GT -ja protoketjuissa tätä on joskus jauhettu, niin kysytään. Pitäisikö mielestäsi GTE -ja GT3-luokat yhdistää yhdeksi luokaksi yksillä tekniikkasäännöillä? Vai onko tekemätön paikka tyyliin Berliinin muuri tai III/IVA-olut? GT3-puolellahan merkkejä on vino pino, GTE:ssä muutama hassu. Esim. Mercedes, McLaren ja Audi jäävät näin Le Mans'n ulkopuolelle.
Hyvä kysymys. Ehdottomasti pitäisi. GTE- ja GT3 -autot ovat suorituskyvyltään/kierrosajoiltaan niin lähellä toisiaan, että on aivan turhaa pitää näitä luokkia erillään. Toki GTE on puhtaampi ja pidemmälle kehitelty kilpa-auto ja sen puolesta suosikkini, mutta se myös maksaa vähintään tuplasti enemmän ja GT3-puolella hommaa paketissa pitävä BoP-kurimus on jo sinnekin hiipinyt.
Tavoitteenahan oli jo nämä säännöt yhdistää, olikohan se ensi vuodelle, mutta pari automerkkiä asettui tätä vastaan. Olisivatko olleet Porsche ja Corvette, jos en ole väärin ymmärtänyt.
Jos esim. WEC haluaa väkisin erottua GT3-sarjoista, niin sitten näihin autoihin voisi sallia vaikka enemmän tehoa tai aeroa, mutta olisi kaikkien etu, jos perus auto olisi sama. Näin saataisiin paljon enemmän automerkkejä mukaan.
Tällä hetkellä autotehtaat kehittävät GTE -autot käytännössä ainoastaan omaan käyttöönsä joko WEC:iin tai IMSAn sarjaan. GT3 taas avaa mahdollisuuden myydä autoja asiakastiimeille lukuisiin sarjoihin ja näin saadaan kuitattua kehityskulut pitkässä juoksussa. Toki tämä sitten myös vaatii aivan eri organisaation (Porschen tapauksessa sellainen on jo, Corvettella ei) teknisen tuen ja varaosien toimittamiseen.