Ei enään puhetta että pakko olla hybrid tai Ford vetäytyy kuten pari vuotta sitten sanoivat. Hassua että tekivät sitten kuitenkin Dakar auton jossa ei ole hybridiä.https://www.autosport.com/wrc/news/ford-wants-to-commit-to-wrc-future-but-2027-rules-must-be-right-for-everybody/
Jälleen korostetaan 2027 sääntöjen merkitystä ja tärkeyttä. Tällä kertaa asialla Fordin moottoriurheilupuolen ylin johtaja Mark Rushbrook.
Fordille Dakar on lava-auton markkinointia jenkeille, ralli hatchbackien markkinointia eurooppalaisille. Näin yksinkertaistettuna.Ei enään puhetta että pakko olla hybrid tai Ford vetäytyy kuten pari vuotta sitten sanoivat. Hassua että tekivät sitten kuitenkin Dakar auton jossa ei ole hybridiä.
Tai nykyään SUVien.Fordille Dakar on lava-auton markkinointia jenkeille, ralli hatchbackien markkinointia eurooppalaisille. Näin yksinkertaistettuna.
Jep, sinänsä vähän metsään mennyt vertaus tai tavoite, koska nykyiset R5-autot menevät jo tuota vauhtia. Mutta tarkoittaako Latvala ennemmin, että tekniikka ja tehomäärä on lähempänä näitä aikoja.Latvalan kommentteja tulevaisuuden säännöistä... Hintaa ja vauhtia alas...
Mielenkiintoinen kommentti tuo että vauhti saadaan 2011-2016 WRC tasolle, eli käytännössä nykyistä Rally2:n tasoa lähelle... Ymmärrettävää sikäli että vauhdit eivät voi jatkuvasti nousta ja jossain kohtaa on pakko tulla alaspäin. Jännä nähdä miten toteutetaan, kun samalla koitetaan säilyttää Rally2:n kilpailukyky ja markkina...
https://www.rallit.fi/jari-matti-latvalalta-herkullinen-paljastus-fia-on-onneksi-ymmartanyt-sen/
Totta, viimeinen siviili Fiesta valmistettiin noin vuosi sitten. Ja jotakin huhua oli liikenteessä, että M-Sport on myynyt viimeiseksi jääneen uuden Rally2 Fiestansa mutama kuukausi sitten. Eli niitäkään ei tule enää lisää. Skoda lopettaa Fabia mallin, kuten Hyundai i20:sen. Autot suurenevat, joten pitäisikö rallissakin harkita suosiolla isompia automalleja. Ei pelkästään skaalaamalla niitä pienemmiksi Yariksen kokoon. Esim. Skodalla Enyaq RS konsepti olisi ihan maukkaan näköinen myös rallipoluilla :https://dirtfish.com/rally/wrc/wrc-2027-crunch-talks-include-radical-rally2-overhaul/
Putkirunkoa harkitaan myös Rally2:een, koska uusia automalleja tähän segmenttiin ei tule enää
Eikös Hyundai ole lopettamassa / lopettanut vain N mallit i20:sestä ja i30:sestä. Noin ainakin nopean guugeloinnin perusteellaTotta, viimeinen siviili Fiesta valmistettiin noin vuosi sitten. Ja jotakin huhua oli liikenteessä, että M-Sport on myynyt viimeiseksi jääneen uuden Rally2 Fiestansa mutama kuukausi sitten. Eli niitäkään ei tule enää lisää. Skoda lopettaa Fabia mallin, kuten Hyundai i20:sen. Autot suurenevat, joten pitäisikö rallissakin harkita suosiolla isompia automalleja. Ei pelkästään skaalaamalla niitä pienemmiksi Yariksen kokoon. Esim. Skodalla Enyaq RS konsepti olisi ihan maukkaan näköinen myös rallipoluilla :
https://www.skodamagazine.fi/press/ensimmaiset-luonnoskuvat-skoda-enyaq-rs-race-konseptiautosta-joka-yhdistaa-moottoriurheilun-dnan-ja-vastuullisuuden/
Niin itseasiassa rallissa on mukana parhaillaan ne suurimmat autonvalmistajat maailmasta pois lukien viides (General Motors):Vuosikausia on toivottu ja houkuteltu ns. suuria autonvalmistajia tulemaan mukaan MM-sarjaan. Vaan mitä tapahtuisi, jos alettaisiinkin toivoa ihan päinvastaista, tyyliin: älkää tulko sotkemaan hienoa lajia jättimäisien budjettienne ja loputtomien huippukalliiden systeemienne kanssa! Ihan oikeasti, mitähän siinä tapahtuisi? Onko kömpelö ajatusleikkini vain nostalgian sävyttämä kuperkeikka menneisyyteen? Toisaalta, jos filosofisiksi heittäydytään, menneisyyttä ei enää ole, tulevaisuus on tuntematon= on vain tämä hetki. Se on sellainen, minkälaiseksi sen teemme ja minkälaisena sen koemme. Siksipä MM-ralliakin voidaan ajaa ihan millä itse päätämme, vaikka munaperse Volvoilla. Siihen tämä saattaa vielä mennäkin!
Kiitos ei näin monimutkaiselle systeemille kun kuskit ja toimittajat ei ymmärrä sellaisiaMutuillut, että pistesyystemiä voisi muokata siten ensi kaudeksi. Että päivän kolmelle nopeimmalle annettaisiin bonuspisteet 3-2-1. Tämä antaisi boostia jokaiseen kisapäivään ja kuskit eivät riiskeraisi avauspäivänä.
Muuten sama systeemi, kuin pre-2024.
Selkeämpihän tuo olisi kuin nykyinen.Kiitos ei näin monimutkaiselle systeemille kun kuskit ja toimittajat ei ymmärrä sellaisia
Hisse kisat on lähinnä vitsi nykyisin. EM arvo on kisoilla, jossa ei juurikaan ole muuta ikäkautensa huippukalustoa kuin BDA Eskot. Lahdessa Ralli-Matti dominoi kun ketään ulkomaista kv. tason kuljettajaa ei kisa kiinnostellut. Eikä varsinainen EM sarja ole sekään ihmeellisessä tikissä. Mestaruuden voi voittaa vain kruisailemalla osakilpailut läpi kun valtaosaa kiinnostaa ajaa vain muutamassa osakilpailussa.Niin itseasiassa rallissa on mukana parhaillaan ne suurimmat autonvalmistajat maailmasta pois lukien viides (General Motors):
1. Toyota
2. Volkswagen Group
3. Hyundai
4. Stellantis
6. Ford
Ja yksikään näistä ei ole mukana Formula 1 -sarjassa, joka on se autourheilun kuninkuusluokka suosiossa ja näkyvyydessä. Tilanne kylläkin muuttuu uusien moottorien myötä 2026 Audin ja Fordin hypätessä Formuloihin ja 2028 todennäköiisesti vielä GM.
Tuohon ajatusleikkiin ja nostalgian kuperkeikkaan meillä on jo olemassa rallissa Historic luokkia missä nähdään BDA Escortteja, on kotimainen Vetomiehet takaveto bemareineen ja starletteineen. ERC sarjassa yksityiskuskit kilvoittelevat huippukalustolla Euroopan mestaruudesta. Ei ralli maailmasta ajamalla lopu. Mutta mikä on MM-arvon mukainen pääluokka ja kuinka paljon sinne saadaan autoja viivalle. Siinä onkin FIA:lla nyt pähkinä purtavaksi uusien sääntöjen luomisen suhteen.