F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Jacques Laffitelle piti tulla kauan odotettu turbomoottori kaudeksi 1982 ja sen myötä jo edelliskaudella ovea kolkutellut maailmanmestaruus piti olla varma pala paketissa.

Ikävä kyllä turboa ei koskaan tullut ja Matran V12-kone ei kaikesta hyvästä tehostaan huolimatta ollut turbon veroinen. Turbolla vuosi olisi todennäköisesti ollut opiskeluvuosi, mutta siitäkin huolimatta talli olisi voinut sen avulla olla paljon kilpailukykyisempi.

Uusi JS19 joutui myös sääntökirjan tutkimusten alle ja Laffite ajautui kauden aikana myös sisäisiin ristiriitoihin tallin johdon kanssa. Ennen Detroitia Laffite tuntui ajavan todella vaisuja suorituksia. Silloinkin varma kolmospaikka meni moottorivaurion takia lopulta kuudenneksi.

JS19:n murheina olivat sen onneton ohjautuvuus ja helmojen kuluminen aivan liikaa verrattuna muihin keskikastin talleihin. Vasta Ranskan kilpailun jälkeen autosta talli alkoi pikkuhiljaa saada jotain irti ja Itävallassa Laffite ajoi kolmanneksi.

Ikävä kyllä mestaruustaistelun suhteen Laffiten olisi pitänyt ajaa palkinnoille jo aiemmin kaudella. Lopulta Laffiten mitta Ligierin kanssa alkoi täyttymään ja koska turboa ei kaudeksi 1983 kyetty takaamaan niin hän meni Williamsille. Siirto Keken tallikaveriksi on mielenkiintoinen veto, mutta ei välttämättä paras mahdollinen siirto.

Guy Ligierin tallissa Laffite on aina ollut kuin kotonaan ennen tätä kautta ja koti-ikävä voi ennemmin tai myöhemmin iskeä. Siihen asti vain aika saa näyttää tietä.

Arvosana: 7/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Yleistä suoritustasoa suhteessa muihin kuljettajiin eniten kaudella 1982 oli parantanut Alfa Romeon Andrea de Cesaris. Siinä missä muutamat muut kuljettajat kuten John Watson tai Keke Rosberg tiedettiin loistaviksi kuljettajiksi jotka vain odottivat oikeaa autoa ja Michele Alboreto oli lähinnä kovalla yrittämisellä noussut keskikastin kuljettajasta tähtikuljettajan asemaan niin lähtökohta de Cesarisin kauteen 1982 ei ollut helppo.

Häntä oli haukuttu de Crasherisiksi ja ei ihan syyttä. Kaikkiaan yli 20 autoa romuttui kaudella 1981 McLarenilla eri tilanteissa ja ihme oli, että kaveri pystyi olemaan edes sarjassa. Mikäli vaikutusvaltaisia tukijoita ei olisi ollut takana niin jopa koko ajolisenssi olisi saattanut kolarien jatkuessa lähteä pois alta. Alfa Romeolla kaveri rauhoittui selvästi ja sitä taustaa vasten Andrean suoritukset olivat todella hyviä.

Kaksi ensimmäistä kisaa menivät vielä näkymättömissä, mutta Long Beachissa nähtiin Alfa Romeo paalupaikalla. Tosin Kevyitä Vyörenkaita ei enää ollut ja Enduroilla Alfan vauhti Niki Laudan McLareniin verrattuna oli heikompaa. Silti ilman keskeytystään ainakin toinen Andrea de Cesaris olisi voinut olla kisassa.

Hyvät otteet jatkuivat myös Monacossa, Detroitissa ja Montrealissa. Ikävä kyllä joko bensa loppui aina tai kolari tuli tielle. Hyvien kisasuoritusten jälkeen Andrea ajoi joitakin hyviä aika-ajoja. Ikävä kyllä loppukautta kohden koko yleistaso heikkeni Alfalla ja myös Andreakin vajosi keskikastin mieheksi. Joitakin kertoja kauden aikana Andrea kolaroi sekä itse, että joutui toisten kolaroimaksi.

John Watson kolaroi hänet pihalle Hockenheimissa ja oma tallikaveri Bruno Giacomelli kolaroi hänet Österreichringin kisassa pois radalta. Loppupelissä Andrea sai olla iloinen kaudestaan verrattuna Giacomelliin. Ikävä kyllä hänen kolariensa vähennyttyä hänen toinen vähemmän hyvä puolensa eli estelyt tulivat tutuiksi.

Suomalaisittain ärsyttävää oli Keke Rosbergin estely kisassa ainakin Monacossa, Paul Ricardissa ja Dijonissa. Kaikkiaan hänen kautensa 1982 osoitti sen, että Andreakin osaa ajaa ilman jatkuvaa kolarisumaa.

Arvosana: 7/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Gilles Villeneuven kausi 1982 oli ehkä suurimpia jossittelun arvoisia asioita. Ilman kuolemaansa hän olisi ollut varmasti erittäin hyvässä asemassa mestaruuskamppailussa. Uusi Ferrari hänen ajamanaan ei vielä ollut löytänyt potentiaaliaan. Varmasti Ferrarilla olisi ollut Imolan tapahtumien jäljiltä paljon kiistelyä ja pisteiden syömistä toisilta olisi nähty Renaultin miesten tapaan.

Jokaisessa kisassaan hän oli voittovauhdissa ja Villeneuve antoi aina 110 % jokaiseen kisaan. Kyalamissa auto syttyi tuleen ja Riossa itsepäinen ajaminen oli tuottaa viime kauden Jaramaan verrattavan suorituksen, mutta Forghierin rengasneuvoja olisi kannattanut kuunnella ennen kisaa. Gilles ei kuunnellut ja seurauksena oli ulosajo.

Ilman ulosajoaan Villeneuve olisi voinut olla vaikka kolmas ja protestien seurauksena olisi voinut tulla vaikka voitto. Keskeytyksen jälkeen Villeneuve kävi kuumana ja vielä enemmän paineet näkyivät kun Long Beachissa tuli kolmas sija, mutta se hylättiin sääntöjen vastaisen siivekkeen takia. Sitä ennen hän oli kuohuksissaan tönäissyt Michele Alboretoa ohitustilanteessa vaarallisen näköisesti.

Imolassa sitten tallikaveri Didier Pironi meni härskillä tavalla voittoon ja se romutti hänen suhteensa Ferrarin kanssa lähes perusteellisesti. Tallimääräyksiin hän ei enää aikonut suostua ja lisäksi hän neuvotteli tietoisesti McLarenin kanssa kaudesta 1983.

Hänen sopimuksensa McLarenin kanssa olisi julkaistu Montrealin kisan alla sopivasti tulevan Le Mansin 24 tunnin ajon lisäksi. Le Mansissa Villeneuve aikoi ajaa kaudella 1982 hänen sopimuksestaan huolimatta. Edellisellä kaudella Enzo oli kieltänyt menot ja Imolan petoksen jälkeen Villeneuve halusi ajaa kisan omiin nimiinsä.

Ikävä kyllä Zolderissa virhearvio Jochen Massin kanssa maksoi hänelle henkensä. Kokonainen kausi mestaruudesta vuonna 1982 olisi ollut hienoa nähdä Villeneuven ja Pironin välillä, mutta näin ei käynyt ja se oli suuri sääli. Eddie Cheeverin ja Jacques Laffiten mielestä Villeneuven viimeinen mahdollinen suuttuminen oli korkeintaan itselleen aiheutettu kolari ennen väistämätöntä.

Gilles kuoli rakastamassaan lajissa, mutta f1 oli silti menettänyt kenties lahjakkaimman kilpa-autoilijan koskaan ja veli Jacquesista ei ollut paikan ottajaksi vielä tällä kaudella. Kenties ensi kaudella Jacques Villeneuve nähdään f1:ssä. Tarkemmin Villeneuven taustoista voi lukea Kausikoosteen 10:ssä osiossa.

Arvosana: 7,5/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Suurta jossittelua aiheutti myös Carlos Reutemannin äkkilopettaminen kaudella 1982. Hänet oli saatu vain vaivoin mukaan takaisin f1:n pariin ja eräässä vaiheessa ennen kauden alkua hänelle oli sanottu, että mikäli Alan Jones tulee takaisin ja Keke Rosberg on ajanut siihen mennessä hyvin niin hän saa lähteä. Se summasi hyvin jäiset välit Frank Williamsin ja Patrick Headin kanssa.

Kausi alkoi hyvin kun Reutemann ajoi toiseksi Kyalamissa. Sen jälkeen välit alkoivat tallipäälliköihin heiketä ja kun Brasiliassa Keke oli kunnolla edellä ja Reutemann joutui Arnouxin kolaroimaksi niin ura loppui hyvin äkkiä. Uran loppumisen todellinen syy jäänee epäselväksi, mutta teorioita on useita.

Vaikean kauden 1981 lisäksi Reutemann näki Rosbergin samanlaisena kisailijana kuin Jonesin kaudella 1981. Lisäksi talli rikkoi hänen mielestään ehdotonta ykköskuljettajan asemaa antamalla Rosbergillekin tasavertaista kalustoa.

Muita syitä olivat kenties jatkuvasti sotajalalla olevat ja kiristymään päin olevat suhteet tallin jäseniin. Sittemmin Reutemannilla oli myös mediapaineet niskassaan ja ehkä vain tylsistyminen koko lajiin saattoi olla asialla. Reutemann teki suuren virheen lopettaessaan uransa ja vielä isomman virheen hän teki kun ei palannut Zolderin aikaan takaisin lajiin.

Reutemann olisi voinut vielä saada kaiken itselleen ja jopa sen kaivatun mestaruuden. Ikävä kyllä Reutemann ei tullut ja siten Willams menetti todennäköisesti merkkimestaruuden tai ainakin paremman sijan kun Derek Daly ei saanut 10 kisassa kuin vain 2 pistettä enemmän kuin Reutemann. Paljon puhuvaa sekin oli.

Arvosana: 6,5/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Nigel Mansellille kausi 1982 oli koettelemuksia täynnä. Tallikaveri Elio de Angelis voitti kilpailun kaudella, mutta Mansellin yleinen suoritustaso ainakin yrittämisen suhteen tallikaveriin nähden oli kiistatonta.

Tallin kanssa välejä koeteltiin välillä liiankin kanssa vaikka Colin Chapman neuvottelikin lopulta hänelle kahden vuoden jatkosopimuksen talliin. Luontaisesti Mansell ei ole ehkä luonnonlahjakkuus ajajana, mutta uskomaton sisukkuus ja vauhti ainakin näkyvät otteissa.

Täten kaudella 1982 ainakin Riossa ja Monacossa vauhtipuoli korostui hyvin. Riossa viides sija muuttui hylkäysten jälkeen kolmospaikkaan ja Monacossa Mansell ajeli pisteillä kunnes osui seinään ja korjausten jälkeen oli viimeisellä kierroksella neljäntenä. Ilman osumaa seinään parhaassa tapauksessa Mansell olisi voinut vaikka voittaa kilpailun.

Montrealin käsivamman jälkeen Mansellin loppukausi oli vaikeuksia täynnä vaikka vielä Itävallassa hän ajoikin hyvin ennen keskeytystään. Ikävä kyllä Mansellin toinen puoli yrittämisessä on se, että huonoilla sijoilla auton kurittamisessa ei ole mitään hyötyä kun ei pisteitä tule.

Osasyynä tähän oli heikko aika-ajojen vauhti mikä sitten pakotti Nigelin ajamaan äärirajoilla keskikastissa. Tosin loppukaudesta Mansellkin alkoi turhautua ja Dijonissa hän oli joutua tappeluun Brian Hentonin kanssa ja Las Vegasissa Mansell kolaroi Mauro Baldin kanssa keskeyttäen ansaitusti tempustaan.

Kaudeksi 1983 on lopullisen läpimurron tapahduttava jotta tulevaisuutta Lotusta paremmissa talleissa Elio de Angelisin kanssa olisi. Ikävä kyllä Chapmanin heikentyvä terveydentila on syönyt Mansellin psyykkistä puolta viime aikoina.

Arvosana: 7,5/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Derek Dalylle kausi 1982 näytti olevan parempaa suurimman osan kautta toisin kuin vuonna 1981 Marchilla. Kauhean vuoden jälkeen koko ura näytti olevan lopussa kun Daly joutui Theodorelle. Theodorella vauhtia riitti ja jokaiseen kisaan päästiin mikä vain ajettiin. Lopulta hän oli Reutemannin lopettamisen myötä ehdolle Williamsille. Lopulta hän pääsikin käytännössä listan viimeisenä nimenä Frank Williamsin talliin.

Imolan boikotin myötä Daly sai jännittää paikkaansa vielä vähän aikaa. Zolderissa Daly sitten ajoikin tallin autolla ja Monaco oli ehkä Dalyn paras kisa koko kaudelta Williamsin ratissa. Sellaiset ajot ja suoritukset olisivat voineet auttaa häntä tallipaikan säilyttämisessä. Detroit oli Dalylle vaikea ja Montrealin jälkeen suoritukset laskivat kuin lehmän häntä.

Ainoastaan Brands Hatchissa ja Paul Ricardissa vauhtia näytti olevan, mutta tallin virheet veivät Dalynkin mahdollisuudet. Paul Ricardin jälkeen Dalyn loppukausi meni lähinnä Keken piikittelyssä tai tallin arvostelussa. Kun Keke oli kärjessä tai sen lähellä niin Derekillä kisat menivät keskikastissa harvoja aiemmin mainittuja kertoja lukuunottamatta.

Tosin Dalylla oli kauden aikana myös epäonnea. Virheisiin kuului muun muassa Itävallan huonon lähdön aiheuttama joukkokolari, Monzassa täysin järjetön ajaminen heikolla autolla suoraan päin Brian Hentonia ja Las Vegasissa turhautumisen aiheuttama osuminen Derek Warwickin Tolemaniin.

Kisoissa Daly oli toki aika-ajoja parempi, mutta ei tarpeeksi ja loppukaudesta koko ajot tuntuivat olevan mielialasta kiinni. Zandvoortissa Daly oli joutua pahoinpidellyksi Michele Alboreton toimesta. Lopulta Frank Williamsin ainoa ehto säästää Dalyn tallipaikka kaudeksi 1983 oli ajaa muutama todella hyvä suoritus.

Sen sijaan Daly ajoikin vain enemmän keskikastissa ja vasta Las Vegasissa Daly ajoi jälleen oman tason ajoaan saamalla viimeisen pisteen vaikka nestehukasta johtuen oli ajaa ulos radalta. Loppupelissä melkein kuka tahansa Frankin pitkän listan ehdokkaista olisi voinut ajaa Dalya paremmin.

Daly oli oikeastaan Montrealissa ainoan kerran nopeampi Rosbergia. Muissa kisoissa Daly jäi Kekelle auttamatta vaikka ainakin 3-4 kilpailua olivat sellaisia, että paremmalla lähtöruudulla Daly olisi ollut suurempi haaste Kekelle.

Lopulta Dalylle saattoi olla parempi aloittaa kokonaan uusi ura Amerikan mantereella ja saada vielä aikaisempien rahojen päälle ylimääräistä palkkaa luopumalla vastineeksi paikastaan tallissa vapaaehtoisesti.

Arvosana: 6,5/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Eddie Cheeverin tulokaskausi 1980 Osellalla ja kausi 1981 Tyrrelillä olivat riittävän hyviä vakuuttamaan Guy Ligierin ja sen myötä Cheever sai ajaa kaudella 1982 hänen tallissaan.

Alunperin vahvan eturivin haastajaksi povattu talli joutui alamäkeen ja kausi ei ollut helppo. Etukäteen Jacques Laffiten arveltiin olevan parivaljakon nopeampi mies, mutta toisin kävi.

Cheever onnistui hyödyntämään vanhan auton rajat täysin ja uuden auton tultua Cheever alkoi käyttäytyä kuin karkkejaan puolustava 3-vuotias eli todella itsepäisesti.:D

Uusi auto oli hänen mielestään kilpailukyvytön ja vanhalla autolla hän menestyikin Amerikan radoilla todella hyvin. Cheever piti vaikeuksista huolimatta keskittymisensä radoilla ja sanoikin sanottavansa vähäisesti ja antoi tulosten puhua puolestaan.

Laffiten keskittyessä vain sisäisiin taistoihin Cheever ajoi samanaikaisesti hyviä tuloksia silloin kun niitä oli otettavissa. Amerikan kiertueen lisäksi Cheever pärjäsi myös Zolderissa hyvin. Lopulta piste Monzassa ja kolmas sija Las Vegasissa huipensivat hänen kautensa Ligierillä.

Ikävä kyllä paras terä tallin autosta jäi ilman turboa käyttämättä ja sen myötä Cheever oli enemmän kuin iloinen päästessään Renaultille vaikka tiesi sen tarkoittavan kakkoskuskin asemaa ensi kaudeksi.

Arvosana: 8/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Nelson Piquetille kausi 1982 oli ehkä aluksi hienolta näyttävä, mutta Brabhamin BMW:n turbo petti hänet varsin usein matkan varrelta mikä teki hänen mestaruuden puolustamisen nopeasti lähes mahdottomaksi. Täydelliseltä katastrofilta pelasti lähinnä kauden poikkeuksellinen luonne.

Jo hyvin varhaisessa vaiheessa Piquet itsekin myönsi kauden 1982 olevan vain välivuosi ja pääavain olin kaudessa 1983. Niillä puheilla Piquetillä kausi 1982 oli täynnä myötämäkiä ja vastamäkiä. Pahin pohja oli Detroitin karsiutuminen. Lisäksi ärsytystä herätti hyvin kauan myös Rion kotikisan voiton hylkääminen vesitankkien takia.

Montrealissa oli Palettin onnettomuuden myötä arvonsa menettänyt voitto kauden kohokohta ja lisäksi myös Zandvoortin toinen sija näytti elvyttävän mestaruustaiston. Sen jälkeen Piquet keskeytti usein kärjestä tai lähellä johtoasemaa. Hockenheimin voitto oli melkein taattu ennen osumaa Eliseo Salazariin.

Sen jälkeen potkunyrkkeily kaverin kanssa oli kaikkea muuta kuin hauskanpitoa. Itävallan jälkeen Patresella tuntui aina olevan aloite puolellaan. Lopulta Las Vegasissa Piquet tyytyi ajelemaan keskikastissa ja keskeyttikin sieltä vain keskittyäkseen kauteen 1983. Suhde tallikaveriin oli hyvin mielenkiintoinen.

Kaksi vuotta korkeintaan keskikastin paremmalle puolelle lukeutuneiden maksukuskien Zuninon ja Rebaquen jälkeen Patrese tuntui paremmalta kaverilta, mutta siltikin hän näytti jäävän kakkoskuskiksi. Loppupelissä Piquet ehkä on parempi ajaja, mutta Patrese on kakkoskuskiksi hyvin kilpailukykyinen ja hänen panostaan ei kannattaisi vähätellä Brabhamilla tai missään muuallakaan missä ajelee huipputallin miehiä.

Vertailua vaikeuttaa myös heikko luotettavuus auton suhteen joten makuasia on, että kumpi todella on parempi Patrese vai Piquet. Kauden 1982 suhteen Piquet saa täten hieman huonomman arvosanan, mutta ei paljon huonompaa kuin Patrese.

Arvosana: 8/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Padovan mies Riccardo Patrese yllätti kaikki siirtymällä kasvattitallistaan Arrowsilta suoraan Brabhamille. Aluksi näytti siltä, että Patrese on samanlainen kakkosmies Nelson Piquetille kuin aiemmat yrittäjät Brabhamilla. Toisin kuitenkin kävi ja loppuvuodesta Patreseen kohdistuneet kautta 1983 koskien olivat korkealla.

Monacon yllätysvoitto oli Patresen kauden kohokohta. Voittoihin oli mahdollisuus myös Long Beachissa ja Montrealissa joista jälkimmäisessä ymmärettävistä syistä pysyttiin Piquetin perässä maaliin saakka. Vaikka vanhalla autolla Patrese parhaimmat tulokset saikin niin turbonkin kyydissä Patrese osasi ajaa.

Muita hyviä suorituksia olivat Brands Hatchin, Paul Ricardin, Österreichringin, Dijonin, Monzan ja Las Vegasin kilpailut. Näistä vahvin suoritus oli Itävallassa. Toki virheitä yliyrittämisen takiakin riitti.

Long Beachissa auton hajottaminen oli aiheuttanut huonon lähtöruudun ja epäonnen kautta Patresen auto sammui käytännössä paalupaikalle Brands Hatchissa ja Monacon voitosta oli hyvin lähellä tulla voiton sijasta nöyryyttävä keskeytys.

Tosin siinä syynä olivat Dalyn öljyt radalla. Ainekset maailmanmestariksi ajamiseen saakka ovat olemassa, mutta Arrowsin ajoilta tuttu yliyrittäminen saa luvan loppua ja voittoihinkin olisi kyettävä hieman useammin.

Mikäli kaudella 1983 Patrese toistaa tämän kauden temppunsa niin hänestä tulee varmasti kuuma nimi ja mikäli taas hän jää Nelsonille suoritustasossa niin taulukoista riippuen sillä voi olla paljon merkitystä hänen uransa jatkon kannalta.

Arvosana: 8,5/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Elio de Angelisille kolmas Lotus-vuosi toi vain vähän edistystä loppupelissä uran jatkon kannalle. Alkuvuodesta hän näytti joutuvan jopa Alfa Romeolle mutta jälkimainittu purki alustavan sopimuksen siirtokorvausrahan myötä ja näin de Angelis sai jäädä Lotusille ajamaan.

Toki Lotusin auto ei ollut paras mahdollinen ja teknisiä murheita sattui kauden aikana paljonkin, mutta tietyissä piireissä Eliota aletaan pian pitää menneen talven lumina mikäli yleisilme ei ala parantua. Itävallan voitto oli erittäin tärkeä Lotusille ja varmasti miehelle itselleenkin.

Nigel Manselliin verrattaessa Elio on varmasti parempi mitä tulee yleiseen lahjakkuuteen ja hyvänä päivänä myös nopeuteen, mutta Mansellin etuna ovat tarmokkuus, sisukkuus ja päättäväisyys ajaa aina täysillä olipa sijoitus melkein mikä tahansa. Eliolla taas keskikastin sijoitus aiheuttaa masentumisen ja välillä vieläkin tulee viime kaudelta tuttuja surullisia toisten estelyitä.

Välillä Elio ja Nigel riitelivät keskenään ja välillä myös tallipääliköiden kanssa kauden aikana. Silloin kun Elio sai kaiken sujumaan hyvin niin hän oli Gilles Villeneuven tyyliin häikäisevän nopea. Parhaimmillaan hän oli parempi kuin Cossyliigan paras kaarti puhumattakaan jopa turboista.

Itävallan voiton ohella ainoat mahdollisuudet voittoon kaudella olivat Brands Hatchissa. Muilla nopeilla radoilla auto ehkä toimi itsessään hyvin, mutta ohjaus tai joku muu osa ei. Huonoimmillaan tasoisekseen kuljettajaksi Elio on yllättävän herkkänahkainen ja toisten esteleminen ei ole järkevää. Monacossa Alain Prost tulistuikin Eliolle ja tönäisi häntä varoitukseksi kisan aikana.

Lisäksi hän tuntui huonona päivänä suorastaan viihtyvän jopa takariveissä ja ajosuoritukset tuntuivat olevan kyllä miehestä itsestään kiinni. Hänestä voi vielä tulla todella hyvä jos vain saisi sitä tiettyä sisukkuutta lisää ja voittoja enemmän vyölleen.

Itävallan voitolla hän oli Mansellia parempi kaudella 1982, mutta kausi 1983 tulee olemaan miesten urien tärkein vuosi. Parempia yleisiä tuloksia on pakko alkaa tulemaan. Muuten urat voivat loppua nopeasti. Etenkin jos Lotus löytää jostakin uusia tähdenlentoja.

Arvosana: 8/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Michele Alboreton kausi 1982 oli nousu keskikastin kuninkaasta uudeksi potentiaaliseksi maailmanmestariksi. Vain vuoden kunnollinen kokemus riitti nostamaan hänet otsikoihin loppuvuodesta. Alboreton alkutaival ei ollut helppo. Hän pääsi Tyrrelille vain siksi kun rahaa löytyi enemmän kuin kilpailijoilla ja ilman Riccardo Palettin lisenssiongelmia hän ei olisi alkuunkaan päässyt 250 000 dollarin sponsorirahalla talliin.

Kausi 1982 alkoi Tyrrellin tilanteeseen nähden epätavallisen hyvin ja seiskasijan jälkeen pistesijat kolmesta seuraavasta kilpailusta huipentuivat Imolan tynkäkisan kolmospaikkaan. Totta oli vastarannan kiiskien väitteet siitä, että Alboreto sai pisteensä onnella tai muiden keskeyttäessä.

Yleisesti ottaen Alboreto näytti jo tuolloin osaamistaan haastamalla Gilles Villeneuven Long Beachissa ja myöhemmin kaudella Keke Rosbergin kanssa koko kisan kestäneessä kaksinkamppailussa jäännöspisteistä Paul Ricardissa. Kokeneemmat tallikaverit Borgudd ja Henton jäivät taka-alalle vaikkakin Hentonista olisi saattanut parempien aika-ajojen myötä olla ainesta paremmaksi haastajaksi.

Zolderin ja Monacon hyvät pisteet menivät teknisiin vikoihin ja sen jälkeen Alboreto muuttuikin epätavallisen vaisuksi. Hänen ajatukset harhailivat aivan muussa kuin ajamisessa ja Enzo Ferrari halusi hänet talliinsa jo Villeneuven menehdyttyä. Vaikea kausi Alboretolla jatkui aina Paul Ricardiin asti.

Siellä Williams halusi ottaa hänet 500 000 dollarilla loppukauden ajaksi ajamaan Keken tallikaverina Derek Dalyn sijaan. Vaihtokauppana Daly olisi lähetetty Tyrrelille. Ikävä kyllä Ken Tyrrell halusi suojatistaan vähintään miljoona dollaria ja takuut siitä, että hänet palautetaan kaudeksi 1983 jälleen Tyrrelille.

Ikävä kyllä Frank ei suostunut ehtoihin ja näin Alboreto pysyi koko kauden ajan Tyrrelillä. Voi vain arvailla mihin Alboreto olisi todella pystynyt paremassa tallissa. Zandvoortissa hänen kuohahtavan luonteensa puoli nähtiin kun Derek Dalyn kanssa tuli osuttua yhteen.

Alboreto yritti käydä Dalyn kimppuun ja samassa palaverissa Alboreto sai kuulla kunniansa myös Nelson Piquetiltä hänen estelystään. Toki lopulta Ken Tyrrellin pidettyä Alboretolle kunnon psyykkauksen Alboreto palasi taas omalle tasolleen ja parin vaisumman kilpailun jälkeen Alboreto ajoi jo Monzassa hyvin ja lopulta tuli jo tallin kauan odotettu voitto pitkästä aikaa ja Alboreton osakkeet kaudeksi 1983 nousevat uusiin korkeuksiin.

Tai nousisivat mikäli Ken Tyrrell päästäisi hänet vuoteen 1983 asti ulottuvasta sopimuksestaan. Satunnaisia voittoja tai jopa parempiakin suorituksia on odotettavissa ensi kaudella.

Arvosana: 8,5/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ranskan Patrick Tambayn ura näytti vuoden 1982 alussa olevan ohi f1:ssä. Koko loppuvuosi oli kaudella 1981 avauskisan pisteen jälkeen ollut yhtä tuskien taivalta ja Ligierillä tuloksena oli vain ikuista keskeytystä kisasta toiseen. Sen myötä Tambaylle ei kelvannut Arrowsin, Tolemanin tai Theodoren paikka ja ura loppui siihen.

Can-Amissa Tambay viihtyi, mutta toisaalta paluu takaisin f1:siin huipputalliin kaiversi mieltä. Ferrarin ja Renaultin ohella ajajalakon kärjistyessä vaihtoehtona oli myös McLaren. Sitten kohtalo oikeastaan pakotti Tambayn takaisin mukaan kuninkuusluokkaan.

Gilles Villeneuven kuoleman jälkeen Tambay oli kaikkein tiivimmin neuvotteluissa Enzon kanssa paikastaan ja vaikka Patrick oli epävarma herra Ferrarin motiiveista niin vuoden 1977 Ferrari-sopimus oli nyt lunastettavissa, mutta hintakiistat ja Can-Amin sopimuksen purkaminen kesti muutaman kisan ajan ja vasta Zandvoortissa nähtiin Patrick Tambay Ferrarin ratissa.

Tämä yhdessä loppukauden pahojen kipujen lisäksi maksoi todennäköisesti hänen mestaruutensa kaudella 1982. Tambay oli Hollantia lukuunottamatta aina hyvässä vedossa ja palkinnot ja hyvät pisteet vahvistivat hänen asemaansa Ferrarilla. Sitten kohtalo tarjosi Tambaylle mahdollisuuden nousta ykköskuskiksi Pironin loukkaannuttua ja kiitti talliaan parhaalla mahdollisella tavalla ajamalla itselleen uran ensimmäisen voittonsa.

Sitten Itävallassakin hän olisi voinut olla voittovauhdissa ilman rengasrikkoaan ja Monzassa kivut haittasivat ajamista joten hän tyytyi toiseen sijaan. Las Vegasin jälkeen oli selvää, että kaudeksi 1983 paikka Ferrarilla ja f1:ssä oli taattu. Ansaitusti. Ainoa harmi oli Mario Andrettin tapaan liiallinen kiukuttelu palkasta liian kauan.

Arvosana: 8,5/10
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Nyt pitää näyttää peukkua herra CCMK:lle. Nämä loppuyhteenvedot ovat jo kirjoitettu sellaisella kielellä, että näistä voi jotain ymmärtää. Jos 83 koostetta olet kerran tekemästä, toivottavasti jaksat panostaa siihen jo alusta-alkaen siten, että ensimmäiset 20 sivua eivät ole pelkkää satunnaista ajatusvirtaa vailla informaatioarvoa.


Tästä on pakko kysyä:

Lopulta Las Vegasissa Piquet tyytyi ajelemaan keskikastissa ja keskeyttikin sieltä vain keskittyäkseen kauteen 1983.
Ihanko oikeesti? Ihanko se tosissaan ajeli menemään ja totes, että ei hitto nyt on parempi keskeyttää niin ehtii ajoissa valmistautumaan ensi kauteen? Eikö keskikastin kuljettajien kannattais jättää vaikka kaks viimestä kisaa tyystin ajamatta niin olis tosikovassa iskussa seuraavalle kaudelle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Rene Arnouxilla oli paljon hampaankolossa Renaultin luotettavuuden suhteen. Neljäs kausi oli alkamassa La Regiella kaudella 1982 ja vaikka aluksi hän oli ollut tallin ykkösnimi ja joutunut riitoihin Jean-Pierre Jabouillen kanssa niin kaudella 1981 hän joutui riitoihin uuden tallikaveri Alain Prostin jälkipuoliskolla kautta.

Ongelmat pahenivat heti alkukauden 1982 jälkeen huomattavasti vaikka julkisuudelta riidat kyettiin pitämään piilossa aina Paul Ricardin tallimääräyskiistaan asti suurilta osin. Vaikka Arnoux onkin kovempi rattimies kuin Prost raassa nopeudessa niin auto ei vain kestä liiallista kurittamista.

Gilles Villeneuven tapaan Arnoux on ehkä sirkuksen nopein mies puhtaalla kisanopeudella mitattuna, mutta kalusto ei kestä ja alkuvuoden menestyksen jälkeen Arnoux ei ennen Ranskan kisaa tuntunut saavan pistettäkään jatkuvien keskeytysten takia.

Monacossa pelkkä riitely paremmuudesta Prostin kanssa aiheutti rajun yliyrittämisen ja seinään ajon. Montrealissa pakkovoiton yrittäminen Nelson Piquetin Brabhamia vastaan saivat hänet myös keskeyttämään vaikka hyviä pisteitä oli tarjolla.

Brands Hatchissa hän sai myös kovaa kritiikkiä kolaroidessaan Riccardo Patresen pihalle kisasta ilman Padovan miehen omaa syytä. Edes James Huntikaan ei voinut väittää mitään sitä vastaan. Alkukauden hirvittävä turhautuminen ja jatkuva Prostin hehkutus aiheutti sen, että Arnoux kuunteli Paul Ricardissa puolella korvalla tallinsa määräyksiä ja ajoi voittoon kotikisassa suuren yleisön edessä.

Loppukaudella La Regie heitti kaikki munat avoimesti Prostin koriin ja Arnoux julisti ajavansa vain omasta puolestaan. Arnoux'n itsepäisyys kaikesta omituisuudestaan huolimatta antoi hänelle paikan Ferrarilta kaudeksi 1983 pienellä yllätyksellä. Tosin Arnoux oli jo pitkään valmistautunut lähtemään pois Renaultilta ja kun Didier Pironin toipumisesta ei ollut varmuutta ja Mario Andretti olisi tullut liian kalliiksi niin Enzo teki sopimuksen Renen kanssa.

Arnoux kiitti luottamuksesta ja voitto Monzassa kauden suurimman yleisön edessä vahvisti luottamusta uuteen talliin. Toivottavasti myös Ferrari on yhtä luotettava ensi kaudella kuin tällä kaudella. Mikäli näin on niin Rene Arnoux on suurten otsikoiden mies ja kenties jopa maailmanmestari.

Arvosana: 9/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Jaa no Piquetilla oli toki aivan loppuvaiheessa ongelmia autonsa kanssa ja lähinnä vain siitä Piquetin omasta asenteesta oli lähinnä pientä kritiikkiä. Jos ajo ei varsinaista keskikastin ilottelua ollut Las Vegasissa niin ei kovin ollut parasta mahdollistakaan.

Ja harvoinhan Piquet pitkän uransa aikana ajeli mitenkään masentuneesti kisoja. Tosin lehtimiesten kanssa Piquet oli ajoittain erittäin yhteistyökyvytön ja sitten vielä uransa huippuvuosina myöhemmin erehtyi usein arvostelemaan muita kuskeja.

Niin ja yleisen keskikastin kannalta olisi joskus todellakin mielenkiintoista nähdä täydellinen lekkeripeliksi vetäisy kauden lopulla ja aloittaa lomailun myötä valmistautuminen ensi kauteen.:D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Niki Lauda on tunnetusti tuttu Maailman Nopeimpana Kuljettajana. Erääseen japanilaiseen piirettyynkin Herr Lauda on päässyt esiintymään ja kaudeksi 1981 McLaren järjesti mediapommin kun Lauda päätyi ajamaan parin välivuoden jälkeen talliin. Marlboron miehet innostuivat pumppaamaan ennätysmäärän rahaa McLarenille maksaakseen Laudan palkasta suuria osia.

Kyalamissa pelkkä rauhallinen, kylmänviileä asenne ajamisesta näytti ajamisen olevan totista totta. Brasiliassa kisa oli vaikea, mutta jo Long Beachissa hän voitti ja sai samalla oikeuden loppukauden kisoihin vaikka käytännössä Laudan neljän kisan sopimus tallin kanssa oli osin sanahelinää.

McLarenilla kun ei oikein ollut mietittynä ketään toista kuljettajaa Laudan mahdollisesti flopatessa. Lisäksi Marlboron pomomiehet eivät olisi asiasta pitäneet jos mediassa kovaan ääneen hehkutettu Laudan paluu olisi mennyt pannukakuksi. Jo kolmen kisan jälkeen ajaminen oli mestarin luokkaa. Lauda ei myöskään tehnyt mitään aivotonta juurikaan kauden aikana.

Ainoa asia oli vain vaarallinen ohitusyritys Detroitissa Rosbergista ja sekin päättyi lopulta vain Nikin omaksi tappioksi. Laudan huonoja puolia kaudella 1982 olivat lähinnä hänen radan ulkopuoliset asiat kuten uskomattomat palkkavaatimukset, taistelut ajajalakon aikana, FISA:lle yleinen suunsoitto Kyalamin, Rion, Imolan ja Zolderin tapahtumista, Watsonin kanssa riitely tallin ykköskuskin asemasta ja suomalaisittain pahinta oli tietenkin kuittailu Kekelle.

Pahimmillaan suukopu miesten kesken oli kärjistyä jo nyrkkeilyn puolelle, mutta onneksi Watson aina löytyi paikalle erotuomariksi. Loppupelissä Laudan vuosi 1982 oli vain odottelua kautta 1983 varten. Porschen turbomoottorilla Lauda saattaa olla maailmanmestariksi valmis.

Toisaalta jo tämän kauden poikkeuksellinen luonne oli tuoda hänelle mestaruuden jo Cossyliigan autolla. Watsoniin verrattaessa Niki sai nauttia vähemmän teknisistä murheista. Long Beachin voitto johtui osin nuoren Andrea de Cesarisin huijaamisesta virheeseen ja Brands Hatchin voitto johtui osin kaikkien muiden voittoon potentiaalisten kuskien keskeyttäessä kilpailun.

Laudalla voittoja muuten kauden aikana olisi voinut tulla enemmän kuin tuli lopulta, mutta hänen täydellinen sopeutumattomuutensa Enduro-renkaisiin oli kuin peikko Kuningasrotalle. Laudan mielestä ehkä paras rengas oli juurikin Michelinin pehmeän Kevyt Vyörengas.

Laudan mielestä hänen mestaruus meni lopullisesti vasta Itävallan ohjausvaurioon vaikka aivan lopullisesti vasta Zolderin pisteiden jäätyä pois Lauda menetti toivonsa mestaruuten. Toki Niki myös oli jo keskeyttänyt Vegasissa. Aika-ajoissa Niki menestyi ja vähän paremmalla tuurilla Laudasta olisi voinut olla huomattavasti enemmän harmia Rosbergin mestaruushaaveille.

Näyttävin ajo kaudella muuten kuin voittokisoissa oli Itävallassa pisteiden saanti ohjausvaurioisella autolla. Kaudesta 1983 tulee varmasti hieno taistelu Laudalle turbon myötä. Muussa tapauksessa kaudesta tulee vielä tätäkin kautta vaikeampi.

Arvosana: 9/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Alain Prostilla kausi 1981 oli läpimurtovuosi urallaan ja tallin tuen hankkineena tällä kaudella hän oli alkukaudesta vahvin maailmanmestaruusehdokas. Hän tuntui pyyhkivän lattiaa muilla ja kun FISA:n puolelta tuli Brasilian suhteen avustusta niin muita kuljettajia tuntui hirvittävän Renaultin ylivoima. Keke Rosberg julisti suutuspäissään Prostin olevan kohta maailmanmestari ja muiden olisi sillä tahdilla sama mennä kotiin.:D

Kaasutinvian myötä Prostin ajo Long Beachissa oli mitä oli, mutta sen ei pitänyt vaikuttaa kokonaiskuvaan. Imolassa auto petti nopeasti ja sen jälkeen Renaultin kausi oli muuttunut peruttamattomasti. Zolderissa Prostin kisa meni rengasmurheisiin ja Monacossa hän ajoi ulos selkeästä johdosta kun autolla oli paras Monacon kisa siihen saakka ja sen jälkeen tuli jotain todella murheellista.

Detroitissa Prost keskeytti johdosta, Montrealissa toiselta sijalta ja vielä Zandvoortissakin kolmannelta sijalta. Brands Hatchin aikaan Prost oli vielä joutunut nöyrtymään tallin määräykseen. Se tarkoitti ajamista rajotetuilla moottorin tehoilla ja Prost tulikin maaliin lopulta kuudentena saaden yhden pisteen.

Ranskassa Prostin oli tarkoitus voittaa kilpailu. Pitkään tallitoverinsa kanssa kiistellyt Prost sai kuitenkin huomata, että Rene Arnoux meni ja voitti kisan. Sen jälkeen luotettavuus vei taas häneltä 2 mahdollista voittoa ja Dijonin voitto jäi helmavaurion ja kuluneiden renkaiden takia saamatta. Prostiin liittyi tahtomatta myös salaliittoteorioita mitkä söivät miehen moraalia ajaa tallissa.

Lopulta hän jäi talliin vain suuren palkankorotuksen ja selkeän kakkostason kuskin hankinnan myötä. Monzan keskeytys polttoaineensyötön tehtyä lakon jäi hänen viimeisekseen kaudella ja noteerasi hänen mestaruutensa menetyksen.

Las Vegasissa jarruvaurio yhdessä kuluvien renkaiden kanssa veivät hänen voittonsa sielläkin ja mikäli kisaa olisi jatkunut noin viiden kierroksen verran niin keskeytys olisi tullut moottorin takia sillä lämpötila oli noussut jo sietämättömäksi konehuoneessa.

Loppujen lopuksi ilman Renaultin äärimmäistä epäluotettavuutta Prost olisi tehnyt vain Monacossa todellisen virheen ja muissa kisoissa olleet ongelmat olisivat menneet vain satunnaisuuden piikkiin.

Didier Pironin loukkaannuttua Ranskan toiveet lepäävät hänessä ja myös hänen vihamiehessään Rene Arnoux'ssa. Ensi kaudella La Regie toivottavasti voittaa vihdoin ja viimein mestaruuden.

Arvosana: 9/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Nuo viimeiset kolme suurta profiilia taitavat jäädä valitettavasti ensi vuoden alkupuolelle sillä pitää vielä äänestää ja lähteä tästä keräämään myös mainittua kauden 1983 aineistoa ja siihen liittyviä lehtiä. Toivottavasti on ollut mukavaa forumisteilla. Itselläni ainakin näitä kirjoittaessa on ollut ihan mukavaa.:)
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Nyt täyty sanoa. että en lukenut toikkia, mutta josttain pitäisi löytyä vm.-82 FIA virallinen kausikooste VHS:ltä, muistaakseni vaan se on valitettavan lyhyt?!?! kertaus kauden tapahtumista....
Joku voinee vahvistaa tai kiistää...
 
Ylös