Kysymyksiä Markus Palttalalle (eli Markus Palttala for Dummies)

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Lopettaminen taisi tulla Markuksellekin aika puskista.
Eiköhän se tullut yhtäläisesti puskista kaikille. Tiimin omistaja vain sai tarpeekseen touhusta. Ja viimeinen niitti oli vaatimus ajaa koko sarja jotta saisi osallistumisoikeuden 24:een... Ilmeisesti Markuksella työt P-Amerikassa hieman lisääntyvät ja sen ohella sitten ajellaan satunnaisesti jotain muuta.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Eiköhän se tullut yhtäläisesti puskista kaikille. Tiimin omistaja vain sai tarpeekseen touhusta. Ja viimeinen niitti oli vaatimus ajaa koko sarja jotta saisi osallistumisoikeuden 24:een... Ilmeisesti Markuksella työt P-Amerikassa hieman lisääntyvät ja sen ohella sitten ajellaan satunnaisesti jotain muuta.
Ainoa vaatimus on kylläkin täsmentynyt kahteen kokokauden autoon per malli. En sitten tiedä oliko tuo alunperinkin noin suunniteltu vai SRO:n reaktio Marc VDS:n vetäytymiseen.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Eiköhän se tullut yhtäläisesti puskista kaikille. Tiimin omistaja vain sai tarpeekseen touhusta. Ja viimeinen niitti oli vaatimus ajaa koko sarja jotta saisi osallistumisoikeuden 24:een... Ilmeisesti Markuksella työt P-Amerikassa hieman lisääntyvät ja sen ohella sitten ajellaan satunnaisesti jotain muuta.
Jotenkin noin.

Jatko Turnerilla näyttää jotakuinkin varmalta ja sen päälle yritän löytää hyvän penkin Euroopan pitkiin kisoihin. Keskustelen muutaman tehtaan kanssa ja kiinnostusta on. Palataan aiheeseen, kun saan nimiä papereihin.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Ainoa vaatimus on kylläkin täsmentynyt kahteen kokokauden autoon per malli. En sitten tiedä oliko tuo alunperinkin noin suunniteltu vai SRO:n reaktio Marc VDS:n vetäytymiseen.
Vaikka sääntö ei koske tiimiä, vaan automerkkiä, tuo vaatimus, että yksi kahdesta koko kauden autosta on Pro -luokassa, olisi käytännössä tarkoittanut sitä, että meidän olisi se pitänyt hoitaa. Marc ei halunnut sitä kuitata omasta pussista. Häntä kiinnosti vain Spa tai maksimissaan Endurance-sarja kokonaisuudessaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Jotenkin noin.

Jatko Turnerilla näyttää jotakuinkin varmalta ja sen päälle yritän löytää hyvän penkin Euroopan pitkiin kisoihin. Keskustelen muutaman tehtaan kanssa ja kiinnostusta on. Palataan aiheeseen, kun saan nimiä papereihin.
Olisiko jakkara LMP2 tai peräti LMP1 autossa mitenkään realistinen vaihtoehto?:doubtful: Olisi nimittäin jo vähintäinkin korkea aika, että joku suomalainen ajaisi LeMansessa yleiskilpailun kärkisijoista..... ZeiZein voitosta on jo kulunut puoli iäisyyttä.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Markukselta voisi noin kuskina kysyä mitä mieltä aussien V8 Supercars-sarjasta. Entusiastien parissa maailmalla todella kovassa huudossa ollut jo vuosia
ja yleisesti pidetään yhtenä kovimmista koppisarjoista. Tosin Suomessa sitten ei perusjampat tiedä koko sarjasta mitään.

Mutta siis olisiko realistista saada suomikuskeja sarjaan? Se sveduhan kävi kokeilemassa ilman menestystä, Salo tosin käynyt keikkakuskina pärjäämässäkin.

Mutta muuten toki Blancpainiin/ADAC GT mastersiin etc pitäisi suomikuskeja saada, Kujala tosin ajaa Lambolla siihen malliin että jos itse haluaa niin
varmasti pääsee noihin GT-luokkiin jatkossa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Vaikka sääntö ei koske tiimiä, vaan automerkkiä, tuo vaatimus, että yksi kahdesta koko kauden autosta on Pro -luokassa, olisi käytännössä tarkoittanut sitä, että meidän olisi se pitänyt hoitaa. Marc ei halunnut sitä kuitata omasta pussista. Häntä kiinnosti vain Spa tai maksimissaan Endurance-sarja kokonaisuudessaan.
Kiitos vastauksesta, Markus!

Onko mikään talli nyt sitten aikeissa ajattaa Bemareita täyden kauden? Vai eikö Bemareita nähtäisi ensi kauden Blancpain-kisoissa lainkaan?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Olisiko jakkara LMP2 tai peräti LMP1 autossa mitenkään realistinen vaihtoehto?:doubtful: Olisi nimittäin jo vähintäinkin korkea aika, että joku suomalainen ajaisi LeMansessa yleiskilpailun kärkisijoista..... ZeiZein voitosta on jo kulunut puoli iäisyyttä.
Muutama GT-kolleega on LMP1:een noussut (mm. Lieb, Rast), mutta heillä on vahvat suhteet omiin merkkeihinsä ja tätä kautta pääsivät sinne kuin varkain. Minulla ei taida realistisia mahdollisuuksia olla. LMP2 on hyvinkin mahdollinen, mutta tällä hetkellä minulla ei ole mitään keskusteluja meneillään. Marc VDS:n kanssa meillä oli sellainen projekti pariinkin otteeseen lähellä toteutua.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Markukselta voisi noin kuskina kysyä mitä mieltä aussien V8 Supercars-sarjasta. Entusiastien parissa maailmalla todella kovassa huudossa ollut jo vuosia
ja yleisesti pidetään yhtenä kovimmista koppisarjoista. Tosin Suomessa sitten ei perusjampat tiedä koko sarjasta mitään.

Mutta siis olisiko realistista saada suomikuskeja sarjaan? Se sveduhan kävi kokeilemassa ilman menestystä, Salo tosin käynyt keikkakuskina pärjäämässäkin.

Mutta muuten toki Blancpainiin/ADAC GT mastersiin etc pitäisi suomikuskeja saada, Kujala tosin ajaa Lambolla siihen malliin että jos itse haluaa niin
varmasti pääsee noihin GT-luokkiin jatkossa.
En totta puhuen ole Aussien sarjaa kovin tarkkaan seurannut, mutta hienolta se näyttää ja kilpailu on kovaa. Muutama kaveri on siellä käynyt keikkahommissa ja kehuvat kovasti.

Kyllä sinne varmasti suomalaisillakin on mahdollisuuksia päästä, mutta esimerkiksi omalla kohdallani ei ole ainuttakaan kontaktia siellä suunnalla.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Kiitos vastauksesta, Markus!

Onko mikään talli nyt sitten aikeissa ajattaa Bemareita täyden kauden? Vai eikö Bemareita nähtäisi ensi kauden Blancpain-kisoissa lainkaan?
Siellä on vielä suunnitelmat tältä osin auki. Varmasti etsivät tiimiä koko Blancpain GT -sarjaan, jotta saisivat siten osallistumisoikeuden myös Span kisaan!
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
GT -ja protoketjuissa tätä on joskus jauhettu, niin kysytään. Pitäisikö mielestäsi GTE -ja GT3-luokat yhdistää yhdeksi luokaksi yksillä tekniikkasäännöillä? Vai onko tekemätön paikka tyyliin Berliinin muuri tai III/IVA-olut? GT3-puolellahan merkkejä on vino pino, GTE:ssä muutama hassu. Esim. Mercedes, McLaren ja Audi jäävät näin Le Mans'n ulkopuolelle.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
GT -ja protoketjuissa tätä on joskus jauhettu, niin kysytään. Pitäisikö mielestäsi GTE -ja GT3-luokat yhdistää yhdeksi luokaksi yksillä tekniikkasäännöillä? Vai onko tekemätön paikka tyyliin Berliinin muuri tai III/IVA-olut? GT3-puolellahan merkkejä on vino pino, GTE:ssä muutama hassu. Esim. Mercedes, McLaren ja Audi jäävät näin Le Mans'n ulkopuolelle.
Hyvä kysymys. Ehdottomasti pitäisi. GTE- ja GT3 -autot ovat suorituskyvyltään/kierrosajoiltaan niin lähellä toisiaan, että on aivan turhaa pitää näitä luokkia erillään. Toki GTE on puhtaampi ja pidemmälle kehitelty kilpa-auto ja sen puolesta suosikkini, mutta se myös maksaa vähintään tuplasti enemmän ja GT3-puolella hommaa paketissa pitävä BoP-kurimus on jo sinnekin hiipinyt.

Tavoitteenahan oli jo nämä säännöt yhdistää, olikohan se ensi vuodelle, mutta pari automerkkiä asettui tätä vastaan. Olisivatko olleet Porsche ja Corvette, jos en ole väärin ymmärtänyt.

Jos esim. WEC haluaa väkisin erottua GT3-sarjoista, niin sitten näihin autoihin voisi sallia vaikka enemmän tehoa tai aeroa, mutta olisi kaikkien etu, jos perus auto olisi sama. Näin saataisiin paljon enemmän automerkkejä mukaan.

Tällä hetkellä autotehtaat kehittävät GTE -autot käytännössä ainoastaan omaan käyttöönsä joko WEC:iin tai IMSAn sarjaan. GT3 taas avaa mahdollisuuden myydä autoja asiakastiimeille lukuisiin sarjoihin ja näin saadaan kuitattua kehityskulut pitkässä juoksussa. Toki tämä sitten myös vaatii aivan eri organisaation (Porschen tapauksessa sellainen on jo, Corvettella ei) teknisen tuen ja varaosien toimittamiseen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Jos esim. WEC haluaa väkisin erottua GT3-sarjoista, niin sitten näihin autoihin voisi sallia vaikka enemmän tehoa tai aeroa, mutta olisi kaikkien etu, jos perus auto olisi sama. Näin saataisiin paljon enemmän automerkkejä mukaan.
Yksi vaihtoehtohan tietenkin olisi ajattaa WEC:n puolella muista urheiluautosarjoista irrallaan 90-luvun GT1-tyylisiä "kvasi-prototyyppejä". Toki tuossa oli silloin oma sisäänrakennettu ongelmansa, käytännössähän noilla ajettiin tosissaan vain 1997, 1998 oli jo pelkkää Mersua.
 
Ylös