Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Wikipediasta poimittua:

Lancia Delta
Tuotanto 1979–1993
"Ilmanvastuskerroin Deltassa oli suht korkea 0,43."

F1-auto
"0.7 to 1.1 - tyypillinen arvo Formula 1 -autolle" (ilmanvastuskerroin)

Tiedä kertooko tuokaan sitten mistään mitään, mutta osuipa silmään moiset tiedot.
Omaan aivoon ei vain sovi sitten millään, että koppiauto pystyisi missään olosuhteissa samaan kierrosaikaan, kuin rata-ajoon vartavasten rakennettu F1-auto. Vaikka tehoja olisikin saman verran.
Kun loppuun asti hiottu aerodynamiikka painaa F1:sen rataa vasten mutkissa, niin mikä sen tekee ralliautossa? Pieni siipi takalasin päällä? Not likely.
B-ryhmäläisissä käytettiin myös venturitunneleita ja tiivistäviä helmoja kuten sen ajan F1:sissäkin. Ne myös kiellettiin myöhemmin, aivan kuten F1:sissäkin.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Näistä säännöistä olikin jo keskustelua toisessa toikissa: http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=10742

Kuten 160581 kirjoitti:

"San Remon diskaus johtui siitä että kisan valvoja käsitti kynnyskoteloiden alapään muotoilun olevan rinnastettavissa "Helmoihin" kun Henri Pauli Toivonen ja Sergio Cresto menehtyivät Fisa teki 24 tunnin aikana kasan päätöksiä ensimäinen kohta B-ryhmäläisten kohdalla oli Helmakielto, samoin Siivet kiellettiin lokakuusta 1986 alkaen ja sammutusjärjestelmä määrättiin pakolliseksi heti miten kaiikkiin uusiin B-ryhmän kilpakäyttöön otettaviin autoihin. Uusien B-ryhmäläismallien luokittelu kiellettiin 2.5.1986 lähtien ja S-ryhmä jonka oli tarkoitus kaudella 1988 tulla B-ryhmän paikalle lopetettiin ennenkuin se ehti edes alkaa...

Kun Peugeotit sitten tarkastettiin San Remo rallin aikana ennen viiimeistä yötä niin Katsastusmies käsitti liian kirjainmellisesti ohjeet, jotka Jean-Marië Balestrë oli viisi kuukautta aikaisemmin antanut. Balestre halusi hidastaa Rallin ja F1:ten nopeuksia kieltämällä B-ryhmän autot Rallissa ja F1-turbot vuodesta 1989 alkaen. Missään ei Pariisissa yöllä 2-3.5 1986. Annetussa päätöksessä ei kiireen takia mainittu millaisia Helmojen piti olla ne vain kiellettiin!

Pmv, sitä paitsi Peugeot/San-Remo tapaus ratkaistiin FISA:n omassa vetoomus tuomioistuimessa, Peugeot Talbot Sportin autot oli katsastettu jo heti RAC:n jälkeen eikä niissä ollut mitään sääntöjen vastaista. Juha Kankkunen tiesi olevansa maailmanmestari jo ennen Olympus-rallia, jota puolestaan Markku Alén ei tiennyt. Lancia luuli että hylkäyspäätös on voimassa ja Alénilla mahdollisuus mestaruuteen, totuus oli että Kankkunen oli jo varmistanut maailmanmestaruuden RAC:n kolmannella sijallaan."
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Wikipediasta poimittua:

Lancia Delta
Tuotanto 1979–1993
"Ilmanvastuskerroin Deltassa oli suht korkea 0,43."

F1-auto
"0.7 to 1.1 - tyypillinen arvo Formula 1 -autolle" (ilmanvastuskerroin)

Tiedä kertooko tuokaan sitten mistään mitään, mutta osuipa silmään moiset tiedot.
Pelkkä ilmanvastuskerroin ei yksinään kerro 'mitään'. Jos tiedettäisiin myös otsapinta-ala saataisiin auton ilmanvastus.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
B-ryhmäläinen:

-parempi aerodynamiikka kiitos peitettyjen renkaiden
-puolet enemmän vetäviä pyöriä joka kiihdytyksessä (4x4)
-enemmän vääntöä
-enemmän tehoa
-parempi kiihtyvyys (niin paljon parempi että vaikka ralliauto olisi ollut soratiellä ja f1 asfaltilla, niin ralliauto olisi pätkinyt f1:n välillä 0-200 km/h selkeästi!)

Kun tähän lisätään se, että siipiäkin sai käyttää, on vaikea enää keksiä perusteita sille, miksei B-ryhmäläinen villeimpinä kehitysversioinaan olisi voinut iskeä tuon ajan f1:lle(huom. tuon ajan f1 on kaukana esim hidastuvuudeltaan nykypäivän f1:sestä) luuta kurkkuun lähes radalla kuin radalla.

Itse asetan vertailuajaksi suurinpiirtein vuoden 1986 kaluston. Itseasiassa b-ryhmäläisistä testeissähän oli sellaisia autoja, joita ei sitten sarjan kieltämisen jälkeen koskaan ehditty ajattaa sarjassa (esim juuri tuo Kankkusen kuvailema kehitysversio Pösöstä, joka "suti neljä ensimmäistä vaihdetta asfaltilla nelivedolla läpi kun kaasua yritti antaa").

Kyllä B-ryhmä oli aikansa uljain moottoriurheilumuoto, turha vähätellä. Tänä päivänä onkin sitten turha yrittää kepittää jollain 300 hv perheautotehoisella, säännöillä tiukasti rajatulla tonnikeiju WRC:llä tämän päivän f1:sten kanssa, mutta ei kannata antaa sen hämätä verratessa yli 20 vuoden takaisia tilanteita.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
On se kumma, miten näinkin typerästä topicista on onnistuttu vääntämään juttua näinkin monta sivua. Estorilin rataennätys on Sennan nimissä vuodelta 92, 1:13 ja risat. Vuoden 86 aika-ajoissa kuudenteen sijaan olisi vaadittu 1:18. Jos joku yrittää vakavalla naamalla väittää, että b-sarjalainen olisi ratakierroksella vain viisi sekuntia hitaampi, kuin vuoden 92 formula, niin kannattaa kysellä lääkityksestä - tai sen puutteesta. Tuossa legendassa on puolisen minuuttia ilmaa.
Niin no eikös se ole tässäkin toikissa moneen kertaan tullut jo ilmi että legenda sinällään olisi totta mutta Toivonen vain pörräsi hieman eri kierroksen (lue lyhyemmän) kuin mitä ykköset kiersi. Kyllähän se liki samaa aikaa pääsee kun napataan kierroksesta puoli kilsaa pois. :D
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
BTW. Estorilin GP 1986.
Nopein kierros : Mansell 1:20.943
Ja keskimäärin voittaja Mansell kiersi kierroksen kisassa aikaan 1:23.5 (noin suurinpiirtein).
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Niin no eikös se ole tässäkin toikissa moneen kertaan tullut jo ilmi että legenda sinällään olisi totta mutta Toivonen vain pörräsi hieman eri kierroksen (lue lyhyemmän) kuin mitä ykköset kiersi. Kyllähän se liki samaa aikaa pääsee kun napataan kierroksesta puoli kilsaa pois. :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Henri_Toivonen

Varmaan joskus aiemminkin tässä toikissa ollut ko.linkki.

"during the 1986 Rally of Portugal, he drove his Delta S4 at the Estoril track, and recorded a lap time which would have qualified him in sixth position at that year's Formula One Portuguese Grand Prix.[5][6] Eddie Jordan, in whose Formula Three team Toivonen made a few guest appearances, claimed he was certain that Toivonen would have become a winner in Formula One and compared his performances to Ayrton Senna.[7] The annual Race of Champions, originally organised in Toivonen's memory,[8] awards the winning individual driver the Henri Toivonen Memorial Trophy.[9]"

Tuskin asiasta olisi tällaista kohua moottoriurheilupiireissä ollut kohta neljäsosa vuosisadan ellei tuossa ajassa olisi totuuspohjaakin (turha puhua mistään puolen miinutin erosta ykkösille, jos oletetaan että siellä nyt olisi joku shikaani ohitettukin tuossa Toivosen kierroksessa, niin ero olisi silti ollut vain pari sekuntia paalupaikan vieneen f1-auton hyväksi! Siis ottaen huomioon sen, että Toivonen kävi vain PR-mielessä, "suunnilleen asfaltille" säädetyllä ralliautolla rataa sen enempää aiemmin kiertämättä heittämässä yleisön hauskuutukseksi kostealla radalla pari kiekkaa, niin olihan tuo mieletön aika. Voi vain kuvitella paljonko ajasta olisi lähtenyt kun ahtoja olisi hieman vielä nostettu ja autoa saanut viilata edes pari päivää juuri tuolle radalle sopivaan tikkiin..). Sitäpaitsi jos joku pystyi b-ryhmäläistä kovaa asfalttiradalla käskyttämään, niin Toivonen (muistan lukeneeni alan kirjasta, että hän testasi joskus pr-mielessä f1:stä ja teki jo varsin nopeasti kovempia kierroksia kuin tiimin kakkoskuski..). Joillekin näyttää olevan vaikea hyväksyä sitä, että koppiautokin kulkee kovaa kun säännöillä ei rajata oikeastaan mitään. Itseasiassa aika hyvinhän sen näkee esim. vanhan Nürren kierrosajoista, Heidfeld ei pystynyt kovin paljoa kovempaan kierrokseen vuoden 2007 F1-autolla(!!) kuin koppi-auto-teho Porschet jo 70-luvulla..

B-ryhmäläiset kiellettiin juuri siksi, että autojen suorituskyky alkoi olla kuolemanvaarallisella tasolla..
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
hyvinhän sen näkee esim. vanhan Nürren kierrosajoista, Heidfeld ei pystynyt kovin paljoa kovempaan kierrokseen vuoden 2007 F1-autolla(!!) kuin koppi-auto-teho Porschet jo 70-luvulla..

B-ryhmäläiset kiellettiin juuri siksi, että autojen suorituskyky alkoi olla kuolemanvaarallisella tasolla..
http://www.youtube.com/watch?v=0ceX5Wk-zSY

Nickhän käskyttää Bemaria tuossa ihan äärirajoilla.. :D Autolla juuri ja juuri pystyi ajamaan maavaransa ansiosta vain pienen näytösajon.
 

Miksan

Well-known member
Liittynyt
19.4.2008
Viestit
109
http://www.youtube.com/watch?v=0ceX5Wk-zSY

Nickhän käskyttää Bemaria tuossa ihan äärirajoilla.. :D Autolla juuri ja juuri pystyi ajamaan maavaransa ansiosta vain pienen näytösajon.
Videon kuvauksessa vielä:
"Also did Heidfeld slow down at the 2 main straights, for fotoshooting. The car was modified with short gears, allowing only a topspeed of 275 km/h. They also used Brigestone Demo tires, these "have no grip", according to Heidfeld."
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Videon kuvauksessa vielä:
"Also did Heidfeld slow down at the 2 main straights, for fotoshooting. The car was modified with short gears, allowing only a topspeed of 275 km/h. They also used Brigestone Demo tires, these "have no grip", according to Heidfeld."
Heidfeldinhan tiedetään (tyylilleen uskollinen kun on) selitelleen jo tuolloin varsin kehnoksi jäänyttää aikaansa näillä "pito"-ongelmilla. Eikai ne nyt sinne laita millään öljypintaisilla rinkuloilla ketään pyörimään..Toisekseen onko kukaan kuullut siitä, että pitkät välitykset ovat kokonaisajassa mitattuna hitaampi valinta mutkaisella pätkällä kun lyhyet välitykset (viitaten tuohon "rajoitettu" 275 km/h argumenttiin), että ei nämä temput mitään "hyvä veli"-muutoksia sentään ole:D
Jokatapauksessa jos uudella f1:llä tekee noin tiukkaa pärjätä 35 vuotiaille koppiautoille, niin se vain osoittaa, kuinka 20 vuotta vanhalla f1:llä saattoi hyvinkin olla pitelemistä aikansa super-koppiautoille:thumbup: Kuten asia olikin.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Pitäisikö joittenkin hahmojen lääkitystä lisätä? pendellstockin takana oleva ykkösnick *köh*
Ei ole tervettä tuollainen uskominen.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Turha niitä B-ryhmäläisiä on ylistää. Wrc autoilla on ajettu jo vuosia parempia pätkä-aikoja kuin B-ryhmäläisillä. Tehoa oli juu mutta se ajettavuus olikin toista luokkaa. Mietein että kuinka paljon Lanciassa olisi pitänyt olla tehoja jotta edes lähelle pääsisi F1-autoa mutta ei sellaista tehomäärää olekaan koska yksinkertaisesti sillä ei pysty ajamaan niin kovaa kun F1:llä ei missään olosuhteissa oli vaikka 2000 hevosta. Ei tästä kannata enää vääntää kun on päivänselvä asia. Tuosta videosta sen verran että ihan puolillavaloilla se Nick ajelee siellä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olihan Kankkunenkin Trullia nopeampi Helsinki GP:ssä. Kyllä niiden ralliautojen täytyy olla selvästi ykkösiä kovempia. :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös