Liikenteessä ärsyttää:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Samat perustelut mopoille, mutta perustelen autotiellä ajoani jalankulkijoiden turvallisuudella. Kyllä ittellä on aina kevyenliikenteen väylällä turvallisempi olo, kuin tiellä suhatessa rekkojen välissä.

Ja tietty kyllähän sitä nopeammin tiellä pääsee, kun ei tarvi jarrutella jalankulkijoiden takia - ainakaan niin paljon.
Jalankulkijoiden turvallisuudesta tosiaan on kyse tuossa B-skenaariossa myös pyöräilyssä.. Yleensä tällaisessa tilanteessa suurempi vaara kohdistuu nimenomaan jalankulkijaan.

Ne pyörätiet joissa mopoilu on sallittu, on yleensä suht hyviä kuitenkin pyöräilyyynkin (ainakin tuon risteävän liikenteen suhteen). Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tilanne näyttää olevan pyöräilijöiden kannalta likipitäen katastrofaalinen ajetaan niillä missä tahansa. Pitäisi varmaan säätää pakollinen polkupyöräilykortti. Kortin taas menettäisi rikkomuksista, pyörille pakollinen katsastus ja sakkorangaistus kypärättä ajosta. Lisäksi polvi- kyynärpää yms. suojat pitäisi säätää pakollisiksi jollei välittömästi moottoripyörähaalaria.
ja sä et provoa? :D
 

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Samat perustelut mopoille, mutta perustelen autotiellä ajoani jalankulkijoiden turvallisuudella. Kyllä ittellä on aina kevyenliikenteen väylällä turvallisempi olo, kuin tiellä suhatessa rekkojen välissä.

Ja tietty kyllähän sitä nopeammin tiellä pääsee, kun ei tarvi jarrutella jalankulkijoiden takia - ainakaan niin paljon.
Oman pyöräilykokemukseni mukaan en pidä tuota huonona ratkaisuna. Esim. Naantali - Raisio -välin kevyen liikenteen väylällä on jatkuvasti pelottavia tilanteita. Mulla loppuu monessa paikassa kantti ajaa sitä vauhtia kuin haluaisin, mutta mopot ja skootterit vetää paljon kovempaa samoissa paikoissa. Kun sisäkaarteen puskat peittää näkyvyyden täysin niin on tuurista kiinni mitä tapahtuu. Monessa muussakin paikassa tekisi mieli mennä autojen sekaan.

Tilanne näyttää olevan pyöräilijöiden kannalta likipitäen katastrofaalinen ajetaan niillä missä tahansa.
Suhteellisen kovavauhtista kuntopyöräilyä monipuolisessa ympäristössä harrastavalle ei tästä lauseessa ole yhtään huumoria tai provoilua, asia on juuri näin.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Oman pyöräilykokemukseni mukaan en pidä tuota huonona ratkaisuna. Esim. Naantali - Raisio -välin kevyen liikenteen väylällä on jatkuvasti pelottavia tilanteita. Mulla loppuu monessa paikassa kantti ajaa sitä vauhtia kuin haluaisin, mutta mopot ja skootterit vetää paljon kovempaa samoissa paikoissa. Kun sisäkaarteen puskat peittää näkyvyyden täysin niin on tuurista kiinni mitä tapahtuu. Monessa muussakin paikassa tekisi mieli mennä autojen sekaan.
Joo, se on melko ikävä pätkä, täynnä pimeitä mutkia. Aika hiljaksiin joutuu menemään. Ne autotietkin siinä rinnalla on sen verran suuria, ettei sielläkään oikein tee mieli päristellä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Suhteellisen kovavauhtista kuntopyöräilyä monipuolisessa ympäristössä harrastavalle ei tästä lauseessa ole yhtään huumoria tai provoilua, asia on juuri näin.
Juu ei olekaan.. Tuon lauseen jälkeen kirjoitetussa osassa kylläkin.. :rolleyes:
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Naantali - Raisio -välin kevyen liikenteen väylällä on jatkuvasti pelottavia tilanteita.
Joskus työmatkat tuolla polkeneena voin vahvistaa, ei tehnyt mieli luottaa siihen, että sokean mutkan takaa ei joku vauhdilla tulisi.

Pyöräilijöistä ja mopoilijoista kyllä sen verran on sanottava, että en ymmärrä sitä, kun niillä tuntuu olevan pakko molemmilla ajaa aina täysillä. Varsinkin kaupunkialueella pyöräilijöiden toiminta on monesti aivan käsittämätöntä, kun yhtään ei voida hidastaa vaikka jalakulkijoita poukkoilisi sinne-tänne.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Tuntuu, että joka saatanan päivä tulee tilanteita fillaristien ja varsinkin mopoilijoiden kanssa. Nimenomaan sellaisia, että mulla ei autoilijana ole mitään muuta osuutta tapahtumiin, kuin ymmärrys ja kokemus jo etukäteen varoa, että kohta saattaa napsahtaa ja sitä kautta välttyminen vaaratilanteen räjähtämiseltä naamalle. Ihan tajuttoman uunoa väkeä kaksipyöräisillä liikkuu nykyään.

Mopolapsien kanssa on tänään enämpi sääntö kuin poikkeus, että kun yks jossakin vilahtaa, niin perässä tulee lisää ja ne ei sitten katsele yhtään muuta liikennettä. Hana auki jonossa vaikka rekan alle. Kylmii.

Mikähän siinä on, että motoristienkien täytyy näinä päivinä ajella kolme rinnan ynnä muuta paskaa? Ennen etenivät siististi jonossa. Nykyään tulee useinkin vastaan rykelmiä joiden leveys ylittää ylileveän kuljetuksen kriteerit metritolkulla.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

lIhan tajuttoman uunoa väkeä kaksipyöräisillä liikkuu nykyään.

Mopolapsien kanssa on tänään enämpi sääntö kuin poikkeus, että kun yks jossakin vilahtaa, niin perässä tulee lisää ja ne ei sitten katsele yhtään muuta liikennettä. Hana auki jonossa vaikka rekan alle.

Niinpä niin. Tästä tapauksesta oli aamusella puhetta pimatsun kanssa.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Tänään tuli Salossa motoristi 40-alueella satanen taulussa varmasti. Kun olisi saanut rekisterinumeron ylös, niin olisihan sillekin oma toikki täällä:eek:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllä mä tiedän mitä pyöräkaistalla tarkoitetaan ja Konalantietä ajaneena voin sanoa että ei se ainakaan niin selkeä autoilijalle ole kuin pyörätie (toki voisi olla, jos noihin tottuisi).
Itse en ole trikoopyöräilyharrastaja, vaan ripeävauhtinen tavallinen pyöräilijä. Eli ajan pyörätiellä sellaisen olemassaollessa, ja nopeus yleensä 20+km/h tilanteen sallisessa. Silti noinkin naurettavan hitaalla nopeudella ajaessa joutuu jatkuvasti väistämään autoja noissa tilanteissa, joita Jacques viestissään klo 12:29 luetteli. Väistämiseen on pakko varautua, mutta aina se silti ärsyttää kun joutuu piittaamattomia läskejä väistämään. Mieluummin ajaisi tien reunassa, riittävän leveällä pientareella tai kaistalla jolle ei ole nelipyöräisillä asiaa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26885
aina se silti ärsyttää kun joutuu piittaamattomia läskejä väistämään.
Eikä se väistäminen vaan eniten ärsyttää, jos joutuu jarruttamaan. Tämmöselle minun kaltaiselle laiskalle ihmiselle on aina saavutus, kun on saanut pyörän kulkemaan jopa kahtakymppiä ja se on kova henkinen isku, jos joutuu siitä vauhdista luopumaan ja jarrua painamaan. :eek: Myönnän, että etenkin alamäessä tulee usein kohellettua, kun yrittää väkisin saada kunnon vauhdin seuraavaan ylämäkeen ja välttää jarruttamista.

Vaarallisimpina paikkoina olen pitänyt päätietä myöten kulkevia pyöräteitä, jotka ylittävät päätielle yhtyviä sivukujia. Sivukujilta tulevat autoilijat etsivät katseellaan autotieltä sopivaa väliä johon pujahtaa ja lipuvat samalla keskelle suojatietä huomioimatta lainkaan pyörätien liikennettä. Niissä tilanteissa saa fillarilla aina varautua pysähtymään ja pyrin ylittämään ne suojatiet mahdollisimman lähellä päätietä.

Pyöräilijöidenkin pitäisi muistaa ja tarvittaessa opetella millä suojatiellä on etuoikeutettu ja millä ei, vaikka ne välillä onkin vaikeasti hahmoteltavissa. Päätien myötäisessä suojatiessä on etuoikeutettu, päätietä ylittävässä ei.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Vaarallisimpina paikkoina olen pitänyt päätietä myöten kulkevia pyöräteitä, jotka ylittävät päätielle yhtyviä sivukujia. Sivukujilta tulevat autoilijat etsivät katseellaan autotieltä sopivaa väliä johon pujahtaa ja lipuvat samalla keskelle suojatietä huomioimatta lainkaan pyörätien liikennettä. Niissä tilanteissa saa fillarilla aina varautua pysähtymään ja pyrin ylittämään ne suojatiet mahdollisimman lähellä päätietä.
Juuri näihin paikkoihin pyöräkaista toisi ratkaisunsa, koska autot jäävät tällöin pyöräkaistan taakse odottamaan, koska pyöräkaista olisi ikään kuin yksi kaista autotiellä..

Mukava havaita etten ole mielipiteeni kanssa ihan yksin ja tämä asia tosiaan pätee muillekin kuin kovempaa vauhtia polkeville.

Mitä tulee sitten tuohon jaskan aiemmin mainitsemaan tila-ongelmaan pyöräkaistojen suhteen, niin tottakai, niillä tieosuuksilla, joille ei yksinkertaisesti pyöräkaista mahdu, niin ei voi mitään.. Kyseiset tiet eivät kuitenkaan ole mielestäni suurikaan ongelma (ne eivät ole pyöräilijöiden suosiossa muutenkaan), vaan ongelmallisilla tieosuuksilla sitä tilaa kyllä riittäisi pyöräkaistalle aivan hyvin.
Rakentamalla pyöräkaistat niille teille joille sellainen mahtuisi, parantuisi liikenneturvallisuus huomattavasti.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Tietyö ja nopeusrajotus tämän johdosta 30km/h. Mopoauto ajoi jonkun matkan päässä edelläni tällä alueella arviolta noin 35-40km/h. Alueella on normaalistikin rajoituksena 50km/h, joten tietyön jälkeenkään se ei ollut hidastamassa muuta liikennettä. Noh, tästä huolimatta kahden henkilöautokuskin oli silti aivan pakko päästä tämän mopoautoilijan edelle vielä juuri ennen tietyötä ja toisen kaistan loppumista, jälkimmäiselle autolle jopa tuli hieman kiire ehtiä ohi. Ainoa syy ohitukseen molemmilla kuskeilla oli luultavasti se, että edessä oli mopoauto.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Anoa syy ohitukseen molemmilla kuskeilla oli luultavasti se, että edessä oli mopoauto.
Poika kertoili ollessaan mopoiässä, suurimmalla osalla autoista olleen tarpeen ohittaa mopo paikassa kuin paikassa. Vastaavasti liikenneympyröissä osa autoista ajaa hyvin hitaasti, minkä takia hänen taas täytyi hidastaa vauhtia ympyrässä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Itse ohitan mopoilijat/mopoautoilijat kun ajavat tarpeeksi hitaasti tai nopeus vaihtelee suuresti. En kuitenkaan missään älyttömässä paikassa, joku järki sentään.

Jos ajavat noin suunnilleen samaa vauhtia kuin minäkin, ohitukseen ei ole tarvetta.
 
Ylös