Tuo onkin hyvä peruste joustavaan ajoon, joustettavaa vituttaa.Kai sitä ajattelee että kärrin vetäjät automaattisesti kulkee niin hitaasti, että niiden taakse ei kannata jäädä.
Olen ymmärtänyt, että moottoritietä ajavat ovat velvollisia väistämään rampilta tulevia. Eli ei ole kyse pelkästään joustamisesta.Tuo onkin hyvä peruste joustavaan ajoon, joustettavaa vituttaa.
Et ole tainnut seurata Zaikomin liikennetapoja joissa ajetaan päin vittua ja lainvastaisesti, kerrotaan oman ajon olevan joustavaa ja kärsimään joutuva on joustettava.Olen ymmärtänyt, että moottoritietä ajavat ovat velvollisia väistämään rampilta tulevia. Eli ei ole kyse pelkästään joustamisesta.
Yhdyn Pyryksen vittuuntuneisuuten näissä. Joillain pää pyörii autossa siihen malliin, että "et kyllä saatana tuu sieltä ainakaan mun eteen". :nope:
Eiköhän rampilta tulevilla ole useimmiten (ellei aina!) kolmio?Olen ymmärtänyt, että moottoritietä ajavat ovat velvollisia väistämään rampilta tulevia.
Onko todellakin noin :eek!: .Olen ymmärtänyt, että moottoritietä ajavat ovat velvollisia väistämään rampilta tulevia. Eli ei ole kyse pelkästään joustamisesta.
Siinäkin on erikoinen asia se että motarilla ajava ei saa vaihtaa kaistaa antaakseen tietä rampilta tuleville. Jossain oli jopa sakotettu näitä väistäjiä.Minua ärsyttää liikenteessä ne paskaiset, jotka eivät anna moottoritiellä / vastaavalla kaksikaistaisella tietä niille, jotka liittyvät liikenteeseen rampilta.
Niin.. Ja eikö siinä kyse ole lopulta kaistanvaihdosta (kiihdytyskaistalta "normaalille" kaistalle) eli sitä, että kenen pitäisi väistää ja ketä ei tarvitse erikseen tuossa osoittaa liikennemerkeillä.Eiköhän rampilta tulevilla ole useimmiten (ellei aina!) kolmio?
Toki voi olla kohtelias, jos ei vaaranna muita ja väistää tyhjälle kaistalle eli helpottaa rampilta tulevien tuloa moottoritielle.
Minkähän pykälän mukaan sakotetaan siitä, että helpottaa liikenteen sujumista ja estää potenttiaalisen vaaratilanteen kun sieltä rampilta alkaa joku tötterehtää 60 vauhdilla eteen / kylkeen kun työnnät itse menemään 120 lasissa?Siinäkin on erikoine asia se että motarilla ajava ei saa vaihtaa kaistaa antaakseen tietä rampilta tuleville. Jossain oli jopa sakotettu näitä väistäjiä.
Tarpeeton kaistanvaihto on kiellettyä ja väistämisvelvollisuus on rampista tulevalla. Käytännössä on joitain paikkoja, joissa kiihdytyskaista on niin älytön, että väistäminen on käytännössä pakollista. Vaaratilanne tuossa on kuitenkin mahdollinen erityisesti, jos vasemmalle kaistalle väistävä ajaa alinopeutta tai joku tampio puskee ohituskaistaa täysillä.Minkähän pykälän mukaan sakotetaan siitä, että helpottaa liikenteen sujumista ja estää potenttiaalisen vaaratilanteen kun sieltä rampilta alkaa joku tötterehtää 60 vauhdilla eteen / kylkeen kun työnnät itse menemään 120 lasissa?
Ei syytteen saaminen varmastikaan ole kohtuutonta, tuomio voi hyvinkin olla.Viime kuun Tuulilasin kuukauden shokki -juttu käsitteli muistaakseni juurikin tällaista tilannetta, vasemmalle kaistalle väistäneen perään oli osunut reilua ylinopeutta ajanut moottoripyörä. Motoristi kuoli. Väistäjä sai syytteen, mikä oli muut seikat huomioonottaen aika kohtuutonta.
Tuo onkin hyvä peruste joustavaan ajoon, joustettavaa vituttaa.
Olen ymmärtänyt, että moottoritietä ajavat ovat velvollisia väistämään rampilta tulevia. Eli ei ole kyse pelkästään joustamisesta.
Tarkemmin sanoen siis niin, että Zaikomin näkökulmasta oma ajo on joustavaa, mutta muiden näkökulmasta Zaikom onkin joustettava?Et ole tainnut seurata Zaikomin liikennetapoja joissa ajetaan päin vittua ja lainvastaisesti, kerrotaan oman ajon olevan joustavaa ja kärsimään joutuva on joustettava.
Ja pahimmillaan siinä käy sitten näinItselle on tullut mieleen, että ongelmat juontuvat noissa tilanteissa siitä, että rampilta tuleva ei paina tarpeeksi kaasua. Tullaan siis ensin hitaasti kiihdytyskaistaa eteenpäin. Aprikoidaan ehkä että ....
Surin piirtein noin. Joustattevia ovat ne, joiden täytyy ääritapauksissa kolarin välttääkseen luopua oikeuksistaan, jotta Zaikom pääsee joustavasti.Tarkemmin sanoen siis niin, että Zaikomin näkökulmasta oma ajo on joustavaa, mutta muiden näkökulmasta Zaikom onkin joustettava?
Jos nyt käsitän paikan oikein, niin ajoiko pyöräilijä ihan siellä missä pyöräilijän tulee tuossa ajaa? Onko autokaista oikea paikka pyöräilijälle tuossa?Tunnustetaan nyt tröpöily täällä. Ei mitään kolinoita, mutta läheltäpiti -tilanne :-(
Olin tänään kääntymässä Pohjoiselle Hesperiankadulle Mechelininkadulta pohjoisesta tultaessa ja kaveri äännähti hieman ja jälkeenpäin huomasin pyöräilijän jääneen suojatielle katsomaan mun suuntaani, ilmeisen vihaisena. Pyöräilijä oli siis myöskin tullut pohjoisesta päin ja ilmeisesti joutunut jarruttamaan aika tavalla, ettei olis ajanut mua päin kääntyessäni. Parkkeerasin tuonne, mutta ei se ainakaan tullut naamatusten sanomaan mitään. Ehkä se ei huomannut, että jäin siihen.
Olin kyllä katsonut oikeaan sivupeiliin, mutta sieltä ei ketään näkynyt. Omassa Hiacessa on 5 ovea, mutta takaosan sivuovissa ei ole ikkunoita, joten näkyvyys taakse oikealla puolen on hyvin heikkoa. Useimmiten tiedostan tämän, mutta tällä kertaa en vaan nähnyt pyöräilijää, enkä epäillyt siellä kenenkään olevan.
Joten anteeksi, että käännyin eteesi, kuka lienetkään. Ei todellakaan ollut tarkoitus estää menoasi, eikä aiheuttaa vaaratilannetta. Täysin mun moka.
Ettei vaan olis kuitenkin ollut VJR-107?Road rage. Eilen menin Suzukilla käymään tuttavien luona. Erään liikenneympyrän jälkeen taakse ilmestyi t.sininen Civic, VRJ-170.
Ajeli jalkakäytävällä / pyörätiellä, kumpi siinä nyt sitten onkaan, ja oli lähdössä ylittämään Pohjoista Hesperiankatua, kun mä käännyin sinne.Jos nyt käsitän paikan oikein, niin ajoiko pyöräilijä ihan siellä missä pyöräilijän tulee tuossa ajaa? Onko autokaista oikea paikka pyöräilijälle tuossa?
Takaviistossa kulkevan on tarkkailtava mitä edellä kulkeva tekee ja mitä siellä edessä tapahtuu.
Jaa... vai tuliko pyöräilijä takaviistosta pyörätietä suojatielle kun olit kääntymässä oikealle? Tällöinkin myös pyöräilijän on oltava valpas, havainnoiva ja tarkkaavainen osapuoli. Peltikopista ei näe kaikkialle.
Aika merkittävä juttu, oliko kyseessä pyörätie vai jalkakäytävä. Suojatie ei suojaa pyöräilijää. Jos kyseessä oli pyörätie, niin hänellä olisi ollut luonnollisesti etuajo-oikeus.Ajeli jalkakäytävällä / pyörätiellä, kumpi siinä nyt sitten onkaan, ja oli lähdössä ylittämään Pohjoista Hesperiankatua, kun mä käännyin sinne.
Olet muuten oikeassa noitten kirjainten suhteen. Se ei voi olla VRJ koska kyseistä kirjainyhdistelmää on jaettu n. v 1987-88. VJR:ää taas jo 1970-1980- luvun vaihteessa. Auto oli jotain 2002-2004 vuosimallia eli tällainen mutta tummansininen. Jotain hämärää...Ettei vaan olis kuitenkin ollut VJR-107?