Yhden kierroksen aika-ajoja kokeiltiin 2003-2005 eri variaatioin, mutta ko. systeemi oli floppi monen tekijän kuten olosuhteiden, sekä taktikoinnin vuoksi.Jos tätä kisaa ja 2005 suzukan kilpailua vertaa niin 2005:
- aika-ajon olosuhteet sekoitti lähtöjärjestyksen
- autot oli hyvin erilaisilla polttoainekuormilla ja taktiikoilla liikenteessä
- ei ollut drs, mutta ohituksia tehtiin todella paljon
- kilpailun lopullinen ”tilanne” selvisi vasta viimeisten stoppien jälkeen
- kilpailu huipentui kun Kimi sai Fisin kiinni kilpailun 3-4 viimeisen kierroksen ajaksi
2025:
- ei eroja polttoainekuormissa
- hamilton ainoa jolla poikkeava rengastaktiikka
- antonelli ainoita jolla muuten poikkeavasti pidempi ensimmäinen stintti
- valmiiksi oltiin nopeusjärjestyksessä gridillä
- autot isompia, vähemmän tilaa ohittaa
2025 = tylsä kilpailu, ei juuri ohituksia, ei taisteluita, kaikki autot järjestyksessä koko kisan ajan, ei hajontaa taktiikoissa jne
2005= hieno kilpailu myös ilman viimeisen kierroksen ohitusta voitosta
Paljon on yritetty tehdä keinotekoisia asioita kilpailun parantamiseksi, mutta tavalla tai toisella kilpailuihin pitäisi saada hajontaa. Säännöissä voisi olla, että kaikkia kolmea seosta on käytettävä + välitankkaukset takaisin + voisiko olla vain yksi veto per aika-ajo osio, jolloin epäonnistumisia tulisi enempi. En tiedä, nykyinen malli on unilääkettä.
Miten asia tulkitaan, jos vain yksi osaa ajaa sitä ja muut eivät? Jos Red Bullilta otetaan Verstappen pois niin talli tippuu kuin kivi pohjaan. Ase ei tapa, vaan on tappava oikeissa käsissä.Juu kyllä Red Bulli on nopea auto. Kaiken järjen mukaan ykköskuskin vauhti kertoo enemmän auton tasosta kuin kakkosen nopeus, joka joutuu sopeutumaan.
Ehkä ne tekisi auton ihan eri konseptilla silloin? Jos tämä toimii Maxin kanssa mestaruuksien arvoisesti, niin miksi ihmeessä tekisi hitaan auton hänelle?Miten asia tulkitaan, jos vain yksi osaa ajaa sitä ja muut eivät? Jos Red Bullilta otetaan Verstappen pois niin talli tippuu kuin kivi pohjaan. Ase ei tapa, vaan on tappava oikeissa käsissä.
Ohittamisen helpottaminen ei tuota tulosta, jos suorituskykyerot autojen välillä eri kisan vaiheissa on pientä ja autot on valmiiksi jotakuinkin kisakyvykkyyden mukaisessa järjestyksessä lähtöruudukossa. Toisaalta on myös niinkin, että jos ohittaminen tapahtuu sormia napsauttamalla vaikkapa siipiä avaamalla, niin autot menee sitäkin kautta äkkiä nopeusjärjestykseen eikä silloinkaan tapahdu kiinnostavaa vääntöä.Ei se viihde hevonpaskalla parane. En usko. Tallit ovat liian hyviä simuloimaan kisastrategioita ja siksi kaikki valitsevat optimaalisen strategian, kun ajetaan kuivalla eikä tule turva-autoja jne. Yhden stopin strategia tietysti vain vähentää hajontaa. Ainoa tapa parantaa show'ta on tehdä autoista sellaisia, että niillä voi ohittaa. Tällä hetkellä ohittaminen on vaikeaa, kun suorituskykyerot ovat marginaalisia ja tallit ovat onnistuneet kaivamaan aerodynamiikkaa nykyisillä säännöillä niin paljon, että perässä ajaminen tekee autosta jälleen kiikkerän.
Meinaatko että Red Bullilla on montakin eri reseptiä mistä valita voittava konsepti?Ehkä ne tekisi auton ihan eri konseptilla silloin? Jos tämä toimii Maxin kanssa mestaruuksien arvoisesti, niin miksi ihmeessä tekisi hitaan auton hänelle?
Meinaatko, etteikö niillä ole mahdollisia eri lähestymistapoja rakentaa aero autoon?Meinaatko että Red Bullilla on montakin eri reseptiä mistä valita voittava konsepti?
Niinhän sitä myös kerrottiin, että kauden 2009 Ferrari oli huono kun sekä Badoer että Fisichella eivät oikein päässeet vauhtiin, vaikka sillä autolla voitettiin Belgian kisa ja oltiin muutaman kerran podiumilla.Taasko auto, joka on nopein aika-ajoissa ja kilvassa, onkin gridin saippualaatikko-osastoa?
Tämä voitaisiin toteuttaa turvallisuus maksimoiden.välitankkaukset takaisin
Meinaatko että Red Bull on ihan tarkoituksella rakentanut autoja joita ei osaa ajaa kuin yksi kuski, ihan vain vittuilakseen kakkoskuskeille ja kun niiden vaihtaminen on lystiä hommaa? Ei, vaan tämä on se konsepti miten auto kulkee koviten ja heillä on siihen kykenevä kuski ja nyt alkaa kehityspotentiaali tulemaan vastaan ja yrittävät pala pöksyissä muuttaa venkuraa autoa että sillä osaisi perus-joukokin ajaa edes pisteille. Jos Max ei olisi tallissa niin väite että talli vain rakentaisi voittavan auton eri tavalla. Ja millä lihaksilla? Jos asia olisi niin yksinkertainen niin kaikki tallithan niin tekisi. Se voi olla että ilman Maxia mestaruuksia olisi paljon vähemmän.Meinaatko, etteikö niillä ole mahdollisia eri lähestymistapoja rakentaa aero autoon?
Montako eri aihiota RB Powertrainilla on -26 voimanlähteeksi? Yksikö?
Toro Rosson Hadjar ja jopa Lawson Red Bullin Tsunodaa edellä aika-ajoissa ja Hadjar myllyttää Tsunodaa kisassa 100-0 ja täällä kerrotaan että paras auto. Max on se joka tekee eron eikä auto.Taasko auto, joka on nopein aika-ajoissa ja kilvassa, onkin gridin saippualaatikko-osastoa?
Meinaatko, että Red Bull miljoonabudjetillaan rakentaa hitaamman auton kuin pikkuinen Toro Rosso italiassa? Max on kehittänyt auton, jota eivät osaa ajaa muut kuin hän itse. Tsunoda oli jo lähempänä kuin Lawson ja Perez, mutta ei kestänyt paineita ratkaisuhetkillä.Toro Rosson Hadjar ja jopa Lawson Red Bullin Tsunodaa edellä aika-ajoissa ja Hadjar myllyttää Tsunodaa kisassa 100-0 ja täällä kerrotaan että paras auto. Max on se joka tekee eron eikä auto.
Se on paras auto Maxin ajamana Suzukassa. Ei välttämättä pärjäisi Racing Ballsilla. Viikon päästä uusi testi.Toro Rosson Hadjar ja jopa Lawson Red Bullin Tsunodaa edellä aika-ajoissa ja Hadjar myllyttää Tsunodaa kisassa 100-0 ja täällä kerrotaan että paras auto. Max on se joka tekee eron eikä auto.
Kun sanotaan että se on tehty Maxille niin tosiasiassa tarkoitetaan että auto on tehty nopealle kuskille. Siitähän tässäkin on tällä kaudella ollut kyse, jossa kakkoskuskit ovat joutuneet ottamaan helpommat setupit että pysyy vehkeet ladulla.Meinaatko, että Red Bull miljoonabudjetillaan rakentaa hitaamman auton kuin pikkuinen Toro Rosso italiassa? Max on kehittänyt auton, jota eivät osaa ajaa muut kuin hän itse. Tsunoda oli jo lähempänä kuin Lawson ja Perez, mutta ei kestänyt paineita ratkaisuhetkillä.
Ketju on niin vahva kuin sen heikoin lenkki. Mclaren oli paras auto ja siksi keräsikin selkeästi suurimman pistepotin.Se on paras auto Maxin ajamana Suzukassa. Ei välttämättä pärjäisi Racing Ballsilla. Viikon päästä uusi testi.
En usko että Maxi voittaisi Racing Bullilla. Niille jotka väittävät sitä Red Bullia nopeammaksi autoksi.Kun sanotaan että se on tehty Maxille niin tosiasiassa tarkoitetaan että auto on tehty nopealle kuskille. Siitähän tässäkin on tällä kaudella ollut kyse, jossa kakkoskuskit ovat joutuneet ottamaan helpommat setupit että pysyy vehkeet ladulla.
Muistellaanpa taas mitä Albon sanoi. Auto on mitä on ja mitä terävämmäksi auto tulee, sitä kovempaa Max menee. Albon varmaan olisi kertonut että mitä jos tehdäänkin autosta vähemmän terävä että minullakin olisi kivaa. No miksi ei tehty? Koska Albon ei päässyt alkukaudestakaan kovempaa kuin Max kun auto ei ole vielä terävimmillään. Kuuntelemalla näitä kakkoskuskeja autosta ei tule voittavaa.
Jos Max olisi loppukauden sivussa niin siellä olisi gridin "paras" auto hädin tuskin pisteillä. Parhaalla autolla kykenee molemmat kuskit voittamaan kuten Mclaren tai jopa hybridi-Mersu jonka pystyi varakuskikin laittamaan keulille kylmiltään.