FIA rakentaa rallia.

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
921
Jotenkin... jämähtänyttä. Yritin lukea tekstin läpi etsien viitteitä uusien autonvalmistajien houkutteluun, mutta suorasti sitä ei ainakaan sanottu. Pääasiallinen fiilis on, että mikään ei muutu ainakaan seuraavan kahden kauden aikana.
Mitä tässä seuraavan kahden kauden aikana olisi pitänyt tehdä? Kaikki panostus tulisi olla kauden 2027 säännöissä ja silloin uusien valmistajien mukaan saamisessa. Eihän kukaan hullu tällä aikataululla olisi kuitenkaan mukaan tullut, oli säännöt mitä tahansa. Ja mitään suurempaa ei voinut tehdä, kun viimeisetkin vielä mukana olevat olisivat hävinneet.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3397
Sijainti
JKL
Mitä tässä seuraavan kahden kauden aikana olisi pitänyt tehdä? Kaikki panostus tulisi olla kauden 2027 säännöissä ja silloin uusien valmistajien mukaan saamisessa. Eihän kukaan hullu tällä aikataululla olisi kuitenkaan mukaan tullut, oli säännöt mitä tahansa. Ja mitään suurempaa ei voinut tehdä, kun viimeisetkin vielä mukana olevat olisivat hävinneet.
Just näin. Tähän tilanteeseen/aikatauluun ainoa mahdollinen ratkaisu. Nyt kiireellä seuraavien sääntöjen kimppuun, niin sitten voi olla jopa mahdollista että tulee uusiakin teameja. Onneksi siihen Rally2+ hömpötykseen ei lähdetty.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3265
Sijainti
Lahti
Kuten jo todettu, on sentään pistelaskusekoitus jäljellä. Palataan astialle parin vuoden päästä. Ketkähän silloin on päättämässä ja vääntämässä?
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
921
Kuten jo todettu, on sentään pistelaskusekoitus jäljellä. Palataan astialle parin vuoden päästä.
Tuo onkin kautta aikojen paskin päätös koko sarjassa. Tuskin sitä kuitenkaan kesken kauden tullaan muuttamaan, eikä olisi edes urheilullisesti oikein muuttaa, joten kestetään nyt tämä loppuvuosi. Ei missään tapauksessa voi olla käytössä enää ensi vuonna.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3265
Sijainti
Lahti
Jotain viisastahan tällä "mekkaloinnilla" on ajettu takaa. Kaikki muutoksia ja parannuksia MM-sarjaan kaipaavat tahot jumppauttivat aivonystyröitään ja luovuuttaan niin että tangentit savusivat. Eikä todellakaan ainoastaan Suomessa! Oletan, että asianomaiset keräävät kaiken datan ja analysoivat niitä päissään ja vihoissaan, huolella seuraavat pari vuotta asioita märehtien, kunnes syntyy suunnitelma ja päätökset vailla vertaansa. Jos tämä sama näytelmä toistuu aina muutaman vuoden välein, ilman että mitään mainittavaa tapahtuu, aion tietoisesti vajota nostalgiaan ja päättäväisesti uskotella itselleni kuinka hyvin asiat olivat ennen vanhaan, katsellen vain yksikseni pimeydessä vanhoja VHS-rallifilmejä.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
185
No tärkein, mitä voi toivoa, on nyt se että kerrankin ne 27 säännöt saataisiin sitten oikeasti ajoissa valmiiksi ja niissä olisi aidosti muutoksia.

Pelkäänpä, että "kun ei ole kiire nyt", niin niitä haudotaan taas rauhassa, kunnes on taas liian myöhäistä, että uudet tallit voisivat kiinnostua.

Ensi vuoden sääntöjen lukkoonlyönti olisi pitänyt sitoa 27 säöntöuudistukseen.

Tpivottavasti olen väärässä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1182
Sen tiedän vain, että 2 vuotta on pitkä aika lämmittää väljähtänyttä puuroa uudestaan ja uudestaan...
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1182
Mikä se vaihtoehto olisi ollut?
No jaa-a, vaikka ajaa Rally1-autot kallion kielekkeeltä tulivuoren sisään ja ajaa 2 seuraavaa vuotta Rally2-autoilla.

Siis en minä tiedä äkkiseltään, mutta jännä ettei mitään tapahdu.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15366
Sijainti
Tampereen lenkki
No jaa-a, vaikka ajaa Rally1-autot kallion kielekkeeltä tulivuoren sisään ja ajaa 2 seuraavaa vuotta Rally2-autoilla.

Siis en minä tiedä äkkiseltään, mutta jännä ettei mitään tapahdu.
Niin ei se rally2:een kahdeksi vuodeksi meneminen olisi myöskään järkevää eikä helppoa. Jos Hyundaille ja M-Sportille (Fordille) hybridiyksikkö on kynnyskysymys niin miten Rally2 kelpaisi sitten?

Ja olishan se karmee asetelma, tai miten altavastaajia Hyundain ja M-Sportin Rally2-autot on tällä hetkellä, eikä Skoda kuitenkaan varmaan lähtisi tehdastallina mukaan.

Helppoja tai ongelmattomia ratkaisuja ei ole olemassa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1432
2.5 vuotta näivetystä on niin pitkä aika, että v.27 on kyllä todella vaikea kuvitella yhtään uutta merkkiä täyspainoisesti mukaan. Ehkä sitten on mahdollista, jos on lähes ykstyyppi autot, johon sitten voi joku maahantuoja kustantaa kuitukorin joka muistuttaa tuotantomallia jolla yksityiskuskit osallistuvat muutamaan valikoituun kisaan. Mutta vuoden 27 sääntömuutos on joka tapauksessa sitten oltava todella massiivinen. Itse näkisin Audin S-ryhmän proto tyyppiset autot jotka pitää olla hinnaltaan alle nykyisten rally 2 autojen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15366
Sijainti
Tampereen lenkki
Eiköhän Saudi-Arabia maksa parille autotehtaalle vähän sponsorirahaa WRC-tallin pystytykseen ihan vaan jotta saavat paremmat kisat tontillensa 🌞
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1432
Niin ei se rally2:een kahdeksi vuodeksi meneminen olisi myöskään järkevää eikä helppoa. Jos Hyundaille ja M-Sportille (Fordille) hybridiyksikkö on kynnyskysymys niin miten Rally2 kelpaisi sitten?

Ja olishan se karmee asetelma, tai miten altavastaajia Hyundain ja M-Sportin Rally2-autot on tällä hetkellä, eikä Skoda kuitenkaan varmaan lähtisi tehdastallina mukaan.

Helppoja tai ongelmattomia ratkaisuja ei ole olemassa.
Totta tämäkin. Mutta Hyundaille on iso pelko kokea lähes varma yksityis Skodilta turpaan ottaminen ja totaalinen nöyryytys. Se hybridiin vetoaminen on vain tekosyy. Ja samaa pelkää Msport.

Mites v.27. Autoissa ei voi olla hybrideitä, niin sittenhän Hyundai lähtee, jos ovat sanansa mittaisia. Msport tekee kyllä jokatapauksessa auton, mutta kuskeina on sitten maksukuskit (niinkun nykyäänkin).
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1182
Juuh, olisihan tuon tyyppinen ollut radikaali ratkaisu ja näillä tiedoin ei mitenkään realistinen. Mutta sanotaan, että lajin kiinnostavuuden lisäämistä silmällä pitäen haastavat 2 seuraavaa vuotta luvassa.

Sinänsä ajattelen, että nyt oli ollut tilaisuus jollekin todella high bet ja high reward kokeilulle seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Esimerkiksi, jos siis olisi ajettu seuraavat 2 vuotta Rally2-autoilla niin kaikilla olisi ollut enemmän ja vähemmän hyvät laitteet tähän valmiina. Sitten näiden ajojen sivussa olisivat pystyneet kehittämään myös tätä 2027 autoa, jos tuo luokitus olisi saatu vaan mahdollisimman aikaisin FIAlta.

Mutta juu, toki riski kokeilu olisi ollut.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1182
Esimerkissäsi Toyota olisi jatkanut seuranaan muutama Skoda. Hyvät kisat.
No kai sinne Citikan voisi lyödä.

Mutta pistetääs vastapalloon, miten ajattelit lisätä lajin kiinnostavuutta huomattavasti ensi vuodelle vaikka ajetaan täsmälleen samoilla autoilla ja konseptilla? Kiinnostaa todella kuulla ajatuksia.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
921
Mutta pistetääs vastapalloon, miten ajattelit lisätä lajin kiinnostavuutta huomattavasti ensi vuodelle vaikka ajetaan täsmälleen samoilla autoilla ja konseptilla? Kiinnostaa todella kuulla ajatuksia.
En mitenkään, koska se on mahdotonta ilman uusia valmistajia. Jo suunnitelmissa olleet etähuollot, eri mittaiset kisat, radiot kuskin/tiimin välillä ovat niin pieniä muutoksia, että eivät lopulta kiinnosta kuin rallifaneja, niillä ei vielä pelkästään suuren yleisön kiinnostusta muuteta. Sen takia panostaisin täysillä kauteen 2027, joka on realistisesti aikataulun puitteissa ensimmäinen mahdollisuus tehdä jotain isompaa muutosta ja saada mukaan uusia valmistajia.
 
Ylös