FIA rakentaa rallia.

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3533
Sijainti
JKL
Tietävältä taholta kuulin penkkahuhua että sen rallicrossissa sattuneen tulipalon jälkeen ovat kiristäneet turvarajoja, ja kun akkupaketti saa tarpeeksi kovan tällin, on se vaihdettava kun aiemmin riitti järjestelmän kuittaus. Raja on nykyisin sellainen että käytännössä rengasrikon jälkeen vanteella ajettaessa tulee sellaisia iskuja että akut menee vaihtoon...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1541
Tietävältä taholta kuulin penkkahuhua että sen rallicrossissa sattuneen tulipalon jälkeen ovat kiristäneet turvarajoja, ja kun akkupaketti saa tarpeeksi kovan tällin, on se vaihdettava kun aiemmin riitti järjestelmän kuittaus. Raja on nykyisin sellainen että käytännössä rengasrikon jälkeen vanteella ajettaessa tulee sellaisia iskuja että akut menee vaihtoon...
Ei kovin ekologista. Olisko myös akkupaketin valmistajalla tavoitteena saada lisämyyntiä, kun tiedossa on, että v27 hybridit on historiaa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5523
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tuomisen tän päiväisessä Latvalan haastattelussa oli mielenkiintoinen kohta, kun puhuttiin hybridien tulevaisuudesta MM-sarjassa. Latvala sanoi (monen muun asian ohella, vastaus oli pitkähkö), että "M-Sport, he on kuitenkin pieni tiimi ... he on ainakin sen poistamisen kannalla". Jos en ihan väärin muista, niin M-Sportille oli 2022 ihan kohtalon kysymys, että MM-sarjassa ajetaan nimenomaan hybrideillä, mutta tilanteet toki muuttuu ja se kuuluu asiaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9398
Sijainti
Helsinki
Onko edelleen talleilla vähintään kaksi täyden kauden kuskia ja kolmosauto, jossa voi kuskeja vaihdella? Tuli mieleen, että pitäisikö keikkakuskien kierrättämistä vähentää. Esimerkkinä sanon Motpg-jossa kilpailija voi ajaa kautta kohti kuusi nk. villin kortin kilpailua.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15848
Sijainti
Tampereen lenkki
Eli jos mietitään käytännössä: Maksimi on 35 pistettä. Voitat rallin mutta köröttelet sunnuntain, saat 25 pistettä. Keskeytät mutta vedät sunnuntailta maksimit, saat 10 pistettä. Olet kolmas mutta vedät sunnuntaina maksimit, saat 25 pistettä. Ja toki on myös se mahdollisuus että kakkoseksi sijoittunut vetää sunnuntailta 8 pistettä enemmän kuin voittaja, ja saa täten eniten pisteitä, mutta näkisin aika harvinaisina tällaiset tilanteet.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1278
Tai miten jos tuota voiton arvoa nostettaisiin vaikka väkisin, esimerkiksi 2000-luvun vaihteen tasolle, jossa voittaja sai 10 pistettä ja toinen 6 pistettä, eli 60% tuosta?

koko rallista 30-18-ehkä joku 14?-jne
Sunnuntaista 4
Powerista 4, eli vain neljä saa pisteitä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9398
Sijainti
Helsinki
Eli jos mietitään käytännössä: Maksimi on 35 pistettä. Voitat rallin mutta köröttelet sunnuntain, saat 25 pistettä. Keskeytät mutta vedät sunnuntailta maksimit, saat 10 pistettä. Olet kolmas mutta vedät sunnuntaina maksimit, saat 25 pistettä. Ja toki on myös se mahdollisuus että kakkoseksi sijoittunut vetää sunnuntailta 8 pistettä enemmän kuin voittaja, ja saa täten eniten pisteitä, mutta näkisin aika harvinaisina tällaiset tilanteet.
Halttusen idea kuulosti selkeämmältä. Yhtä hyvin voitaisiin poistaa super-ralli sääntö ja palata ysärimeininkiin. Kisa jää kesken - ei sunnuntai-ajoja. Luotiinko tuo superralli-sääntö valmistajien pakosta, jotta ne saisi enemmän mainosaikaa?
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15848
Sijainti
Tampereen lenkki
Edelleen koko rallin voittaja voi saada vähemmän pisteitä kuin kakkonen. Muuten ihan ok.
Aika epätodennäköinen skenaario, jossa voittaja köröttelee sunnuntain koska nyt myös voittopaikka pitää varmistaa. Ja nimenomaan se kakkosena oleva ottaa sunnuntaista täydet pisteet, eikä esimerkiksi joku superralliin joutunut tule jaolle.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15848
Sijainti
Tampereen lenkki
Halttusen idea kuulosti selkeämmältä.
Halttusen idea olisi ollut iso uudistus, jossa ralliviikonloppu olisi jaettu kahteen erilliseen kilpailuun ja olisi johtanut varmasti joihinkiin ikäviin sivuvivahteisiin, joita ei osata vielä edes ennakoida.
Yhtä hyvin voitaisiin poistaa super-ralli sääntö ja palata ysärimeininkiin. Kisa jää kesken - ei sunnuntai-ajoja. Luotiinko tuo superralli-sääntö valmistajien pakosta, jotta ne saisi enemmän mainosaikaa?
Ihan kaikkien kannalta hyvä sääntö. Katsojille (sekä penkalla että televisiosta) enemmän nähtävää viikonlopun kuluessa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15848
Sijainti
Tampereen lenkki
Mää ymmärsin, että superrallissa ajavakin voi olla sunnuntain nopein kuljettajapari ja saada siitä 5 pistettä.
Sitä mää just meinasinkin, että superrallia ajavat on myös jaolla joten kakkossijalla olijan on vaikeampi vetää sunnuntaista täydet.

Eli esim tilanne jossa Rovanperä johtaa lauantain päätteeksi minuutilla, tokana Neuville, Tänak keskeyttänyt ja superralliin. Sunnuntaina Rovanperä ajelee mummoa kirkkoon mutta ero riittää siihen. Sunnuntailta nolla pistettä. Neuville hyökkää täysiä aikomuksena ottaa maksimit, mutta Tänakilla samat aikomukset. Ja toisaalta myös kolmantena oleva Evans ajaa kovaa. Eli ei se oo ihan helppo nakki ottaa sunnuntailta täydet pisteet.
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
76
Myönnettävä on että onhan tämä nykyinen pistejärjestelmä saanut kauden tasaiseksi, ja on luonut omalla tavallaan taktisen jännittävän sunnuntain. Kunhan fiksataan, ettei missään tapauksessa muu kuin voittaja saa eniten pisteitä viikonlopulta. Sunnuntain onnistujan nouseminen tasapisteisiin kokonaiskilpaililun voitajan kanssa, olisi vielä omasta mielestäni siinä rajoilla.

MItäpä mieltä muut on ehdollisten lauantain pisteiden paranemisesta, jos sunnuntaina keskeyttää paremmalla sijalla ollut? Esim. nyt Ogierin keskeytettyä sunnuntaina, kaikkien muiden pisteet paranivat lauantailta. Omasta mielestäni hivenen epäreilua sen ns. pitkän rallin hyvin ajaneen kannalta. Siis ehdolliset pisteet, mutta eivät muuttuisi viikonlopun aikana.

Tosin tuolla ajatelmalla hankaloittaa mahdollisesti entisestään kokonaiskilpailun voittajan saamista parhaiden pisteiden saajaksi.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9398
Sijainti
Helsinki
Halttusen idea olisi ollut iso uudistus, jossa ralliviikonloppu olisi jaettu kahteen erilliseen kilpailuun ja olisi johtanut varmasti joihinkiin ikäviin sivuvivahteisiin, joita ei osata vielä edes ennakoida.

Ihan kaikkien kannalta hyvä sääntö. Katsojille (sekä penkalla että televisiosta) enemmän nähtävää viikonlopun kuluessa.
Jokaisessa pistejärjestelmässä on hyvät ja huonot puolensa.

Isompi näkyvyys tarkoittaa enemmän rahaa promoottorille, järjestäjille sekä talleille.
 
Ylös