AnttiL
Reittinörtti
Tuossa systeemissä olisi myös mahdollista ettei voittaja saisi eniten pisteitä.
Niin että mitä? Miten pistesysteemi vaikuttaa tähän? Moottoriurheiluun kuuluu aina sekä kuljettajan että kulkuvälineen paremmuus. Tai alkuaikoina pelkkä kulkuvälineen paremmuus. Sitten jos kaikki ajaa samalla vehkeellä, voidaan verrata jossain määrin kuskien paremmuutta.Niin, tässä taidetaan etsiä ikään kuin kahta MM-parhautta. Kekä on paras kuski, ja mikä on paras auto. Itse toivoisin, vapaan tahdon omistajana, että etsittäisiin vain sitä parasta kuskia. Henk.koht en jaksa syttyä autojen ropaamiselle niin isosti. Vaan silti, to each his own!
Selvästi epätodennäköisempää kuin nykysysteemissä. Jos jaetaan 4 x 3-2-1, eli to-pe, la, su ja power, niin kakkonen voi maksimissaan saada 29 pistettä. 5 pisteen powerin kanssa 31. Teoriassa voi voittaa 25llä, mutta käytännössä ei. Lisäksi tämä ei voi tapahtua samassa kisassa missä kakkonen vie 29/31 pistettä.Tuossa systeemissä olisi myös mahdollista ettei voittaja saisi eniten pisteitä.
Kuski X on nopein perjantaina ja tekee viiden minuutin kaulan, sitten köröttelee loput rallista ja powerin, voittaa ja saa 25+3=28 pistettä.Itseasiassa laskisin vain täydet ajopäivät, sillä Torstaisin ajetaan shakedownit sekä yhdestä kahteen ek:ta. Esim.
1. 39 pistettä (25+9+5)
2. 28 pistettä
3. 21 pistettä
Loput nykyisen mallin mukaan. Vaihtoehtoisesti päivän nopein saa bonuspisteen (vrt. F1:n nopein kisakierros), jolloin max. määrä on 33 pistettä. Molemmissa kokonaiskilpailun voittaja saa eniten pisteitä.
Itseasiassa laskisin vain täydet ajopäivät, sillä Torstaisin ajetaan shakedownit sekä yhdestä kahteen ek:ta. Esim.
1. 39 pistettä (25+9+5)
2. 28 pistettä
3. 21 pistettä
Loput nykyisen mallin mukaan. Vaihtoehtoisesti päivän nopein saa bonuspisteen (vrt. F1:n nopein kisakierros), jolloin max. määrä on 33 pistettä. Molemmissa kokonaiskilpailun voittaja saa eniten pisteitä.
Apua, tuollaisten pisteitä sieltä täältä sillisalaattien seuraaminen on hemmetin monimutkaista. Nytkin supersunnuntain seuraaminen on työn ja tuskan takana, kun tilannetta ei näe TV:stä tai esim. ewrc-sivustolta ollenkaan. Nyt Ogierin köröttely maaliin vielä alleviivasi epätietoisuutta miten pisteet muodostuivat loppujen lopuksi.Kuski X on nopein perjantaina ja tekee viiden minuutin kaulan, sitten köröttelee loput rallista ja powerin, voittaa ja saa 25+3=28 pistettä.
Toiseksi tullut kuski Y on toiseksinopein perjantaina ja nopein muina päivinä ja powerilla, saa 18+2+3+3+5=31 pistettä.
Tämähän oli Jonne Halttusen ehdotus viime vuoden lopulla YLEn podcastissa.Perjantai-lauantai oma kilpailunsa ja tämän parhaille pre-2024 pisteet ja ne lukitaan. Sunnunntaina 2x Power Stage ja niiden yhteisaikojen mukaiset pisteet viidelle parhaalle, kuten nykyään.
Mikään pistejärjestelmä ei oikein tunnu kelpaavan. Paluuta 90-luvun lopun f1-systeemiin (10-6-4-3-2-1) vai tehtäisiinkö ralleista kaksiosaisia? Perjantai-lauantai oma kilpailunsa ja tämän parhaille pre-2024 pisteet ja ne lukitaan. Sunnunntaina 2x Power Stage ja niiden yhteisaikojen mukaiset pisteet viidelle parhaalle, kuten nykyään.
Ymmärrettävän ja tasapuolisen pistejärjestelmän näkövinkkelistä - oletuksella että kisojen formaatti pysyy samana tai lähes samana (esim. ainoastaan perjantain aamupäivän lenkki jäisi pois) - tämä Ogierin Sardiniassa ääneenlausuma ehdotus voisi olla mielestäni hyvinkin toimiva.Ogierin ehdotus pistesysteemiksi (Tuomisen haastattelusta):
- "Paluu vanhaan" niiltä osin että rallin yleiskilpailun voittajalle 25 pistettä jne.
- Super-sunnuntai pidetään, mutta jaetaan vähemmän pisteitä (oletan että Mestarin käyttämä ilmaisu "five for the top five" tarkoittaa 5-4-3-2-1)
- Poweri takaisin malliin 3-2-1
Sunnuntain tilanteen näkee EWRC:ssä valitsemalla 3. leg ylävalikosta. Esim. tässä linkki Kreikan kisan supersunnuntaihin: https://www.ewrc-results.com/leg/85535-eko-acropolis-rally-2024/?leg=3Apua, tuollaisten pisteitä sieltä täältä sillisalaattien seuraaminen on hemmetin monimutkaista. Nytkin supersunnuntain seuraaminen on työn ja tuskan takana, kun tilannetta ei näe TV:stä tai esim. ewrc-sivustolta ollenkaan. Nyt Ogierin köröttely maaliin vielä alleviivasi epätietoisuutta miten pisteet muodostuivat loppujen lopuksi.
Itselle nousi seuraavanlainen ajatus viikonlopusta. Ehdolliset pisteet lauantain jälkeen kuin nyt, pistemääriä kuitenkin fixaamalla (23-16-...) Pidennetään päivää perjantailta ja lauantailta. Ja sunnuntaina ajettaisiin vain power-ek kahdesti. Koska power-ek televisioidaan laajalti kummallakin kertaa, voisi näiden yhteenlaskettu aika olla ralliviikonlopun loppuhuipennus. Ei erikseen kaksia eri pisteitä sunnuntailta. Sunnuntain tilanneseuranta kunnolla myös näkyviin johonkin kohtaa tv-ruutua. Ja pisteys 7-5-3-2-1, jolloin jos rallin kokonaiskilpailun voittoa hakeva kilpailija himmailee sunnuntaina päädyttäisiin mahdollisesti tasapisteisiin. Kokonaiskilpailun voittaja ei voi saada vähemmän pisteitä kuin kakkonen, mutta toisaalta sunnuntaina onnistuessaan voi nousta myös tasoihin voittajan kanssa. Ja koska sunnuntaina on kuitenkin suhteessa paljon pisteitä tarjolla, maailmanmestaruutta tavoittelevat kuljettajat yrittävät tosissaan. Tätä Ogierin raahautumista maaliin jälkijunassa ja pisteiden muodostumisen hankaluutta on tässäkin, mutta harvoinhan näin käy.
Rallipuritaanina en ole koskaan perustanut super-ralli tai power-ek ajattelusta. Ralli on kestävyyslaji johon kuuluu keskeytykset, taktikointi ja sijoitusten varmistelu. Mutta suurelta osin TV:n ehdoillahan sitä mennään ja sen mukaan on jouduttu sääntöjä muokkaamaan. Meillä tosifaneilla on WRC+ jne, mutta suuren yleisön ja uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi tarvitaan suoria lähetyksiä myös tavallisesta televisiosta.Tämähän oli Jonne Halttusen ehdotus viime vuoden lopulla YLEn podcastissa.
https://itgetsfasternow.com/2023/11/21/jonne-halttunens-concept-for-wrc-event/
ja voi myös katsoa tilannetta tietyn pätkän kohdalla, esim EK14 jälkeenSunnuntain tilanteen näkee EWRC:ssä valitsemalla 3. leg ylävalikosta. Esim. tässä linkki Kreikan kisan supersunnuntaihin: https://www.ewrc-results.com/leg/85535-eko-acropolis-rally-2024/?leg=3
- Andrew WheatleySome people have complained about the point system
Ei vaikuta pistesysteemi tähän asiaan mitenkään. Yritän vain piipittää täältä kuinka minua kiinnostaa oikeastaan vain se, kekä on kuskeista ketterin. Mun puolesta voitaisiin vaikka kokonaan lopettaa autonvalmistajien keskinäinen "pistekilpailu". Onko se realismia? Tuskin, ja se on tuskallista. Minulle.Niin että mitä? Miten pistesysteemi vaikuttaa tähän? Moottoriurheiluun kuuluu aina sekä kuljettajan että kulkuvälineen paremmuus. Tai alkuaikoina pelkkä kulkuvälineen paremmuus. Sitten jos kaikki ajaa samalla vehkeellä, voidaan verrata jossain määrin kuskien paremmuutta.
Rohkeasti vain piipittämään. Ei tarvitse välittää, jos jotkut tulee lässyttämään omia näkemyksiään ja dumaamaan sinun. Keep going.Ei vaikuta pistesysteemi tähän asiaan mitenkään. Yritän vain piipittää täältä kuinka minua kiinnostaa oikeastaan vain se, kekä on kuskeista ketterin. Mun puolesta voitaisiin vaikka kokonaan lopettaa autonvalmistajien keskinäinen "pistekilpailu". Onko se realismia? Tuskin, ja se on tuskallista. Minulle.
Joo en dumannut, ihmettelin vaan kun en tajunnut että aihe vaihtui pistelaskuista ihan muuhun.No helekuta! Minäpä piipitän lisää. Jos jätettäisiin valmistajien pistelaskutsydeemit sikseen, niin pääsisivät mainostamaan autojansa kuni ennen vanhaan l. "Tuli tässä voitettua tämmöttinen ralli, eikä muista ollut mihinkään!". Rallikohtaista rehvastelua, toisin sanoen. ps. ehkei AnttiL minua ihan suorastaan dumannut, ihmetteli vaan, että mitä toi äijä horisee?