Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9776
Sijainti
Helsinki
Itse aloitin f1-seuraamiseni mainittuna vuotena eli 1996. Tuon vuoden Formula 1-vuosikirja on vielä tallessa. Villeneuven Williams-debyytti oli uskomaton, heti paalu kaikille uudella Albert Parkin radalla ja taisteli kilpailussa voitosta Hilliä vastaan. Brundlen hurja kolari avauskierroksella kullanvärisellä Jordanilla jäi mieleen. Tietysti Monacon sadekisa ja kolme autoa maaliin - Ligierin joutsenlaulu Panisin voiton myötä. Schumin dominointi Barcelonan sateessa - oli kolme sekuntia muita nopeampi kierroksella. Tuon myötä hän sai lempinimen sademestari - ehkä se oli annettu jo aiemmin. Lisäksi hänen upeat voitot Spassa ja tifosojen edessä Monzassa. Fortin karsiutumiset uuden 107% säännön myötä ja konkurssi. Dinizin auto syttyi tuleen varikkokäynnin jälkeen Argentiinassa ja tuota ennen hän oli kolaroinut Luca Badoerin kanssa, jonka auto meni ylösalaisin.

Mestaruustaistelu päättyi Villeneuven ulosajoon Suzukassa. Hill päätti Williams-taipaleensa mestaruuteen. Hill oli kuulemma pyytänyt liian korkeaa palkkaa, sisäpiirin mukaan sopimus Frentzenin kansa oltiin tehty ennen kauden alkua. Häkän paluu Adelaiden onnettomuuden jälkeen onnistui, Neljä podiumia ja tasaisesti pistesijoille.

Huomio kiinnittyi tuolloin korkeisiin ohjaamon sivuihin, tämä oli tehty turvallisuuden nimissä ja niiden piti olla saman korkuiset - Williamsin ja Jordanin autoissa oli matalammat ohjaamosivut. Ensimmäinen kausi nykyisellä lähtövalojärjestelmällä eli viisi punaista sekunnin välein - aiemmin lähdettiin vihreillä valoilla. Autojen numerointi oli edel. kauden valmistajien pisteiden mukaan. Mestari ajoi numerolla 1 ja epäonnen numeroa (13) ei käytetty. Tämä oli voimassa 2013 asti. Viimeinen kausi, jolloin oli käytössä kisakohtaiset turva-autot - kauden puolivälistä lähtien Mercedes-Benz toimitti turva-autot.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15067
Itse aloitin f1-seuraamiseni mainittuna vuotena eli 1996. Tuon vuoden Formula 1-vuosikirja on vielä tallessa. Villeneuven Williams-debyytti oli uskomaton, heti paalu kaikille uudella Albert Parkin radalla ja taisteli kilpailussa voitosta Hilliä vastaan. Brundlen hurja kolari avauskierroksella kullanvärisellä Jordanilla jäi mieleen. Tietysti Monacon sadekisa ja kolme autoa maaliin - Ligierin joutsenlaulu Panisin voiton myötä. Schumin dominointi Barcelonan sateessa - oli kolme sekuntia muita nopeampi kierroksella. Tuon myötä hän sai lempinimen sademestari - ehkä se oli annettu jo aiemmin. Lisäksi hänen upeat voitot Spassa ja tifosojen edessä Monzassa. Fortin karsiutumiset uuden 107% säännön myötä ja konkurssi. Dinizin auto syttyi tuleen varikkokäynnin jälkeen Argentiinassa ja tuota ennen hän oli kolaroinut Luca Badoerin kanssa, jonka auto meni ylösalaisin.

Mestaruustaistelu päättyi Villeneuven ulosajoon Suzukassa. Hill päätti Williams-taipaleensa mestaruuteen. Hill oli kuulemma pyytänyt liian korkeaa palkkaa, sisäpiirin mukaan sopimus Frentzenin kansa oltiin tehty ennen kauden alkua. Häkän paluu Adelaiden onnettomuuden jälkeen onnistui, Neljä podiumia ja tasaisesti pistesijoille.

Huomio kiinnittyi tuolloin korkeisiin ohjaamon sivuihin, tämä oli tehty turvallisuuden nimissä ja niiden piti olla saman korkuiset - Williamsin ja Jordanin autoissa oli matalammat ohjaamosivut. Ensimmäinen kausi nykyisellä lähtövalojärjestelmällä eli viisi punaista sekunnin välein - aiemmin lähdettiin vihreillä valoilla. Autojen numerointi oli edel. kauden valmistajien pisteiden mukaan. Mestari ajoi numerolla 1 ja epäonnen numeroa (13) ei käytetty. Tämä oli voimassa 2013 asti. Viimeinen kausi, jolloin oli käytössä kisakohtaiset turva-autot - kauden puolivälistä lähtien Mercedes-Benz toimitti turva-autot.
Ihan muuten melko hyvä mietekerronta, mutta tuohon aikaan vielä oli kylläkin Renault ollut virallinen turva-auton toimittaja ennen kuin Mersu tuli kesken kauden 1996 mukaan jakaen hommat Renaultin kanssa ennen yksinoikeusaikaa vuodesta 1997 eteenpäin.

Osin toki oikeilla suunnilla ollaan kerronnassa, mutta lisäksi:

Vuosina 1992-1996 oli jo yksi toimittaja eli ensin Ford ja sittemmin Renault, mutta tuolloin oli vielä sallittua myös järjestäjienkin käyttää omia turva-automallejaan kisoissa niiden rinnalla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4397
Tälläinen kysymys, että pidättekö 1990-luvun kilpailuja vaiko tämänpäivän kilpailuja parempina? Kun ajatellaan urheilullisesti ja viihdearvoltaan asiaa siis?

Itse kaipaan sitä, että autot olivat vähemmän luotettavia kaikilla. Tämä tiesi joskus joitain suuriakin yllätyksiä, ja pienemmätkin tiimit saattoivat olla jopa podiumilla asti.

Nykyään autot kestää kaikilla miltei järjestään.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
142
1996 tulee mieleen, oliko Williams juurikaan sen parempi verrattuna Benettoniin kuin 1995, vai tuliko ero vaan kuljettajista? Ferrarin auto oli 1996 huonompi kuin 1995. Coulthard sanoi, että 1996 McLaren oli helpompi ajaa kuin 1995 Williams, mutta paljon hitaampi. Väittäisin, että kärkitallien voimasuhteet olivat 1996 ilman kuljettajia seuraavat: 1. Williams, 2. Benetton ja Ferrari ja McLaren näiden jälkeen suht tasoissa, toki ratakohtaisia eroja oli paljon.

Vaikka Villeneuven tulokaskausi oli todella hyvä, niin kyllä Hill oli kuitenkin koko kauden mitalla selkesti parempi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4397
Jos Michael Schumacher olisi jatkanut Benettonilla kausilla 1996 ja 1997, uskoisitteko hänen voittaneen kummankin kauden maailmanmestaruudet?

Jännästi Benetton lähti alaspäin ja Ferrari taas noususuhdanteeseen Michael Schumacherin lähdön ja tulon myötä.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2546
Aika monesti tälläkin foorumilla on muistuteltu että Schumin mukana lähti koko päätiimi joka sen eron teki, ei itse Schumi.

Noin muuten ammoisista ajoista puhuttaedsa tuo tekniikan pettäminen oli tosiaan yksi jännitysfaktoreista. Silloin oli koneet kireitä ja komponentit herkkiä, kun nykyään sääntöjen myötä täytyy porskuttaa koko kaudi läpi muutaman komponentin voimin.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
142
Aika monesti tälläkin foorumilla on muistuteltu että Schumin mukana lähti koko päätiimi joka sen eron teki, ei itse Schumi.

Noin muuten ammoisista ajoista puhuttaedsa tuo tekniikan pettäminen oli tosiaan yksi jännitysfaktoreista. Silloin oli koneet kireitä ja komponentit herkkiä, kun nykyään sääntöjen myötä täytyy porskuttaa koko kaudi läpi muutaman komponentin voimin.
Tämä on totta mutta sama porukka suunnitteli vielä 1996 Benettonin. Toki kauden mittaan varmaan kehitystyö alkoi kärsimään. Joka tapauksessa Benettonille siirtyneet Berger ja Alesi pitivät autoa äärimmäisen vaikeana ajaa, ja taas Schumacher sanoi että 1995 Ferrarilla olisi voinut mestaruuden voittaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4397
Tämä on totta mutta sama porukka suunnitteli vielä 1996 Benettonin. Toki kauden mittaan varmaan kehitystyö alkoi kärsimään. Joka tapauksessa Benettonille siirtyneet Berger ja Alesi pitivät autoa äärimmäisen vaikeana ajaa, ja taas Schumacher sanoi että 1995 Ferrarilla olisi voinut mestaruuden voittaa.
Kyllä Schumacher vaan oli luokkaa tai pari Alesia ja Bergeriä kuljettajana edellä.

Alesi ja Berger eivät missään nimessä huonoja kuljettajia olleet, GP-voittajia kummatkin. Mutta ei heistä maailmanmestariksi olisi ollut ilman ylivoimaista autoa.

Schumacher taas yksi lajin parhaita kautta aikojen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4397
Tuohon kauteen 1996 liittyen, niin John Barnard suunnitteli vielä tämän kauden Ferrarin.

Sen jälkeen hänet korvattiin Rory Byrnellä.

Olisikohan Ferrari mahtanut saavuttaa huipputuloksia 2000- luvun alussa, jos Barnard olisi jatkanut pääsuunnittelijana?

Toinen kauteen 1996 liittyvä seikka on se, että Olivier Panis otti uransa ainoan voiton Monacossa tuona vuonna.

Ennen sanottiin, että F1-kuljettajalla oli kaksi tavoitetta. Voittaa maailmanmestaruus ja voittaa Monacossa.

Onkohan Monaco enää niin arvostettu GP, että menee muiden kilpailujen ohi? Enää tätä hokemaa ei kuulu sanottavan, niinkuin vielä 1990-luvulla usein kuuli.
 
Ylös