Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Vesku:
Ei kai James varsin tahallaan vedetä retkuun?? doubtful Jo ei, niin KOPSAAN tuon pmv:n jutun tuolta b-ryhmäläisistä tähän:

Kuinka saatanan järeästä rautalangasta tämä pitää vääntää: Lancia Delta S4 tahi mikään muukaan B-ryhmän ralliauto ei pysty millään moottoriradalla missään ei-talvisissa olosuhteissa lähellekkään f1:n aikoja. Ja f1 autoksi voidaan valita mikä tahansa formula viimeisen 30 vuoden ajalta. Se Henkka Toivosen aiheuttama Legenda B-ryhmällä saavutetusta huimasta ajasta sekoittuu siihen toiseen legendaan samasta hemmosta.

Henkkahan ajoi f1:llä testeissä kovempaa kuin vakiokuljettaja Raul Boesel. Tämä lienee totta, varsinkin kun olosuhteet paranivat koko ajan ja Henkalla oli ratakokemusta sekä C-ryhmästä että pikkuformuloista.

Tätä asiaa voidaan miettiä toiselta kantilta. Ei isot DTM tai IMSA Audit pysty lähellekkän formula-autojen aikoja, vaikka niitten tekniikka on pitkälti ralliversiosta peräisin. Tosin asfalttiradoille muutettua, jolloin nopeuseron pitäisi olla näiden rata-versioiden hyväksi melkoinen.

Paree uskoo, jos pmv niin sanoo! :D
Jees. Formuloiden keskinopeus Estorilissa vuonna -86 oli noin 200 km/h, siis KESKINOPEUS. Jokuhan voi tietysti nähdä unta että joku ralliauto pystyy samaan, mutta se on todellakin vain unta.

(Jos tarkkoja ollaan niin tuo kuudenteen sijaan oikeuttava keskinopeus oli 198,3 km/h)

Jatkakaa vain uneksimista.
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
Huippunopeuksista on turha mussuttaa. Kun kyseisesssä laitteessa on heppoja n. 650 vähintään.

Pitää erottaa että '85 malli oli tehottomampi, 450 heppaa mutta '86 mallissa oli vähintään tuo n. 650 heppaa. Noilla tehoilla huippunopeukset on kiinni vain välityksistä.





Itse en jaksa uskoa että koko webbi olisi pullollaan vain juorua urbaanista legendasta jossa S4 peittoaa ~20 formula ykköstä. Pitää ottaa huomioon että ajat on ajettu hyvin eri aikoina jollon olosuhteet voivat vähän vaihdella.
 

MacGyver

Humppaliisa
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
4080
Sijainti
Pohjanmaa
Vesku:
Asiaan hieman liittyen:
Muistelen, että joskus Fiat/Ferrari esitteli eri autojen ominaisuuksia jollain radalla: Ensin matkaan radan ympäri lähti joku Fiatin melko tehokas perheauto. Ammattikuski Ferrari F-40:llä ( tai F-50:llä) perään noin minuutin kuluttua. Schumi "hörppi vielä rauhassa kahvit", jututti insinöörit, asteli autoonsa, veti kypärän päähän, turvavyöt kiinni ja matkaan! Maalissa melko yhtä aikaa!
Vois vaikka jostain netistä löytyä tarkempi juttu?
Mersu on tehnyt mun muistaakseni samanlaisen tempauksen joskus. Ensin matkaan lähti joku rivi mersu, sitten tais olla DTM:stä nypätty mersu ( :confused: ) ja vipana matkaan lähti Coulthard f1-autolla. En nyt muista paljonko noille ensin lähteneille annettiin etumatkaa, eikä ne mitenkään b-ryhmäläisiin verrattavissa ny olekkaan (kuten ei b-ryhmäläinen oo formulaan :rolleyes: ), MUTTA joka tapauksessa maalissa ne oli yhtä aikaa. Se pointti tässä oli se, että jos työnnettäis b-ryhmäläinen ja f1-auto samalle radalle, kyllä se f1 olis maalis ainaki sen 20 sekuntia ennemmin vaikka kiihtyis kuinka nopeeta 0-100.

Joo, huonoa tekstiä ja vielä huonommat perustelut..

Kuulin muuten varmasta lähteestä juttua, että Häkkinen oli testaamas mp4-18:aa Ouninpohjalla kellottaen 3 minuuttia nopeampia aikoja kuin WRC:illä ajetut.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
MacGyver:
Vesku:
Asiaan hieman liittyen:
Muistelen, että joskus Fiat/Ferrari esitteli eri autojen ominaisuuksia jollain radalla: Ensin matkaan radan ympäri lähti joku Fiatin melko tehokas perheauto. Ammattikuski Ferrari F-40:llä ( tai F-50:llä) perään noin minuutin kuluttua. Schumi "hörppi vielä rauhassa kahvit", jututti insinöörit, asteli autoonsa, veti kypärän päähän, turvavyöt kiinni ja matkaan! Maalissa melko yhtä aikaa!
Vois vaikka jostain netistä löytyä tarkempi juttu?
Mersu on tehnyt mun muistaakseni samanlaisen tempauksen joskus. Ensin matkaan lähti joku rivi mersu, sitten tais olla DTM:stä nypätty mersu ( :confused: ) ja vipana matkaan lähti Coulthard f1-autolla. En nyt muista paljonko noille ensin lähteneille annettiin etumatkaa, eikä ne mitenkään b-ryhmäläisiin verrattavissa ny olekkaan (kuten ei b-ryhmäläinen oo formulaan :rolleyes: ), MUTTA joka tapauksessa maalissa ne oli yhtä aikaa. Se pointti tässä oli se, että jos työnnettäis b-ryhmäläinen ja f1-auto samalle radalle, kyllä se f1 olis maalis ainaki sen 20 sekuntia ennemmin vaikka kiihtyis kuinka nopeeta 0-100.
Aluksi lähti Mercedes Benz A160. 15 sekunnin päästä lähti Mercedes Benz E50. 55 sekuntia E-mersun jälkeen lähti Coulthard MP4-12:lla. Viimeisessä mutkassa Coulthard veti kummankin ohi ja E-mersu A-mersun ohi. Katuautoja ajoivat ihan kunnon kisakuskit.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Menee vähän off-topikiksi...! Innostuin tuossa pläräämään yhtä kirjaa ja vähän nettiäkin! Vaikka S4 varmasti oli aikansa kovin ralliohjus, niin osattiin sitä ennenkin! 50 vuotta aikaisemmin , siis 1935, Ferdinand Porschen suunnittelemalla Auto Union V16:lla ajettiin jo 290 km /h rata-ajossa... Sen Henkka olisi varmaan voittanut!

Tosi mielenkiintoinen auto on Mercedez Benz T80! Tehty ennen toista maailmasotaa nopeusennätyksiä rikkomaan! 44.5 litran lentokoneen mootori, noin 3500 hp, nelipyöräveto takana, liki 9 m:n kori...Harmi vaan, ettei Hans Stuck ( lienee Hans Joackim Stuckin isä) päässyt sitä koskaan koittamaan sodan vuoksi. Kapasiteettiä piti olla 400 mailia tunnissa ( 640 km/h) vauhtiin! Jos olisi sen saavuttanut, niin olisipa ollut tosilegendan aineksia!
( googlettamalla löytyy molemmista lisää juttua... )
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Itse en jaksa uskoa että koko webbi olisi pullollaan vain juorua urbaanista legendasta

Webbi on "pullollaan" kaikenlaisia legendoja. Sehän elää niistä.

wink wink wink wink wink wink

 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Mun mielestä se meni niin että ensin lähti C-sarjan sportcoupe isoimmalla koneella, sitten viritetty, suorituskykyisin CL AMG joka oli formuloissa turva-autonakin ja lopuksi Coulthard formulalla.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
JOC:
Mun mielestä se meni niin että ensin lähti C-sarjan sportcoupe isoimmalla koneella, sitten viritetty, suorituskykyisin CL AMG joka oli formuloissa turva-autonakin ja lopuksi Coulthard formulalla.
Ainakin ruutulipussa on ollut tuo A160, E55 ja McLaren, rata oli Silverstone ja auto 97 mallinen. Ferrku teki saman Imolassa, autot oli Brava/Bravo ja kuskina Burti, Ferrari Modena, Maranello, tms. kuskina Irvine ja sittten F1:n kuskina Schumi. Samalla lailla kävi, vikalla suoralla meni schumi ekaks ja irvine tokaks...
Ett silleen!!!!!!!1
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
MacGyver:
Vesku:
Asiaan hieman liittyen:
Muistelen, että joskus Fiat/Ferrari esitteli eri autojen ominaisuuksia jollain radalla: Ensin matkaan radan ympäri lähti joku Fiatin melko tehokas perheauto. Ammattikuski Ferrari F-40:llä ( tai F-50:llä) perään noin minuutin kuluttua. Schumi "hörppi vielä rauhassa kahvit", jututti insinöörit, asteli autoonsa, veti kypärän päähän, turvavyöt kiinni ja matkaan! Maalissa melko yhtä aikaa!
Vois vaikka jostain netistä löytyä tarkempi juttu?
Mersu on tehnyt mun muistaakseni samanlaisen tempauksen joskus. Ensin matkaan lähti joku rivi mersu, sitten tais olla DTM:stä nypätty mersu ( :confused: ) ja vipana matkaan lähti Coulthard f1-autolla. En nyt muista paljonko noille ensin lähteneille annettiin etumatkaa, eikä ne mitenkään b-ryhmäläisiin verrattavissa ny olekkaan (kuten ei b-ryhmäläinen oo formulaan :rolleyes: ), MUTTA joka tapauksessa maalissa ne oli yhtä aikaa. Se pointti tässä oli se, että jos työnnettäis b-ryhmäläinen ja f1-auto samalle radalle, kyllä se f1 olis maalis ainaki sen 20 sekuntia ennemmin vaikka kiihtyis kuinka nopeeta 0-100.

Joo, huonoa tekstiä ja vielä huonommat perustelut..

Kuulin muuten varmasta lähteestä juttua, että Häkkinen oli testaamas mp4-18:aa Ouninpohjalla kellottaen 3 minuuttia nopeampia aikoja kuin WRC:illä ajetut.
Samoiten Fordeilla on tehty tuollainen testi Silvertonessa. Jeremy Clarkson lähti ensin Ford Cougarilla, toisena Kilinkolin Mcrae WRC-Focuksellaan ja viimeisenä Johnny Herbert Stewartilla. Tietenkin siinä kävi sitten niin että F1 voitti ja WRC tuli toiseksi. Cougar kellotti ajan 2:54:81, WRC 2:10:64 ja F1 1:33:82.

<small>[ 23-09-2003, 10:58: Message edited by: SamiJ ]</small>
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Täällä on jo useat henkilöt todistaneet sen puolesta että F1 auto kiihtyy uskomattomalla vauhdilla sen jo ollessa liikkeellä!

Joten jos F1 auto suoriutuu mutkasta selkeästi nopeammin kuin B-ryhmän Lancia, nii miten mutkasta voi lähteä suoralle nopeammin? Saatikka ajaa sitä suoraa nopeammin kun nopeutta ei yksinkertaisesti ole riittävästi?

Täällä taidetaan vaan vedättää mut eihän siinä mitään! :rolleyes:

Olis muuten kiva jos joku löytäis tuon fiat/modena/ferrari tai mersu/mclaren pätkän jostain? Henkkahan se oli hyvä kaivelemaan näitä pätkiä jostain? wink

Joskus muistaakseni löytyi mclarenin sivuilta tuo mut nyt ei sattunut silmään? frown
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
Misa1:
Täällä on jo useat henkilöt todistaneet sen puolesta että F1 auto kiihtyy uskomattomalla vauhdilla sen jo ollessa liikkeellä!

Joten jos F1 auto suoriutuu mutkasta selkeästi nopeammin kuin B-ryhmän Lancia, nii miten mutkasta voi lähteä suoralle nopeammin? Saatikka ajaa sitä suoraa nopeammin kun nopeutta ei yksinkertaisesti ole riittävästi?

Täällä taidetaan vaan vedättää mut eihän siinä mitään! :rolleyes:

Olis muuten kiva jos joku löytäis tuon fiat/modena/ferrari tai mersu/mclaren pätkän jostain? Henkkahan se oli hyvä kaivelemaan näitä pätkiä jostain? wink

Joskus muistaakseni löytyi mclarenin sivuilta tuo mut nyt ei sattunut silmään? :(
Syitä miksi f1-autolla voi ajaa mutkassa kovempaa:

-painopiste alempana
-enemmän siipeä
-200kg kevyempi
 

Jarto

Senior Member, VIP
Liittynyt
10.9.1999
Viestit
858
Sijainti
Vaasa
James:
Siten, että nelivetoisen vetopito 700 hevosvoimalle on hieman eri luokkaa kuin 2-vetoisen, joka jää sutimaan enempi tai vähempi.

Täällä ei tunnuta ymmärtävän sen väännön merkitystä, jonka mekaaninen ahdin tuottaa.

Sitäkään ei ymmärretä että ahtamattoman auton vertaaminen mekaanisesti ahdettuun on tyhmää.
Kirjoittaako James-nickillä kaksi henkilöä vai miksi kirjoitukset tuppaavat menemään niin pahasti ristiin?

Tässä oli puhe siis mutkasta lähdöstä eli tilanteesta jossa vauhtia on F1-autossa pitkälti toistasataa km/h. Väitätkö ihan vakavalla naamalla että F1-auto tosiaan kiihtyisi tuossa vaiheessa hitaammin kuin nelivetoinen ralliauto?

Huomioitavia asioita:

1. F1-auton siipien aiheuttama melkoinen downforce joka auttaa F1:n pitoa kiihdytyksessä, jarrutuksessa ja mutkassa
2. F1-auton keveys
3. F1-auton takarenkaiden leveys
4. F1-auton aerodynamiikka

Otetaanpa esimerkki:

Lentävä lähtö: F1 vastaan B-ryhmäläinen ulkoavaruuden olioiden antamien speksien mukaan rakennetulla ihmehypersupermoottorilla:

1. Ihmevekotin ajaa suoraa hurjalla nopeudella jätättäen F1:tä jonkin verran.
2. Ihmevekotin alkaa jarruttaa hypersupervauhdistaan ekaan mutkaan. Kun vauhtia ja massaa on melkoisesti, pitää homma aloittaa hyvissä ajoin. Jarrupalat hohkavat kuumina ja ihmevekotin hidastuu vähitellen nopeuteen jolla mutkaan voi ajaa. F1 vetää mutkaa lähestyttäessä talla pohjassa ohi ja jarruttaa paljon vähemmän ja paljon, paljon myöhemmin.
3. F1 ajaa mutkan läpi hurjan paljon kovemmalla vauhdilla kuin ihmevekotin joka joutuu matelemaan suuremman painon, korkeamman painopisteen ja huonomman aerodynaamisen pidon vuoksi. Renkaat kyllä ulvovat joten näyttävää se on verrattuna eleettömään F1-jänikseen.
4. F1 painaa tallan pohjaan ja lähtee mutkasta kuin raketti. Ihmevekotin aloittaa kiihdytyksen selkeästi hitaammasta vauhdista. Renkaat ulvovat nelivedollakin kun ihmemoottori vääntää valtavalla teholla. Yleisö huokaa ja hurraa vaikka F1 on jo tässä vaiheessa kadonnut horisonttiin.
5-10: Muut mutkat yllä mainitulla tavalla
5. F1 tulee maaliin ja vetää odotellessaan pari donitsia rataan
6. Ihmevekotin tulee maaliin hurjalla vauhdilla ja metelillä mutta reilusti myöhemmin

Paikaltaan lähtö samoilla pelureilla:

1. Ihmevekotin lähtee nopeammin saaden hurjan 1 sekunnin etumatkan.

Tilanne on varmasti eri jos ostaa niiltä ulkoavaruuden hörhöiltä koko paketin eli sekä moottorin että optimaalisen rungon, renkaat, jarrut jne. Se paketti menisi varmasti lujempaa kuin F1 mutta näyttäisi kuitenkin paljon enemmän F1-autolta kuin B-ryhmän ralliautolta.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
James:
Pitää erottaa että '85 malli oli tehottomampi, 450 heppaa mutta '86 mallissa oli vähintään tuo n. 650 heppaa. Noilla tehoilla huippunopeukset on kiinni vain välityksistä.
Joka on silti puolet tuonaikaisten parhaiden f1:ten aika-ajo myllyistä.

Tää on mun viimeinen postaus tähän helvetin hauskaan toikkiin ellei joku vedä hatusta helvetin hyvää selitystä sille miksi auto jossa on vain 50-70% (huonoimmat f1-koneet vaikka) tehoista, painoa about 300kg enemmän, helvetinpaljon huonompi aerodynamiikka ja pienempi mekaaninen pito voisi voittaa radalla?

Aika legendaarinen toikki kyllä, ei muuta voi sanoa.
 

Teuvo

Active member
Liittynyt
22.5.2002
Viestit
28
Sijainti
Hki
eikä vaan legendaarinen vaan paras piiiiitkään aikaan.

Mitenkäs se onkaan, jos laitetaan nykyaikainen MotoGP pyörä ja nykyaikainen F1 samalle radalle...
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Onhan tämä kyllä aika legendaa.. Jotkut paukapäät saavat näköjään ihme kicksejä jankuttamisesta ja paskan jauhamisesta. Ja ovat näköjään samalla niin lukutaidottomia että eivät omaa pientäkään sisälukutaitoa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Pitää erottaa että '85 malli oli tehottomampi, 450 heppaa mutta '86 mallissa oli vähintään tuo n. 650 heppaa. Noilla tehoilla huippunopeukset on kiinni vain välityksistä.

Huvittavinta tässä on nyt tajunnan ahtaus. Eihän noilla tehoilla nyt ole mitään merkitystä. Vaikka siinä ralliohjuksessa olisi 3000 heppa, niin ei se pysy radalla siinä vauhdissa jota formulat ajavat.

Eihän leikkuupuimurillakaan rallin maailmanmestaruutta voiteta sillä, että asennetaan siihen suihkumoottori.

Suihkumoottorilla varustettu leikkuupuimuri kiihtyy takuulla nopeammin 0-100 km/h kuin B-ryhmäläinen.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Ja pelatkaa Gran Turismo 3sta sillä Pikes Peak turbovehkeellä josta lähtee se about 1000-1500 hevosta turbosta riippuen, ja verratkaa kierrosaikaa kun ajat saman radan puolet tehottomammalla rataautolla tai formulalla. Antaa hyvää osviittaa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Teuvo:
eikä vaan legendaarinen vaan paras piiiiitkään aikaan.

Mitenkäs se onkaan, jos laitetaan nykyaikainen MotoGP pyörä ja nykyaikainen F1 samalle radalle...
Pitäskö tehdä toikki... :)
Ajavat noilla MotoGP-luokan peleillä aika hurjia vauhteja jo. Melkein 330km/h tais olla Riossa huiput. Siinä mennään aika haipakkaa. Ja kun pyörästä otetaan 220-260 heppaa ulos niin...
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Matxi:
Teuvo:
eikä vaan legendaarinen vaan paras piiiiitkään aikaan.

Mitenkäs se onkaan, jos laitetaan nykyaikainen MotoGP pyörä ja nykyaikainen F1 samalle radalle...
Pitäskö tehdä toikki... :)
Ajavat noilla MotoGP-luokan peleillä aika hurjia vauhteja jo. Melkein 330km/h tais olla Riossa huiput. Siinä mennään aika haipakkaa. Ja kun pyörästä otetaan 220-260 heppaa ulos niin...
Veikkaisin että F1 voittaisi, pitoa kun löytyy mutkissa paljon enempi. Noh, tästä taitaakin syntyä uusi väittely :p
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös