisi edes välillä haastamaan tasapöisesti.
Mese on aika kso kysymysmerkki, mutta kauden aikana saavat yleensä paljon aikaan.
AM ei samassa tilanteessa, kuin viime vuonna, mutta tasaista menoa nytkin.
Mäkiltä itsekin odotin enemmän.
Karppiset... toivottavasti ei ole toistakin RBn tallia top-3, sen verran ajoittain näyttänyt meno hyvältä.
Alpine ainakin alussa tuntuu olevan hukassa autonsa kanssa. Neljän vikan tallin joukossa nyt.
Williams/Sauber parantaneet huimasti ja varsinkin Sauber, mutta auttaako kuin sijaan 8?
Haas näyttää taas vauhdin puolesta samalta kuin ajaessaan vanhalla autolla uutta kautta, mutta ajettavuus on siihen verrattuna paljon parempi.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Yllättävän ylös nostaa AMn ja Mesen. Olisin laittanut sijan alemmas.

Ja Karppiset on aivan kannassa tässä arviossa. Jousitus ja aerokin näyttää toimivan, kun rengas ei pahemmin kulu
Jotenkin omituinen graafi verraten muuhun dataan mitä on kerrottu. Voisitko pliis droppaa tuon "karppiset" pois kun se vaan kuulostaa niin ärsyttävältä.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Vähän luulen että Mersu ei ole tällä kaudella niin innokas kehittämään autoa Hamiltonin kanssa.
Tää voi olla. Ja mitä sitten jos on Hamilton? Ferrarilla on Lec joka on nopeampi kuljettaja. Ja jos uuden auton renkaatkin kestää kunnolla niin Lec on myös nopeampi kisakuljettaja.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Hamilton on Hamilton. Ei Hamiltonille ole väliä minkälainen auto on, hän sopeutuu melkeinpä mihin vain. Mutta jos tuo ero on lähellekkään kolme kymppää Mersun & Ferrarin ja Red Bullin välillä, niin Hamilton pystyy sen tarvittavan tekemään ajamalla, kuten teki esimerkiksi 2018, kun taisteli Ferraria vastaan heikommalla autolla koko kauden ajan ja voitti mestaruuden, jäätävä kausi btw.
Mitä beeässää. Viime kautta edellisellä kaudella Russel sopeutui suorastaan ylivoimaisesti nopeammin Zero Pod-autoon ja voitti myös pisteissä Hamiltonin. 2018 Ferrari ja Mese oli kauden alussa aika lähellä toisiaan kuten oli 2017. Mut Mersulla on ihan ylivertainen kehitystahti ollut aina Ferrariin nähden. Paitsi viime vuonna kun Ferkku teki ihmeen ja lanseerasi käytännössä semi-uuden auton kesken kauden. Mikä tää Hamilton kultin ylläpito-beeässä on? En ymmärrä. Hän oli ihan huippu ja on edelleen huippu, muttei ainakaan nykyään mikään sopeutumisen mestari. Muutenhan hän olisi pyyhkinyt Russelilla lattiaa 2022 tai Jensonia oliko 2011. Hävisi molemmille pisteissä. Ja Rosbergillekin hävisi. Tosi se oli pikemminkin kaluston hajoamisen ongelma. Kuten oli Kimin kausi 2003 joka olis ollut mestaruus jos kone ei olis rikkoontunut Nurrella vahvalta kärkipaikalta. Se oli kaikenlisäksi huonommalla autolla kuin oli Ferrari -mut tää lienee yleisessä tiedossa.

Sen voin sanoa, että se on kylmää kyytiä kun Hami tulee Ferrarille. Ja sitten etsitään syitä kaikesta mahdollisesta. Mut tää jää kaikkien nähtäväksi ja onneksi ei kovin kauaa mene siihen :)

Mut vertailu on siinä mielessä epäreilua, että Lewis ajaa vääjäämättä uransa loppupuolta eikä ole ehkä enää niin terävässä kunnossa kuin oli Lecin ikäisenä. No mut, paljon tulee riippumaan siitä, kummalle auto sopii paremmin. Jos sopii paremmin Hamille -niin hän voi edes yrittää haastaa Lecin, mut jos sopii molemmille hyvin, niin tilanne tulee todennäköisesti olemaan jossain määrin nöyryyttävä Hamiltonille. Mut hän voi edelleen käyttää "auto ei sovi mulle" -kortin tietty.
 
Viimeksi muokattu:

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Mitä beeässää. Viime kautta edellisellä kaudella Russel sopeutui suorastaan ylivoimaisesti nopeammin Zero Pod-autoon ja voitti myös pisteissä Hamiltonin. 2018 Ferrari ja Mese oli kauden alussa aika lähellä toisiaan kuten oli 2017. Mut Mersulla on ihan ylivertainen kehitystahti ollut aina Ferrariin nähden. Paitsi viime vuonna kun Ferkku teki ihmeen ja lanseerasi käytännössä semi-uuden auton kesken kauden. Mikä tää Hamilton kultin ylläpito-beeässä on? En ymmärrä. Hän oli ihan huippu ja on edelleen huippu, muttei ainakaan nykyään mikään sopeutumisen mestari. Muutenhan hän olisi pyyhkinyt Russelilla lattiaa 2022 tai Jensonia oliko 2011. Hävisi molemmille pisteissä.
Tuo ensimmäinen väitteesi on mielestäni vain harha. On yleisesti tiedossa että Hamilton toimi tallin koekaniinina ensimmäiset 8 kisaa kun halusivat ymmärtää autoa paremmin, tämän jakson takia Russell oli lopulta pisteissä edellä. Hamiltonin kausi 2011 oli heikko jos vertaa maailmanmestari Buttoniin, mutta siihen se sitten jääkin. Olisiko tuo sitten se ainoa kausi paristakymmenestä kaudesta kun ei ole pystynyt saamaan autosta kaikkea irti? Itse vaikka en niin Hamiltonista välitäkkään, niin todettakoon että mielestäni tällä osa-alueella Hamilton on parhaimmistoa Alonson ohella.

Itse pidän Mersun autoa kaudella 2018 huonompana kuin Ferrarin. Hamilton sattui vaan ajamaan silloin yhden uransa parhaista kausista, älä anna sen hämätä. Valtteri Bottas oli samalla autolla pistetaulukossa viides.
 
Viimeksi muokattu:

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Tuo ensimmäinen väitteesi on mielestäni vain harha. On yleisesti tiedossa että Hamilton toimi tallin koekaniinina ensimmäiset 8 kisaa kun halusivat ymmärtää autoa paremmin, tämän jakson takia Russell oli lopulta pisteissä edellä. Hamiltonin kausi 2011 oli heikko jos vertaa maailmanmestari Buttoniin, mutta siihen se sitten jääkin. Olisiko tuo sitten se ainoa kausi paristakymmenestä kaudesta kun ei ole pystynyt saamaan autosta kaikkea irti? Itse vaikka en niin Hamiltonista välitäkkään, niin todettakoon että mielestäni tällä osa-alueella Hamilton on parhaimmistoa Alonson ohella.

Itse pidän Mersun autoa kaudella 2018 huonompana kuin Ferrarin. Hamilton sattui vaan ajamaan silloin yhden uransa parhaista kausista, älä anna sen hämätä. Valtteri Bottas oli samalla autolla pistetaulukossa viides.
"On yleisesti tiedossa että Hamilton toimi tallin koekaniinina ensimmäiset 8 kisaa " Jassoo, tämä yleinen "fakta" ei ole tavoittanut mun korvia. Saisinko lähteen tähän. Eniten mua tässä epäilyttää se, että Hami jotenkin alistuisi moiseen rooliin niin, että tallikaveri porskuttaa pisteitä. Eihän se kuulu kenenkään huippukuskin pirtaan, että "hävitään" nyt tallikaverille ja kehitetään autoa. Itseasiassa se on tyypillisesti kakkoskuskien rooli -ja hami ei ole koskaan ollut kakkoskuski lukuunottamatta 2007 kauden alkua.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5257
Hamilton on Hamilton. Ei Hamiltonille ole väliä minkälainen auto on, hän sopeutuu melkeinpä mihin vain.
Hamilton tosiaan on Hamilton. Huvittavaa että hän ei ole voittanut kisaakaan pariin vuoteen ja "sopeutuu mihin vain". Muuten vaan on parina vuotena parkunut että FIAn pitäisi muuttaa sääntöjä, koska auto pomppii liikaa. Auton ohjaamokin on väärässä paikassa. Nyt vaihtaa tallia kun on eri mieltä Mersun kanssa minkälainen auton tulisi olla. Kuulostaa kaikelta muulta kuin "Hamiltonille ei ole autolla väliä".

Mutta jos tuo ero on lähellekkään kolme kymppää Mersun & Ferrarin ja Red Bullin välillä, niin Hamilton pystyy sen tarvittavan tekemään ajamalla, kuten teki esimerkiksi 2018, kun taisteli Ferraria vastaan heikommalla autolla koko kauden ajan ja voitti mestaruuden, jäätävä kausi btw. Pidän tuota kautta 2010-luvun parhaimpana Alonson 2012 kauden ohella, menee Maxinkin 2023 kauden edelle heittämällä.
Kun kuski voittaa 19/22 kisaa niin siinä jää kaikki muut kaudet taakse. Se kertoo brutaalista ylivoimasta yhden kuskin toimesta.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5257
Tuo ensimmäinen väitteesi on mielestäni vain harha. On yleisesti tiedossa että Hamilton toimi tallin koekaniinina ensimmäiset 8 kisaa kun halusivat ymmärtää autoa paremmin, tämän jakson takia Russell oli lopulta pisteissä edellä. Hamiltonin kausi 2011 oli heikko jos vertaa maailmanmestari Buttoniin, mutta siihen se sitten jääkin. Olisiko tuo sitten se ainoa kausi paristakymmenestä kaudesta kun ei ole pystynyt saamaan autosta kaikkea irti? Itse vaikka en niin Hamiltonista välitäkkään, niin todettakoon että mielestäni tällä osa-alueella Hamilton on parhaimmistoa Alonson ohella.

Itse pidän Mersun autoa kaudella 2018 huonompana kuin Ferrarin. Hamilton sattui vaan ajamaan silloin yhden uransa parhaista kausista, älä anna sen hämätä. Valtteri Bottas oli samalla autolla pistetaulukossa viides.
Kausi 2022 oli Hamiltonin uran heikoimpia ja silti tätä kautta jaksetaan ylistää Hamilton kultistien toimesta. Hamiltonista tulikin lajihistorian ensimmäinen joka heitti pyyhkeen kehään lahjoittamalle oma-aloitteisesti pisteitä tallikaverilleen. Tuon tason ammattilaiset eivät pystyisi antamaan tasoitusta edes mökkiolympialaisissa niin ei todellakaan omassa ammatissaankaan. Ihan kuin kukaan kuski ehdottaisi itse tallimääräyksiä yhteisen hyvän puolesta.

Tietenkään sillä ei ollut osuutta asiaan että Hamilton ei voinut sietää autonsa käytöstä niin onko mikään ihme että Hamilton ("joka sopeutuu mihin vaan") ottaa asian työn alle ja rupeaa testaamaan radikaaleja ratkaisuja autoon joka tuhosi hänen selkäänsä. Siitä on myös Totokin puhunut että molemmat testailivat radikaaleja setuppeja, mutta Hamiltonilla ne menivät enemmän pieleen. Kun Hamiltonin auto oli loppukaudesta "kunnossa" niin siltikään hän ei pystynyt kesätauon jälkeen pieksemään Russellia. Noloa yrittää laittaa Hamiltonin kausi 2022 huonon auton uhriksi kun tallipäällikötkin rankkasivat Russellin paremmaksi. Tämä Hamiltonin paremmuus kaudella 2022 on vain harvojen forumistien harha, jotka eivät pääse yli siitä että Bottaksen tilalle tuli joku uusi joka teki heti parempaa työtä.
 
Ylös