Formula 1 – 2024 – 2 – Saudi-Arabian GP

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4022
Saaren podcastissa Bottas sanoi että alkukausi tulee olemaan erittäin tärkeä koska sopimusneuvotteluita startataan jo muutaman kisan jälkeen. Toistuuko tässä nyt tämä sama kun pitäisi ajaa sopimuksesta niin alkaa jäätyminen. Tätä menoa edes Haas ei katso päinkään.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2517
Se eka stintti pehmeillä meni ihan hukkaan, ruuhkassa samaa vauhtia edellä ajavien kanssa, mutta eipä siinä kovempaakaan voi mennä jos ohi ei pääse. Lopun toinen stoppi oli varmaan vaan kokeilu tehdä jotain poikkeavaa kun ei tuolta kovilla jatkamalla ainakaan mihinkään olisi noustu. Ei siinä mitään hävittykään.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
707
Jotain näyttävää Valen pitäisi saada aikaan. Auto on tietysti mitä on, niin helpommin sanottu kuin tehty. Mutta kai tuossa tilanteessa voisi jo vaikka vähän isommalla riskillä yrittää starteissa ja avauskierroksilla jotain.
Eikö ne yritä kerätä pisteitä itselle ja tallille (imo tärkeämpi)? Ei sitä kilpailua ekassa mutkassa tai ekoilla kierroksilla ratkaista. Viimeisen kierroksen jälkeen jaetaan pisteet (yleensä).

Jos ajat häntäpään talleissa ja taistelet lähtökohtaisesti viimeisistä jaossa olevista pisteistä nykyisessä erittäin tasaisessa sarjassa on kisastrategialla yritettävä jotain ihan muuta kuin suorituskykyisellä kalustolla. Lähinnä Jeddahin radalla pitäisi tässä tilanteessa ajoittaa oma varikkokäynti muista pääasiallisista kilpakumppaneista eri ajankohtaa ja toivoa itselle parempaa turva-auto hetkeä. Sitten jos oma optimaalinen mahdollisuus missataan niin kannattaa alkaa säästämään omaa kalustoa (tekniikkaa ja budjettia) seuraavaa kilpailua varten (poislukien mahdollisten lisäkierrosten tuoma testaushyöty).

Muistutan Sauberin saavuttaneen avauskilpailussa huiman yhdennentoista sijan, jota voinee pitää tallille lähes täydellisenä onnistumisena?

Millaisen strategian itse valitsisitte, jos olisitte strategiasta vastaava viimeisistä pistesijoista taistelevassa tasaisessa joukossa (Sauber, Haas, Williams, RB, Alpine)?


Itse todennäköisesti hylkäisin matemaattisen nopeimman strategian ja kokeilisin jotain muuta "tuuriin" perustuvaa, jos oletettavasti kauden tallimestaruuspisteissä häntäpään viimeinen viisi tallia ratkaisee keskinäisen paremmuutensa muutaman pisteen tai korkeintaan kymmenen pisteen kokonaismäärällä. Eritysesti valitsisin molemmille tallin kuljettajille vahvasti toisistaan poikkeavan strategian, koska ei ole hyötyä että omat kuljettajat taistelevat samoilla vahvuuksilla ja heikkouksilla "samasta sijainnista radalla toisiaan vastaan, kun voi yrittää "arpoa" parempaa yllätystä kahdella eri arvalla.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
707
Sauberilla on tainnut olla kahdessa kauden ensimmäisessä kilpailussa molemmissa merkittäviä ongelmia varikkokäynneillä. Eikö molemmissa kilpailuissa ole toisen kuljettajan renkaanvaihdon yhteydessä renkaankiinnitysmutteri (tai vastaava) pettänyt tai ainakin hidastanut renkaan kiinnittämistä merkittävästi? Bahrainissa Bottas ei sijoituksia hirveästi tainnut menettää, koska oli jo valmiiksi varsin perällä, mutta miten Zhoulla tilanne oli Jeddahissa?
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2517
Eikö ne yritä kerätä pisteitä itselle ja tallille (imo tärkeämpi)? Ei sitä kilpailua ekassa mutkassa tai ekoilla kierroksilla ratkaista. Viimeisen kierroksen jälkeen jaetaan pisteet (yleensä).

Jos ajat häntäpään talleissa ja taistelet lähtökohtaisesti viimeisistä jaossa olevista pisteistä nykyisessä erittäin tasaisessa sarjassa on kisastrategialla yritettävä jotain ihan muuta kuin suorituskykyisellä kalustolla. Lähinnä Jeddahin radalla pitäisi tässä tilanteessa ajoittaa oma varikkokäynti muista pääasiallisista kilpakumppaneista eri ajankohtaa ja toivoa itselle parempaa turva-auto hetkeä. Sitten jos oma optimaalinen mahdollisuus missataan niin kannattaa alkaa säästämään omaa kalustoa (tekniikkaa ja budjettia) seuraavaa kilpailua varten (poislukien mahdollisten lisäkierrosten tuoma testaushyöty).

Muistutan Sauberin saavuttaneen avauskilpailussa huiman yhdennentoista sijan, jota voinee pitää tallille lähes täydellisenä onnistumisena?

Millaisen strategian itse valitsisitte, jos olisitte strategiasta vastaava viimeisistä pistesijoista taistelevassa tasaisessa joukossa (Sauber, Haas, Williams, RB, Alpine)?


Itse todennäköisesti hylkäisin matemaattisen nopeimman strategian ja kokeilisin jotain muuta "tuuriin" perustuvaa, jos oletettavasti kauden tallimestaruuspisteissä häntäpään viimeinen viisi tallia ratkaisee keskinäisen paremmuutensa muutaman pisteen tai korkeintaan kymmenen pisteen kokonaismäärällä. Eritysesti valitsisin molemmille tallin kuljettajille vahvasti toisistaan poikkeavan strategian, koska ei ole hyötyä että omat kuljettajat taistelevat samoilla vahvuuksilla ja heikkouksilla "samasta sijainnista radalla toisiaan vastaan, kun voi yrittää "arpoa" parempaa yllätystä kahdella eri arvalla.
Zhoun viime kisan 11. sija mahdollistui pitkälti sillä että onnistui startissa/avauskierroksella poimimaan neljä sijoitusta. Samaan itse asiassa olisi ollut Haasin kikkailujen avulla mahdollisuus eilenkin, mutta ei pysynyt Hulkenbergin perässä, niin että olisi ehtinyt tuohon Magnussenin luomaan rakoon tekemään stoppinsa.

Sauberin kisavauhti on näiden kahden kisan perusteella sellaista että jos ollaan alun jälkeen hännillä, niin kyllä se pistetaisto on pitkälti siinä, ellei nyt joku hillitön turva-automunkki satu kohdalle. Siinä mielessä kyllä samaa mieltä, että sama olisi jotain muista poikkeavaa tuuritaktiikkaa lähteä miettimään jo heti siinä kohtaa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8430
Sijainti
Vantaa
Jotain näyttävää Valen pitäisi saada aikaan. Auto on tietysti mitä on, niin helpommin sanottu kuin tehty. Mutta kai tuossa tilanteessa voisi jo vaikka vähän isommalla riskillä yrittää starteissa ja avauskierroksilla jotain.
Startti oli itse asiassa aika hyvä siihen saakka kunnes ilmeisesti rattiin tuli keltaisten lippujen varoitusvalo. Mikä lie ollut siihenkin syynä.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2721
Hyvin taisteli Haas pari pisteen tallille. Magnussenin rangaistuksilla ei lopulta ollut väliä, kun Hulkenbäri sen pisteen korjasi.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8430
Sijainti
Vantaa
Zhoun viime kisan 11. sija mahdollistui pitkälti sillä että onnistui startissa/avauskierroksella poimimaan neljä sijoitusta. Samaan itse asiassa olisi ollut Haasin kikkailujen avulla mahdollisuus eilenkin, mutta ei pysynyt Hulkenbergin perässä, niin että olisi ehtinyt tuohon Magnussenin luomaan rakoon tekemään stoppinsa.

Sauberin kisavauhti on näiden kahden kisan perusteella sellaista että jos ollaan alun jälkeen hännillä, niin kyllä se pistetaisto on pitkälti siinä, ellei nyt joku hillitön turva-automunkki satu kohdalle. Siinä mielessä kyllä samaa mieltä, että sama olisi jotain muista poikkeavaa tuuritaktiikkaa lähteä miettimään jo heti siinä kohtaa.
Zhoulla oli avauskisassa myös täysin optimaalinen taktiikka. Teki pienen undercutin, jolla peittosi mm. Tsunodan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8430
Sijainti
Vantaa
Staken pitäisi laittaa taktikot pihalle. Harjoitukset näyttivät jo sen, että kovilla renkailla ovat täysin hukassa. Mervikin hoki sitä useamman kerran perjantaina ja lauantaina. No mitäpä tekee Alfa. Laitetaan startissa softit ja yritetään ajaa pitkä stintti kovilla. Kaikista paras taktiikka olisi ollut Medium - Soft tai Soft-Medium. Bottaksen olisi kannattanut laittaa mediumit ekan stopin kohdalla alle ja yrittää ajaa niillä maaliin. Se olisi ollut aggressiivinen taktiikka.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2517
Bahrainissa Bottas ei sijoituksia hirveästi tainnut menettää, koska oli jo valmiiksi varsin perällä, mutta miten Zhoulla tilanne oli Jeddahissa?
Ei merkitystä. Viimeisenä olisi tullut takaisin radalle joka tapauksessa, ehkä Bottaksen kanssa jonkun väännön olisi voinut vielä loppuun saada aikaiseksi korkeintaan.
 
Viimeksi muokattu:

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2517
Staken pitäisi laittaa taktikot pihalle. Harjoitukset näyttivät jo sen, että kovilla renkailla ovat täysin hukassa. Mervikin hoki sitä useamman kerran perjantaina ja lauantaina. No mitäpä tekee Alfa. Laitetaan startissa softit ja yritetään ajaa pitkä stintti kovilla. Kaikista paras taktiikka olisi ollut Medium - Soft tai Soft-Medium. Bottaksen olisi kannattanut laittaa mediumit ekan stopin kohdalla alle ja yrittää ajaa niillä maaliin. Se olisi ollut aggressiivinen taktiikka.
Nojaa. Tuolla kaikista parhaalla taktiikalla ajoi ainoastaan Norris, Hamilton ja Zhou, vain sen takia että eivät pysähtyneet turva-auton aikana. Kukaan muukaan ei siinä kohtaa heittänyt muuta kuin hardia alle. Tiedä sitten olisiko jälkiviisaasti kannattanut, mutta hankala kyllä uskoa että kaikki tiimit olisi niin väärin laskeneet rengaskulumat.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3118
Hyvin taisteli Haas pari pisteen tallille. Magnussenin rangaistuksilla ei lopulta ollut väliä, kun Hulkenbäri sen pisteen korjasi.
Kmag toimi tulppana ja hidasteli tarkoituksella rankun jälkeen, niin Hulkki sai paremmat mahdollisuudet. Carb miettii valituksen tekemistä epäurheilijamaisuuspykälässä
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3118
Nojaa. Tuolla kaikista parhaalla taktiikalla ajoi ainoastaan Norris, Hamilton ja Zhou, vain sen takia että eivät pysähtyneet turva-auton aikana. Kukaan muukaan ei siinä kohtaa heittänyt muuta kuin hardia alle. Tiedä sitten olisiko jälkiviisaasti kannattanut, mutta hankala kyllä uskoa että kaikki tiimit olisi niin väärin laskeneet rengaskulumat.
Nämä taisivat ajaa reilusti pidemmän stintin mediumeilla, mitä Pirelli ilmoitti stintin pituudeksi.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
707
Eilen (ainoa) turva-auto -tilanne tuli niin aikaisessa vaiheessa kisaa, että itseäni oikein ihmetytti kuinka lähes kaikki vaihtoivat silloin jo renkaat. Varsinkin, kun loppupeleissä näytti, että niillä oli tarkoitus ajaa koko loppu kisamatka maaliin asti. Toki olivat selvästi laskeneet oikein renkaiden kestävän maaliin asti, mutta silti siinä jää vastapeliä auki jollekin toiselle, joka ei vaihda renkaita ja hyödyntää mahdollisen toisen turva-auto tilanteen. Lisäksi takaa tulijat voivat ottaa toisen renkaan vaihdon todella myöhään kilpailussa ja siinä vaiheessa tuleva turva-auto tilanne, jossa itse ei ehtisi renkaita vaihtaa voisi olla täysi katastrofi.

Lisäksi jättäen renkaat vaihtamatta ensimmäisellä varikkopysähdyksellä olisi aina ollut mahdollisuus myös hyvin harvinaiseen punaiseen lippuun ja sen mahdollistamaan kilpailun tilapäiseen keskeytykseen ja ilmaiseen renkaiden vaihtoon. Tällä radalla on merkittävästi kohonnut mahdollisuus myös punaisiin lippuihin, koska turva-auto todennäköisyyskin lienee aivan kärkitasoa kaikista sarjan radoista (suhteellisen pienellä otannalla tosin).
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2517
Nämä taisivat ajaa reilusti pidemmän stintin mediumeilla, mitä Pirelli ilmoitti stintin pituudeksi.
Nojoo totta. 41 kierrosta oli Zhoun stintti, 43 olisi tullut jos olisi turva-auton kohdalla heittänyt mediumit alle eli sikäli olisi varmasti kyllä kestänyt nekin. Olisiko sitten ollut kokonaisuutena nopeampi on toki toinen juttu.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
707
Kmag toimi tulppana ja hidasteli tarkoituksella rankun jälkeen, niin Hulkki sai paremmat mahdollisuudet. Carb miettii valituksen tekemistä epäurheilijamaisuuspykälässä
Tässä on kyllä se vaara ellei tähän rangaistuksen ottamiseen ja sen epäurheilijamaiseen hyödyntämiseen nyt puututa niin loppukausi painitaankin tuomariston kanssa, kun myös kaikki muut viimeisistä pisteistä taistelevat alkavat käyttämään samoja otteita ja tekniikoita.


Tuo sääntöjä rikkoen saavutetun rataposition hyödyntäminen radalla, jossa on vaikeaa ohittaa, sopii keinovalikoimaan mille tahansa häntäpään tallille, joka saa molemmista autostaan aika-ajoihin tarpeeksi nopean. Myös toisen auton nostaminen ylös aika-ajoissa voi riittää radalla, jossa undercut on voimakas, rengaskuluma vähäinen ja ohittaminen vaikeaa.

Itse olen aina pitänyt lajin yhtenä hienoutena vastaavan kaltaisten kikkailujen hyödyntämistä (hidastelu tallikaveria auttaakseen), kunhan se hidastelu tehdään tarkasti sääntöjen sallimilla keinoilla. Samoin olen aina arvostanut old school -tapaa jättää auton verran tyhjää kilpakumppanille, kun autot ovat vähänkään vierekkäin radalla. Näin saavutettu ohitus tai ohituksen estäminen on mielestäni arvostettavaa toisin kuin nykyinen tilan sulkemistekniikka rinnakkain mutkaan ajettaessa. (IMO tässä lajissa pitäisi alkaa jakaa tyylipisteitä hienoista suoritteista ja rangaista nössöilystä/mamoilusta, joksi luen mm. jarrutusalueella ajolinjan muuttamisen ohitusta estääkseen, sekä edellämainitun mutkassa toisen ulos pakottamisen).
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5733
Tiedän, että vasta kaksi kisaa on ajettu, mutta olisikohan aika miettiä F1:n pistejärjestelmää uusiksi. Autot on niin luotettavia, että näiden loppupään tiimien vertailu toisiinsa on hankalaa, ja yksittäiset hyvät viikonloput saavat aivan liian suurta arvoa valmistajien mestaruudessa. Tällä hetkellä sarjassa puolille talleista on hyvä saavutus, jos keräävät yhdenkin pisteen viikonlopusta.

1000010336.jpg
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
707
Pistejärjestelmästä voisi olla fiksua käydä keskustelua. Toisaalta sitä ei voida muuttaa kulloisenkin vallltsevan tilanteen mukaan vaan sen tulisi olla pitkällä aikavälillä toimiva.

Mielestäni pisteet kymmenelle ensimmäiselle on huomattavasti parempi kuin pisteet vain kuudelle ensimmäiselle. Se olisiko pisteet kahdelletoista tai kahdellekymmenelle ensimmäiselle paremmat vaikuttaa juurikin tallien keskinäinen kilpailukyky ja erityisesti luotettavuus, sekä halu korostaa tai vähentää riskinottoa.

Uskon ja toivon, että tällä kaudella käytössä oleva pistejärjestelmä toimii erityisen hyvin juurikin vallitsevassa tallien keskinäisessä asetelmassa (lukuunottamatta ylivoimaista Red Bullia, sekä väliinputoaja AstonMartinia). Ylempi kasti taistelee isompien pisteiden jakautumisesta keskenään optimoimalla kisastrategioitaan ja alempi kasti taistelee viimeisistä ehkä yhdestä tai kahdesta jäljelle jäävästä pistesijasta käyttäen hyvinkin toisistaan poikkeavia keinoja.

Piste nopeimmasta kierroksesta tai pisteitä aika-ajoista, en kyllä voi nykyisellään kannattaa. Ilman niitäkin laji toimi vuosikymmeniä niin lisäarvoa en kyllä oikein tajua...
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9189
Bottas ja Ricciardo olivat niin täysin kuutamolla jo toista kertaa tällä kaudella, että kumpikin sietäisi korvata aiemmin hylkyyn joutuneella junnulla. Sauber-Ferrarin puolella voisi vaikka ajattaa Théo Pourchairea ja Toro Rosso vaikka sitten Mick Schumacheria.
Lawson ajoi siihen tapaan viime kaudella, että hän ansaitsisi sen perusteella vakipaikan. Juurikin RB:llä.
 
Ylös