Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4347
Mitäpä teillä on muistoissanne koskien kautta 2002?

Kausihan oli Ferrarin ylivoimaa, kun Michael Schumacher voitti henkilökohtaisen maailmanmestaruuden, Ferrari valmistajien tittelin, ja Barrichello otti hopeaa.

Schumacher otti 9 GP-voittoa, Barrichellokin neljä GP-voittoa.

Viimeiset kaksi GP-voittoa menivät Williamsin Ralf Schumacherille, sekä McLarenin David Coulthardille.

Kimi Räikkösen ensimmäinen kausi McLarenilla ei ollut suurta juhlaa, vaikka muutama podium tulikin. Pisteissä kuitenkin jäi Coulthardille.

Massan piti olla Sauberilla Kimin kaltainen lahjakkuus. Kuitenkin paljon virheitä kauteen hänellä mahtui. Nopeutta kuitenkin riitti.

Mika Salon viimeinen F1-kausi. Toyotalla muutama pistesija, joista ensimmäinen heti Melbournessa. Harmi, että Salo sai potkut, sillä Toyota oli hyvässä vauhdissa vuonna 2003.


Montoya otti yhtä monta paalupaikkaa kuin Michael Schumacher, mutta GP-vauhdissa tämä ei näkynyt. Mikä lienee ollut syynä.

Mutta nyt kauden 2002 pariin🏁

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9746
Sijainti
Helsinki
2002 muistuu mieleen Ferrarin tallimääräykset Itävallassa Barrichello totteli ja päästi Schumin edelle - juuri ennen maaliviivaa. Yleisö buuasi podiumjuhlien aikana. Jenkeissä Ferrari pyrki kosiskelemaan jenkkifaneja tulemalla samaan aikaan maaliviivan yli, tällä kertaa meni päinvastoin eli Rubinho voitti 0,011 sekunnin erolla.

Melbournen kilpailu jäi mieleen lukuisien kolarien myötä. Räikkönen ajoi Mclaren-debyytissä kolmanneksi, mikä sai ITV:n selostajat hehkuttamaan häntä tulevana supertähtenä. Webber ajoi kotiyleisön edessä pisteille ja Salo kuudenneksi. Salo toisi tempun Brasilassa ja nämä olivat kauden ainoat pisteet japanilaistallille. Arrowsin talouvaikeudet ja konkurssi kesken kauden sekä Alex Yoongin hyllytys kahden kilpailun ajaksi (Unkari, Belgia). Hänen tilallaan ajoi myöhemmin BAR-tallin varakuskina ja Super Agurilla ajanut Anthony Davidson.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9344
Let Michael pass for the championship kuultiin jo 2001, jolloin Barrichello joutui luovuttamaan kakkossijansa Schumacherille. Vaikka se kausi lopulta menikin reilusti Schumille, siinä vaiheessa se oli vielä perustellumpaa. Tullessaan kolmantena maaliin Schumacher olisi johtanut Coulthardia MM-sarjassa kahdella pisteellä, toisella sijalla ero oli neljä pistettä. Tuon kisan jälkeen Coulthard ei sitten sijoittunut kertaakaan Schumin edelle kauden aikana.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4654
Sijainti
Kokkola
Äsken kun mainittiin kausi 2002, muistuipa mieleen Ranskan kisa. Kimi oli ajelemassa uransa avausvoittoon, mutta kohtalo päätti vielä siinä vaiheessa toisin. Allan McNishin Toyota oksensi öljyt pihalle, Kimi luisteli öljyihin ja vanhempi Schumi iski saman tien. Samalla varmisti sen kauden mestaruutensa. Silti Kimille siihenastisen uran paras sijoitus, mutta oli melko hapan podiumilla. Ja miksi ei olisi ollut, ketäpä ei ketuttaisi menettää voitto tuolla tavalla.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
973
Äsken kun mainittiin kausi 2002, muistuipa mieleen Ranskan kisa. Kimi oli ajelemassa uransa avausvoittoon, mutta kohtalo päätti vielä siinä vaiheessa toisin. Allan McNishin Toyota oksensi öljyt pihalle, Kimi luisteli öljyihin ja vanhempi Schumi iski saman tien. Samalla varmisti sen kauden mestaruutensa. Silti Kimille siihenastisen uran paras sijoitus, mutta oli melko hapan podiumilla. Ja miksi ei olisi ollut, ketäpä ei ketuttaisi menettää voitto tuolla tavalla.
Mun mielestä Räikkönen nautti ainoastaan voitoista ja paalupaikoista..ykkössija aina mielessä..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4347
F1-sometili julkaissut kattavan videon kaikista Sergio Perezin GP-voitoista.

Omasta mielestäni Sakrihin voitto Racing Pointilla menee Red Bull-voittojen ohi parhaaksi voitoksi.

Perez oli kuin eri mies Sauberilla ja Force Indialla/Racing Pointilla. Red Bullilla mies ei ollut ehkä terävimmillään, ja varsinkaan päättyneellä kaudella.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4347
Formula 1- kausi 2003 oli ehdottomasti yksi lajin parhaita kautta aikojen.

Jos kausi 2002 oli yhden tiimin hallintaa, niin kaudella 2003 nähtiin todella tasainen maailmanmestaruustaistelu kolmen huipputiimin (Ferrari, McLaren ja Williams) kesken.

Lisäksi Renault oli joissakin kisoissa todella vahvassa vauhdissa, ja pystyi haastamaankin näitä kolmea maailmanmestaruustaistelussa mukana ollutta tiimiä.

Mitä sanot, oliko kausi 2003 Kimi Räikkösen uran paras kausi, vaikkei tuolloin vielä maailmanmestaruutta tullutkaan? Ajoiko Kimi mielestäsi täydellisen kauden ottaen kalustostaan kaiken irti, vai olisiko vielä ollut parantamisen varaa?

Omasta mielestäni Williams-BMW oli kauden 2003 paras auto, ja sillä olisi pitänyt voittaa kummatkin maailmanmestaruudet. Kausi oli myös Ralf Schumacherille ja Juan-Pablo Montoyalle se uran paras mahdollisuus voittaa maailmanmestaruus.

Pitkään tittelitaistelussa oli mukana peräti viisi kuljettajaa, kun kummatkin Williams-kuljettajat, Michael Schumacher, Kimi Räikkönen ja jopa Rubens Barrichello näyttivät taistelevan tittelistä.

Lopulta Kimi taipui Schumacherille vain parilla pisteellä.

Jordan-tiimi otti uransa viimeisen ja samalla sen kuljettaja Fisichella uransa ensimmäisen GP-voiton.

Mitä muistoja teillä on kaudesta 2003?

Alla kausikatsaus kauteen 2003🏁


f1-monaco-gp-2003-press-conference-race-winner-juan-pablo-montoya-with-kimi-raikkonen-and.jpg
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
140
Formula 1- kausi 2003 oli ehdottomasti yksi lajin parhaita kautta aikojen.

Jos kausi 2002 oli yhden tiimin hallintaa, niin kaudella 2003 nähtiin todella tasainen maailmanmestaruustaistelu kolmen huipputiimin (Ferrari, McLaren ja Williams) kesken.

Lisäksi Renault oli joissakin kisoissa todella vahvassa vauhdissa, ja pystyi haastamaankin näitä kolmea maailmanmestaruustaistelussa mukana ollutta tiimiä.

Mitä sanot, oliko kausi 2003 Kimi Räikkösen uran paras kausi, vaikkei tuolloin vielä maailmanmestaruutta tullutkaan? Ajoiko Kimi mielestäsi täydellisen kauden ottaen kalustostaan kaiken irti, vai olisiko vielä ollut parantamisen varaa?

Omasta mielestäni Williams-BMW oli kauden 2003 paras auto, ja sillä olisi pitänyt voittaa kummatkin maailmanmestaruudet. Kausi oli myös Ralf Schumacherille ja Juan-Pablo Montoyalle se uran paras mahdollisuus voittaa maailmanmestaruus.

Pitkään tittelitaistelussa oli mukana peräti viisi kuljettajaa, kun kummatkin Williams-kuljettajat, Michael Schumacher, Kimi Räikkönen ja jopa Rubens Barrichello näyttivät taistelevan tittelistä.

Lopulta Kimi taipui Schumacherille vain parilla pisteellä.

Jordan-tiimi otti uransa viimeisen ja samalla sen kuljettaja Fisichella uransa ensimmäisen GP-voiton.

Mitä muistoja teillä on kaudesta 2003?

Alla kausikatsaus kauteen 2003🏁


Näytä liitetiedosto 5468
Räikkönen ajoi todella hyvän kauden 2003 ja varmasti maksimoi auton potentiaalin.

Samaa mieltä, että Williamsin olisi pitänyt voittaa molemmatkin mestaruudet. Montoyan mestaruus suli lopulta vähän heikkoon alkukauteen ja tekniikkkarikkoihin. Aina kun jossitellaan Räikkösen menneitä mestaruuksia moottoririkkoihin, niin kyllä 2003 Montoyalle on enemmän jossiteltavaa. Itävallassa meni moottori ja Japanissa muuten tekniikka petti, molemmat kisan johdosta. Usan kisan kolarin ja siitä seuranneen rangaistuksen voi jokainen käydä katsomassa menikö tuomio nyt ihan oikein.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4347
Räikkönen ajoi todella hyvän kauden 2003 ja varmasti maksimoi auton potentiaalin.

Samaa mieltä, että Williamsin olisi pitänyt voittaa molemmatkin mestaruudet. Montoyan mestaruus suli lopulta vähän heikkoon alkukauteen ja tekniikkkarikkoihin. Aina kun jossitellaan Räikkösen menneitä mestaruuksia moottoririkkoihin, niin kyllä 2003 Montoyalle on enemmän jossiteltavaa. Itävallassa meni moottori ja Japanissa muuten tekniikka petti, molemmat kisan johdosta. Usan kisan kolarin ja siitä seuranneen rangaistuksen voi jokainen käydä katsomassa menikö tuomio nyt ihan oikein.
Montoyalla ja Kimillä yhtä paljon keskeytyksiä kaudella 2003. Kummallakin kolme keskeytystä. Michael Schumacherilla vain yksi keskeytys, joten lienee kai ihan oikeutettua sanoa, että luotettavuus ratkaisi.

Screenshot_20241222_080307_Chrome.jpg

F1 on tietenkin joukkue-urheilua, ja tiimin tehtävä on rakentaa nopea, mutta samaan aikaan myös luotettava auto.

McLaren käytti kilpailuissa koko kauden 2003 samaa autoa, kuin kaudella 2002.

Olisi ollut mielenkiintoista, jos tuo McLarenin alunperin kaudelle 2003 suunnittelema "delfiini-nokka"-auto olisi toiminut.

mclaren-mp4-18.jpg
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9344
Noita keskeytyksiä kun ajattelee niin jokaisella oli yksi, minkä voi laittaa omaan piikkiin. Schumilla ja Montoyalla Brasilia, Kimillä Espanja. Kimi joutui sen lisäksi starttikolariin Saksassa ja tunnetusti Nürrellä hajosi kone. Montoyalla siis kaksi teknistä vikaa. Hänkin joutui ilman omaa syytään kertaalleen kolariin, tämä Malesiassa, jossa hukkui pari kierrosta takasiipeä vaihtaessa.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4654
Sijainti
Kokkola
Olihan se Kiminkin auto 2003 melko luotettava, koska noista keskeytyksistä kaksi oli starttikolareita. Tietenkin sitähän emme saa ikinä tietää, olisiko Espanjassa tai Saksassa päässyt maaliin. Mestaruus jäi inhottavan lähelle noista ja mm. Melbournen varikon läpiajopenaltystä ja Brasilian tapahtumista huolimatta, että jäi kyllä rutkasti jossittelun varaa. 2 vuotta myöhemminkin oli paljon epäonnea, mutta luotettavuuden suhteen oli Rellu valovuoden edellä. Mitä muuten Kimille kävi Kanadassa 2003, vasta kuudes?
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
Sopii paremmin tänne kuin Schumacher-ketjuun

Kyllähän suuret mestarit osaa tehdä tulosta huonollakin autolla. Senna johti 1993 pitkään koko sarjaa sellaisella Mäcillä, ettei pitänyt olla mitään palaa käytännössä. Tuolloin ysärin aikaanhan muutama vuosi aiemmin Ferrarilla oli niitä sähläämisen vuosia, kun energia meni ihme politikointiin. Se olisi ollut hauska nähdä mitä Senna olisi tuolla 1996 Ferrarilla saanut aikaan, sehän kuitenkin olisi halunnut Williamsiin leipäännyttyään seuraavaksi Ferrarille. Eiköhän siinä olisi senkin toimesta jokunen voitto irronnut.
Sennahan johti sarjaa yllättvän pitkään myös vuonna 1987 Lotus 99T:llä, vaikka auto ei Williamsin tai edes McLarenin veroinen ollutkaan.

Ferrariin liittyen mitä olisi Senna saanut aikaan vuoden 1995 Ferrarilla. Schumacherhan totesi sitä testatessaan, että autolla olisi voitu voittaa mestaruus.

Nopeudeltaan auto olisi siihen varmaan riittänyt, mutta luotettavuus oli ihan eri luokkaa kuin Benettonilla. Schumacher keskeytti tekniseen vikaan kerran Hungaroringilla. Hill keskeytti teknisiin vikoihin kolme kertaa Brasiliassa, Kanadassa ja Saksassa.

Molemmat Ferrarit keskeyttivät kuusi kertaa teknisiin vikoihin.

Alesi: Katalonia, Hockenheim, Hungaroring, Spa, Monza, Suzuka
Berger: Silverstone, Spa, Monza, Nürburgring, Suzuka, Adelaide

Tuolla luotettavuuserolla olisi ollut vaikea voittaa Williamsia ja Benettonia, mutta Schumacherin tai Sennan kaltaiset virtuoosit olisivat varmasti roikkuneet pidempään mestaruustaistossa sillä kuin Berger ja Alesi.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
Palataan vielä tuohon vuoteen 1987 ja Ayrton Sennaan. Lotuksella oli yhtä kehitysversiota vanhemmat Hondan koneet kuin Williamsilla. Auto ei ollut aerodynamiikaltaan Williamsin, McLarenin tai Ferrarin veroinen. Aktiivijousitus vei osan moottorin tehoista, mutta toisaalta sen takia Lotus pystyi käyttämään pienempää siipeä ja saavutti hyviä suoranopeuksia.

Senna oli lopulta Lotuksella sarjassa kolmantena päihittäen Ferrarit ja McLarenit, mutta jääden Williamseille. Alkukaudesta Prost oli kärjessä Monacoon asti, mutta sitten Senna johti sarjaa Detroitista Silverstoneen, kunnes Piquet meni kärkeen ja pysyi siellä koko kauden.

Senna oli kaiken aikaa kärjen tuntumassa, mutta voitot irtosivat vain katuradoilta Monacosta ja Detroitista. Kakkossijoja oli neljä ja kolmossijoja kaksi. Samalla oman aikansa Yuki Tsunoda, Hondan suojatti Satoru Nakajima, sai yhden nelossijan, yhden vitossijan ja kaksi kutossijaa.

Jos tähtiä asettelee vähän eri asentoon, niin mestaruustaistelu olisi ollut tiukempi. Mikäli Sennan kone ei olisi lauennut kauden avauksessa Jacarepaguassa, olisi hän todennäköisesti saanut kakkossijan ja Piquet olisi ollut kolmantena. Monzassa Senna meni kisan lopussa kuluneilla renkailla Parabolicassa leveäksi ja Piquet pääsi ohi voittaen 1,8 sekunnilla. Jos Senna olisi hallinnut tuolla renkaansa paremmin, olisi sijat voineet olla toisinpäin.

Viimeiseen kisaan Adelaideen oltaisiin lähdetty tilanteesta, jossa Piquetlla oli 68 (71) pistettä ja Sennalla 64 (66). Kaudella 1987 laskettiin 11 parasta tulosta mukaan, Piquetlla oli jo yksi nelossija eliminoitu pisteistä ja seuraavaksi heikoin olisi ollut kolmossija. Sennalta oli yksi viides sija eliminoitu pisteistä ja seuraavaksi heikoinkin olisi ollut vitossija. Sennan olisi pitänyt saada kuusi pistettä enemmän kuin Piquetn eli joko voittaa tai olla toinen Piquetn ollessa korkeintaan kolmas. Tuolloin pisteet olisivat olleet 68 ja 68. Sennalla oli voittoja kolme Piquetn kahta vastaan.

Todellisuudessa Senna ei pysynyt Bergerin kyydissä Adelaidessa, vaan tuli kakkosena maaliin. Piquet keskeytti jarrumurheisiin. Senna hylättiin liian suurten jarrujen jäähdytyskanavien vuoksi. Mikäli Lotuksen jarrut olisivat olleet lailliset, oltaisiin tässä skenaariossa loppukaudesta pisteillä ja Senna 68 (72) ja Piquet 68 (71).

Jossiteltavaa jää myös Meksikon pyörähdykseen, jonka ansiosta Piquet tuli toiseksi Sennan keskeyttäessä ja Span starttikolariin Mansellin kanssa, josta Senna keskeytti kärkipaikalta. Lisäksi Senna jäi Portugalissa pisteittä elektroniikkaongelmien vuoksi ja tippui Jerezissä viidenneksi uhkarohkean rengastaktiikan vuoksi. Österreichringillä kolmannessa uusintastartissa Senna tippui joukon hännille ja sieltä noustessaan kolaroi etusiipensä vaihtokuntoon menettäen aikaa varikolla ollen lopulta viides.




1987 tarjoaa myös jossiteltavaa Nigel Mansellin suhteen. Hän otti kaudella eniten voittoja ja oli toiseksi viimeiseen kisaan Suzukaan lähdettäessä 8 pistettä Piqueta perässä. Mansellilla ei ollut pisteitä kuin yhdeksästä kisasta, joten hänelle olisi riittänyt mestaruuteen kaksi kolmossijaa, mikäli olisi ollut molemmissa kisoissa korkeintaan kolmas. Valitettavasti Mansell kolaroi Suzukan aika-ajoissa itsensä sairaalakuntoon ja kaksi viimeistä kisaa jäi ajamatta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4347
Olisikohan niin, että 1980-luvulla ja vielä 1990-luvulla yksittäinen kuljettaja saattoi tehdä merkittävää eroa aivan vain omilla ajotaidoillaan. Nykyään sitten merkitsee enemmän lähinnä auton suorituskyky, ja eroa vaikeampi tehdä pelkästään kuljettajan taidoilla?

Viittaan nyt tässä 1980-luvun Senna-Lotus-yhdistelmään, sekä alkuvuosien Schumacher-Ferrari-yhdistelmään (lähinnä kaiketi vuodet 1996-97). Nykyään vastaavaa esimerkkiä vaikea löytää nykypäivän F1:stä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4347
Oliko muuten teidän mielestänne Kimi Räikkösen kausi 2003 uransa paras? Parempi kuin maailmanmestaruus-kausi 2007 tai kausi 2005 McLarenilla?

Ainakin tuolloin Kimi teki isoa eroa David Coulthardiin, joka kuitenkin erittäin kokenut ja taitava kuljettaja tuolloin. Kimi teki isompaa eroa Coulthardiin, kuin mitä Häkkinen konsanaan teki.



Wikipedian mukaan Adrian Newey käytti myöhemmin Red Bullin autoissa niitä ideoita, joita olisi ollut tarkoitus käyttää McLarenin kauden 2003-autossa (MP4-18, jota ei kilpailussa nähty).

https://en.m.wikipedia.org/wiki/McLaren_MP4-18
 
Ylös