F1-Uutisia 2024

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5654
F2-mestaruus taisi karata jo liian kauas, mutta voisiko Paul Aron nousta vielä Hitech kytköksen myötä vaihtoehdoksi Alpinelle.
Taitaa jäädä F2-sarjaan vielä toiseksi kaudeksi ja ehkä sitten kaudeksi 2027 katsellaan F1-mahiksia.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4233
Wheatley siirtyy RBltä Sauberille. Tämä on hyvä kaappaus ja varmasti hyötyä, kun on osaava tallin rakentaja. Alkaa RBllä olemaan aika hankalaa katoa johtoportaassa.

https://x.com/redbullracing/status/1818983239144423909
RBn ilmoituksessa on sinänsä huvittavaa, että se julkisti Sauberin uuden tallipäälikön, eikä Sauber itse.

Toisaalta taitaa tykätä muutenkin ilmoittaa muiden puolesta, kun taisi aikanaan myös julkistaa Ferkun uuden kuskin ja Alnoson lähdön sieltä, kun kertoi Vettelin ajavan seuraavalla kaudella punaisissa
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
RBn ilmoituksessa on sinänsä huvittavaa, että se julkisti Sauberin uuden tallipäälikön, eikä Sauber itse.

Toisaalta taitaa tykätä muutenkin ilmoittaa muiden puolesta, kun taisi aikanaan myös julkistaa Ferkun uuden kuskin ja Alnoson lähdön sieltä, kun kertoi Vettelin ajavan seuraavalla kaudella punaisissa
Hornerilta myös aika mahtipontiset kommentit

After giving his thanks to Wheatley for his role in the team's success, Christian Horner adds: "Red Bull Racing have tremendous strength and depth and this provides opportunity to elevate others within the team. We will announce a new team structure in the coming weeks."

https://x.com/ChrisMedlandF1/status/1818981772228481211
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5111
Totta kai Horner on tämänkin tilanteen voittaja eikä tunnu missään mitkään Neweyt ja Wheatleyt. Eikä varmaan tuntuisi Maxinkaan lähtö missään.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4233
Stellan kanssa tehty myös monivuotinen jatkopahvi Mäkille.
Paljon tallipäälikköuutisia yhteen päivään.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9586
Sijainti
Helsinki
Tuleeko välitankkaukset takaisin 2026 uusien sääntöjen myötä? Kun katsoo vanhempia kisakoosteita niin välitankkaukset toi todella paljon lisää variaatioita taktiikkaan. Mielestäni nykyisen rengassäännön ohella se lisäisi taktisia mahdollisuuksia.

Polttoaineen määrä voisi silti olla rajattu yhteensä 100kg (nykymääeä muistaakseni). Turvallisuusongelmat saisi todennäköisesti ratkaistua teknisesti esim auton oltava 1 sek paikoillaan kun letku irroitettu tai tulee 5sek rangaistus.

Olisi hieno nähdä, että jokin kuljettaja ottaisi lähtöön enemmän bensaa ja hardit, toinen lähtisi taaempaa kevyellä ja softeilla, jolloin molemmilla olisi optimoitu rengas+polttoainekuorma, mikä lisäisi autojen nopeuseroja kilpailun eri vaiheissa.

Mielestäni turvallisuuden nojalla on poistettu yksi erittäin tärkeä taktinen puoli lajista, mikä pitäisi olla ratkaistavissa teknisesti. Lisäisi myös renkaanvaihtajien turvallisuutta kun allejäämisen riski tai renkaan huonon kiinnityksen riski pienenisi.
Renkaanvaihtamisen turvallisuutta voisi myös tehostaa siirtymällä F2-pysähdyksiin eli kaksi henkeä per rengas. Stopeista tosin tulisi palon hitaampia.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9322
Omasta mielestäni nykyisellä tavalla on enemmän mahdollisuuksia muuttaa strategiaa kesken kisan. Välitankkausaikana autot "huononivat" varikkopysähdyksellä, joten varikkopysähdys tehtiin juuri silloin kun oli suunniteltu eikä ollut järkeä pysähtyä yhtään aiemmin (ja puhutaan kisoista, joissa ei nähdä turva-autoa tai muuttuvia sääolosuhteinta).

Belgian GP:tä ajatellen Russellin päätös pysyä vanhoilla renkailla loppuun asti oli säväyttävä, olkoonkin että tulos hylättiin kisan jälkeen.

Viimeisellä tankkauskaudella oli vain kaksi kisaa, jossa kärkikolmikossa tehtiin eri määrä stoppeja. Turkissa suurin osa teki kaksi stoppia ja kolmanneksi tullut Vettel kolme, Monzassa Brawnit selvisivät yhdellä stopilla ja kolmanneksi tullut Kimi oli kahden stopin taktiikalla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4233
Stopit olivat usein eri aikaan, josta tuli taktiikkaan paljonkin variaatioita, vaikka sama määrä stoppeja olikin. Monesti kannatti ajaa pidempi stintti, koska auto oli kevyempi, kuin tankattu, kun taas undercut ei myöskään ollut huono vaihtoehto, kun oma auto oli sitten myöhemmin kevyempi. Samalla varikolla oli kova kuhina insseillä, kun yrittivät saada selville kilpailijoiden bensamääriä ja pyrkivät ennakoimaan näiden taktiikan.
Kuskit myös ajoivat lusikka pohjassa huomattavasti enemmän, kuin tänä päivänä.
Ise kannattaisin ehdottomasti.

Turvallisuuskin parantunut varmasti niistä ajoista ja pahin ongelma seurasi tahallisesta vilpistä.

Nykyinenkin kelpaa tosin vallan mainiosti, vaikkakin kisat nykyään menevät lähinnä undercuttien peittoon, jonka yleensä aina aloittaa kuski, joka on kokannut kumejaan alun liian kovalla vauhdilla.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
123
Mm. Unkari 1998 tulee mieleen kisasta, jossa puhtaasti välitankkaustaktiikalla voitettiin kilpailu. Suurempi ongelma on mielestäni rengaskilpailun puute ja "tahallaan" huonot renkaat, joilla on pakko ajaa kisa läpi tietyllä tyylillä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4233
Rengasvalmistajien keskinäinen kilpailu teki aikanaan hienoja kilpailuja

Nykyinen tiukka rengassarjen rajoituskin rajoittaa paljon eri taktiikoiden vaihtelua.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6178
Useammassa rengastoimittajassa on puolensa ja puolensa. Toisaalta kilpailu pakottaa panostamaan laatuun paljon enemmän kuin Pirelli nyt tekee. Heidän kanssaan on ollut useita rengasfarsseja (ulkomuistista nyt ainakin Silverstone 2013 ja Baku 2021, sekä sadekelin renkaiden surkeus), eikä heidän asema lajissa ole oikein horjunut ollenkaan. Mutta aina on vaarana se, että tulee näitä kausia jolloin toisen rengasvalmistajan tallit ovat täysin kilpailukyvyttömiä.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1430
Useammassa rengastoimittajassa on puolensa ja puolensa. Toisaalta kilpailu pakottaa panostamaan laatuun paljon enemmän kuin Pirelli nyt tekee. Heidän kanssaan on ollut useita rengasfarsseja (ulkomuistista nyt ainakin Silverstone 2013 ja Baku 2021, sekä sadekelin renkaiden surkeus), eikä heidän asema lajissa ole oikein horjunut ollenkaan. Mutta aina on vaarana se, että tulee näitä kausia jolloin toisen rengasvalmistajan tallit ovat täysin kilpailukyvyttömiä.
Useamman rengastoimittajan tapauksessa käy myös helposti niin, että rengaskehitys tapahtuu kunkin toimittajan kärkitallin mieltymysten mukaan. Ja siitäkös parku pääsee, ainakin foorumilla. #rengaspolitiikka
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4233
Useamman rengastoimittajan tapauksessa käy myös helposti niin, että rengaskehitys tapahtuu kunkin toimittajan kärkitallin mieltymysten mukaan. Ja siitäkös parku pääsee, ainakin foorumilla. #rengaspolitiikka
Ferkullahan taisi ola jopa ihan oma seos jossain kohtaa
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1430
Yhtenä esimerkkinä muistaakseni 1998 loppukautta kohti Bridgestone kehitti eturenkaat täysin Häkkisen mieltymyksen mukaisesti, mikä ei sopinut muille talleille, eikä edes tallikaveri Coulthardille. Ja ihan oikeinhan oli niin toimia, koska lopputuloksena oli mestaruus ja Goodyearin päihittäminen.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2797
Niin, onhan tuo muistettava, että Pirelli tekee sellaisia kumeja kun on tilattu. Useamman rengasvalmistajan kilpaillessa renkaat muuttuisi kertaheitolla paremmiksi, mutta parantaisiko tuo sitten itse kilvanajoa, kun esim uuden ja kuluneen renkaan ero kaventuisi varmasti nykyisestä. Mene ja tiedä, voi olla että tuolla saataisiin vaan kustannukset nousuun ja kilpailuista tylsempiä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5654
Ferkullahan taisi ola jopa ihan oma seos jossain kohtaa
No tavallaan ehkä joo, kun Bridgestonen ainoana menestyvänä asiakkaana renkaat suunniteltiin täysin Ferrarin toiveiden mukaisesti. Muut tallit saivat sitten ylijäämäeriä. Joku Villeneuve taisi valittaakin, että Bridgestone paistaa Ferrarille tuoreet renkaat ja hänen tallinsa saa vain vanhoja nakkeja varaston perukoilta.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4233
Niin, onhan tuo muistettava, että Pirelli tekee sellaisia kumeja kun on tilattu. Useamman rengasvalmistajan kilpaillessa renkaat muuttuisi kertaheitolla paremmiksi, mutta parantaisiko tuo sitten itse kilvanajoa, kun esim uuden ja kuluneen renkaan ero kaventuisi varmasti nykyisestä. Mene ja tiedä, voi olla että tuolla saataisiin vaan kustannukset nousuun ja kilpailuista tylsempiä.
Aika tarkat krtieerit varmasti ovat tosiaan saaneet. Tuskin itse säveltävät kumien laatua.

Pitäisi suorituskyvyn pudotus olla suurempi ja renkaiden välinen ero myös huomattavasti suurempi, niin nähtäisiin paljon erilaisia tapahtumia, eikä pystyisi jauhamaan ylipitkien stinttien taktiikoita, ellei ole tosi hyvä näiden kanssa
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
123
En tiedä sitten, olisiko hyvä jos kisoihin tuotaisiin kaikki viisi seosta ja niitä saisi käyttää miten lystää, vaikka kuitenkin nykyisenmukaisesti niin, että kahta on pakko käyttää. Voi silti olla, että se ei muuttaisi mitään ja kuitenkin kaikki käyttäisivät samoja renkaita.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1430
En tiedä sitten, olisiko hyvä jos kisoihin tuotaisiin kaikki viisi seosta ja niitä saisi käyttää miten lystää, vaikka kuitenkin nykyisenmukaisesti niin, että kahta on pakko käyttää. Voi silti olla, että se ei muuttaisi mitään ja kuitenkin kaikki käyttäisivät samoja renkaita.
Tämähän se voisi olla hyvä ratkaisu sillä ehdolla, että tallit pitävät mölyt mahassa kun valitsevat riskillä liian pehmeitä seoksia kisaan ja rengas räjähtää. Muuten tulee rengasvalmistajalle vain huonoa pr:ää.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5654
Seosten määrää on rajoitettu ekologisista ja taloudellisista syistä ja ihan hyvä niin.

Tallit eivät muutenkaan oikein tykkää kuin yhdestä seoksesta ja kahta käytetään pakon vuoksi, niin eiköhän jokaisen seoksen tarjoaminen jokaiseen kisaan olisi täysin turhaa
 
Ylös