CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15012
Jacques Laffitelle piti tulla kauan odotettu turbomoottori kaudeksi 1982 ja sen myötä jo edelliskaudella ovea kolkutellut maailmanmestaruus piti olla varma pala paketissa.
Ikävä kyllä turboa ei koskaan tullut ja Matran V12-kone ei kaikesta hyvästä tehostaan huolimatta ollut turbon veroinen. Turbolla vuosi olisi todennäköisesti ollut opiskeluvuosi, mutta siitäkin huolimatta talli olisi voinut sen avulla olla paljon kilpailukykyisempi.
Uusi JS19 joutui myös sääntökirjan tutkimusten alle ja Laffite ajautui kauden aikana myös sisäisiin ristiriitoihin tallin johdon kanssa. Ennen Detroitia Laffite tuntui ajavan todella vaisuja suorituksia. Silloinkin varma kolmospaikka meni moottorivaurion takia lopulta kuudenneksi.
JS19:n murheina olivat sen onneton ohjautuvuus ja helmojen kuluminen aivan liikaa verrattuna muihin keskikastin talleihin. Vasta Ranskan kilpailun jälkeen autosta talli alkoi pikkuhiljaa saada jotain irti ja Itävallassa Laffite ajoi kolmanneksi.
Ikävä kyllä mestaruustaistelun suhteen Laffiten olisi pitänyt ajaa palkinnoille jo aiemmin kaudella. Lopulta Laffiten mitta Ligierin kanssa alkoi täyttymään ja koska turboa ei kaudeksi 1983 kyetty takaamaan niin hän meni Williamsille. Siirto Keken tallikaveriksi on mielenkiintoinen veto, mutta ei välttämättä paras mahdollinen siirto.
Guy Ligierin tallissa Laffite on aina ollut kuin kotonaan ennen tätä kautta ja koti-ikävä voi ennemmin tai myöhemmin iskeä. Siihen asti vain aika saa näyttää tietä.
Arvosana: 7/10
Ikävä kyllä turboa ei koskaan tullut ja Matran V12-kone ei kaikesta hyvästä tehostaan huolimatta ollut turbon veroinen. Turbolla vuosi olisi todennäköisesti ollut opiskeluvuosi, mutta siitäkin huolimatta talli olisi voinut sen avulla olla paljon kilpailukykyisempi.
Uusi JS19 joutui myös sääntökirjan tutkimusten alle ja Laffite ajautui kauden aikana myös sisäisiin ristiriitoihin tallin johdon kanssa. Ennen Detroitia Laffite tuntui ajavan todella vaisuja suorituksia. Silloinkin varma kolmospaikka meni moottorivaurion takia lopulta kuudenneksi.
JS19:n murheina olivat sen onneton ohjautuvuus ja helmojen kuluminen aivan liikaa verrattuna muihin keskikastin talleihin. Vasta Ranskan kilpailun jälkeen autosta talli alkoi pikkuhiljaa saada jotain irti ja Itävallassa Laffite ajoi kolmanneksi.
Ikävä kyllä mestaruustaistelun suhteen Laffiten olisi pitänyt ajaa palkinnoille jo aiemmin kaudella. Lopulta Laffiten mitta Ligierin kanssa alkoi täyttymään ja koska turboa ei kaudeksi 1983 kyetty takaamaan niin hän meni Williamsille. Siirto Keken tallikaveriksi on mielenkiintoinen veto, mutta ei välttämättä paras mahdollinen siirto.
Guy Ligierin tallissa Laffite on aina ollut kuin kotonaan ennen tätä kautta ja koti-ikävä voi ennemmin tai myöhemmin iskeä. Siihen asti vain aika saa näyttää tietä.
Arvosana: 7/10