Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6263
Tuolle listalle on ilmeisesti otettu mukaan ainoastaan maailmanmestarit. Muita kuljettajia Phil Hillin edellä olisi mm.

Alboreto 3
Reutemann 3
Tambay 4
Ickx 5
Regazzoni 5
Arnoux 8
Barrichello 11
Leclerc 13
Massa 14

50- ja 60-luvuilta löytyy varmaan lisää.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
Minkälaisia muistoja F1-kausi 2021 sinussa herättää?

Kausihan oli erittäin tasaväkinen kamppailu kahden tiimin ja kahden kuljettajan välillä.

Lewis Hamilton vastaan Max Verstappen, sekä Red Bull vastaan Mercedes.

Tiimit ja autot omasivat yhtähyvän suorituskyvyn, mikä ilmeni siis erittäin tasaisena ja jännittävänä maailmanmestaruus-kamppailuna.

Välillä oli myös kolarointia Hamiltonin ja Verstappenin välillä, kuten Silverstonessa ja Monzassa. Kumpikaan ei halunnut antaa periksi.

Kumpi tahansa herroista olisi voinut mestaruuden voittaa, mutta Verstappen sen itselleen otti viimeisen kierroksen ohituksellaan Hamiltonista Abu Dhabissa.

Lisäksi Alonso palasi lajiin kahden välivuoden jälkeen. Alpine oli tiimi, jossa Alonso ajoi. Eli käytännössä tiimi oli sama Renault, jossa Alonso voitti kausien 2005 ja 2006 maailmanmestaruudet.

Kummankin tiimin kakkoskuljettajat, Perez ja Bottas, voittivat kauden aikana yhden GP:n. Bottas teki sen Turkissa, mikä näyttää olleen Bottaksen uran viimeinen GP-voitto. Perez puolestaan Azerbaidzhanissa.

Kauden yllätyksestä vastasi Alpine ja Ocon voittamalla Unkarissa.

Kausi oli Kimi Räikkösen uran viimeinen. Suomalainen rata-ässä aloitti ja päätti F1-uransa samassa tiimissä, Sauberilla/Alfa Romeolla. Komea ura Kimillä oli takanaan, nyt oli aika huokaista ja keskittyä perhe-elämään.

Puolalainen Robert Kubica pääsi myös ajamaan pari kisaa Alfa Romeolla Kimin sairastuttua kokonaan, joten hänkin aloitti ja päätti uransa samassa tiimissä, Sauberilla/Alfa Romeolla, niinkuin Kimikin.

Mitä muistoja sinulla on kaudesta 2021?

Alla kauden 2021 season review🏁:



61NivOmYU4L._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1038
Yksi yllätyksistä tuolla kaudella oli Bottaksen voitto märällä Turkin radalla. En olisi tuon puolesta lyönyt viisisenttistäkään vetoa, mutta niin vaan Valtteri taiteili tuon kisan voittoon.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Aika yllättävää, että noin moni kuljettaja on voittanut heti. Kertoo eritoten Ferrarin vahvuudesta.

Olisi hauska nähdä muidenkin huipputiimien osalta vastaava listaus. McLaren kuljettajista Prost voitti ensimmäisen kisansa tiimin kuljettajana. Sittemmin Prost teki saman Williamsilla. Verstappen voitti ensimmäisen kisansa Red Bullilla. Muita ei äkkiseltään tule mieleen.
Prostkin toki toisella McLaren-"stintillään". Aloitti uransa siellä 1980.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
Yksi yllätyksistä tuolla kaudella oli Bottaksen voitto märällä Turkin radalla. En olisi tuon puolesta lyönyt viisisenttistäkään vetoa, mutta niin vaan Valtteri taiteili tuon kisan voittoon.
Itse ajattelin täysin samalla tavalla ennen starttia. Ajattelin, että nyt meni Bottaksen voittosaumat. Toisin kävi, mikä oli ehkä jopa pieni ihme, sillä Bottas on yleisesti ottaen ollut kehno märällä radalla.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9768
Sijainti
Helsinki
2021 tullaan tietenkin muistamaan Max vs Hamilton-kautena. Silverstonessa Hamilton sai Maxin kolarista 10s aikasakon ja silti voitti. Monzassa hurja kolari, mikä muutti tuon kisan täysin ja McLarenille ensimmäinen voitto lähes kymmeneen vuoteen, samalla Ricciardon viimeinen. Sainz tuli Ferrarille ja voitti Leclercin pisteissä. Bottas toimi keilapallona Budapestin starttikolarissa ja kaikki vaihtoivat kuivan kelin kumeihin, paitsi Lewis, joka oli ainoa ruudukossa, tuo kilpailu päätyi Oconin juhliin. Bakun kilpailu tuotti draamaa, kun Strollilta ja Maxilta puhkesi rengas pääsuoralla. Maxin potkaisi autoaan keskeytyksen jälkeen ja tästä tuli meemi, kuten myös Monacon tv-ohjauksesta, kun kesken ohituksen leikattiin Stroll-uusintaan. Abu Dhabin finaaliin muistavat kaikki ja Masin potkut kisajohtajan paikalta.

2022 vuodelle tuli uudet autot. Alussa Leclerc hastoi, mutta mokailut käänsivät tittelin Maxille ja hän oli ylivoimainen. Piastri kieltäytyi Alpine-debyytistä seuraavalle kaudelle. Russell pesi Hamiltonin pisteissä surkealla Mersulla ja De Vriesin yhden kisan ihme eli sijaisti Albonia Monzassa ajaen pisteille ja AlphaTauri meni halpaan palkatessaan hänet -23 kaudelle.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
Kun tuossa Aston Martinin-osiossa oli juttua Adrian Neweystä, miehestä, joka on suunnitellut miehistönsä kanssa maailmanmestaruuden tuoneet kalustot Williamsille, McLarenille ja Red Bullille, niin itselleni jäi mieltä askarruttamaan, että onko F1-historian aikana ennen ollut vastaavaa suunnittelijaa?

Rory Byrne? James Allison? Ehkä eivät kuitenkaan ole Neweyn kaltaisia neroja. Mercedeksen suurin voima oli heidän moottorinsa, ei runko.

Tuleeko teille ketään mieleen?

Häkkinen ajoi Neweyn autolla tuplamestariksi, ja Röikkönenkin sen olisi voinut tehdä, jos auto olisi kestänyt paremmin.

Neweyn rakentamilla autoilla vähän vastustajaa heikompikin kuljettaja voi mestaruuden voittaa, kuten Damon Hillin ja Jacques Villeneuven esimerkit osoittavat.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
Tuossa tulikin jo herra @spotter90 lta tiukkaa tavaraa kauden 2022 osalta. Aluksi tosiaan näytti siltä, että Ferrari ja Leclerc kykenevät haastamaan tosissaan Red Bullia ja Verstappenia.

Toisin kävi.

Onko sinulla jotain erityistä muistoa tämän kauden osalta? Alonso ainakin riitaantui Alpinen johdon kanssa, ja hän siirtyi Aston Martinille. Jälkeenpäin siirto tuntuu olleen onnistunut.

Alla kauden 2022 season review 🏁:

https://www.youtube.com/live/qt2tyfczbVo?feature=shared
61F9TMYmKBL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9768
Sijainti
Helsinki
Tuleeko teille ketään mieleen?
Enne Adrian Neweyä on ollut monia merkittäviä auton suunnittelijoita, tässä muutamia:

Brittiläinen John Barnard suunniitteli yhdessä Gordon Coppuckin kanssa Mclaren M23-auton, jolla Emerson Fittipaldi voitti toisen mestaruutensa 1974. Barnard McLarenin mestaruusautot 1984-85, toimi Ferrarilla vuosikymmenen vaihteessa ja suunnitteli Michael Schumacherille vuoden 1994 mestaruuden tuoneen Benetton B194:n Hänen Ferrarille tekemä vuoden 1990 641-auto on New Yorkin modernin taiteen museossa.

Gordon Murray sai aikaan Brabhamin kuuluisan BT46B-auton eli tuuletinauto, joka voitti ainoan kilpailunsa Ruotsissa 1978, kuskina Niki Lauda. Italialainen Gustav Brunner suunnitteli autoja Minardille ja Ferrarille 80- ja 90-luvuilla. Maamies Carlo Chiti ja Brian Hart suunnittelivat moottoreita, Chitin Autodelta valmisti Alfa Romeon myllyjä Brabhamille 70-luvun lopulla ja Hartin valmistamilla koneilla kilpailivat Jordan, Arrows ja Minardi 90-luvulla. Muista moottorien suunnittelijoista mainittakoon myös Cosworthin perustaneet Mike Coslin ja Keith Duckworth sekä Ilmorin takana olleet Mario Ilien ja vuonna 2001 menehtynyt Paul Morgan.

Team Lotuksen viimeiset menestysautot 80-luvun puolessavälissä suunnitteli ranskalainen Gerard Ducarouge ja Mauro Forghierin käsialla oli Lauden mestaruusautot 1975, 1977 sekä Jody Scheckterin Ferrarit 1979. Tony Southgate suunnitteli 20 vuotta muun muassa BRM:lle, Shadowlle ja Arrowsille, Australian Ron Tauranac sai aikaiseksi Jack Brabhamin vuoden 1966 mestaruusauton ja Tyrrellin kuusipyöräisen P34-auton suunnitteli Derek Gardner.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15057
Enne Adrian Neweyä on ollut monia merkittäviä auton suunnittelijoita, tässä muutamia:

Brittiläinen John Barnard suunniitteli yhdessä Colin Coppuckin kanssa Mclaren M23-auton, jolla Emerson Fittipaldi voitti toisen mestaruutensa 1974. Barnard McLarenin mestaruusautot 1984-85, toimi Ferrarilla vuosikymmenen vaihteessa ja suunnitteli Michael Schumacherille vuoden 1994 mestaruuden tuoneen Benetton B194:n Hänen Ferrarille tekemä vuoden 1990 641-auto on New Yorkin modernin taiteen museossa.

Gordon Murray sai aikaan Brabhamin kuuluisan BT46B-auton eli tuuletinauto, joka voitti ainoan kilpailunsa Ruotsissa 1978, kuskina Niki Lauda. Italialainen Gustav Brunner suunnitteli autoja Minardille ja Ferrarille 80- ja 90-luvuilla. Maamies Carlo Chiti ja Brian Hart suunnittelivat moottoreita, Chitin Autodelta valmisti Alfa Romeon myllyjä Brabhamille 70-luvun lopulla ja Hartin valmistamilla koneilla kilpailivat Jordan, Arrows ja Tyrrell 90-luvun puolessavälissä. Muista moottorien suunnittelijoista mainittakoon myös Cosworthin perustaneet Mike Coslin ja Keith Duckworth sekä Ilmorin takana olleet Mario Ilien ja vuonna 2001 menehtynyt Paul Morgan.

Team Lotuksen viimeiset menestysautot 80-luvun puolessavälissä suunnitteli ranskalainen Gerard Ducarouge ja Mauro Forghierin käsialla oli Lauden mestaruusautot 1975, 1977 sekä Jody Scheckterin Ferrarit 1979. Tony Southgate suunnitteli 20 vuotta BRM:lle, Shadowlle ja Arrowsille, Australian Ron Tauranac sai aikaiseksi Jack Brabhamin vuoden 1966 mestaruusauton ja Tyrrellin kuusipyöräisen P34-auton suunnitteli Derek Gardner.
Korjauksena kylläkin Coppuck oli ja on yhä elossa olevana henkilönä Gordon ja ei Colin.

Hartia taas käytti moottoreista pelkästään Jordan ja Footwork ja Footwork-Arrows/Arrows-Footwork vuoden 1996 murrosvaiheessa siinä missä Arrows ei koskaan käyttänyt Hartia moottorina.

Tyrrell ei myöskään koskaan käyttänyt Hartin koneita vaan lienet enemmän yrittänyt tarkoittaa Minardia joka käytti vuodeksi 1997 kyseistä moottoria. Ikävä kyllä vain pahentaen auton ongelmia kun Fordin moottoreille senkin vuoden auto sellaisenaan oli suunniteltu.

1990-luvun puolivälissä useimmat noista käyttivät mikäli olivat käyttääkseen Hartin moottoria, mutta Minardi jo lähempänä vuosikymmenen loppua ja Jordan käytti niitä vain vuosina 1993-1994 eli alkupäätä vuosikymmentä tai sen alkupään loppua lähempänä puoltaväliä.

Coppuckeista muuten puhuen Gordon ei ollut ainoa vaikka olikin se kuuluisampi suunnittelija heistä puhuen vaan suunnittelijana ja muissa viroissa toimi myös hänen sukulaispoikansa muun muassa Häkkisen Mikan Lotus-aikoina eli Frank Coppuck. Oli Coppuckeista nuorempi myös Pacific-tallissakin mukana.

Tony Southgate suunnitteli myös Osellalle, Theodorellekin ja Lotuksellekin autoja näin vielä pikaisena lisäyksenä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9768
Sijainti
Helsinki
Lasken myös Footwork-aikakuden osaksi Arrows-historiaa, sillä Footwork-nimi tuli japanilaisen omistajan Wataru Ohashin yrityksestä. Käytännössä kyse on samasta tallista.
 
Ylös