FIA rakentaa rallia.

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Niin, tässä taidetaan etsiä ikään kuin kahta MM-parhautta. Kekä on paras kuski, ja mikä on paras auto. Itse toivoisin, vapaan tahdon omistajana, että etsittäisiin vain sitä parasta kuskia. Henk.koht en jaksa syttyä autojen ropaamiselle niin isosti. Vaan silti, to each his own!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Niin, tässä taidetaan etsiä ikään kuin kahta MM-parhautta. Kekä on paras kuski, ja mikä on paras auto. Itse toivoisin, vapaan tahdon omistajana, että etsittäisiin vain sitä parasta kuskia. Henk.koht en jaksa syttyä autojen ropaamiselle niin isosti. Vaan silti, to each his own!
Niin että mitä? Miten pistesysteemi vaikuttaa tähän? Moottoriurheiluun kuuluu aina sekä kuljettajan että kulkuvälineen paremmuus. Tai alkuaikoina pelkkä kulkuvälineen paremmuus. Sitten jos kaikki ajaa samalla vehkeellä, voidaan verrata jossain määrin kuskien paremmuutta.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Tuossa systeemissä olisi myös mahdollista ettei voittaja saisi eniten pisteitä.
Selvästi epätodennäköisempää kuin nykysysteemissä. Jos jaetaan 4 x 3-2-1, eli to-pe, la, su ja power, niin kakkonen voi maksimissaan saada 29 pistettä. 5 pisteen powerin kanssa 31. Teoriassa voi voittaa 25llä, mutta käytännössä ei. Lisäksi tämä ei voi tapahtua samassa kisassa missä kakkonen vie 29/31 pistettä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9726
Sijainti
Helsinki
Itseasiassa laskisin vain täydet ajopäivät, sillä Torstaisin ajetaan shakedownit sekä yhdestä kahteen ek:ta. Esim.

1. 39 pistettä (25+9+5)
2. 28 pistettä
3. 21 pistettä

Loput nykyisen mallin mukaan. Vaihtoehtoisesti päivän nopein saa bonuspisteen (vrt. F1:n nopein kisakierros), jolloin max. määrä on 33 pistettä. Molemmissa kokonaiskilpailun voittaja saa eniten pisteitä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Itseasiassa laskisin vain täydet ajopäivät, sillä Torstaisin ajetaan shakedownit sekä yhdestä kahteen ek:ta. Esim.

1. 39 pistettä (25+9+5)
2. 28 pistettä
3. 21 pistettä

Loput nykyisen mallin mukaan. Vaihtoehtoisesti päivän nopein saa bonuspisteen (vrt. F1:n nopein kisakierros), jolloin max. määrä on 33 pistettä. Molemmissa kokonaiskilpailun voittaja saa eniten pisteitä.
Kuski X on nopein perjantaina ja tekee viiden minuutin kaulan, sitten köröttelee loput rallista ja powerin, voittaa ja saa 25+3=28 pistettä.
Toiseksi tullut kuski Y on toiseksinopein perjantaina ja nopein muina päivinä ja powerilla, saa 18+2+3+3+5=31 pistettä.
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
79
Itseasiassa laskisin vain täydet ajopäivät, sillä Torstaisin ajetaan shakedownit sekä yhdestä kahteen ek:ta. Esim.

1. 39 pistettä (25+9+5)
2. 28 pistettä
3. 21 pistettä

Loput nykyisen mallin mukaan. Vaihtoehtoisesti päivän nopein saa bonuspisteen (vrt. F1:n nopein kisakierros), jolloin max. määrä on 33 pistettä. Molemmissa kokonaiskilpailun voittaja saa eniten pisteitä.
Kuski X on nopein perjantaina ja tekee viiden minuutin kaulan, sitten köröttelee loput rallista ja powerin, voittaa ja saa 25+3=28 pistettä.
Toiseksi tullut kuski Y on toiseksinopein perjantaina ja nopein muina päivinä ja powerilla, saa 18+2+3+3+5=31 pistettä.
Apua, tuollaisten pisteitä sieltä täältä sillisalaattien seuraaminen on hemmetin monimutkaista. Nytkin supersunnuntain seuraaminen on työn ja tuskan takana, kun tilannetta ei näe TV:stä tai esim. ewrc-sivustolta ollenkaan. Nyt Ogierin köröttely maaliin vielä alleviivasi epätietoisuutta miten pisteet muodostuivat loppujen lopuksi.

Itselle nousi seuraavanlainen ajatus viikonlopusta. Ehdolliset pisteet lauantain jälkeen kuin nyt, pistemääriä kuitenkin fixaamalla (23-16-...) Pidennetään päivää perjantailta ja lauantailta. Ja sunnuntaina ajettaisiin vain power-ek kahdesti. Koska power-ek televisioidaan laajalti kummallakin kertaa, voisi näiden yhteenlaskettu aika olla ralliviikonlopun loppuhuipennus. Ei erikseen kaksia eri pisteitä sunnuntailta. Sunnuntain tilanneseuranta kunnolla myös näkyviin johonkin kohtaa tv-ruutua. Ja pisteys 7-5-3-2-1, jolloin jos rallin kokonaiskilpailun voittoa hakeva kilpailija himmailee sunnuntaina päädyttäisiin mahdollisesti tasapisteisiin. Kokonaiskilpailun voittaja ei voi saada vähemmän pisteitä kuin kakkonen, mutta toisaalta sunnuntaina onnistuessaan voi nousta myös tasoihin voittajan kanssa. Ja koska sunnuntaina on kuitenkin suhteessa paljon pisteitä tarjolla, maailmanmestaruutta tavoittelevat kuljettajat yrittävät tosissaan. Tätä Ogierin raahautumista maaliin jälkijunassa ja pisteiden muodostumisen hankaluutta on tässäkin, mutta harvoinhan näin käy.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9726
Sijainti
Helsinki
Mikään pistejärjestelmä ei oikein tunnu kelpaavan. Paluuta 90-luvun lopun f1-systeemiin (10-6-4-3-2-1) vai tehtäisiinkö ralleista kaksiosaisia? Perjantai-lauantai oma kilpailunsa ja tämän parhaille pre-2024 pisteet ja ne lukitaan. Sunnunntaina 2x Power Stage ja niiden yhteisaikojen mukaiset pisteet viidelle parhaalle, kuten nykyään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Perjantai-lauantai oma kilpailunsa ja tämän parhaille pre-2024 pisteet ja ne lukitaan. Sunnunntaina 2x Power Stage ja niiden yhteisaikojen mukaiset pisteet viidelle parhaalle, kuten nykyään.
Tämähän oli Jonne Halttusen ehdotus viime vuoden lopulla YLEn podcastissa.

https://itgetsfasternow.com/2023/11/21/jonne-halttunens-concept-for-wrc-event/

Siinä olisi paljonkin hyvää, jos sunnuntaina ajettaisiin pelkkä poweri kahdesti. Voitaisiin jopa palata 2023 pistejärjestelmään sellaisenaan, koska renkaiden säästelyä ei ehtisi tehdä. Poweria harva kuitenkaan köröttelee, koska siinä voi sitten tarkistaa nuottia, treenata ja hakea jarrupaikkoja.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mikään pistejärjestelmä ei oikein tunnu kelpaavan. Paluuta 90-luvun lopun f1-systeemiin (10-6-4-3-2-1) vai tehtäisiinkö ralleista kaksiosaisia? Perjantai-lauantai oma kilpailunsa ja tämän parhaille pre-2024 pisteet ja ne lukitaan. Sunnunntaina 2x Power Stage ja niiden yhteisaikojen mukaiset pisteet viidelle parhaalle, kuten nykyään.
Ogierin ehdotus pistesysteemiksi (Tuomisen haastattelusta):

- "Paluu vanhaan" niiltä osin että rallin yleiskilpailun voittajalle 25 pistettä jne.
- Super-sunnuntai pidetään, mutta jaetaan vähemmän pisteitä (oletan että Mestarin käyttämä ilmaisu "five for the top five" tarkoittaa 5-4-3-2-1)
- Poweri takaisin malliin 3-2-1
Ymmärrettävän ja tasapuolisen pistejärjestelmän näkövinkkelistä - oletuksella että kisojen formaatti pysyy samana tai lähes samana (esim. ainoastaan perjantain aamupäivän lenkki jäisi pois) - tämä Ogierin Sardiniassa ääneenlausuma ehdotus voisi olla mielestäni hyvinkin toimiva.
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
112
Apua, tuollaisten pisteitä sieltä täältä sillisalaattien seuraaminen on hemmetin monimutkaista. Nytkin supersunnuntain seuraaminen on työn ja tuskan takana, kun tilannetta ei näe TV:stä tai esim. ewrc-sivustolta ollenkaan. Nyt Ogierin köröttely maaliin vielä alleviivasi epätietoisuutta miten pisteet muodostuivat loppujen lopuksi.

Itselle nousi seuraavanlainen ajatus viikonlopusta. Ehdolliset pisteet lauantain jälkeen kuin nyt, pistemääriä kuitenkin fixaamalla (23-16-...) Pidennetään päivää perjantailta ja lauantailta. Ja sunnuntaina ajettaisiin vain power-ek kahdesti. Koska power-ek televisioidaan laajalti kummallakin kertaa, voisi näiden yhteenlaskettu aika olla ralliviikonlopun loppuhuipennus. Ei erikseen kaksia eri pisteitä sunnuntailta. Sunnuntain tilanneseuranta kunnolla myös näkyviin johonkin kohtaa tv-ruutua. Ja pisteys 7-5-3-2-1, jolloin jos rallin kokonaiskilpailun voittoa hakeva kilpailija himmailee sunnuntaina päädyttäisiin mahdollisesti tasapisteisiin. Kokonaiskilpailun voittaja ei voi saada vähemmän pisteitä kuin kakkonen, mutta toisaalta sunnuntaina onnistuessaan voi nousta myös tasoihin voittajan kanssa. Ja koska sunnuntaina on kuitenkin suhteessa paljon pisteitä tarjolla, maailmanmestaruutta tavoittelevat kuljettajat yrittävät tosissaan. Tätä Ogierin raahautumista maaliin jälkijunassa ja pisteiden muodostumisen hankaluutta on tässäkin, mutta harvoinhan näin käy.
Sunnuntain tilanteen näkee EWRC:ssä valitsemalla 3. leg ylävalikosta. Esim. tässä linkki Kreikan kisan supersunnuntaihin: https://www.ewrc-results.com/leg/85535-eko-acropolis-rally-2024/?leg=3
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
79
Tämähän oli Jonne Halttusen ehdotus viime vuoden lopulla YLEn podcastissa.

https://itgetsfasternow.com/2023/11/21/jonne-halttunens-concept-for-wrc-event/
Rallipuritaanina en ole koskaan perustanut super-ralli tai power-ek ajattelusta. Ralli on kestävyyslaji johon kuuluu keskeytykset, taktikointi ja sijoitusten varmistelu. Mutta suurelta osin TV:n ehdoillahan sitä mennään ja sen mukaan on jouduttu sääntöjä muokkaamaan. Meillä tosifaneilla on WRC+ jne, mutta suuren yleisön ja uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi tarvitaan suoria lähetyksiä myös tavallisesta televisiosta.

Tuo Jonnen ajatus kahdesta erillisestä rallista viikonlopun aikana kaatuu mahdottomuuteensa. Sunnuntain lähetys päättyy shampanjan ruiskutukseen ja kansallishymneihin palkintopallilla. Voisi käydä niin, ettei kokonaiskilpailun voittaja selviydy viimeiseltä pätkältä maaliin voittoansa juhlimaan. Isojen markkinoiden lauantain prime-time aikaan rallilähetykset tuskin mahtuvat ohjelmakarttaan. Mutta muuten idea voisi saada aikaa kyllä spektaakkelimaisen jännitysksen kilpailun loppuun, jos joka jamppa saisi vetää tuoreilla kumeilla Powerin täysillä vailla pelkoa, että lauantain isot pisteet häviäisivät.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9726
Sijainti
Helsinki
Vaikka olen nuorempaa rallisukupolvea (90-luvun lopusta katsonut), niin olen sen verran puritaani, että haluaisin säilyttää rallin kestävyysluonteen, jos sitä enää on jäljellä. Minulle on todettu monesti, että ralli on tv-lajina hankala, kun kilpailua ajetaan laajalla ympäristössä. Hei, droonit on keksitty tätä varten. Power Stageenkin tottui, kun sen pääidea on toimia mainoksena uusille rallifaneille sekä sponsoreille.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Niin että mitä? Miten pistesysteemi vaikuttaa tähän? Moottoriurheiluun kuuluu aina sekä kuljettajan että kulkuvälineen paremmuus. Tai alkuaikoina pelkkä kulkuvälineen paremmuus. Sitten jos kaikki ajaa samalla vehkeellä, voidaan verrata jossain määrin kuskien paremmuutta.
Ei vaikuta pistesysteemi tähän asiaan mitenkään. Yritän vain piipittää täältä kuinka minua kiinnostaa oikeastaan vain se, kekä on kuskeista ketterin. Mun puolesta voitaisiin vaikka kokonaan lopettaa autonvalmistajien keskinäinen "pistekilpailu". Onko se realismia? Tuskin, ja se on tuskallista. Minulle.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Ei vaikuta pistesysteemi tähän asiaan mitenkään. Yritän vain piipittää täältä kuinka minua kiinnostaa oikeastaan vain se, kekä on kuskeista ketterin. Mun puolesta voitaisiin vaikka kokonaan lopettaa autonvalmistajien keskinäinen "pistekilpailu". Onko se realismia? Tuskin, ja se on tuskallista. Minulle.
Rohkeasti vain piipittämään. Ei tarvitse välittää, jos jotkut tulee lässyttämään omia näkemyksiään ja dumaamaan sinun. Keep going.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
No helekuta! Minäpä piipitän lisää. Jos jätettäisiin valmistajien pistelaskutsydeemit sikseen, niin pääsisivät mainostamaan autojansa kuni ennen vanhaan l. "Tuli tässä voitettua tämmöttinen ralli, eikä muista ollut mihinkään!". Rallikohtaista rehvastelua, toisin sanoen. ps. ehkei AnttiL minua ihan suorastaan dumannut, ihmetteli vaan, että mitä toi äijä horisee?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
No helekuta! Minäpä piipitän lisää. Jos jätettäisiin valmistajien pistelaskutsydeemit sikseen, niin pääsisivät mainostamaan autojansa kuni ennen vanhaan l. "Tuli tässä voitettua tämmöttinen ralli, eikä muista ollut mihinkään!". Rallikohtaista rehvastelua, toisin sanoen. ps. ehkei AnttiL minua ihan suorastaan dumannut, ihmetteli vaan, että mitä toi äijä horisee?
Joo en dumannut, ihmettelin vaan kun en tajunnut että aihe vaihtui pistelaskuista ihan muuhun.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Se tässä vähän "pelottaa", että kun edellinen uudistus meni perseelleen. Nyt joka paikassa toistetaan sitä kuinka huonosti menee -> että tuleeko seuraavaksi joku vielä huonompi/epätoivoisempi systeemi?

Vaikea olisi nähdä paluuta entiseen enää, "portit" avattu jo.
 
Ylös