Jotain näyttävää Valen pitäisi saada aikaan. Auto on tietysti mitä on, niin helpommin sanottu kuin tehty. Mutta kai tuossa tilanteessa voisi jo vaikka vähän isommalla riskillä yrittää starteissa ja avauskierroksilla jotain.
Eikö ne yritä kerätä pisteitä itselle ja tallille (imo tärkeämpi)? Ei sitä kilpailua ekassa mutkassa tai ekoilla kierroksilla ratkaista. Viimeisen kierroksen jälkeen jaetaan pisteet (yleensä).
Jos ajat häntäpään talleissa ja taistelet lähtökohtaisesti viimeisistä jaossa olevista pisteistä nykyisessä erittäin tasaisessa sarjassa on kisastrategialla yritettävä jotain ihan muuta kuin suorituskykyisellä kalustolla. Lähinnä Jeddahin radalla pitäisi tässä tilanteessa ajoittaa oma varikkokäynti muista pääasiallisista kilpakumppaneista eri ajankohtaa ja toivoa itselle parempaa turva-auto hetkeä. Sitten jos oma optimaalinen mahdollisuus missataan niin kannattaa alkaa säästämään omaa kalustoa (tekniikkaa ja budjettia) seuraavaa kilpailua varten (poislukien mahdollisten lisäkierrosten tuoma testaushyöty).
Muistutan Sauberin saavuttaneen avauskilpailussa huiman yhdennentoista sijan, jota voinee pitää tallille lähes täydellisenä onnistumisena?
Millaisen strategian itse valitsisitte, jos olisitte strategiasta vastaava viimeisistä pistesijoista taistelevassa tasaisessa joukossa (Sauber, Haas, Williams, RB, Alpine)?
Itse todennäköisesti hylkäisin matemaattisen nopeimman strategian ja kokeilisin jotain muuta "tuuriin" perustuvaa, jos oletettavasti kauden tallimestaruuspisteissä häntäpään viimeinen viisi tallia ratkaisee keskinäisen paremmuutensa muutaman pisteen tai korkeintaan kymmenen pisteen kokonaismäärällä. Eritysesti valitsisin molemmille tallin kuljettajille vahvasti toisistaan poikkeavan strategian, koska ei ole hyötyä että omat kuljettajat taistelevat samoilla vahvuuksilla ja heikkouksilla "samasta sijainnista radalla toisiaan vastaan, kun voi yrittää "arpoa" parempaa yllätystä kahdella eri arvalla.