Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9782
Sijainti
Helsinki
Itse aloitin f1-seuraamiseni mainittuna vuotena eli 1996. Tuon vuoden Formula 1-vuosikirja on vielä tallessa. Villeneuven Williams-debyytti oli uskomaton, heti paalu kaikille uudella Albert Parkin radalla ja taisteli kilpailussa voitosta Hilliä vastaan. Brundlen hurja kolari avauskierroksella kullanvärisellä Jordanilla jäi mieleen. Tietysti Monacon sadekisa ja kolme autoa maaliin - Ligierin joutsenlaulu Panisin voiton myötä. Schumin dominointi Barcelonan sateessa - oli kolme sekuntia muita nopeampi kierroksella. Tuon myötä hän sai lempinimen sademestari - ehkä se oli annettu jo aiemmin. Lisäksi hänen upeat voitot Spassa ja tifosojen edessä Monzassa. Fortin karsiutumiset uuden 107% säännön myötä ja konkurssi. Dinizin auto syttyi tuleen varikkokäynnin jälkeen Argentiinassa ja tuota ennen hän oli kolaroinut Luca Badoerin kanssa, jonka auto meni ylösalaisin.

Mestaruustaistelu päättyi Villeneuven ulosajoon Suzukassa. Hill päätti Williams-taipaleensa mestaruuteen. Hill oli kuulemma pyytänyt liian korkeaa palkkaa, sisäpiirin mukaan sopimus Frentzenin kansa oltiin tehty ennen kauden alkua. Häkän paluu Adelaiden onnettomuuden jälkeen onnistui, Neljä podiumia ja tasaisesti pistesijoille.

Huomio kiinnittyi tuolloin korkeisiin ohjaamon sivuihin, tämä oli tehty turvallisuuden nimissä ja niiden piti olla saman korkuiset - Williamsin ja Jordanin autoissa oli matalammat ohjaamosivut. Ensimmäinen kausi nykyisellä lähtövalojärjestelmällä eli viisi punaista sekunnin välein - aiemmin lähdettiin vihreillä valoilla. Autojen numerointi oli edel. kauden valmistajien pisteiden mukaan. Mestari ajoi numerolla 1 ja epäonnen numeroa (13) ei käytetty. Tämä oli voimassa 2013 asti. Viimeinen kausi, jolloin oli käytössä kisakohtaiset turva-autot - kauden puolivälistä lähtien Mercedes-Benz toimitti turva-autot.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Itse aloitin f1-seuraamiseni mainittuna vuotena eli 1996. Tuon vuoden Formula 1-vuosikirja on vielä tallessa. Villeneuven Williams-debyytti oli uskomaton, heti paalu kaikille uudella Albert Parkin radalla ja taisteli kilpailussa voitosta Hilliä vastaan. Brundlen hurja kolari avauskierroksella kullanvärisellä Jordanilla jäi mieleen. Tietysti Monacon sadekisa ja kolme autoa maaliin - Ligierin joutsenlaulu Panisin voiton myötä. Schumin dominointi Barcelonan sateessa - oli kolme sekuntia muita nopeampi kierroksella. Tuon myötä hän sai lempinimen sademestari - ehkä se oli annettu jo aiemmin. Lisäksi hänen upeat voitot Spassa ja tifosojen edessä Monzassa. Fortin karsiutumiset uuden 107% säännön myötä ja konkurssi. Dinizin auto syttyi tuleen varikkokäynnin jälkeen Argentiinassa ja tuota ennen hän oli kolaroinut Luca Badoerin kanssa, jonka auto meni ylösalaisin.

Mestaruustaistelu päättyi Villeneuven ulosajoon Suzukassa. Hill päätti Williams-taipaleensa mestaruuteen. Hill oli kuulemma pyytänyt liian korkeaa palkkaa, sisäpiirin mukaan sopimus Frentzenin kansa oltiin tehty ennen kauden alkua. Häkän paluu Adelaiden onnettomuuden jälkeen onnistui, Neljä podiumia ja tasaisesti pistesijoille.

Huomio kiinnittyi tuolloin korkeisiin ohjaamon sivuihin, tämä oli tehty turvallisuuden nimissä ja niiden piti olla saman korkuiset - Williamsin ja Jordanin autoissa oli matalammat ohjaamosivut. Ensimmäinen kausi nykyisellä lähtövalojärjestelmällä eli viisi punaista sekunnin välein - aiemmin lähdettiin vihreillä valoilla. Autojen numerointi oli edel. kauden valmistajien pisteiden mukaan. Mestari ajoi numerolla 1 ja epäonnen numeroa (13) ei käytetty. Tämä oli voimassa 2013 asti. Viimeinen kausi, jolloin oli käytössä kisakohtaiset turva-autot - kauden puolivälistä lähtien Mercedes-Benz toimitti turva-autot.
Ihan muuten melko hyvä mietekerronta, mutta tuohon aikaan vielä oli kylläkin Renault ollut virallinen turva-auton toimittaja ennen kuin Mersu tuli kesken kauden 1996 mukaan jakaen hommat Renaultin kanssa ennen yksinoikeusaikaa vuodesta 1997 eteenpäin.

Osin toki oikeilla suunnilla ollaan kerronnassa, mutta lisäksi:

Vuosina 1992-1996 oli jo yksi toimittaja eli ensin Ford ja sittemmin Renault, mutta tuolloin oli vielä sallittua myös järjestäjienkin käyttää omia turva-automallejaan kisoissa niiden rinnalla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4404
Tälläinen kysymys, että pidättekö 1990-luvun kilpailuja vaiko tämänpäivän kilpailuja parempina? Kun ajatellaan urheilullisesti ja viihdearvoltaan asiaa siis?

Itse kaipaan sitä, että autot olivat vähemmän luotettavia kaikilla. Tämä tiesi joskus joitain suuriakin yllätyksiä, ja pienemmätkin tiimit saattoivat olla jopa podiumilla asti.

Nykyään autot kestää kaikilla miltei järjestään.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
145
1996 tulee mieleen, oliko Williams juurikaan sen parempi verrattuna Benettoniin kuin 1995, vai tuliko ero vaan kuljettajista? Ferrarin auto oli 1996 huonompi kuin 1995. Coulthard sanoi, että 1996 McLaren oli helpompi ajaa kuin 1995 Williams, mutta paljon hitaampi. Väittäisin, että kärkitallien voimasuhteet olivat 1996 ilman kuljettajia seuraavat: 1. Williams, 2. Benetton ja Ferrari ja McLaren näiden jälkeen suht tasoissa, toki ratakohtaisia eroja oli paljon.

Vaikka Villeneuven tulokaskausi oli todella hyvä, niin kyllä Hill oli kuitenkin koko kauden mitalla selkesti parempi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4404
Jos Michael Schumacher olisi jatkanut Benettonilla kausilla 1996 ja 1997, uskoisitteko hänen voittaneen kummankin kauden maailmanmestaruudet?

Jännästi Benetton lähti alaspäin ja Ferrari taas noususuhdanteeseen Michael Schumacherin lähdön ja tulon myötä.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2550
Aika monesti tälläkin foorumilla on muistuteltu että Schumin mukana lähti koko päätiimi joka sen eron teki, ei itse Schumi.

Noin muuten ammoisista ajoista puhuttaedsa tuo tekniikan pettäminen oli tosiaan yksi jännitysfaktoreista. Silloin oli koneet kireitä ja komponentit herkkiä, kun nykyään sääntöjen myötä täytyy porskuttaa koko kaudi läpi muutaman komponentin voimin.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
145
Aika monesti tälläkin foorumilla on muistuteltu että Schumin mukana lähti koko päätiimi joka sen eron teki, ei itse Schumi.

Noin muuten ammoisista ajoista puhuttaedsa tuo tekniikan pettäminen oli tosiaan yksi jännitysfaktoreista. Silloin oli koneet kireitä ja komponentit herkkiä, kun nykyään sääntöjen myötä täytyy porskuttaa koko kaudi läpi muutaman komponentin voimin.
Tämä on totta mutta sama porukka suunnitteli vielä 1996 Benettonin. Toki kauden mittaan varmaan kehitystyö alkoi kärsimään. Joka tapauksessa Benettonille siirtyneet Berger ja Alesi pitivät autoa äärimmäisen vaikeana ajaa, ja taas Schumacher sanoi että 1995 Ferrarilla olisi voinut mestaruuden voittaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4404
Tämä on totta mutta sama porukka suunnitteli vielä 1996 Benettonin. Toki kauden mittaan varmaan kehitystyö alkoi kärsimään. Joka tapauksessa Benettonille siirtyneet Berger ja Alesi pitivät autoa äärimmäisen vaikeana ajaa, ja taas Schumacher sanoi että 1995 Ferrarilla olisi voinut mestaruuden voittaa.
Kyllä Schumacher vaan oli luokkaa tai pari Alesia ja Bergeriä kuljettajana edellä.

Alesi ja Berger eivät missään nimessä huonoja kuljettajia olleet, GP-voittajia kummatkin. Mutta ei heistä maailmanmestariksi olisi ollut ilman ylivoimaista autoa.

Schumacher taas yksi lajin parhaita kautta aikojen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4404
Tuohon kauteen 1996 liittyen, niin John Barnard suunnitteli vielä tämän kauden Ferrarin.

Sen jälkeen hänet korvattiin Rory Byrnellä.

Olisikohan Ferrari mahtanut saavuttaa huipputuloksia 2000- luvun alussa, jos Barnard olisi jatkanut pääsuunnittelijana?

Toinen kauteen 1996 liittyvä seikka on se, että Olivier Panis otti uransa ainoan voiton Monacossa tuona vuonna.

Ennen sanottiin, että F1-kuljettajalla oli kaksi tavoitetta. Voittaa maailmanmestaruus ja voittaa Monacossa.

Onkohan Monaco enää niin arvostettu GP, että menee muiden kilpailujen ohi? Enää tätä hokemaa ei kuulu sanottavan, niinkuin vielä 1990-luvulla usein kuuli.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
1996 tulee mieleen, oliko Williams juurikaan sen parempi verrattuna Benettoniin kuin 1995, vai tuliko ero vaan kuljettajista? Ferrarin auto oli 1996 huonompi kuin 1995. Coulthard sanoi, että 1996 McLaren oli helpompi ajaa kuin 1995 Williams, mutta paljon hitaampi. Väittäisin, että kärkitallien voimasuhteet olivat 1996 ilman kuljettajia seuraavat: 1. Williams, 2. Benetton ja Ferrari ja McLaren näiden jälkeen suht tasoissa, toki ratakohtaisia eroja oli paljon.

Vaikka Villeneuven tulokaskausi oli todella hyvä, niin kyllä Hill oli kuitenkin koko kauden mitalla selkesti parempi.
Ferrarin vuoden 1996 automallin tai koko vuoden muistelu huonompana tuntuu olevan omanlaisensa erikoisuus.

Tuonne 'Turhien' tilastojen ja laskelmien toikin puolelle muistelin sen ennen pitkää pari vuotta sitten tuota Ferrarin vuotta 1996 seuraavasti ja tämäkin on lyhennetty osuus todella pitkästä viestistä aikanaan sinne kirjoitettuna, mutta laitetaan se tähän alle lainausmerkkeihin ja kun siitä tuli silloinkin melkoista väittelyä jälkikäteen:

''Ferrarin vuoden 1996 moittiminen erityisen surkeaksi tai automalliltaan muka yhdeksi huonoimmista Ferrareista kautta aikain lienee osin Michael Schumacherin mainehehkutuksen rakennuskulttitavaraa tai mahdollista nuoremman polven muistamattomuuden tuomaa ehdotonta väärinkäsitystä.

Epäluotettava auto kyllä (Välillä suorastaan lähtökohtaisen karmaiseva etenkin Eddie Irvinen alla.) oli, mutta todellisesti huonoimpiin Ferrarien vuosiin nähden ja joihinkin Ferrarin mestaruusvuosien autoihin nähden kyllä meno radalla oli parempaa.

Michael Schumacherilla oli vähän peräti vaikeahkokin Ferrari-uran alku, mutta kunhan sai juonen päästä kiinni niin menestystä tuli sitenkin ja aika-ajoissa ei ollut koskaan neljättä ruutua alempana.

Tosin huonoimmillaan oli välillä ilman muuta toki jäädä neljättä ruutua alemmaksikin ennen sitten aina viimein löytynyttä viimeistä rutistusta.

Eddie Irvinelle vuorostaan vuosi oli etenkin kauden puolivälin keskeytysputken takia hyvinkin musta, mutta mikäli maaliin päästiin oltiin pisteillä kuten myös palkinnoilla.

Irvine myös aloitti Ferrari-uran hyvin eli oli kolmas heti alkuun Melbournessa paremmalla lähtöruudulla muuten kuin itse Schumi ja ajoi usein verraten hienosti ennen keskeytystä.

Lisäksi yllättävänkin usein Irvine saattoi olla Schumia edellä alustavastikin ennen sitten sijoitusten tippumista aika-ajoissa tai muuten Schumin viimeisiä rutistuksia kohti parempaa sijaa.

Aika-ajoissa Irvine itse oli useimmiten kuudes tai seitsemäs vuoden 1996 keskimääräiseen kisaan eli ei huonosti mennyt meno etenkin Ferrarin vielä tuolloin rakentaessa mainetta vaikeiden vuosien jälkeen uudelleen.

Sellaiset suoritukset olivat todellakin menestystä ellei melkein taivaallista nähdä Claudio 'Lohikäärme' Lombardin eli Jean Todtin edeltäjän tulista riehumista täynnä olleisiin painajaisvuosiin ja varmastikin täydelliseen aallonpohjaan eli vuoteen 1980 nähden.

Välillä myös Irvinen suhteen kun mietti niin vuoteen 1997 nähden ajoittain oli selvästikin parempia juuri vuodeksi 1996.

Ehkä osin siksi kun aivan niin hirvittäviä paineita ei ollut Irvinelle laskettu eikä ihan niin paljon ollut sellaista kohuahdisteluakaan.''

Tuolloisesti asiaa tuli silloin muisteltua ja pidempääkin muistelua olisi ollut tekstin muodossa, mutta osa siitä oli asiankuulumatonta väittelyä ja jälleen itseenkin kohdistunutta solvailua kun joillekin nimimerkeille taas minun oma kerrontani ja mielipide oli se kuuluisa punainen vaate joten en linkitä sitä nyt tällä erää tähän.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4404
Kun otetaan tarkasteluun F1-kausi 1995, niin mitä sinulle tulee mieleen?

Tiimien paljous verrattuna nykyiseen ainakin. Tiimejä oli nimittäin kauden aikana jopa 13.

Tätä itse kaipaisin myös. Lisää tiimejä, jotta nuoretkin kuljettajat saisivat näytönpaikkoja.

Lisäksi kausi 1995 alkoi siitä, mihin kausi 1994 päättyi. Michael Schumacher vs Damon Hill oli asetelma, samoin valmistajien puolella Williams vs Benetton. Benettonkin käytti kaudella 1995 Renaultin moottoreita Williamsin tapaan, ja Fordit oli heivattu.

Näkisin, että Benetton ja Williams olivat autoina tasavahvoja. Näiden lisäksi myös Ferrari ja Jean Alesi onnistuivat voittamaan.

McLaren ajoi ensimmäistä vuottaan Mercedeksen moottoreilla, ja ensimmäinen vuosi usein totuttelua uuteen. Näin tälläkin kertaa.

Mansell ajoi alkukaudesta McLarenilla, kunnes tympääntyi, ja vetäytyi eläkkeelle.

Häkkinen joutui pahaan, miltei kuoleman tuottaneeseen, kolariin Adelaidessa renkaan tyhjennyttyä äkillisesti.

Mitä muistoja sinulla tästä kaudesta? Tai jollei muistoja suoranaisesti ole, mitä olet kaudesta jälkikäteen katsonut tai lukenut?

Alla kauden 1995 season review 🏁:


61byT4xnnuL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4404
Michael Schumacherin ensitesti Ferrarilla, Jean Alesin Benettonilla ja Jacques Villeneuven Williamsilla.

Schumacherin sanottiin olleen heti ensitestissä nopeampi kuin Alesi ja Berger olivat olleet. Vaikka Benettonin kauden 1995 auton sanottiin olleen vaikea ajettava, niin videolla Alesi ainakin kehuu auton ajettavuutta.

Mitä luulet, olisiko Schumacher voittanut mestaruuden myös Ferrarilla vuonna 1995?

 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18488
1995 on ensimmäinen täysi F1 kausi jonka seurasin, edelliskauden puolelta näin kaksi viimeistä kisaa. Alunperin Laroussen piti olla mukana, Bouchut olisi ollut toinen kuski, kaavailtiin että olisivat aloittaneet Imolasta kauden, sittenhän Simtekin taru loppui Monacon GP:ssä ja Pacificin kauden päätyttyä. Kuskivaihdoksiakin kesken kauden nähtiin mukavasti, jopa Tarquini korvasi kerran Katayaman Tyrrellillä. Unkarin ja Suzukan GP:t löytyvät itseltäni vieläkin VHS tallenteelta. Muistan että Manselilta odotin kovaakin tulosta, vaikka aluksi ei mahtunut edes autoon, mutta tulikin enemmän kuin sekasorto siitä lyhyestä alkukaudesta. Mika Salolla oli alkukaudesta vauhti päällä Buenos Airesissa kävi parhaimmillaan kolmantena kisan aikana.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1523
1995 on ensimmäinen täysi F1 kausi jonka seurasin, edelliskauden puolelta näin kaksi viimeistä kisaa. Alunperin Laroussen piti olla mukana, Bouchut olisi ollut toinen kuski, kaavailtiin että olisivat aloittaneet Imolasta kauden, sittenhän Simtekin taru loppui Monacon GP:ssä ja Pacificin kauden päätyttyä. Kuskivaihdoksiakin kesken kauden nähtiin mukavasti, jopa Tarquini korvasi kerran Katayaman Tyrrellillä. Unkarin ja Suzukan GP:t löytyvät itseltäni vieläkin VHS tallenteelta. Muistan että Manselilta odotin kovaakin tulosta, vaikka aluksi ei mahtunut edes autoon, mutta tulikin enemmän kuin sekasorto siitä lyhyestä alkukaudesta. Mika Salolla oli alkukaudesta vauhti päällä Buenos Airesissa kävi parhaimmillaan kolmantena kisan aikana.
Syy tuohon Tarquinin Tyrrell-keikkaan Euroopan gp:ssä taisi olla Katayaman railakkaissa kuperkeikoissa edeltävässä Portugalin gp:ssä.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9354
Ferrari oli kyllä kaudella 1995 sen verran epäluotettava, että mestaruusmahdollisuudet olisivat kuihtuneet siihen.

Alesin auto hajosi Espanjassa, Saksassa, Unkarissa, Belgiassa, Italiassa ja Japanissa, eli kuudesti. Bergerille tekniset keskeytykset Belgiasta, Euroopasta, Japanista ja Australiasta. Lisäksi Britanniassa rengas kiinnitettiin huonosti ja Italiassa joutui Alesin autosta irronneen kameran uhriksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4404
Olivatko Benetton ja Williams mielestäsi yhtä hyviä tiimeinä ja autoina kausina 1994 ja 1995?

Jos Hill olisi ajanut Benettonilla, ja Schumacher Williamsilla noina kausina, olisiko Schumacher silti ollut mestari kumpanakin vuonna?

Mitkä olivat mielestäsi Hillin suurimmat puutteet kuljettajana Schumacheriin verrattuna, niin ettei hän kyennyt maailmanmestaruuksiin noina vuosina?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9354
Williamsin auto oli aika hankala kauden 1994 alussa. Sääntömuutokset, joita tehtiin Imolan traagisten tapahtumien jälkeen paransivat suorituskykyä Benettoniin nähden. Seuraavalla kaudella auto oli epäluotettavampi, mistä on yleisesti puhuttu aika vähän kun ajatellaan sitä, että yleensä todetaan Schumacherin voittaneen huonommalla autolla.

Hill teki enemmän virheitä ja ehkä tietynlainen röyhkeys puuttui.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
927
Mitkä olivat mielestäsi Hillin suurimmat puutteet kuljettajana Schumacheriin verrattuna
Tyhjällä radallahan Hill ajoi yleensä ihan mallikkaasti mutta kaksintaistelutilanteissa oli liian usein suuria vaikeuksia. Sellainen tietynlainen kömpelyys ja virheherkkyys leimasi Hillin otteita aina kun piti ajaa rengas rengasta vastaan kilpaa. Mies saattoi sortua järjettömiin syöksyihin olemattomissa ohituspaikoissa (esim. 1995 Silverstone tai 1997 Imola) ja sitten taas toisaalta ei välillä osannut hyödyntää ihan selkeitä ohituspaikkoja (esim. kaksintaistelu Schumia vastaan 1995 Spassa).

Hillihän ei ajanut kartingia lapsuudessaan, toisin kuin suurin osa muista hänen aikakautensa kuskeista, ja en tiedä juonsiko se kömpelyys sitten juurensa siitä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4404
Tyhjällä radallahan Hill ajoi yleensä ihan mallikkaasti mutta kaksintaistelutilanteissa oli liian usein suuria vaikeuksia. Sellainen tietynlainen kömpelyys ja virheherkkyys leimasi Hillin otteita aina kun piti ajaa rengas rengasta vastaan kilpaa. Mies saattoi sortua järjettömiin syöksyihin olemattomissa ohituspaikoissa (esim. 1995 Silverstone tai 1997 Imola) ja sitten taas toisaalta ei välillä osannut hyödyntää ihan selkeitä ohituspaikkoja (esim. kaksintaistelu Schumia vastaan 1995 Spassa).

Hillihän ei ajanut kartingia lapsuudessaan, toisin kuin suurin osa muista hänen aikakautensa kuskeista, ja en tiedä juonsiko se kömpelyys sitten juurensa siitä.
Jännä, että ilman karting-taustaakin kuljettajasta saattaa tulla maailmanmestari. Toinen tällainen tapaus on Jacques Villeneuve.

Hyvää analyysiä. Puhtaassa nopeudessahan Hillillä ei ollut ongelmia. Juuri kaksintaisteluissa saattoi Hillin kohdalla välillä kolahtaa.
 
Ylös