FIA rakentaa rallia.

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3348
Sijainti
Lahti
Toisaalta, ei kaiken tarvitse osua heti kohilleen. Erehtyminen on inhimillistä, ihmiset ovat epätäydellisiä jne jne. Kokeilemalla ihan käytännössä ilmeinen käy ilmeiseksi. Kaiken lisäksi pitäisi osata sen verran tihrustaa kristallipalleista, että miltähän se tulevaisuus kenties kukaties tulee ehkä näyttämään? Ajattelen tässä toista suurta rakkauttani l. motocrossia ja sen pistejärjestelmiä kautta vuosikymmenien. Kyllä näyttäisi tilastot hulluilta, jos olisi niitä alkukyhäelmiä vielä käytössä. Ei niissä tainnut olla järkeä silloin alussakaan, ja nyt ne vaikuttavat ihan kaheleilta.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
319
Saksassa ei ole hetkeen ajettu F1 GP:tä ja Belgiakin on uhanalla huolimatta Span messevästä baanasta. Isoilta osin kenkä hiertää rahasta. Sama tauti on leviämässä rallinkin puolelle eli ne piirtää kellä on liitua ja myös halua käyttää sitä. Saudeissa on. Enkä ihmettelisi vaikka Petronas sponssaisi MM-rallin Malesiaankin. Euroopan rooli tulee heikkenemään jollain aikataululla radikaalisti ja ehkä Eurooppaan pykätään pystyyn joku sähköhärveleiden sarja ja lopetetaan polttomoottoreilla kisaaminen vallan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9498
Sijainti
Helsinki
Jouhki ei ymmärrä Hyundain päätöstä lähteä WEC-sarjaan, sillä ketä se kiinnostaa.

https://www.is.fi/ralli/art-2000010707814.html

– Onhan ralli paljon tunnetumpaa kuin WEC, Jouhki jyrähtää.

– En minä ymmärrä, mikä helvetti siinä on niin paljon parempaa. Onhan siellä enemmän autoja, mutta eihän sitä sarjaa kukaan seuraa, kokenut rallimies äimistelee.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1351
Kokenut rallimies ei vissiin ole äimästelyltään kuullut Le Mansista.

Eipä siinä, Jouhkilla on rahaa kiinni rallissa, niin omalle bisnekselle on tietysti huonoa jos muut sarjat on houkuttelevampia.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1551
Jouhki alkaa kuulostaa äksyltä vanhalta sedältä. Mutta puhuu toki asiaakin. WECissä on paljon automerkkejä mukana ja jos haluaa julkisuutta on voitettava ne kaikki. Mutta jos lyöt Ferrarit ja Porschet, saat rajattomasti kunniaa, muuten olet yhtä yhdentekevä kun Toyoya F1 ssä ja pahimmassatapauksessa naurunalainen.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1280
Jouhki ei ymmärrä Hyundain päätöstä lähteä WEC-sarjaan, sillä ketä se kiinnostaa.

https://www.is.fi/ralli/art-2000010707814.html
"WRC:lle Hyundain lähtö olisi tietenkin iso isku, myöntää Jouhki.

– Eihän se hyvää tee sarjalle. Avaintekijä on, että pitäisi saada yksi tai kaksi tallia lisää. Ei sen enempää; jos talleja otetaan kymmenen, siinä on viisi häviäjää joka tapauksessa. Ja sehän ei ole koskaan hyvä, Jouhki sanoo."


Aika erikoista hourailua kyllä Jouhkilta. Nämä on siis jotkut Hippohiihdot, jossa jokaisen pitäisi voittaa? Kummasti tuo 10 tallia toimii esimerkiksi F1:ssä ja tulijoita hännille olisi enemmänkin. Kysymyshän on sarjan yleisestä kiinnostavuudesta, jossa mm. F1:ssä häntäpään talleillekin riittää silmäpareja.

Tottahan toki WRC-live rajaa tuota kärjen automäärää nykyään, mutta näkisin, että tuplamäärälläkin kärkiluokan autoja jokainen auto saataisiin näytettyä erikoiskokeella. Toki alkaisi tippumaan esim. WRC2-luokan näkyvyysaika livessä, mutta kait tuo alkaisi olla vain positiivinen ongelma ja ei sinänsä mikään ongelma edes.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Eipä siinä, Jouhkilla on rahaa kiinni rallissa, niin omalle bisnekselle on tietysti huonoa jos muut sarjat on houkuttelevampia.
Toki Jouhkin taloudellisen tilanteen kannalta sillä ei ole minkäänlaista merkitystä palautuvatko ralliin sijoitetut eurot vai eivät.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
"WRC:lle Hyundain lähtö olisi tietenkin iso isku, myöntää Jouhki.

– Eihän se hyvää tee sarjalle. Avaintekijä on, että pitäisi saada yksi tai kaksi tallia lisää. Ei sen enempää; jos talleja otetaan kymmenen, siinä on viisi häviäjää joka tapauksessa. Ja sehän ei ole koskaan hyvä, Jouhki sanoo."


Aika erikoista hourailua kyllä Jouhkilta. Nämä on siis jotkut Hippohiihdot, jossa jokaisen pitäisi voittaa? Kummasti tuo 10 tallia toimii esimerkiksi F1:ssä ja tulijoita hännille olisi enemmänkin. Kysymyshän on sarjan yleisestä kiinnostavuudesta, jossa mm. F1:ssä häntäpään talleillekin riittää silmäpareja.

Tottahan toki WRC-live rajaa tuota kärjen automäärää nykyään, mutta näkisin, että tuplamäärälläkin kärkiluokan autoja jokainen auto saataisiin näytettyä erikoiskokeella. Toki alkaisi tippumaan esim. WRC2-luokan näkyvyysaika livessä, mutta kait tuo alkaisi olla vain positiivinen ongelma ja ei sinänsä mikään ongelma edes.
Ymmärrän kyllä Jouhkin pointin. Ei se kilpailua paranna millään tavalla jos siellä on kymmenen tallia. Kun niistä voitosta ajaa kuitenkin se kolme-neljä tallia ja kolme-neljä kuljettajaa. Loput voi sitten ajella pienempien luokkien mestaruudesta kuten nytkin. Optimi olisi ehkä tuo 4 tallia ja jokaisessa 3 autoa. Silloin niihin autoihin riittää myös tasokkaita kuskeja. Näkyvyydestä siellä kuitekin taistellaan ja rallin erot formulaan verrattuna tulee tosiaan televisioinnissa. Ne viimeiset tallit eivät paljoa live aikaa rallin aikana saisi kun ajavat tunnin kärkeä perässä...
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1280
Ymmärrän kyllä Jouhkin pointin. Ei se kilpailua paranna millään tavalla jos siellä on kymmenen tallia. Kun niistä voitosta ajaa kuitenkin se kolme-neljä tallia ja kolme-neljä kuljettajaa. Loput voi sitten ajella pienempien luokkien mestaruudesta kuten nytkin. Optimi olisi ehkä tuo 4 tallia ja jokaisessa 3 autoa. Silloin niihin autoihin riittää myös tasokkaita kuskeja. Näkyvyydestä siellä kuitekin taistellaan ja rallin erot formulaan verrattuna tulee tosiaan televisioinnissa. Ne viimeiset tallit eivät paljoa live aikaa rallin aikana saisi kun ajavat tunnin kärkeä perässä...
Okei, meillä on aika eri ajattelutapa. Omasta mielestäni laaja kilpailukenttä takaa lajin hyvinvoinnin ja kehityksen.

Minusta WRC-livessä ruutuaika on hyvin lähellä vakiota joka kuskille ja käytännössä 15-20 autoa ainakin näytetään per erikoiskoe. Ymmärrän tuon pointin tasoeroista, mutta mielestäni se kisan ajaminen sijoista 6-10 on myös kisan ajamista, jos vain käsiä omaavia kuskeja löytyy ja mielestäni niitä löytyy lähempänä 20 kuskia, jotka voitaisiin laittaa samoihin kisoihin. Tokihan montaa vuotta kukaan talli ei haluaisi näistä sijoista 6-10 ajaa, mutta jos ei ole mahdollisuutta edes osallistua, niin ei ole mahdollisuutta ikinä noustakaan sinne mahdolliseen kärkeen.

Sinänsä tuo tallien kasvattiminen tähän hätään ei onnistuisi kuin sateliitti-/yksityistalleilla, mutta toisaalta se pitäisi kalustoerot suht pieninä. Tarkoittaen, että samaa autoa voisi käyttää useampi talli.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
365
"WRC:lle Hyundain lähtö olisi tietenkin iso isku, myöntää Jouhki.

– Eihän se hyvää tee sarjalle. Avaintekijä on, että pitäisi saada yksi tai kaksi tallia lisää. Ei sen enempää; jos talleja otetaan kymmenen, siinä on viisi häviäjää joka tapauksessa. Ja sehän ei ole koskaan hyvä, Jouhki sanoo."


Aika erikoista hourailua kyllä Jouhkilta. Nämä on siis jotkut Hippohiihdot, jossa jokaisen pitäisi voittaa? Kummasti tuo 10 tallia toimii esimerkiksi F1:ssä ja tulijoita hännille olisi enemmänkin. Kysymyshän on sarjan yleisestä kiinnostavuudesta, jossa mm. F1:ssä häntäpään talleillekin riittää silmäpareja.

Tottahan toki WRC-live rajaa tuota kärjen automäärää nykyään, mutta näkisin, että tuplamäärälläkin kärkiluokan autoja jokainen auto saataisiin näytettyä erikoiskokeella. Toki alkaisi tippumaan esim. WRC2-luokan näkyvyysaika livessä, mutta kait tuo alkaisi olla vain positiivinen ongelma ja ei sinänsä mikään ongelma edes.

Ei hippohiihdot vaan show'ta ja markkinointia. Jos tehtaat saisivat valita voittaako molemmat vai toinen toisen kustannuksella, millainen olisi vastaus?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1280
Ei hippohiihdot vaan show'ta ja markkinointia. Jos tehtaat saisivat valita voittaako molemmat vai yksi, millainen olisi vastaus?
Juu, mutta koska tietyllä tapaa "show ja markkinointi" on mennyt kilpailun ja itse urheilun edelle niin mielestäni MM-sarjan tilanne on nyt mikä se on...mutta toki vain oma näkemykseni.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Okei, meillä on aika eri ajattelutapa. Omasta mielestäni laaja kilpailukenttä takaa lajin hyvinvoinnin ja kehityksen.
Tästä olen hyvin pitkälti samaa mieltä, oma tahto ja ajatus on ihan sama eli toiveissani on vahva ja voimakas sarja missä kilpailu on kovaa joka tasolla...
Jos vie ajatusta pidemmälle, niin tuo aiemmin esittämäni 4:n tallin yhtälö olisi se ns. huippu. Sen alla nykyisen kaltaiset Rally2 teamit, joista jollain aikavälillä joku nousee tuohon top4 ja vastaavasti joku sitten putoaa pois... Saisi sitä jatkuvuutta sekä laajuutta siihen kenttään mitä ajoit takaa ja siten myös tällainen kakkostaso, kuten Rally2 tällä hetkellä on, säilyisi kilpailuvoimaisena ja tasokkaana. Mielestäni palkitsevampaa pienen tallin taistella siitä oman luokan mestaruudesta, kuin väkisin roikkua sijoilla ynnämuut siinä ykköstasolla. Liian iso pääluokka vie näkyvyyden sitten kakkostasolta ja ilman sitä näkyvyyttä nykyisen kaltainen Rally2 luokka kuolee.

Ja vaikka autoja olisikin parikymmentä niin hyvien kuljettajien löytyminen on sitten toinen juttu. Läpi rallin historian on siinä absoluuttisessa kärjessä ollut kulloinkin vain muutama kuljettaja kerrallaan. Ne muutamat taistelee voitoista ja mestaruuksista ja on täysin mahdotonta löytää esim. kymmeneen talliin edes ykkösautoon oikeasti voitosta ajava kuljettaja. Kun joukossa on aina se yksi "tojota/pösö" joka palkkaa viisi 1.- tai 2.-kuumaa kuskia vaan siksi kun niillä on varaa. Siksi tuollainen Rally2:n kaltainen luokka palvelee myös sitä ongelmaa. Siellä voi kerätä kokemusta kisoista ja kilpakumppaneista vähän pienemmällä vastuulla ja nousta sieltä sitten ykkösluokkaan kun on siihen valmis. Ettei käy kuten Solbergille.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Allekirjoitan yllä @cesar kirjoituksen. Kautta historian rallissa on ollu maksimissaan 4 tallia jotka taistelee voitoista ja loput on ollu kuriositeetteja. Mitä hyvää esim. Suzuki, Hyundain eka kokeilu tai vaikka Seat sai mm-sarjasta? Ei mitään.

Formuloissa on toki näkyvyyttä eri tavalla vaikka Sauberille/Alfa/mikä lie mut kyllähän sekin toiminta on vaan sellaista mukavaa läsnäoloa. Kuinka paljon Alfa-Romeo sai näkyvyydelle vastinetta kun ajoivat sijoista 15+. Ei se ainakaan merkin haluttavuutta lisää ja kun rallissa ollaan vielä enemmän niiden kuluttajan tuotteiden lähellä niin ei varmasti valmistaja kiinnostu kisaamaan 10+ sijoista, jos siellä on neljällä tallilla jo parhaat ykkös ja kakkoskuskit.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1551
Allekirjoitan yllä @cesar kirjoituksen. Kautta historian rallissa on ollu maksimissaan 4 tallia jotka taistelee voitoista ja loput on ollu kuriositeetteja. Mitä hyvää esim. Suzuki, Hyundain eka kokeilu tai vaikka Seat sai mm-sarjasta? Ei mitään.

Formuloissa on toki näkyvyyttä eri tavalla vaikka Sauberille/Alfa/mikä lie mut kyllähän sekin toiminta on vaan sellaista mukavaa läsnäoloa. Kuinka paljon Alfa-Romeo sai näkyvyydelle vastinetta kun ajoivat sijoista 15+. Ei se ainakaan merkin haluttavuutta lisää ja kun rallissa ollaan vielä enemmän niiden kuluttajan tuotteiden lähellä niin ei varmasti valmistaja kiinnostu kisaamaan 10+ sijoista, jos siellä on neljällä tallilla jo parhaat ykkös ja kakkoskuskit.
Suzuki, Seat, Hyundai vol 1 olivat epäonnistuneita projekteja, mutta aika oli silloin eri. Tarvittiin formula 1 tallin budjetit ja piti käyttää hullu määrä rahaa kun sai keksiä innovaatioita aika vapaasti. Nyt kaikki osat shoppaillaan kaupasta ja tekniikka on vakioitu. Nää em. tallit oli mukana kengännauhabudjeteilla, verrattavissa M sportin nykyisiim budjetteihin. Ainakin noiden tallien mukana olo varmisti sen, ettei N ryhmän mitsulla työnnetty sijalle 5 joka kisassa.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
733
Kyllä minun mieltäni lämmitti aikanaan Seat ja Škoda MM-sarjassa, vaikkei suurta menestystä tullutkaan. Molemmilla oli mielestäni urheilullinen imago vuosituhannen vaihteessa.

Varsinkin Seat oli upean näköinen keltaisena. Garden ja Rovanperän kolmossijat kaudelta 1999 antoivat lupauksen tulevasta menestyksestä.

Myös Mitsun WRC ja Škodan Fabia jaksoivat innostaa.

Hyundain Accent ja Suzuki eivät samalla tavalla villinneet, mutta kyllä huono pääluokan auto N-ryhmäläiset tai S1600:t voitti.

Varmasti voitosta taisteleva kärki sekä autoissa että kuskeissa tulee aina olemaan kapea, mutta siltikin more is more.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Kyllä minun mieltäni lämmitti aikanaan Seat ja Škoda MM-sarjassa, vaikkei suurta menestystä tullutkaan. Molemmilla oli mielestäni urheilullinen imago vuosituhannen vaihteessa.
Tästäkin ihan samaa mieltä. Skoda on ollut sellainen sympaattinen pikkutalli silloin kun itse ekoja kertoja olen penkalla ollut. Siitä nousu WRC:n ja nykyiseen Rally2 kärkeen on ollut ralli romantikolle hienoa seurattavaa. Mutta epäilen vahvasti että heillä olisi halu vaihtaa nykyinen Rally2 kärki Rally1:n häntäpäähän.... Paremman näkyvyyden saavat tällä keinoin ja kauppa käy. Toki eihän voi ennustaa miten kävisi jos ajaisivat Rally1:llä... Joka tapauksessa mikäli siihen lähtisivät niin panostus pitäisi kasvattaa vähintään potenssiin pii...
 
Ylös