Niin no eikös se ole tässäkin toikissa moneen kertaan tullut jo ilmi että legenda sinällään olisi totta mutta Toivonen vain pörräsi hieman eri kierroksen (lue lyhyemmän) kuin mitä ykköset kiersi. Kyllähän se liki samaa aikaa pääsee kun napataan kierroksesta puoli kilsaa pois.
http://en.wikipedia.org/wiki/Henri_Toivonen
Varmaan joskus aiemminkin tässä toikissa ollut ko.linkki.
"during the 1986 Rally of Portugal, he drove his Delta S4 at the Estoril track, and recorded a lap time which would have qualified him in sixth position at that year's Formula One Portuguese Grand Prix.[5][6] Eddie Jordan, in whose Formula Three team Toivonen made a few guest appearances, claimed he was certain that Toivonen would have become a winner in Formula One and compared his performances to Ayrton Senna.[7] The annual Race of Champions, originally organised in Toivonen's memory,[8] awards the winning individual driver the Henri Toivonen Memorial Trophy.[9]"
Tuskin asiasta olisi tällaista kohua moottoriurheilupiireissä ollut kohta neljäsosa vuosisadan ellei tuossa ajassa olisi totuuspohjaakin (turha puhua mistään puolen miinutin erosta ykkösille, jos oletetaan että siellä nyt olisi joku shikaani ohitettukin tuossa Toivosen kierroksessa, niin ero olisi silti ollut vain pari sekuntia paalupaikan vieneen f1-auton hyväksi! Siis ottaen huomioon sen, että Toivonen kävi vain PR-mielessä, "suunnilleen asfaltille" säädetyllä ralliautolla rataa sen enempää aiemmin kiertämättä heittämässä yleisön hauskuutukseksi kostealla radalla pari kiekkaa, niin olihan tuo mieletön aika. Voi vain kuvitella paljonko ajasta olisi lähtenyt kun ahtoja olisi hieman vielä nostettu ja autoa saanut viilata edes pari päivää juuri tuolle radalle sopivaan tikkiin..). Sitäpaitsi jos joku pystyi b-ryhmäläistä kovaa asfalttiradalla käskyttämään, niin Toivonen (muistan lukeneeni alan kirjasta, että hän testasi joskus pr-mielessä f1:stä ja teki jo varsin nopeasti kovempia kierroksia kuin tiimin kakkoskuski..). Joillekin näyttää olevan vaikea hyväksyä sitä, että koppiautokin kulkee kovaa kun säännöillä ei rajata oikeastaan mitään. Itseasiassa aika hyvinhän sen näkee esim. vanhan Nürren kierrosajoista, Heidfeld ei pystynyt kovin paljoa kovempaan kierrokseen vuoden 2007 F1-autolla(!!) kuin koppi-auto-teho Porschet jo 70-luvulla..
B-ryhmäläiset kiellettiin juuri siksi, että autojen suorituskyky alkoi olla kuolemanvaarallisella tasolla..