Tuohon kuulisin mielelläni hieman perusteluja. Ja nimenomaan sen suurimman käyttäjäryhmän, eli tavan polkupyöräilijän kantilta.
No pari suurinta vaaraa ovat seuraavat:
A. Kolmion takaa autoilijat harvoin pysähtyvät katsomaan tuleeko pyörätieltä ketään, vaan ajavat katsomatta suojatien päälle odottamaan pääsyään risteävälle autotielle. Sama pätee parkkipaikoilta tuloon, jolloin autoilijat ovat myös väistämisvelvollisia. Tällainen tilanne toistuu usein, ja tarkoittaa käytännössä sitä, että pitää olla jokaisen pihatienkin kohdalla valmis pysähtymään välittömästi. Siis siitäkin huolimatta että on etuajo-oikeus.
B. Koska pyörätie ja jalkakäytävä ovat usein rinnakkain (tai samassa), saattaa jalkakäytävältä tulla joku henkilö eteen ihan yhtäkkiä ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta. Joskus jalankulkija voi tulla eteen kulman tai puskan takaa, jolloin asiaa ei auta vaikka pyöräilijä käyttäisi pirikelloa aina kun näkee jalankulkijan.
Nämä ovat kyllä yhtä vaarallisia tilanteita sellaiselle peruspyöräilijällekin, jolla vauhti on hiljaisempi.. Yleensä liikenteen havainnointikyky on heillä jopa heikompi kuin kovempaa ajava liikenteeseen täysillä keskittynyt harrastaja.
Molemmat riskit minimoituisivat pyöräkaistalla, koska kolmion takaa tullessaan auto jäisi automaattisesti odottamaan pyöräkaistan taakse, koska se on osana autotietä, ja edessä ei sen takia ole myöskään näköesteitä (pyörätiet kun menevät usein rakennusten tai puiden vieressä).
Jalankulkijat taas harvemmin seikkailevat autotiellä samaan malliin kuin pyöräteillä. Joten jos pyöräkaista on osana autotietä, niin myös tämä vaara minimoituu.