Markukselle taas iso kiitos erittäin mielenkiintoisista vastauksista!
Hienoa, että jaksat näistä työasioista puhua myös vapaa-ajallasi. Kiitän!
Jooh tosiaan tuo RSR 911 kuullostaa todella upealta. Vaikka olen aina pitänyt V12 soinnista, jostain syystä tässä RSR:n saundissa on sitä fiilistä, mikä monesta puuttuu. Ja tuo vaihdelaatikko sinetöi koko homman, käsittääkseni tuo vinkuna taustalla on se vaihdelaatikko, jos oikein ymmärrän näitä juttuja.
Varrmasti tuo onboard-kamerasta opettelu on nykypäivää talleissa. Tällänen tavallinen ratinveivaaja ei pahemmin kyllä edes osaa aavistella sitä maailmaa missä te kuljettajat olette testeissä ja kisoissa. Todella mielenkiintoista!
Tästä Maseratista; se on melkeempä ainoa auto näistä nyky GT1:sistä, jossa on sitä samaa henkeä mitä 90-luvun puolenvälin jälkeen GT1 luokassa oli. Porsche, McLaren, Mercedes, muistat varmaan nämä laitteet Helsingistäkin.
Taitaa tuo Maserati olla muutenkin täysin tehty tätä GT1 luokkaa varten, mitä sen auton katuversion valmistusmääriä katsoo. Ja tämä tieto ainakin minulle kertoo sitä, että se on suunniteltu olemaan nopea, aerodynamiikkaa edessä ja takana riittävästi ja autohan näyttääkin vielä ihan eri maailmasta olevalta autolta verrattuna muihin GT1 luokan autoihin tänään.
En ihmettele yhtään, jos se on helppo ajaa ja nopea, pirun nopea.
Luistonestosta en tiennyt mitään
, saas nähdä miten tänä vuonna sitten on pidon laita.
Minun mielestäni kyllä täysin oikea suunta, että kaikki apulaitteet on kiellettyjä. Mielipide kysymys tämä on varmasti, mutta jotenkin siinä vielä aidommin tulee tuon homman koko ydin esille.
Todella mielenkiintoista oli kuulla myös tästä GT Fordin tapauksesta.
Minkä luulet olevan syynä sen huonoon ajettavuuteen sitten, jos se oli etumoottorisen Corveten jälkeen mahdon ajettava Bernoldin mukaan?
Ilmeisesti, jos oikein tuota CV:si tulkitsin; olet tätä GT Fordia ajanut,
oliko tuo sinun mielestäsi millainen ajaa verrattuna Porscheen tai Corvetteen?
Sitten tähän sinun toiseen vastaukseesi; ISO KIITOS :thumbup: näistä vaihdelaatikko-kytkin mietteistä. Oli todella mielenkiintoista lukea näitä. Minulle tosiaan ihan uutta kaikki, että kytkintä ei sittenkään ole pakko käyttää. Noin 10v sitten Vauhdin Maailman postipalstalla tätä kysyin ja sillon vastaus oli kytkintä alas-ylöspäin ilman.
Maailma varmasti on muuttunut niistä ajoista. Ja kuten sanoit, valmistaja kohtaisia eroja on varmasti paljon. SIlti olen yllättynyt miten erilailla näitä juttuja "käsketään" tekemään, vaikka teknisesti nämä laatikot ei vissiinkään kamalasti eroa toisistaan?
Olisi tästä vasemman jalan jarrutuksesta ja kytkimen käytöstä vielä lisäkysymyksiä.
1. Kerroit käyttäväsi vasemman jalan jarrutusta ja mainitsit tuon välikaasun käytön tarpeellisuuden.
Eli siis teoriassa; jarrutat vasemmalla jalalla ja kun tökkäät kädelläsi pienempää pykälän päälle; samalla kenkäset oikealla jalalla välikaasua sinne väliin, mikäli autossa ei ole tätä Porschen välikaasu-automatiikkaa?
Meneekö homma siis noin pyöreästi sanottuna?
2. Sitten tästä oikeaoppisesta vaihtamisesta alaspäin; onko siinä mitään tiettyjä kierroslukuja, joiden sisällä tämän sekventaali-laatikon pykälän alaspäin vaihto on sallittua/suositeltavaa/pakollista?
Vai onko se kuitenkin niin joustava, että tilanteen mukaan niitä pykäliä saa alaspäin vaihtaa?
Nyt siis oletuksena on se, että kuljettaja tietää mitä tekee. (Emme siis puhu siitä, että suoraan tauotta 6:lta 2:selle.)
Vaan esimerkiksi normaali tiukka jarrutustilanne vaikkapa 6:selta tavoitteena 2.vaihde. Onko siinä mitään "sääntöjä" miten ja missä välissä niitä pykäliä saa alaspäin pudotella?
Näin mitä nyt itse asiasta tiedän, niin käsittääkseni siinä ei ole mitään sellasia tiettyjä kierroslukuja sen enempää vaan kunhan jarrutuksen mukaan järjellä niitä tiputtaa, niin se on OK? Vai onko?
Selitin tämän ehkä vähän vaikeasti, mutta koita saada selvää.
Ja mitäs muuta mulla oli, tuotaaa no näistä peileistä ja penkeistä ja taaksepäin näyttävistä näytöistä oli kiintoisaa tietää näitä juttuja vähän tarkemmin.
Hattua pitää teille GT kuljettajille nostaa, kun joudutte niin monta kompromissia tekemään ja sillä on sitten pärjättävä ja mielellään ajettava yhtä lujaa kun tuo toinen auton kuljettaja.
Ja nyt sitten vielä se viimeinen kysymys; kerroit kaluston olevan jo matkalla kohti Abu Dhabia, ja kalustona sinulla on tänä vuonna GT Ford.:thumbup:
Autosta yksi kysymys, onko tässä ahdinta vai ei?
Tuotantoversiostahan löytyy ahdin, mutta miten on kilpurin laita?
Entä millä mielin lähdet tulevaan GT1 kauteen?
Onko mielestäsi tässä Fordissa ainesta haastamaan nopeat Maseratit?
Entä Lamborghini tai Aston Martin?
Minun pitää myöntää nyt (tuskainen myöntäminen:thumbfh: ) että en ole ihan perillä näistä voimasuhteista viime kaudella, joten siksi tätä vähän kyselen.
Tuola GT ja Protot topikissahan olen todennut olleeni pussi päässä tämän 2000-luvun aika reippaasti tämän GT homman puolelta. :jaska:
Toivottavasti jaksat taas vastailla jahka aika antaa myöten, tämä tulikin vähän pidemmän kaavan mukaan taas kirjoitettua.
Kausi lähestyy ja sitä myöten varmasti matka kohti Abu Dhabia, joten toivotan jo nyt stemppiä sinne kauden avaus kilpailuun, jos en sitä myöhemmin voi tehdä!