Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Mitäpä teillä on muistoissanne koskien kautta 2002?

Kausihan oli Ferrarin ylivoimaa, kun Michael Schumacher voitti henkilökohtaisen maailmanmestaruuden, Ferrari valmistajien tittelin, ja Barrichello otti hopeaa.

Schumacher otti 9 GP-voittoa, Barrichellokin neljä GP-voittoa.

Viimeiset kaksi GP-voittoa menivät Williamsin Ralf Schumacherille, sekä McLarenin David Coulthardille.

Kimi Räikkösen ensimmäinen kausi McLarenilla ei ollut suurta juhlaa, vaikka muutama podium tulikin. Pisteissä kuitenkin jäi Coulthardille.

Massan piti olla Sauberilla Kimin kaltainen lahjakkuus. Kuitenkin paljon virheitä kauteen hänellä mahtui. Nopeutta kuitenkin riitti.

Mika Salon viimeinen F1-kausi. Toyotalla muutama pistesija, joista ensimmäinen heti Melbournessa. Harmi, että Salo sai potkut, sillä Toyota oli hyvässä vauhdissa vuonna 2003.


Montoya otti yhtä monta paalupaikkaa kuin Michael Schumacher, mutta GP-vauhdissa tämä ei näkynyt. Mikä lienee ollut syynä.

Mutta nyt kauden 2002 pariin🏁

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
2002 muistuu mieleen Ferrarin tallimääräykset Itävallassa Barrichello totteli ja päästi Schumin edelle - juuri ennen maaliviivaa. Yleisö buuasi podiumjuhlien aikana. Jenkeissä Ferrari pyrki kosiskelemaan jenkkifaneja tulemalla samaan aikaan maaliviivan yli, tällä kertaa meni päinvastoin eli Rubinho voitti 0,011 sekunnin erolla.

Melbournen kilpailu jäi mieleen lukuisien kolarien myötä. Räikkönen ajoi Mclaren-debyytissä kolmanneksi, mikä sai ITV:n selostajat hehkuttamaan häntä tulevana supertähtenä. Webber ajoi kotiyleisön edessä pisteille ja Salo kuudenneksi. Salo toisi tempun Brasilassa ja nämä olivat kauden ainoat pisteet japanilaistallille. Arrowsin talouvaikeudet ja konkurssi kesken kauden sekä Alex Yoongin hyllytys kahden kilpailun ajaksi (Unkari, Belgia). Hänen tilallaan ajoi myöhemmin BAR-tallin varakuskina ja Super Agurilla ajanut Anthony Davidson.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9335
Let Michael pass for the championship kuultiin jo 2001, jolloin Barrichello joutui luovuttamaan kakkossijansa Schumacherille. Vaikka se kausi lopulta menikin reilusti Schumille, siinä vaiheessa se oli vielä perustellumpaa. Tullessaan kolmantena maaliin Schumacher olisi johtanut Coulthardia MM-sarjassa kahdella pisteellä, toisella sijalla ero oli neljä pistettä. Tuon kisan jälkeen Coulthard ei sitten sijoittunut kertaakaan Schumin edelle kauden aikana.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4639
Sijainti
Kokkola
Äsken kun mainittiin kausi 2002, muistuipa mieleen Ranskan kisa. Kimi oli ajelemassa uransa avausvoittoon, mutta kohtalo päätti vielä siinä vaiheessa toisin. Allan McNishin Toyota oksensi öljyt pihalle, Kimi luisteli öljyihin ja vanhempi Schumi iski saman tien. Samalla varmisti sen kauden mestaruutensa. Silti Kimille siihenastisen uran paras sijoitus, mutta oli melko hapan podiumilla. Ja miksi ei olisi ollut, ketäpä ei ketuttaisi menettää voitto tuolla tavalla.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
970
Äsken kun mainittiin kausi 2002, muistuipa mieleen Ranskan kisa. Kimi oli ajelemassa uransa avausvoittoon, mutta kohtalo päätti vielä siinä vaiheessa toisin. Allan McNishin Toyota oksensi öljyt pihalle, Kimi luisteli öljyihin ja vanhempi Schumi iski saman tien. Samalla varmisti sen kauden mestaruutensa. Silti Kimille siihenastisen uran paras sijoitus, mutta oli melko hapan podiumilla. Ja miksi ei olisi ollut, ketäpä ei ketuttaisi menettää voitto tuolla tavalla.
Mun mielestä Räikkönen nautti ainoastaan voitoista ja paalupaikoista..ykkössija aina mielessä..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
F1-sometili julkaissut kattavan videon kaikista Sergio Perezin GP-voitoista.

Omasta mielestäni Sakrihin voitto Racing Pointilla menee Red Bull-voittojen ohi parhaaksi voitoksi.

Perez oli kuin eri mies Sauberilla ja Force Indialla/Racing Pointilla. Red Bullilla mies ei ollut ehkä terävimmillään, ja varsinkaan päättyneellä kaudella.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Formula 1- kausi 2003 oli ehdottomasti yksi lajin parhaita kautta aikojen.

Jos kausi 2002 oli yhden tiimin hallintaa, niin kaudella 2003 nähtiin todella tasainen maailmanmestaruustaistelu kolmen huipputiimin (Ferrari, McLaren ja Williams) kesken.

Lisäksi Renault oli joissakin kisoissa todella vahvassa vauhdissa, ja pystyi haastamaankin näitä kolmea maailmanmestaruustaistelussa mukana ollutta tiimiä.

Mitä sanot, oliko kausi 2003 Kimi Räikkösen uran paras kausi, vaikkei tuolloin vielä maailmanmestaruutta tullutkaan? Ajoiko Kimi mielestäsi täydellisen kauden ottaen kalustostaan kaiken irti, vai olisiko vielä ollut parantamisen varaa?

Omasta mielestäni Williams-BMW oli kauden 2003 paras auto, ja sillä olisi pitänyt voittaa kummatkin maailmanmestaruudet. Kausi oli myös Ralf Schumacherille ja Juan-Pablo Montoyalle se uran paras mahdollisuus voittaa maailmanmestaruus.

Pitkään tittelitaistelussa oli mukana peräti viisi kuljettajaa, kun kummatkin Williams-kuljettajat, Michael Schumacher, Kimi Räikkönen ja jopa Rubens Barrichello näyttivät taistelevan tittelistä.

Lopulta Kimi taipui Schumacherille vain parilla pisteellä.

Jordan-tiimi otti uransa viimeisen ja samalla sen kuljettaja Fisichella uransa ensimmäisen GP-voiton.

Mitä muistoja teillä on kaudesta 2003?

Alla kausikatsaus kauteen 2003🏁


f1-monaco-gp-2003-press-conference-race-winner-juan-pablo-montoya-with-kimi-raikkonen-and.jpg
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
135
Formula 1- kausi 2003 oli ehdottomasti yksi lajin parhaita kautta aikojen.

Jos kausi 2002 oli yhden tiimin hallintaa, niin kaudella 2003 nähtiin todella tasainen maailmanmestaruustaistelu kolmen huipputiimin (Ferrari, McLaren ja Williams) kesken.

Lisäksi Renault oli joissakin kisoissa todella vahvassa vauhdissa, ja pystyi haastamaankin näitä kolmea maailmanmestaruustaistelussa mukana ollutta tiimiä.

Mitä sanot, oliko kausi 2003 Kimi Räikkösen uran paras kausi, vaikkei tuolloin vielä maailmanmestaruutta tullutkaan? Ajoiko Kimi mielestäsi täydellisen kauden ottaen kalustostaan kaiken irti, vai olisiko vielä ollut parantamisen varaa?

Omasta mielestäni Williams-BMW oli kauden 2003 paras auto, ja sillä olisi pitänyt voittaa kummatkin maailmanmestaruudet. Kausi oli myös Ralf Schumacherille ja Juan-Pablo Montoyalle se uran paras mahdollisuus voittaa maailmanmestaruus.

Pitkään tittelitaistelussa oli mukana peräti viisi kuljettajaa, kun kummatkin Williams-kuljettajat, Michael Schumacher, Kimi Räikkönen ja jopa Rubens Barrichello näyttivät taistelevan tittelistä.

Lopulta Kimi taipui Schumacherille vain parilla pisteellä.

Jordan-tiimi otti uransa viimeisen ja samalla sen kuljettaja Fisichella uransa ensimmäisen GP-voiton.

Mitä muistoja teillä on kaudesta 2003?

Alla kausikatsaus kauteen 2003🏁


Näytä liitetiedosto 5468
Räikkönen ajoi todella hyvän kauden 2003 ja varmasti maksimoi auton potentiaalin.

Samaa mieltä, että Williamsin olisi pitänyt voittaa molemmatkin mestaruudet. Montoyan mestaruus suli lopulta vähän heikkoon alkukauteen ja tekniikkkarikkoihin. Aina kun jossitellaan Räikkösen menneitä mestaruuksia moottoririkkoihin, niin kyllä 2003 Montoyalle on enemmän jossiteltavaa. Itävallassa meni moottori ja Japanissa muuten tekniikka petti, molemmat kisan johdosta. Usan kisan kolarin ja siitä seuranneen rangaistuksen voi jokainen käydä katsomassa menikö tuomio nyt ihan oikein.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Räikkönen ajoi todella hyvän kauden 2003 ja varmasti maksimoi auton potentiaalin.

Samaa mieltä, että Williamsin olisi pitänyt voittaa molemmatkin mestaruudet. Montoyan mestaruus suli lopulta vähän heikkoon alkukauteen ja tekniikkkarikkoihin. Aina kun jossitellaan Räikkösen menneitä mestaruuksia moottoririkkoihin, niin kyllä 2003 Montoyalle on enemmän jossiteltavaa. Itävallassa meni moottori ja Japanissa muuten tekniikka petti, molemmat kisan johdosta. Usan kisan kolarin ja siitä seuranneen rangaistuksen voi jokainen käydä katsomassa menikö tuomio nyt ihan oikein.
Montoyalla ja Kimillä yhtä paljon keskeytyksiä kaudella 2003. Kummallakin kolme keskeytystä. Michael Schumacherilla vain yksi keskeytys, joten lienee kai ihan oikeutettua sanoa, että luotettavuus ratkaisi.

Screenshot_20241222_080307_Chrome.jpg

F1 on tietenkin joukkue-urheilua, ja tiimin tehtävä on rakentaa nopea, mutta samaan aikaan myös luotettava auto.

McLaren käytti kilpailuissa koko kauden 2003 samaa autoa, kuin kaudella 2002.

Olisi ollut mielenkiintoista, jos tuo McLarenin alunperin kaudelle 2003 suunnittelema "delfiini-nokka"-auto olisi toiminut.

mclaren-mp4-18.jpg
 
Ylös