F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
ATS viestitti avunpyynnön muille Imolassa olleille rengasvalmistajille ja sen myötä Michelin ja Pirelli olivat valmiita auttamaan tallia lauantaina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Harjoituksiakin seurasi yli 40 000 Tifosoa mikä oli erittäin rohkaiseva luku verrattuna edelliseen kauden Imolaan. Lisää katsojamääriä odotettiin lauantaille ja tietenkin sunnuntaille huolimatta kasvaneista lippuhinnoista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Turbotalleilla jo perjantai tuotti päänvaivaa moottoririkkojen ohella myös kilpailun mahdollisesta bensankulutuksesta. Välitankkausta ei haluttu tehdä mikäli sen vain pystyi välttämään.

Ferrari ja Renault kuluttivat ennakoiden mukaan eniten radalla bensaa ja Toleman turbotalleista vähiten vaikka välillä se pystyikin vanhentuneen turbotekniikan myötä parempaan bensansäästöön kuin esimerkiksi vanhentuneilla vapaastihengittävillä Coswortheilla ajavat tallit kuten Osella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Imolan perjantaina ajetuissa Virallisissa Harjoituksissa nopein oli Alain Prost ajalla 1.31.169 ja toiseksi ajoi Gilles Villeneuve ajalla 1.31.514. Kolmanneksi ajoi Didier Pironi ajalla 1.32.020. Rene Arnoux oli neljäs ajalla 1.32.628. Viidenneksi ajoi Andrea de Cesaris ajalla 1.33.879 ja kuudentena tuli Derek Warwick ajalla 1.34.062.

Alboreto oli seitsemäs ajalla 1.34.480. Kahdeksanneksi ajoi Jean-Pierre Jarier ajalla 1.34.715. Yhdeksänneksi ajoi Bruno Giacomelli Alfa Romeollaan ajalla 1.35.214. Kymmenes oli Brian Henton ajalla 1.36.100. Yhdestoista sija meni Manfred Winkelhockille ajalla 1.36.155 ja kahdestoista sija meni Riccardo Palettille ajalla 1.37.999.

Toiseksi viimeiselle sijalle eli ruutuun kolmetoista ajoi Eliseo Salazar ajalla 1.41.255 ja viimeinen sija eli ruutu neljätoista meni moottoririkon kärsineelle Teo Fabille ajalla 1.42.529.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Lauantain Virallisessa Harjoituksessa Arnoux ajoi paalupaikan ajalla 1.29.765 mikä oli Villeneuven edelliskauden paaluaikaa 4,8 sekuntia nopeampi. Alain Prost ajoi ajan 1.30.249. Villeneuven kolmanneksi nopein aika eli 1.30.717 oli silti 3,8 sekuntia edellisen vuoden paaluaikaa nopeampi. Villeneuvelta paloivat myös auton jarrut puhki aika-ajon aikana. Neljänneksi ajoi Pironi jonka aika oli vain 1.32.779. Perjantain aika riitti kuitenkin neljänteen ruutuun.

Silloin aika oli 1.32.020. Viidenneksi ajoi vakuuttavasti Michele Alboreto ajalla 1.33.209. Se oli turboja hitaampi, mutta silti riitti Alfa Romeoiden edelle. Kuudes oli Bruno Giacomelli ajalla 1.33.230 ja seitsemäs oli Andrea de Cesaris ajalla 1.33.397. Kärkikymmenikön täydensivät Derek Warwick, Jean-Pierre Jarier ja Teo Fabi. Heidän aikansa olivat 1.33.503, 1.34.336 ja 1.34.647. Teo Fabilla hajosi myös jälleen moottori aika-ajon aikana, mutta onneksi tallilla riitti koneita käyttöön.

Warwick vastasi myös Virallisen Harjoituksen dramaattisimmasta kolarista kun auton vasen eturipustus petti kovassa vauhdissa ja aiheutti kolarin. Brian Henton oli 11:sta ajalla 1.35.262 ja 12:sta oli Manfred Winkelhock ajalla 1.35.790. Viimeiset ruudut menivät Riccardo Palettille ja Eliseo Salazarille. Paletti oli 13:sta ajalla 1.36.228 ja Salazarin aika oli 1.36.434.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Imolan toisiakin harjoituksia ja Virallista Harjoitusta seurasi myös yli 40 000 katsojaa. Enemmän katsojia odotettiin sunnuntaille. Iltaan mennessä joissakin säätiedotuksissa oli luvattu sunnuntaille aurinkoista ja lämmintä.

Toisissa taas viileää ja pilvistyvää. Vesisateen uhka oli olemassa, mutta erittäin pienellä todennäköisyydellä edellisen kauden kilpailuun verrattuna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
ATS:n rengasongelmat jatkuivat. Se joutui Imolan Virallisessa Harjoituksessa käyttämään Michelinin ja Pirellin kumeja sekaisin. Lisäksi talli käytti Avoneita. Eräs mielenkiintoisin pakkoratkaisu oli käyttää Avon ristikudosrenkaita ja Michelinin vyörenkaita sekaisin. Se ei auttanut ajoissa. Lisäksi talli yritti parantaa muutaman kierroksen onnettoman Puurengaskokeilun jälkeen niiden suorituskykyä.

Vanhoista Avoneista yritettiin liittää Pirellien tapaan paikkoja Puurenkaisiin ja lisäksi saada myös Michelineistä paikkoja renkaisiin. Omituinen rengaskokeilu ei myöskään tuottanut tuloksia ja lopulta kun koko tilanne uhkasi aiheuttaa katastrofin tallille Schmid oli valmis ostamaan tarvittaessa kaikki varikolta löytyvät Pirellit.

Lopulta hän päätyi tuottamaan radalle lentorahdin kautta pienkoneella Avonin renkaita joita oli käytetty Kyalamissa ja Riossa. Ne olivat vielä Long Beachin vastaaviin verrattuna erittäin kuluneita, mutta Imolan aika-ajon jälkeen vaihtoehtoja ei ollut sillä Puurenkaita ei voinut käyttää kilpailussa ja Harjoitusrenkaita ei myöskään voinut käyttää kilpailussa.

Virallisen Harjoituksen ajat tehtiin viimeisillä kulutetuilla Avonin kisarenkailla ja lisäksi kokeilemalla vanhoja käytettyjä Pirellin ja Michelinin aika-ajorenkaita. Siitä huolimatta Winkelhock onnistui olemaan autonsa totutellutta Brian Hentonia nopeampi ja Osellan Riccardo Palettia jolla oli suuria vaikeuksia Imolan aiheuttaman fyysisen haasteen kanssa.

Salazar taas käytti eri renkaita liikkuvana shikaanina ja oli lopulta Palettiakin hitaampi. Sunnuntaille tallin kilpailukyky vaikutti onnettomalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ennen sunnuntain kilpailua Imolassa Renaultia ja Ferraria huolestuttivat vain muutamat asiat ja niistä vain kaksi vakavemmin. Ensimmäisenä oli tietysti turbotallien luotettavuus. Kilpailu olisi pannukakku mikäli turbot leviäisivät kisassa ja kun vielä Alfa Romeokin keskeyttäisi niin sitten palkintopallilla juhlisivat Tyrrell ja Toleman tai heikommat Osella ja ATS.

Toinen ja oikeastaan suurempi huolenaihe ainakin välittömästi oli hirvittävä bensankuluminen Imolan radalla. Autot olivat viime vuoteen verrattuna ajaneet aika-ajossa lähes viisi sekuntia nopeammin. Niiden bensankulutus oli myös noussut huomattavasti. Turbotallit eivät halunneet käyttää välitankkausta ellei ollut pakko.

Mauro Forghieri Ferrarilla oli lopulta päättänyt pitkän harkinnan jälkeen olla käyttämättä välitankkausta ja suositti Villeneuvelle ja Pironille bensan säästämistä kaksoisjohdossa. Renaultilla oli myös sääntöjen pykälä välitankkauksesta ongelmana. Joidenkin nuorempien työntekijöiden mielestä kyseinen piirre kuului vain kestävyyskisoihin ja tankkaus oli hirvittävän paljon aikaa varikolla vievää ja vaarallista touhua.

Jean Sagen mukaan välitankkaus olisi tehtävä suurten letkujen sijaan jerrykannulla mikä kaadettaisiin tankkiin vain aivan kilpailun loppuvaiheessa mikäli varikolle tarvitsi tulla tankkaukseen. Ikävä kyllä F1:n säännöt olivat kieltäneet kannumaisten kanisterien käytön ja vaati erillistä tankkauskoria tai sen tapaista laitetta mihin tankkauslaitteisto olisi yhdistetty.

Lopulta kuitenkin turbotallit jäivät vain tuskailemaan bensankulutuksen kanssa kauden kuluessa ja Brabhamia lukuunottamatta turbotallit tekivät välitankkauksia enin osin vain testeissä.
 

AnthonyE

Member
Liittynyt
24.4.2012
Viestit
24
Sijainti
Helsinki
Itse löysin tuon VHS:lle Formula-aiheisesta kaupasta ollessani Dubaissa.
Myyjä vielä huomautti minulle, että kai minä ymmärrän että se ei käy DVD-soittimessa :D eikä maksanu montaa euroo!

Olin tosin nähnyt kisoja nauhalta jo aikaisemmin ja niissä ärsytti vaan se, että miten paljon vaikeampaa oli seurata kisoja. Välillä ne ajetut kierrokset oli mysteeri, välillä ei tienny miten paljon kisaa oli jäljellä ja kun vika kierros alkoi niin se tuntu olevan kuljettajillekin yllätys.
Grafiikkaakaan ei siihen aikaan pahemmin ollut tv-ruudussa niin selostaja kertoi kuka oli milläkin sijalla. Ei sitä itse olis tienny mitenkään ellei olis sillon seurannu joka GP:n alusta loppuun.
Radat ei ollu niin glamourisia niinkun nykyään. Jotkut radat olivat suorastaan likaisia ja maa oli ruskeeta! Nurmikkoa ei ollut lainkaan!
Kisat mitä oon nähny vuodelta 1984 niin grafiikat löytyy jo. Mielenkiintoisin kisa vuodelta 1984 oli Monacon GP kun Ayrton Senna meinas voittaa Tolemanin autolla. Kisa tosin keskeytettiin kovan sateen takia (Prostin pyynnöstä) kun Senna oli toisena ja Prost ekana. Meni vähä offtopic, mutta menköön nyt tämän kerran.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Radat ei ollu niin glamourisia niinkun nykyään. Jotkut radat olivat suorastaan likaisia ja maa oli ruskeeta! Nurmikkoa ei ollut lainkaan!
Samaa olen videoilta kattellu. Miten ne on onnistunutkaan löytämään niin monta eri harvaa heinää kasvavaa puoliaavikkoa (Paul Ricard, Dijon, Jerez nyt ainakin pikaisesti tulee mieleen. Dijon tosin ei ole puoliaavikkoa mutta näyttää samalta)...

:D
 

AnthonyE

Member
Liittynyt
24.4.2012
Viestit
24
Sijainti
Helsinki
Samaa olen videoilta kattellu. Miten ne on onnistunutkaan löytämään niin monta eri harvaa heinää kasvavaa puoliaavikkoa (Paul Ricard, Dijon, Jerez nyt ainakin pikaisesti tulee mieleen. Dijon tosin ei ole puoliaavikkoa mutta näyttää samalta)...

:D
Dijonia itse asiassa ajattelinkin kun kirjotin että radat olivat ruskeita :D

Las Vegas oli kyl kans aika naurettava. Iso parkkipaikka muutetaan kilparadaksi ja palkintopalli oli jonkun auton peräkärry. Muistaakseni vielä ajoivat eteenpäin kun kuljettajat jo seisoivat pallilla. Jarrutuksessa kaikki meinas lentää alas.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Imola 25.4.1982

Sää oli aurinkoinen ja lämmin, mutta loppua kohden pilvistyvä, viileä, raikas ja selkeä. Autoja oli 14 vielä lämmittelyssä, mutta ei kauan sen jälkeen. Derek Warwickin auton sähkölaitteet pettivät jo lämmittelykierroksen jälkeen. Course Carina toiminut Lancia Trevi asettui joukon taakse radanhuollosta vastaavien Ferrari 400:n ja Alfa Romeo GTV:n kanssa ja sitten jännitettiin lähtöä.

Parhaimman lähdön sai Arnoux ja Prost tuli toisena takanaan Ferrarit järjestyksessä Villeneuve-Pironi. Arnoux alkoi Acqua Mineralessa kasvattaa johtoa. Prost menetti paikan Villeneuvelle ja pian myös Pironille. Tosassa vielä Prost oli kyennyt pitämään takanaan Ferrarit, mutta nyt tilanne meni Ferrarien eduksi. Avauskierroksella jälkijoukoissa Alboreto oli viidentenä, mutta hänen tallikaverinsa Brian Hentonin kisa päättyi melkein maaliviivan jälkeen.

Kytkin hajosi ja ilman kytkintä Henton ajeli naurettavan hitaasti radalla puoli kierrosta kunnes valmiiksi ylikuumentunut moottori vaurioitui ja lopullisen hajoamisen esti vain Hentonin luovuttaminen radan varteen. Auto oli jo heti jäämässä kierroksen kärjelle. Kierrostakaan ei ollut kulunut ja ajajia oli enää vain 12:sta 14:sta sijaan.

Alboreto ja Alfa Romeot ajoivat viidennestä paikasta ennen toista kierrosta. Andrea de Cesaris joutui hetken kuudentena olon jälkeen päästämään Giacomellin ja Alboreton menemään menojaan. Toisen kierroksen loppuun mennessä kasipaikalta lähtenyt ja loistavan lähdön tyhjän ruudun auttamana saanut Teo Fabi ohitti myös de Cesariksen ja Andrea meni varikolle.

Varikolla syytä ei tiedetty ja vikaa yritettiin jäljittää. Siinä vaiheessa auto oli seisahtunut kuudeksi minuutiksi ja bensapumppuvauriota ei niin vain korjattu. Auto lähetettiin takaisin radalle lähinnä tientukoksi ja lopuksi kierroksella 5 kisan keskeytti räkäinen sähkölaitteen virtapiikki.

Siihen mennessä koko pieni seurakunta oli eriytynyt. Arnoux meni menojaan ja Ferrarilla Pironi oli lisännyt vauhtiaan Villeneuveen nähden. Alboreto oli aivan moottorivaurioisen Prostin perässä ja heidän perässään kuutospaikan valtias Giacomelli oli lähellä, mutta sitten oli hiljaista. Kaukana takana seiskapaikasta taistelivat Fabi, Jarier ja ATS:n miehet. Nuori Riccardo Paletti oli innokas ensimmäisestä kisastaan. Ikäväksi onneksi auton moottori sammui lähdössä ja myöhemmin auton jousitukseen tuli vika mikä hidasti matkan tekoa.

Hänen ainoa tavoittamansa auto oli Andrean heikko Alfa Romeo ja aiemmin Brian Hentonin radan varteen sammunut Tyrrell. Muista ajajista hän ei nähnyt vilaustakaan lähdön jälkeen ja radan fyysisyys otti koville. Kierroksella 7 Prostin moottorivaurio muuttui lopulta moottoririkoksi. Kilpailu jäi siihen. Nuoren Palettin matka päättyi lopulta jo edellisellä kierroksella kanttarista tulleen repeämän aiheuttamaan ripustusvaurioon. Auto jaksoi kuitenkin kierrokselle 8 saakka.

Alboreto nousi neljänneksi ja Fabin tahti vain parantui hänen ajaessaan kuudentena ennen viidentenä tullutta Giacomellia. Kierrokseen 10 mennessä Ferrarit olivat edelleen Arnouxin perässä ja Alboreto ajoi täysin yksin viidentenä. Giacomelli oli yhtä kaukana viidentenä ja Fabi alkoi taistella jatkuvasti tippuvan ahtobarin mittarin kanssa kuudentena. ATS:n autot yhdessä Osellan Jarierin kanssa olivat löytäneet lisää vauhtia. Kierroksella 12 alkoi Ferrarien ja Renaultin lopullinen kaksinkamppailu. Tai pikemmin tässä tapauksessa kolminkamppailu. Sen aikana eroa oli vain suurimmillaan 5 sekuntia ja pienimmillään alle sanomalehden mitta. Keskimäärin eroa oli melkein tunnin jatkuneen kamppailun aikana vain 2-3 sekuntia.

Kierroksella 19 Teo Fabin auton turbon vaurio oli liian suuri ja Fabin ajateltiin keskeyttävän. Ei aivan. Auto vain meni varikolle ja sitä korjattiin muutaman kierroksen ajan. Auton vauhti ei kuitenkaan parantunut ja hänellä oli 2-3 kierroksen sijasta eroa pian jo 5 kierrosta kärkipäähän. Loppua kohden ero vain suureni. ATS:n ja Jarierin taistelu päättyi välillä osumiin. Siinä vaiheessa Jarier oli jo seitsemäntenä ja pian kuudentena. Se tapahtui kierroksella 23 kun lehdistön nimittelemien Roskatallien taisteluissa Winkelhock ajoi leveäksi ja vaurioitti autoaan pohjasta vielä entisten vahinkojen päälle. Sen jälkeen Jarier löysi vauhtia vain lisää ja jätti ATS:n miehet taakseen lopullisesti. Variante Bassassa Ferrarin miehistä Villeneuve yritti ohitusta Arnouxista, mutta ajoi leveäksi ja päästi kolarin välttämiseksi Pironin edelleen.

Kierroksella 24 Giacomellin autoon tuli moottorivaurio ja kierrosta myöhemmin Alfan meno päättyi keskeytykseen kierroksella 25. Syynä oli moottoririkko. Tällä välin Pironi yritti ohittaa Arnouxin tuloksetta. Sen jälkeen Villeneuve ohitti Tamburellossa ulkokautta Villeneuven ja yritti uhkarohkeasti myös Arnouxin ohitusta, mutta turhaan. ATS:n putoamiseen Jarierin taakse oli syynsä. Salazarin autoon tuli vaihdekaapelin rikkoutuminen ja se oli vaihdettava varikolla. Winkelhockin autoon tuli taas moottorivaurio kierroksella 33 sytytyksen petettyä. Vauhdin hidastuttua selvästi Jarieriin nähden hänet otettiin varikolle kiireesti. Molemmat autot pääsivät kierroksia jäljessä jatkamaan matkaa.

Kierroksella 26 Piratellassa Villeneuve yritti jälleen turhaan ohi Arnouxista. Samassa paikassa kierroksella 27 yritys onnistui. Katsomo hurrasi seisaaltaan ja 100 000 tifosoa nautti showsta. Ferrari ei päässyt pakoon ja kierroksella 29 Arnoux meni sisäkautta Tamburellossa ohi takaisin johtoon. Kierroksella 30 Villeneuven oltua vielä hetken johdossa Tosassa Arnoux alkoi ajaa taas karkuun ja Pironi yritti ohittaa Villeneuvea. Vain onnella yhteentörmäykseltä vältyttiin ja niin Ferrarit pysyivät tiukasti järjestyksessä Villeneuve-Pironi. Kierroksella 33 Pironi ohitti Villeneuven. Sen jälkeen Renault oli hetken vain sekunnin päässä ja sitten kaikki kolme olivat sekunnin sisällä toisistaan. Molemmat Maranellon miehet kilpailivat niin tiukasti, että yleisön sydänkohtaus oli lähellä kun Variante Bassassa Ferrarit osuivat lievästi toisiinsa ja ajoivat ulos radalta. Arnoux meni karkuun ja voitto näytti karkaavan.

Kiitos Eliseo Salazarin vaihdevaurioisen ATS:n Arnoux ei päässyt ohi ja Ferrarit saivat hänet uudelleen kiinni kierrokseen 40 mennessä. Tosassa Villeneuve ohitti Pironin ja alkoi ajaa moottorivaurioisen Renaultin kiinni. Arnouxin kulunut alkuperäinen moottori oli vaihdettu uuteen lämmittelyn jälkeen sunnuntaina, mutta se oli suunnilleen yhtä kulunut kuin aiempi kisakone ja kierroksella 45 savua alkoi tupruttaa Rellun koneesta ja vielä Tamburellon suoralla 5 barin turbo-Rellu oli Villeneuven edellä. Mutta vain hetken sillä päästettyään viimeisen liekkinsä paineet alkoivat laskea ja Villeneuve meni ohi perässään Pironi. Yleisö hurrasi seisaaltaan.

Arnouxin keskeytys käynnisti loppuvaiheen kilpailussa. Ferrarit olivat 40 sekunnin päässä kolmantena olevasta Alboretosta. Varikolla tehtiin päätös että välitankkausta ei tehdä ja pian heiluikin kyltti jossa luki Slow. Se merkitsi perinteistä tallimääräystä jota oli noudatettu jo vuodesta 1950 lähtien Maranellossa. Siinä vaiheessa kun Ferrarit olivat kaksoisjohdossa niin ajajat eivät enää saaneet kilpailla mitenkään keskenään. Se merkitsi johtavan kuljettajan eli tässä tapauksessa Villeneuven voittoa. Ikävä kyllä Ferrarin poliittisen pelin ja Pironin voitonhalujen seuraukset veivät Ferrarin uuteen aikakauteen. Kierroksella 44 ja 45 Villeneuve hidasti vauhtiaan määräysten mukaisesti. Pironi ei määräyksistä ja perinteistä piitannut vaan ajoi. Villeneuve ja Pironi olivat lähellä törmätä ja Villeneuve laski hänet edelleen Variante Bassassa mentyään myös leveäksi. Villeneuven mielestä kyse oli vain tifosojen huudatuksesta.

Bensansäästö jäi hänelläkin toiseksi kierroksien 47 ja 48 aikana. Hieno kaksintaistelu muistutti lähinnä showta, mutta se ei yleisöä haitannut. Kaksintaistelu herrasmiesten tavalla on ikiaikainen urheilulaji. Kierroksella 49 taistelun piti loppua Villeneuven ohitettua Pironin Piratellassa vältettyään kolarin viime hetkellä Tosassa. Reilu peli, ajatteli Gilles. Ikävä kyllä Villeneuve ei nähnyt tilannetta ja Pironi meni uudelleen ohi Tamburellossa ulkokautta. Villeneuvea alkoi tuolloin ärsyttää kaverin temput ensimmäisen kerran. Mikäli autoista loppuisi polttoaine tai moottori laukeaisi tai he kolaroisivat niin koko kilpailu olisi pilalla. Kierroksilla 50-52 Villeneuve ajoi jälleen rauhallisesti. Kierroksella 53 Pironi meni hetken hidastelun jälkeen Tamburellossa uudelleen Villeneuven ohi ja alkoi ajaa taas karkuun. Pironi vain vieläkin ajoi kuin riivattu kierroksien 53-58 ajan.

Kierroksella 58 molemmat Ferrarit menivät peräkkäin ja Tamburellossa Villeneuve pääsi lähelle ja Tosassa Villeneuve meni ohi. Gilles oli vihaisena, mutta yleisö tykkäsi showsta ja varmasti myös Enzo. Kierroksella 59 Pironi teki vielä hyökkäyksen Tamburellossa ja Tosassa hän laski jälleen Villeneuven ohi. Sisälinja oli taktisesti paras paikka ohittaa ja päästä edelle sillä radalla ei enää viimeisellä kierroksella ollut muita ohituspaikkoja joten Pironi teki taktisen. Kierroksella 60 Pironi meni vielä kerran Tosassa täysillä ohi Villeneuvesta ja ajoi voittoon vaikka Villeneuve yritti hänestä ohi jopa mahdottomissakin paikoissa. Eroa maalissa oli vain 0,3 sekuntia. Tulos oli järkytys Gillesille. Gilles osallistui juhliin kuuliaisesti, mutta ei vilkaissutkaan Pironiin päin ja poistui helikopterilla paikalta. Alboreto juhli villisti kolmatta sijaansa ja Osellan Jarier oli neljäs lopussa jo auton osia koneesta sylkevällä autolla. Salazar oli viides ja Winkelhock diskattiin alipainoisella autolla ajosta. Tuomaristo hylkäsi kuudennen sijan koska Fabi ei ajanut 90 % kierroksista. Hän oli ollut 7:s maalissa. Hänen kisa päättyi kierroksella 53 seitsemän kierrosta jäljessä. Se merkitsi tuloksen ulkopuolista ajoa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Gilles Villeneuvelle Imolan kilpailu oli järkytys. Hän ei juhlinut Pironin ja ei myöskään Michele Alboreton kanssa palkinnoilla. Hän syytti Pironia myöhemmin sopimusrikosta ja ei aikonut enää ikinä puhua Pironille. Pironin mielestä he olivat olleet edelleen vapaita ajamaan kilpailua hidastusmääräyksistä huolimatta ja Marco Piccinini säesti Pironia. Mauro Forghierin mielestä perinteitä oli rikottu ja Pironi oli yksin syyllinen tilanteeseen.

Hänen mukaan Pironi oli myös syyllistynyt useisiin vaarallisiin ja kilpailun mahdollisesti pilaaviin turhiin ohitusyrityksiin. Koko Ferrarin miehistöllä oli tilanteesta kahtia jakautunut kiristynyt tunnelma. Pironin ryhmän mielestä kierroksen 59 ohitus oli vain vastaus moottoriongelmaan ja Pironi ei itse halunnut oman koneensa vaurioituvan liian hitaasta ajamisesta. Villeneuven ryhmän mielestä koko juttu oli valhetta. Ferrarilla tilanteesta oli tulossa hirvittävä riita.

Enzo yritti vastata mahdollisimman puolueettomasti tilanteesta. Hänen mukaansa varikkotauluja näytettiin 15 viimeisen kierroksen aikana varsin usein. Pironi ei kuitenkaan ymmärtänyt viestiä. Hän myös ilmoitti olevansa syvästi pahoillaan Villeneuven puolesta. Tämänkin lausunnon arviota on luultu poliittiseksi peliksi Villeneuvea vastaan ja toisaalta taas Enzo ilmaisi oman mielipiteensä vain harmistuneena ja tukien hiljaisesti Villeneuvea.

Joka tapauksessa Jackie Stewartin ja Jody Scheckterin mukaan kyseessä oli varastettu voitto. Samalla Villeneuven luottamus Pironiin ja sitä kautta osin myös Ferrarin koko tiimiin oli mennyt ikiajoiksi. Eräs mieltä varmasti särkevä asia oli myös Enzon suhtautuminen asiaan. Villeneuven mielestä Enzon olisi pitänyt puuttua paljon jyrkemmin tallimääräysten rikkomiseen kuin puuttui. Tukemalla käytännössä Pironia hän oli suoraan siirtynyt vihollisten puolelle. Ennen Belgian Zolderin viikkoa Villeneuven eleet ja ajatukset Ferrarista olivat vihan ja katkeruuden täyttämiä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Myös McLarenilla oltiin tv:n ääressä ihmetelty Ferrarin showta Imolassa ja lopputulosta. Watsonin mukaan Villeneuven olisi pitänyt voittaa kilpailu. Yllätyksiä maailma oli kuitenkin täynnä.

Lauda taas ajatteli Pironin voittavan kilpailun jo pelkän vauhdin perusteella ja ihmetteli myös Enzon kevyttä suhtautumista asiaan joka olisi vakavuudessaan voinut olla todellinen henkinen pommi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Villeneuven yllättäen katkeroitunut asenne avasi myös huhuhanat vuodelle 1983. Niiden mielestä Ferrarin petturuus oli liikaa Gillesille ja Ron Dennis oli aloittanut neuvottelut McLarenin paikasta Niki Laudan rinnalla. Watsonilla kun ei ollut sopimusta seuraavalle kaudelle.

Vastaavasti myös Lauda olisi voinut liian ison rahanpyynnin takia joutua antamaan tietä Villeneuvelle. Lopulta nämäkin tiedot jäivät lähes spekulaatioksi kun Villeneuve menehtyi Zolderissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Casablancan kokouksen aikoihin Balestre oli tiukkana ja lupasi rangaistuksia mikäli boikotti jatkuisi. Toisaalta mikäli Concordeen tehtäisiin joitakin FISA:n kannalta edullisia muutoksia niin syytteet Imolan osalta hylättäisiin. Tallit kieltäytyivät ja Balestre oli vihainen.

Lopulta komprosmissi koko boikotin ja Concorden ratkaisuksi saatiin. Tallit saivat Ecclestonen aloitteesta perustaa komission joka tutki tallien kesken sääntöjä.

Sen tehtävän varjolla FISA säästyisi ikävältä tilanteelta ja vastaavasti FISA ei puuttuisi FOCA:n tallien kannalta Concorden määriteltyihin yleiskokousta koskeviin sääntöihin kahteen vuoteen. FISA suostui ehdotukseen ja siten boikotille saatiin tilapäinen loppu joka myös lopullisesti osoittautui ratkaisevaksi.

Sääntöjen tutkintaan kuului myös kiistanalaisten vesitankkien tutkinta. Sen ensimmäinen tehtävä oli langettaa yhteistyössä tuomariston kanssa lopullinen tuomio Imolan kisasta hylätylle Manfred Winkelhockille ja ATS:lle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Casablancan kokouksen aikaan selvisi myös uudelle komissiolle jälkikäteen Alfa Romeon autojen sääntöjenvastaisuus Long Beachissa. Ne olivat ajattaneet alipainoisia autoja Long Beachin kilpailuviikonloppuina. Syy oli autojen painosuhteiden parantamiseksi tehdyissä pohjan muutoksissa ja vesitankeissa.

Komission mielestä jo Andrea de Cesariksen paalupaikka oli tehty laittomasti ja siitä oli ollut huhuja liikkeellä kilpailuviikonloppuna. Asia oli kuitenkin mennyt terminoiduksi kun Andrea de Cesaris ja Bruno Giacomelli olivat keskeyttäneet kilpailussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Imolassa Pironilla vauhti oli päällä ja Villeneuve vastasi vain kuin tarvitsi Pironin vauhtiin. Tässä käsitellään vertailuja eri kierrosten välillä kohtalokkaan tallimääräyksen jälkeen. Kierroksella 44 Villeneuve teki ajan 1.36.8 ja kierroksella 45 aika oli 1.36.5 ja varikkotaulun heilutuksen jälkeen aika oli 1.38.1. Pironin aika varikkotaulun heilutuksen jälkeen oli 1.36.4.

Näin jälkikäteen Ferrarin kolarointi keskenään olisi säästänyt kenties ikävältä välirikolta jo heidän taistellessaan Renaultia vastaan. Yleisö ja talli olisi ehkä ollut vähän aikaa vihoissaan, mutta myöhemmin tilanne olisi ollut edes rauhallisempi ja talli ei olisi jakautunut kahteen leiriin.

Toki koko taistelu oli osa myös Ferrarin omaa politiikkaa jossa ajajat olivat vain pelinappuloita. Lisäksi koko tilanne tai jakautuminen eri leireihin olisi luultavasti tapahtunut ennemmin tai myöhemmin jossakin muussa kilpailussa.

Tässä kuitenkin kierrosaikoja:

Kierroksilla 47 ja 48 Pironin ajat olivat 1.35.8 ja 1.35.4. Villeneuven ajat samoilla kierroksilla olivat 1.35.5 ja 1.35.3. Kierroksella 49 Villeneuve meni ohi ja ajat olivat kierroksilla 50-52 luokkaa 1.37.3 kierrosten 50 ja 51 kohdalla ja kierroksella 52 1.38.1. Pironi ei jarruttanut vauhtia ja kierroksilla 53-58 kierrosajat olivat Pironilla 1.35.4, 1.35.5, 1.35.3, 1.35.2 ja 1.35.9.

Villeneuve ajeli vielä kierroksella 58 ohi päästyään 1.37.0 kierrosajan ja luuli pelin olevan viimein ohi. Ei kuitenkaan ollut ja Pironi meni ohi ja voitti. Ja samalla särki Ferrarin perinteet ja aiheutti korjaamattoman tuhon tallikaverien väleihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan sitten tiivistettyjä tarinoita kauden 1982 Imolan kisasta kilpailuun osallistuneiden tallien kesken:

Tyrrell: Talli rikkoi oman boikottinsa sponsorien pakottamana ja aiheutti epäluottamusta FOCA:n riveissä säilyttäen kuitenkin paikkansa järjestössä. Alboreto ajoi hienon aika-ajon ja hienon yleiskilpailun ja oli kolmas maalissa. Yksinäinen kilpailu kuitenkin oli.

Prostilla oli lähdön jälkeen jo vaikeuksia ja kierroksella 7 Alboreto meni kolmanneksi ja pysyi siinä maaliin saakka. Hentonin kisa päättyi lyhyeen. Vauhtia näytti olevan tilaisuuden tullen, mutta kytkimen hajoaminen vei vauhdin ja matka päättyi siihen. Arviointi Hentonin kyvyistä jaa Zolderiin. Etumaksu on vielä suorittamatta ja Gabbiania ei enää ole saatavilla ensi kisaan. Borguddin kaltaista temppua tuskin kuitenkaan on odotettavissa eli rahaa kyllä löytyy.

ATS: Mielenkiintoinen viikonloppu. Alkoi katkeralla sanasodalla FOCA:n kanssa ja oli päättyä vetäytymiseen kun tallilla ei ollut enää ollenkaan käyttökelpoisia renkaita. Vanhoilla massatuotantokumeilla tulokset olivat laihoja ja eri renkaiden sekoitukset eivät sopineet yhteen. Vielä vähemmän sopivat jo käyttöikänsä vanhoilla radoilla kuluttaneet lentorahtina toimitetut Avonin renkaat. Sopimus kun oli vielä FOCA:n järjestämä. Kisassa viimeiset käyttökelpoiset ja kuluneet kovat renkaat toimivat yllättäen paremmin ja katastrofi vältettiin.

Winkelhock ja Salazar ajoivat kuudennesta paikasta kisaa Jarierin ja Fabin kanssa kunnes autoista alkoi mennä vaihdekaapelia ja sytytystä rikki. Varikkokäynneillä aikaa kului ja Winkelhockin autosta valui myös öljyä korjausten yhteydessä. Sen myötä auto lopulta hylättiin alipainoisena. Nesteitä ei enää saanut täyttää ja Günther Schmidtin vetoomus kuudennen paikan pisteestä Winkelhockille hylättiin Casablancan kokouksessa. Toisaalta Fabikaan ei onneksi saanut pistettä. Salazar ajoi hienosti viidenneksi vaikka vaihdevaurioinen auto oli monesti keskeyttää loppumatkasta ja oli myös Arnouxin tiellä. Pisteet tynkäkisasta ovat tallille tärkeitä.

Renault: Tifosojen harmiksi Rellut veivät harjoitukset ja Viralliset Harjoitukset nimiinsä. Ikävä kyllä liiallinen vauhti harjoituksissa saattoi kostautua vioittuneilla moottoreilla ja Arnouxin auton moottorin vaihtaminen uuden sijasta valmiiksi kuluneeseen moottoriin ei myöskään ollut järkevä päätös. Kierroksella 7 Prost keskeytti moottorin hajoamiseen ja Arnoux samoin kierroksella 45. Hieno viikonloppu päättyi ikävästi.

Alfa Romeo: Huono viikonloppu jopa pienellä määrällä autoja ei paljon nostata tunnelmaa tallissa. Hyvän startin jälkeen Andrea de Cesaris oli kuudentena ja kilpailun piti mennä hyvin. Ikävä kyllä Andrean vauhti alkoi tippua pian ja Giacomelli ja Fabi ohittivat hänet jo toisen kierroksen lopussa. Bensapumppu oli vaurioitunut ja pian sähkölaitteet tekivät kisasta mahdottoman. Kierroksella 5 tuli loppu. Giacomelli ajeli kaukana Alboretosta viidentenä ja myöhemmin neljäntenä kunnes auton moottori hajosi kierroksella 25.

Ferrari: Kotikisassa Ferrari ei tuntunut päihittävän Renaultia millään. Onneksi kilpailujen harjoitukset eivät päätä tuloksia. Kisassa taistelivat ohi Prostista ja Arnoux saatiin myös kiinni. Kierroksien 12-45 ajan nähtiin huikeaa kolmen taistelua johdosta. Kierroksella 27 Villeneuve sai kärkipaikan ja menetti sen kierroksella 30. Kierroksella 45 Villeneuve johti kisaa kun Arnoux keskeytti. Sen jälkeen alkoi tallimääräyskisa joka oli kuitenkin omituinen.

Pironi johti kierrokset 46-47, Villeneuve kierrokset 48-52, Pironi kierrokset 52-58 ja Villeneuve otti uuden kärkipaikan kierroksella 58. Siihen taistelun piti jäädä. Pironi päätti toisin ja ohitti kierroksella 59 Villeneuven vain tunnustellakseen ohitusta ja jopa antoi Villeneuvelle kärkipaikan vielä kerran takaisin. Kierroksella 60 Pironi ohitti vielä kerran Villeneuven ja siinä järjestyksessä he tulivat maaliin.

Väärän voiton myötä talli on jakautunut kahtia ja kaksi supertähteä ovat nyt sodassa keskenään. Pironi ehkä yrittää sopua, mutta Villeneuve ei. Hän on vannonut julistaneensa sodan Pironille ja hän ei enää aio puhua hänen kanssaan. Nähtäväksi jää, että miten tämä vaikuttaa tallin toimintaan taistelussa mestaruudesta.

Osella: Pienellä määrällä autoja Osella menestyi kisassa yllättävän hyvin. Kisaa edeltävä kiistely FOCA:n kanssa ei tietysti ollut mitään parasta mahdollista mainosta ja asema järjestössä ei ole jatkossa kovin suosittu. Kotikisan uskomaton menestys korvaa varmasti pettymykset muilla puolilla. Molemmat ajajat pääsivät kisaan. Paletti oli tosin heikoilla ja innokkuus kostautui. Hän ei päässyt matkaan lämmittelyssä ja joutui aloittamaan kisan joukon takaa.

Hän ei myöskään alun jälkeen saanut kiinni kuin kaksi autoa ja joutui ikävästi keskeyttämään jousituksen ja ripustuksen vaurioon. Jarierin kisa oli erinomainen. Jarier sai huonon lähdön, mutta korvasi sen uskomattomalla ja hienolla taistelulla. Pääsi Salazarin ohi ja taisteli Winkelhockin ja Fabin kanssa. Kolaroikin välillä molempien herrojen kanssa pitäen kuitenkin sijansa. Nousi kilpailun kestäessä sijalle 7 Fabin mentyä varikolle ja sijalle 6 ohitettuaan Winkelhockin ja tämän mentyä varikolle.

Salazarista ei ollut samalla tavalla ongelmaa kisan edetessä vaikka hänkin oli tiettyyn rajaan asti kova pala purtavaksi. Lopulta oli neljäs nousten viidenneksi Giacomellin ja Prostin keskeyttäessä neljänneksi. Jäi kierroksella ja viimeisellä kierroksen jälkeen autosta alkoi lennellä osia ja moottori oli räjähdyksen partaalla. Auton väsynyt vaihdekeppikin katkesi heti kisan jälkeen kokeiluissa. Väsynyt metalli ei olisi enää kestänyt todennäköisesti kierrostakaan Imolan rankalla radalla. Osellalle pisteet ovat jättipotti ja Jarier saattaa olla tämän myötä ehdolla vaikka Williamsille.

Toleman: Molemmat autot pääsivät kisaan ja talli on rahavaikeuksissa. Siitä huolimatta kisasta piti tulla hyvä. Warwick lähti ruudusta 8 ja Fabi oli sijalla 12 moottorin turbovaurion takia. Omistaja Ted Toleman oli myös saapunut paikan päälle ja sen piti olla vain tallihenkeä korottava asia. Kilpailussa Warwickin auto jouduttiin sähkövian takia viemään radan sivuun. Fabi vuorostaan aloitti hyvin ja oli kuudes startin jälkeen. Warwickin keskeytys vain paransi asiaa. Tolemanin vauhti riitti pitämään selvästi ATS:n autot ja Jarierin takana. Ongelmana alkoi olla jälleen turbokoneen paineiden rajoittuminen. Prostin ja Andrea de Cesariksen keskeyttäminen tuntuivat vain parantavan vauhtia. Giacomelliin ei olisi ollut asiaa ilman auton moottorivauriota joka kuitenkin tuli Fabin kannalta liian myöhään.

Kierroksella 19 turbovaurio pakotti varikolle missä sitä korjattiin useita kierroksia. Sen jälkeen Fabi ajoi hyvin, mutta kierroksellajäänti ei auttanut millään asiaa. Lopulta ero oli melkein 8 kierrosta Pironiin maalissa ja siitä hyvästä hän ei saanut tulosta lopputuloksiin vaikka oli maalissa seitsemäs. Nuoren suunnittelijanero Rory Byrnen mukaan uusi auto saapuu Montrealiin mennessä. Se onkin koko tallin ainoa toivo.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
FOCA:lla lakkohalut olivat ennen Zolderia laskeneet yllättäen. FISA:n pää ei kääntynyt enää lainkaan Brasilian päätöksistä ja boikottia jatkavien tallien määrä alkoi pienentyä. Mahdollista boikottia olisivat Zolderista eteenpäin jatkaneet vain Williams, Lotus, Brabham ja McLaren eli boikotin aivot Imolassa.

Mahdollisesti rahavaikeuksista kärsivät pikkutallit olisivat saattaneet olla mukana lähinnä rahaa säästääkseen. Ligier tuskin olisi enää ollut mukana toista kertaa tai ainakaan sen varaan ei voinut laskea mitään. Hieman ennen Zolderia McLarenillakin alettiin Laudan painostuksesta muuttaa mielipidettä.

Sen jälkeen vain Lotus, Williams ja Brabham olisivat jatkaneet mahdollista boikottia ja pian koko boikotti ideana alkoi olla turha.
 
Ylös