S.A (Orginal)
Well-known member
Olipas mielenkiintoinen ja todella harvinaislaatuinen otsikko, jonka olen missannut ihan täysin!
Koitin tuossa lueskella vähän sieltä täältä; mutta näin äkkiseltään en löytänyt vastauksia kysymyksiin, joita tulee lähinnä itse pohdittua kun kyse on kilpa-autoista ja GT luokan autoista.
Numeroin nämä niin on helpompi erottaa kysymykset toisistaan.
Jos vaan Markus ehdit joskus vastailla niin kiitän todella paljon!
Ihan ensiksi sellainen kun on tullut katseltua tottakai Youtubesta noita FIA GT onboard pätkiä Porscheista, Ferrareista, Astoneista ja Lamboista ym. niin kun sitä kuljettajan työskentelyä katselee, tulee useita kysymyksiä mieleen.
1. Miten "raskaat" jarrut näissä autoissa on? Tehostetut ne ovat tottakai käsittääkseni, mutta miten kovalla voimalla poljinta pitää painaa, jotta hidastuvuus on sitä tasoa mitä sen pitää olla ajetteassa radalla?
Sitä polkimen painamiseen tarvittavaa voimaa ei ilmeisesti voi verrata millään tavalla henkilöauton "ultrakevyisiin" jarruihin?
Tämä kysymys juontaa osaksi juurensa myös TÄSTÄ pätkästä (4.20->), jossa Steve Soper ajaa Silverstonessa 1996 GTR McLarenilla. Ainoa erilaisuus on tuo manuaali vaihdelaatikko verrattuna nykyautoihin.
Kun tarkkaan katsoo Steve:n jalkatyöskentelyä; vaikuttaa siltä ettei hän paina kovinkaan syvälle tai voimakkaasti jarrua näissä jarrutuksissa?
Samalla hän antaa välikaasua vaihtamisen yhteydessä oikealla jalalla, joka antaa kuvan siitä, ettei hän paina jarrua mitenkään "rankalla" tavalla, jos pystyy kaasuakin antamaan ilman jarrun keventämistä välissä?
Tottakai polkimet ovat säädetty tasan keskenään, mutta silti tätä mietiskelen usein, että miten tuo homma oikeastaan on?
Harha käsitys kun taitaa olla ainakin minulla se, että jarrupoljin melkeen pohjaan, jotta saadaan aina se maksimaallinen jarruteho ja joka kerta kun kelloa vastaan ajetaan; tämä pitäisi näin tehdä?
Oletukseni taitaa olla ainakin jokseenkin väärin?
2. Entä tuo sequentiaali vaihdelaatikko? Onko se välitetty täysin mekaanisesti vaihdelaatikkoon tuo keppi vai onko siinä elektroniikka välissä hoitamassa käskyn vaihdelaatikolle? Ilmeisesti ainakin mitä katselee näitä FIA GT onboard pätkiä; se keppi ei mitenkään raskas ole käsitellä, varsin kevyen näköisesti kuljettajat autosta riippumatta keppiä käsittelevät? Tulee heti mieleen, että onko se elektronisesti välitetty vai onko se mekaaninen tämä välitys tieto tuonne vaihdelaatikkoon? Ja jos olen oikein käsittänyt, tällainen sequentiaali laatikko, "eteen taakse" ja alaspäin kytkimellä; on suorahampainen vaihdelaatikko, joka ei ole niitä hiljaisimpia mahdollisia?
ELi tuo on siis ihan oikeasti paljon melua tuottava vaihdelaatikko?
Voitko kertoa näistä nyky GT autojen suorakytkentä-vaihdelaatikoista enemmän yleisestikin?
Ymmärtääkseni olet paljonkin tällaisella vaihdelaatikolla rataa kiertänyt, joten toivottavasti vihdoinkin saan vastauksen tähän.
3. OHjaustehostinta näissä ei ole, vai onko? Onko sillä eroa tuntumaan, jos autossa on tehostin ratista saatuun tuntumaan? Nykyautoissa kun tehostinta aina motitaan, siis siviiliautoissa; onko kilpa-autoissa sama juttu?
Ilmeisesti keveyden kannalta eroja on, luulisi ainakin olevan vaikka vauhti varmasti paikkaa tuota ohjauksen raskautta, mutta miten tuo tuntuma tiehen?
Ja onko tuo ohjaus "suoravälitteinen" eli sen mitä kääntää, niin sen myös kääntyvät pyörät kuten Karting-autoissa?
4. Entä tuo penkki, ilmeisesti jokaisella kuljettajalla on "oma penkkinsä" mutta eihän tuota voi varikolla irti repiä tuolta kukaan, joten käsittääkseni sen mitä olen kuvista nähnyt; teillä on kuljettajan vaihdon yhteydessä jonkinlainen lisäpala, joka laitetaan penkkiin, jotta se olisi sopiva seuravaalle? Olenko ymmärtänyt oikein vai onko tämä historian juttuja nykyään?
5. Miten vaikeaa on auton säätäminen mieleisekseen kun pitää kuitenkin varmasti kompromisseja tehdä tuon säätämisen suhteen, jotta auto olisi kohtuullisen hyvä jokaiselle kuljettajalle kisan aikana?
JOutuuko siinä tekemään kompromisseja paljonkin?
Eli kai sen voi näinkin sanoa, että näin asiaa pohtineena olettaisin, että "joutuu" hyväksymään sen asian, ettei voi autoa säätää täysin itseään varten, vaan on otettava huomioon kuljettaja/t joiden kanssa auton kisaviikonlopun aikana jakaa?
Tuottaako tämä harmaita hiuksia koskaan vai onko sillä merkitystä sen enempää GT autoissa? Formula 1 kun on tarkka säätämisestä ilmeisesti, mutta päteekö tämä GT autoihin?
Voitko kertoa tästä jotain tarkempaa?
---
Johan tuli näitä kysymyksiä, toivottavasti jaksat ja ehdit vastailla jossain vaiheessa jotain. Tämä on tälläistä uteliasta utelua, mutta minkäs mahtaa.
Toivottavasti en liian vaikeita kysellyt!
Ei muuta kun Stemppiä sinne suuntaan!
Koitin tuossa lueskella vähän sieltä täältä; mutta näin äkkiseltään en löytänyt vastauksia kysymyksiin, joita tulee lähinnä itse pohdittua kun kyse on kilpa-autoista ja GT luokan autoista.
Numeroin nämä niin on helpompi erottaa kysymykset toisistaan.
Jos vaan Markus ehdit joskus vastailla niin kiitän todella paljon!
Ihan ensiksi sellainen kun on tullut katseltua tottakai Youtubesta noita FIA GT onboard pätkiä Porscheista, Ferrareista, Astoneista ja Lamboista ym. niin kun sitä kuljettajan työskentelyä katselee, tulee useita kysymyksiä mieleen.
1. Miten "raskaat" jarrut näissä autoissa on? Tehostetut ne ovat tottakai käsittääkseni, mutta miten kovalla voimalla poljinta pitää painaa, jotta hidastuvuus on sitä tasoa mitä sen pitää olla ajetteassa radalla?
Sitä polkimen painamiseen tarvittavaa voimaa ei ilmeisesti voi verrata millään tavalla henkilöauton "ultrakevyisiin" jarruihin?
Tämä kysymys juontaa osaksi juurensa myös TÄSTÄ pätkästä (4.20->), jossa Steve Soper ajaa Silverstonessa 1996 GTR McLarenilla. Ainoa erilaisuus on tuo manuaali vaihdelaatikko verrattuna nykyautoihin.
Kun tarkkaan katsoo Steve:n jalkatyöskentelyä; vaikuttaa siltä ettei hän paina kovinkaan syvälle tai voimakkaasti jarrua näissä jarrutuksissa?
Samalla hän antaa välikaasua vaihtamisen yhteydessä oikealla jalalla, joka antaa kuvan siitä, ettei hän paina jarrua mitenkään "rankalla" tavalla, jos pystyy kaasuakin antamaan ilman jarrun keventämistä välissä?
Tottakai polkimet ovat säädetty tasan keskenään, mutta silti tätä mietiskelen usein, että miten tuo homma oikeastaan on?
Harha käsitys kun taitaa olla ainakin minulla se, että jarrupoljin melkeen pohjaan, jotta saadaan aina se maksimaallinen jarruteho ja joka kerta kun kelloa vastaan ajetaan; tämä pitäisi näin tehdä?
Oletukseni taitaa olla ainakin jokseenkin väärin?
2. Entä tuo sequentiaali vaihdelaatikko? Onko se välitetty täysin mekaanisesti vaihdelaatikkoon tuo keppi vai onko siinä elektroniikka välissä hoitamassa käskyn vaihdelaatikolle? Ilmeisesti ainakin mitä katselee näitä FIA GT onboard pätkiä; se keppi ei mitenkään raskas ole käsitellä, varsin kevyen näköisesti kuljettajat autosta riippumatta keppiä käsittelevät? Tulee heti mieleen, että onko se elektronisesti välitetty vai onko se mekaaninen tämä välitys tieto tuonne vaihdelaatikkoon? Ja jos olen oikein käsittänyt, tällainen sequentiaali laatikko, "eteen taakse" ja alaspäin kytkimellä; on suorahampainen vaihdelaatikko, joka ei ole niitä hiljaisimpia mahdollisia?
ELi tuo on siis ihan oikeasti paljon melua tuottava vaihdelaatikko?
Voitko kertoa näistä nyky GT autojen suorakytkentä-vaihdelaatikoista enemmän yleisestikin?
Ymmärtääkseni olet paljonkin tällaisella vaihdelaatikolla rataa kiertänyt, joten toivottavasti vihdoinkin saan vastauksen tähän.
3. OHjaustehostinta näissä ei ole, vai onko? Onko sillä eroa tuntumaan, jos autossa on tehostin ratista saatuun tuntumaan? Nykyautoissa kun tehostinta aina motitaan, siis siviiliautoissa; onko kilpa-autoissa sama juttu?
Ilmeisesti keveyden kannalta eroja on, luulisi ainakin olevan vaikka vauhti varmasti paikkaa tuota ohjauksen raskautta, mutta miten tuo tuntuma tiehen?
Ja onko tuo ohjaus "suoravälitteinen" eli sen mitä kääntää, niin sen myös kääntyvät pyörät kuten Karting-autoissa?
4. Entä tuo penkki, ilmeisesti jokaisella kuljettajalla on "oma penkkinsä" mutta eihän tuota voi varikolla irti repiä tuolta kukaan, joten käsittääkseni sen mitä olen kuvista nähnyt; teillä on kuljettajan vaihdon yhteydessä jonkinlainen lisäpala, joka laitetaan penkkiin, jotta se olisi sopiva seuravaalle? Olenko ymmärtänyt oikein vai onko tämä historian juttuja nykyään?
5. Miten vaikeaa on auton säätäminen mieleisekseen kun pitää kuitenkin varmasti kompromisseja tehdä tuon säätämisen suhteen, jotta auto olisi kohtuullisen hyvä jokaiselle kuljettajalle kisan aikana?
JOutuuko siinä tekemään kompromisseja paljonkin?
Eli kai sen voi näinkin sanoa, että näin asiaa pohtineena olettaisin, että "joutuu" hyväksymään sen asian, ettei voi autoa säätää täysin itseään varten, vaan on otettava huomioon kuljettaja/t joiden kanssa auton kisaviikonlopun aikana jakaa?
Tuottaako tämä harmaita hiuksia koskaan vai onko sillä merkitystä sen enempää GT autoissa? Formula 1 kun on tarkka säätämisestä ilmeisesti, mutta päteekö tämä GT autoihin?
Voitko kertoa tästä jotain tarkempaa?
---
Johan tuli näitä kysymyksiä, toivottavasti jaksat ja ehdit vastailla jossain vaiheessa jotain. Tämä on tälläistä uteliasta utelua, mutta minkäs mahtaa.
Toivottavasti en liian vaikeita kysellyt!
Ei muuta kun Stemppiä sinne suuntaan!