Formula 1 - 2025 - 3 - Japanin GP

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9968
Sijainti
Helsinki
Jos tätä kisaa ja 2005 suzukan kilpailua vertaa niin 2005:
- aika-ajon olosuhteet sekoitti lähtöjärjestyksen
- autot oli hyvin erilaisilla polttoainekuormilla ja taktiikoilla liikenteessä
- ei ollut drs, mutta ohituksia tehtiin todella paljon
- kilpailun lopullinen ”tilanne” selvisi vasta viimeisten stoppien jälkeen
- kilpailu huipentui kun Kimi sai Fisin kiinni kilpailun 3-4 viimeisen kierroksen ajaksi

2025:
- ei eroja polttoainekuormissa
- hamilton ainoa jolla poikkeava rengastaktiikka
- antonelli ainoita jolla muuten poikkeavasti pidempi ensimmäinen stintti
- valmiiksi oltiin nopeusjärjestyksessä gridillä
- autot isompia, vähemmän tilaa ohittaa

2025 = tylsä kilpailu, ei juuri ohituksia, ei taisteluita, kaikki autot järjestyksessä koko kisan ajan, ei hajontaa taktiikoissa jne

2005= hieno kilpailu myös ilman viimeisen kierroksen ohitusta voitosta

Paljon on yritetty tehdä keinotekoisia asioita kilpailun parantamiseksi, mutta tavalla tai toisella kilpailuihin pitäisi saada hajontaa. Säännöissä voisi olla, että kaikkia kolmea seosta on käytettävä + välitankkaukset takaisin + voisiko olla vain yksi veto per aika-ajo osio, jolloin epäonnistumisia tulisi enempi. En tiedä, nykyinen malli on unilääkettä.
Yhden kierroksen aika-ajoja kokeiltiin 2003-2005 eri variaatioin, mutta ko. systeemi oli floppi monen tekijän kuten olosuhteiden, sekä taktikoinnin vuoksi.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5677
Juu kyllä Red Bulli on nopea auto. Kaiken järjen mukaan ykköskuskin vauhti kertoo enemmän auton tasosta kuin kakkosen nopeus, joka joutuu sopeutumaan.
Miten asia tulkitaan, jos vain yksi osaa ajaa sitä ja muut eivät? Jos Red Bullilta otetaan Verstappen pois niin talli tippuu kuin kivi pohjaan. Ase ei tapa, vaan on tappava oikeissa käsissä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6180
Miten asia tulkitaan, jos vain yksi osaa ajaa sitä ja muut eivät? Jos Red Bullilta otetaan Verstappen pois niin talli tippuu kuin kivi pohjaan. Ase ei tapa, vaan on tappava oikeissa käsissä.
Ehkä ne tekisi auton ihan eri konseptilla silloin? Jos tämä toimii Maxin kanssa mestaruuksien arvoisesti, niin miksi ihmeessä tekisi hitaan auton hänelle?
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
376
Ei se viihde hevonpaskalla parane. En usko. Tallit ovat liian hyviä simuloimaan kisastrategioita ja siksi kaikki valitsevat optimaalisen strategian, kun ajetaan kuivalla eikä tule turva-autoja jne. Yhden stopin strategia tietysti vain vähentää hajontaa. Ainoa tapa parantaa show'ta on tehdä autoista sellaisia, että niillä voi ohittaa. Tällä hetkellä ohittaminen on vaikeaa, kun suorituskykyerot ovat marginaalisia ja tallit ovat onnistuneet kaivamaan aerodynamiikkaa nykyisillä säännöillä niin paljon, että perässä ajaminen tekee autosta jälleen kiikkerän.
Ohittamisen helpottaminen ei tuota tulosta, jos suorituskykyerot autojen välillä eri kisan vaiheissa on pientä ja autot on valmiiksi jotakuinkin kisakyvykkyyden mukaisessa järjestyksessä lähtöruudukossa. Toisaalta on myös niinkin, että jos ohittaminen tapahtuu sormia napsauttamalla vaikkapa siipiä avaamalla, niin autot menee sitäkin kautta äkkiä nopeusjärjestykseen eikä silloinkaan tapahdu kiinnostavaa vääntöä.

Formuloista on tullut liian kliinistä, ennalta arvattavaa, optimoitua. Urheilullisesti on oikeudenmukaista, että varianssi on olematonta, mutta on se saakutin tylsää seurattavaa. Ja urheilullisestikin voisi perustella tarvetta asettaa kuljettajia erilaisiin tilanteisiin vaikka sitten tuurielementti siinä kasvaisi.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4583
Taasko auto, joka on nopein aika-ajoissa ja kilvassa, onkin gridin saippualaatikko-osastoa?
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5022
Sijainti
Vantaa
Taasko auto, joka on nopein aika-ajoissa ja kilvassa, onkin gridin saippualaatikko-osastoa?
Niinhän sitä myös kerrottiin, että kauden 2009 Ferrari oli huono kun sekä Badoer että Fisichella eivät oikein päässeet vauhtiin, vaikka sillä autolla voitettiin Belgian kisa ja oltiin muutaman kerran podiumilla.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1988
Sijainti
Vyborg
Max näytti tänään miksi on voittanut monta mestaruutta vuosien varrella, ihan hieno voitto tänään Norrisin ja Piastrin tuoman paineen alla.
Red Bull vaikutti todella nopealle tänä viikonloppuna. Ensi viikolla nähdään onko auto sitten nopea Bahrainissa jossa on erittäin kuumaa.
Ferrarin vauhti oli vaisua verrattuna Verstappenin Red Bulliin ja Mclareniin, tulossa heille kiire päästä mestaruustaisteluun mukaan.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
376
välitankkaukset takaisin
Tämä voitaisiin toteuttaa turvallisuus maksimoiden.
-standardisoitu tankkauslaitteisto missä prioriteettina henkilökunnan turvallisuus syöttönopeuden sijasta
-onko mahdollista kehittää toteutus, jossa auton lähtiessä laitteiston ollessa vielä kiinni röörissä, olisi suunniteltu heikko kohta, josta letkulaitteisto katkeaa ja polttoaineen syöttö loppuisi välittömästi?
-pakotettu cooldown aika, jonka auton on oltava pysähdyksissä tankkauksen jälkeen
-elektroniikalla ja sensoreilla estetään auton liikkuminen letkun ollessa kiinni autossa
-jos halutaan säilyttää polttoainetehokkuuden merkitys osana lajia, niin polttoaineenkulutus voidaan nykyään rajata tankin koon sijasta myös virtauksen seurannalla autossa ja tankkauslaitteistossa, joten välitankkauksilla ei tässä mielessä ole merkitystä kuin korkeintaan mielikuvatasolla

Elektroniikka on edennyt harppauksin siitä ajasta, kun välitankkauksista lajissa luovuttiin, joten ongelmat mitä oli aikoinaan ansaitsisi uudelleen tarkastelua. Sen jälkeen tapahtumia on haettu lähinnä renkailla kikkailemalla, mutta kuten ollaan todettu, niin siihenkin liittyy kääntöpuolena turvallisuusriskejä. Rengasvalmistajilla on myös intresseissä mainostaa ei-paskoja renkaita. Kolmas ainainen ongelma on, että renkaiden säästäminen on vastakkainen intressi ohituksen hakemisen ja sijan puolustamisen kanssa. Minusta tuo tie on jo nähty hedelmättömäksi.

Vaihtoehtoja toki myös
-pakotettu kolmen rengasseoksen käyttö. Mahdollinen ongelma: rajoittaa strategiatilavuutta. Ei ehkä toisi kuitenkaan niin paljoa sekoitusta kuin toiveissa olisi?
-autot gridiin muun kuin pitkän, erittäin tasapuolisen aika-ajon perusteella. Mahdollinen ongelma: tuurielementti. Edes nykyinen kisojen määrä ei välttämättä riitä pienentämään hajontaa tuurissa riittävästi. Erityinen nolo skenaario olisi äärimmäisen tiukan MM-taiston päättyminen lähtöruutulottoon
 
Viimeksi muokattu:

Fredrik

Active member
Liittynyt
12.8.2024
Viestit
42
McLaren löi sen täysin. Pistä Piastri liikenteeseen ja Norris samalle kierrokselle kuin Verstappen.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5677
Meinaatko, etteikö niillä ole mahdollisia eri lähestymistapoja rakentaa aero autoon?
Montako eri aihiota RB Powertrainilla on -26 voimanlähteeksi? Yksikö?
Meinaatko että Red Bull on ihan tarkoituksella rakentanut autoja joita ei osaa ajaa kuin yksi kuski, ihan vain vittuilakseen kakkoskuskeille ja kun niiden vaihtaminen on lystiä hommaa? Ei, vaan tämä on se konsepti miten auto kulkee koviten ja heillä on siihen kykenevä kuski ja nyt alkaa kehityspotentiaali tulemaan vastaan ja yrittävät pala pöksyissä muuttaa venkuraa autoa että sillä osaisi perus-joukokin ajaa edes pisteille. Jos Max ei olisi tallissa niin väite että talli vain rakentaisi voittavan auton eri tavalla. Ja millä lihaksilla? Jos asia olisi niin yksinkertainen niin kaikki tallithan niin tekisi. Se voi olla että ilman Maxia mestaruuksia olisi paljon vähemmän.

Varmasti on Fordin kanssa monta aihiota, mutta ei sitä kukaan tiedä mikä konsepti on voittava ennen kuin se on ensimmäisellä kisaviikonlopulla radalla, jos silloinkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4203
Toro Rosson Hadjar ja jopa Lawson Red Bullin Tsunodaa edellä aika-ajoissa ja Hadjar myllyttää Tsunodaa kisassa 100-0 ja täällä kerrotaan että paras auto. Max on se joka tekee eron eikä auto.
Meinaatko, että Red Bull miljoonabudjetillaan rakentaa hitaamman auton kuin pikkuinen Toro Rosso italiassa? Max on kehittänyt auton, jota eivät osaa ajaa muut kuin hän itse. Tsunoda oli jo lähempänä kuin Lawson ja Perez, mutta ei kestänyt paineita ratkaisuhetkillä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6180
Toro Rosson Hadjar ja jopa Lawson Red Bullin Tsunodaa edellä aika-ajoissa ja Hadjar myllyttää Tsunodaa kisassa 100-0 ja täällä kerrotaan että paras auto. Max on se joka tekee eron eikä auto.
Se on paras auto Maxin ajamana Suzukassa. Ei välttämättä pärjäisi Racing Ballsilla. Viikon päästä uusi testi.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5677
Meinaatko, että Red Bull miljoonabudjetillaan rakentaa hitaamman auton kuin pikkuinen Toro Rosso italiassa? Max on kehittänyt auton, jota eivät osaa ajaa muut kuin hän itse. Tsunoda oli jo lähempänä kuin Lawson ja Perez, mutta ei kestänyt paineita ratkaisuhetkillä.
Kun sanotaan että se on tehty Maxille niin tosiasiassa tarkoitetaan että auto on tehty nopealle kuskille. Siitähän tässäkin on tällä kaudella ollut kyse, jossa kakkoskuskit ovat joutuneet ottamaan helpommat setupit että pysyy vehkeet ladulla.

Muistellaanpa taas mitä Albon sanoi. Auto on mitä on ja mitä terävämmäksi auto tulee, sitä kovempaa Max menee. Albon varmaan olisi kertonut että mitä jos tehdäänkin autosta vähemmän terävä että minullakin olisi kivaa. No miksi ei tehty? Koska Albon ei päässyt alkukaudestakaan kovempaa kuin Max kun auto ei ole vielä terävimmillään. Kuuntelemalla näitä kakkoskuskeja autosta ei tule voittavaa.

Jos Max olisi loppukauden sivussa niin siellä olisi gridin "paras" auto hädin tuskin pisteillä. Parhaalla autolla kykenee molemmat kuskit voittamaan kuten Mclaren tai jopa hybridi-Mersu jonka pystyi varakuskikin laittamaan keulille kylmiltään.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4203
Kun sanotaan että se on tehty Maxille niin tosiasiassa tarkoitetaan että auto on tehty nopealle kuskille. Siitähän tässäkin on tällä kaudella ollut kyse, jossa kakkoskuskit ovat joutuneet ottamaan helpommat setupit että pysyy vehkeet ladulla.

Muistellaanpa taas mitä Albon sanoi. Auto on mitä on ja mitä terävämmäksi auto tulee, sitä kovempaa Max menee. Albon varmaan olisi kertonut että mitä jos tehdäänkin autosta vähemmän terävä että minullakin olisi kivaa. No miksi ei tehty? Koska Albon ei päässyt alkukaudestakaan kovempaa kuin Max kun auto ei ole vielä terävimmillään. Kuuntelemalla näitä kakkoskuskeja autosta ei tule voittavaa.

Jos Max olisi loppukauden sivussa niin siellä olisi gridin "paras" auto hädin tuskin pisteillä. Parhaalla autolla kykenee molemmat kuskit voittamaan kuten Mclaren tai jopa hybridi-Mersu jonka pystyi varakuskikin laittamaan keulille kylmiltään.
En usko että Maxi voittaisi Racing Bullilla. Niille jotka väittävät sitä Red Bullia nopeammaksi autoksi.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2925
Onko Williams keskikastin (=Albon) vai häntäpään (=Sainz) auto? Ihan loputon suo kun lähdetään mielivaltaisesti päättämään arvioidaanko auton potentiaalia heikomman vai vahvemman kuskin perusteella.

Mistäpäs me tiedetään pystyisikö McLarenillakaan tuommoisiin suorituksiin kukaan muu kuin Norris tai Piastri. Ehkä sielläkin olisi joku muu ihan helisemässä.

Max on toki poikkeuksellisen lahjakas kuski, mutta on tuo Red Bull myös nopea auto, olkoonkin sitten että toistaiseksi vain Maxin käsissä. Muutenhan noiden kannattaisi tosiaan siirtää Max sinne Racing Bullsin paremman auton rattiin hakemaan ylivoimainen mestaruus kotiin.
 
Ylös