FIA rakentaa rallia.

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Kännykät toimii noissa myös nykyään tuon intercomin kautta joten ei tarvitse muutta mitään. Toki kun puhelin ei ole autossa niin silloin se ei toimi...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Ei enään puhetta että pakko olla hybrid tai Ford vetäytyy kuten pari vuotta sitten sanoivat. Hassua että tekivät sitten kuitenkin Dakar auton jossa ei ole hybridiä.
Fordille Dakar on lava-auton markkinointia jenkeille, ralli hatchbackien markkinointia eurooppalaisille. Näin yksinkertaistettuna.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Latvalan kommentteja tulevaisuuden säännöistä... Hintaa ja vauhtia alas...

Mielenkiintoinen kommentti tuo että vauhti saadaan 2011-2016 WRC tasolle, eli käytännössä nykyistä Rally2:n tasoa lähelle... Ymmärrettävää sikäli että vauhdit eivät voi jatkuvasti nousta ja jossain kohtaa on pakko tulla alaspäin. Jännä nähdä miten toteutetaan, kun samalla koitetaan säilyttää Rally2:n kilpailukyky ja markkina...


https://www.rallit.fi/jari-matti-latvalalta-herkullinen-paljastus-fia-on-onneksi-ymmartanyt-sen/
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Latvalan kommentteja tulevaisuuden säännöistä... Hintaa ja vauhtia alas...

Mielenkiintoinen kommentti tuo että vauhti saadaan 2011-2016 WRC tasolle, eli käytännössä nykyistä Rally2:n tasoa lähelle... Ymmärrettävää sikäli että vauhdit eivät voi jatkuvasti nousta ja jossain kohtaa on pakko tulla alaspäin. Jännä nähdä miten toteutetaan, kun samalla koitetaan säilyttää Rally2:n kilpailukyky ja markkina...


https://www.rallit.fi/jari-matti-latvalalta-herkullinen-paljastus-fia-on-onneksi-ymmartanyt-sen/
Jep, sinänsä vähän metsään mennyt vertaus tai tavoite, koska nykyiset R5-autot menevät jo tuota vauhtia. Mutta tarkoittaako Latvala ennemmin, että tekniikka ja tehomäärä on lähempänä näitä aikoja.

Sinänsä hassua ottaa tuollainen vertaus, koska kehitys kehittyy ja jokainen osa-alue on mennyt eteenpäin noilta vuosilta ja tulee jatkossa menemäänkin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Rengaslämpöjen- ja paineiden vertailu voisi tuoda paljonkin lisäarvoa lähetykseen kun niitä on hyvä asiantuntija analysoimassa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Mitä jos rallissa jaettaisiin joka päivälle omat pisteensä, ja yleiskilpailun voittajalle erikoisbonukset siihen kaupan päälle niin, että hän saisi aina kuitenkin loppuviimeksi eniten pisteitä? Tuli vain mieleeni. Ei tarvitse syytellä! En ole vastuussa siitä, mitä ajatuksia päähäni ilmestyy:)
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
79
https://dirtfish.com/rally/wrc/wrc-2027-crunch-talks-include-radical-rally2-overhaul/

Putkirunkoa harkitaan myös Rally2:een, koska uusia automalleja tähän segmenttiin ei tule enää
Totta, viimeinen siviili Fiesta valmistettiin noin vuosi sitten. Ja jotakin huhua oli liikenteessä, että M-Sport on myynyt viimeiseksi jääneen uuden Rally2 Fiestansa mutama kuukausi sitten. Eli niitäkään ei tule enää lisää. Skoda lopettaa Fabia mallin, kuten Hyundai i20:sen. Autot suurenevat, joten pitäisikö rallissakin harkita suosiolla isompia automalleja. Ei pelkästään skaalaamalla niitä pienemmiksi Yariksen kokoon. Esim. Skodalla Enyaq RS konsepti olisi ihan maukkaan näköinen myös rallipoluilla :

https://www.skodamagazine.fi/press/ensimmaiset-luonnoskuvat-skoda-enyaq-rs-race-konseptiautosta-joka-yhdistaa-moottoriurheilun-dnan-ja-vastuullisuuden/
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Totta, viimeinen siviili Fiesta valmistettiin noin vuosi sitten. Ja jotakin huhua oli liikenteessä, että M-Sport on myynyt viimeiseksi jääneen uuden Rally2 Fiestansa mutama kuukausi sitten. Eli niitäkään ei tule enää lisää. Skoda lopettaa Fabia mallin, kuten Hyundai i20:sen. Autot suurenevat, joten pitäisikö rallissakin harkita suosiolla isompia automalleja. Ei pelkästään skaalaamalla niitä pienemmiksi Yariksen kokoon. Esim. Skodalla Enyaq RS konsepti olisi ihan maukkaan näköinen myös rallipoluilla :

https://www.skodamagazine.fi/press/ensimmaiset-luonnoskuvat-skoda-enyaq-rs-race-konseptiautosta-joka-yhdistaa-moottoriurheilun-dnan-ja-vastuullisuuden/
Eikös Hyundai ole lopettamassa / lopettanut vain N mallit i20:sestä ja i30:sestä. Noin ainakin nopean guugeloinnin perusteella
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Vuosikausia on toivottu ja houkuteltu ns. suuria autonvalmistajia tulemaan mukaan MM-sarjaan. Vaan mitä tapahtuisi, jos alettaisiinkin toivoa ihan päinvastaista, tyyliin: älkää tulko sotkemaan hienoa lajia jättimäisien budjettienne ja loputtomien huippukalliiden systeemienne kanssa! Ihan oikeasti, mitähän siinä tapahtuisi? Onko kömpelö ajatusleikkini vain nostalgian sävyttämä kuperkeikka menneisyyteen? Toisaalta, jos filosofisiksi heittäydytään, menneisyyttä ei enää ole, tulevaisuus on tuntematon= on vain tämä hetki. Se on sellainen, minkälaiseksi sen teemme ja minkälaisena sen koemme. Siksipä MM-ralliakin voidaan ajaa ihan millä itse päätämme, vaikka munaperse Volvoilla. Siihen tämä saattaa vielä mennäkin!
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
79
Vuosikausia on toivottu ja houkuteltu ns. suuria autonvalmistajia tulemaan mukaan MM-sarjaan. Vaan mitä tapahtuisi, jos alettaisiinkin toivoa ihan päinvastaista, tyyliin: älkää tulko sotkemaan hienoa lajia jättimäisien budjettienne ja loputtomien huippukalliiden systeemienne kanssa! Ihan oikeasti, mitähän siinä tapahtuisi? Onko kömpelö ajatusleikkini vain nostalgian sävyttämä kuperkeikka menneisyyteen? Toisaalta, jos filosofisiksi heittäydytään, menneisyyttä ei enää ole, tulevaisuus on tuntematon= on vain tämä hetki. Se on sellainen, minkälaiseksi sen teemme ja minkälaisena sen koemme. Siksipä MM-ralliakin voidaan ajaa ihan millä itse päätämme, vaikka munaperse Volvoilla. Siihen tämä saattaa vielä mennäkin!
Niin itseasiassa rallissa on mukana parhaillaan ne suurimmat autonvalmistajat maailmasta pois lukien viides (General Motors):

1. Toyota
2. Volkswagen Group
3. Hyundai
4. Stellantis
6. Ford

Ja yksikään näistä ei ole mukana Formula 1 -sarjassa, joka on se autourheilun kuninkuusluokka suosiossa ja näkyvyydessä. Tilanne kylläkin muuttuu uusien moottorien myötä 2026 Audin ja Fordin hypätessä Formuloihin ja 2028 todennäköiisesti vielä GM.

Tuohon ajatusleikkiin ja nostalgian kuperkeikkaan meillä on jo olemassa rallissa Historic luokkia missä nähdään BDA Escortteja, on kotimainen Vetomiehet takaveto bemareineen ja starletteineen. ERC sarjassa yksityiskuskit kilvoittelevat huippukalustolla Euroopan mestaruudesta. Ei ralli maailmasta ajamalla lopu😋. Mutta mikä on MM-arvon mukainen pääluokka ja kuinka paljon sinne saadaan autoja viivalle. Siinä onkin FIA:lla nyt pähkinä purtavaksi uusien sääntöjen luomisen suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9726
Sijainti
Helsinki
Mutuillut, että pistesyystemiä voisi muokata siten ensi kaudeksi. Että päivän kolmelle nopeimmalle annettaisiin bonuspisteet 3-2-1. Tämä antaisi boostia jokaiseen kisapäivään ja kuskit eivät riiskeraisi avauspäivänä.
Muuten sama systeemi, kuin pre-2024.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Mutuillut, että pistesyystemiä voisi muokata siten ensi kaudeksi. Että päivän kolmelle nopeimmalle annettaisiin bonuspisteet 3-2-1. Tämä antaisi boostia jokaiseen kisapäivään ja kuskit eivät riiskeraisi avauspäivänä.
Muuten sama systeemi, kuin pre-2024.
Kiitos ei näin monimutkaiselle systeemille kun kuskit ja toimittajat ei ymmärrä sellaisia
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
332
Niin itseasiassa rallissa on mukana parhaillaan ne suurimmat autonvalmistajat maailmasta pois lukien viides (General Motors):

1. Toyota
2. Volkswagen Group
3. Hyundai
4. Stellantis
6. Ford

Ja yksikään näistä ei ole mukana Formula 1 -sarjassa, joka on se autourheilun kuninkuusluokka suosiossa ja näkyvyydessä. Tilanne kylläkin muuttuu uusien moottorien myötä 2026 Audin ja Fordin hypätessä Formuloihin ja 2028 todennäköiisesti vielä GM.

Tuohon ajatusleikkiin ja nostalgian kuperkeikkaan meillä on jo olemassa rallissa Historic luokkia missä nähdään BDA Escortteja, on kotimainen Vetomiehet takaveto bemareineen ja starletteineen. ERC sarjassa yksityiskuskit kilvoittelevat huippukalustolla Euroopan mestaruudesta. Ei ralli maailmasta ajamalla lopu😋. Mutta mikä on MM-arvon mukainen pääluokka ja kuinka paljon sinne saadaan autoja viivalle. Siinä onkin FIA:lla nyt pähkinä purtavaksi uusien sääntöjen luomisen suhteen.
Hisse kisat on lähinnä vitsi nykyisin. EM arvo on kisoilla, jossa ei juurikaan ole muuta ikäkautensa huippukalustoa kuin BDA Eskot. Lahdessa Ralli-Matti dominoi kun ketään ulkomaista kv. tason kuljettajaa ei kisa kiinnostellut. Eikä varsinainen EM sarja ole sekään ihmeellisessä tikissä. Mestaruuden voi voittaa vain kruisailemalla osakilpailut läpi kun valtaosaa kiinnostaa ajaa vain muutamassa osakilpailussa.
 
Ylös