Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Jahas, varsin "asiallista" (huomatkaa ironia) jarnaa tullut tällekin sivulle tiettyjen tahojen toimesta:thumbfh: Pysytääs asiassa kuitenkin..

Top Gearin lisäksi Mythbusters saattaisi kiinnostua asiasta, eli pysytäänkö 80luvun f1-autolla todella täysitehoisen b-ryhmäläisen mukana. Täytyisi toki saada ammattikuskit kumpaankin ajoneuvoon rattia vääntämään.

Jenkeistä muuten voisi löytyä lähelle B-ryhmän villeimpiä versioita vastaavia aikanaan IMSA-luokiteltuja Audeja (niissä ilmeisesti parhaimmillaan 900 hv?), joissa valmiiksi ratasäädöt. En tunne oikein noita paikallisia sääntöjä, todennäköisesti eivät sallineet täysin vapaata jarrujen ja siipien jne kehittelyä kuten B-ryhmä, mutta saisi jotain verrantoa sentään esim kiihtyvyyksien suhteen.

Appara on tietysti mikkihiiriratana aika hankala verrattava, mutta tuo Keken epävirallinen rataenkka 1:10:han on vain muutaman sekuntin parempi kuin radalla ajettu miniformula-luokan aika (oisko ollut F3 vai Formula Ford tms), että tuon perusteella ei näytä olevan mitään valtavaa eroa tuoreemman pikkuformulakaluston ja 80-luvun formulan välilä toki appara ratana ei salli suuria nopeuksia eikä siivistä ole niin suurta etua kuin kovempien nopeuksien radoilla.
Miksei samantien ihan aitoja B-ryhmäläisiä tai formuloita? Kieltämättä tällainen aihe olisi ilman muuta TG:n heiniä:alppu:

Pysytääs asiassa kuitenkin..
Hyvä, että joku jaksaa pitää "keskustelun" tasoa yllä:eek:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
oma veikkaus aiheeseen:
moderni moottorirata kuivalla kelillä = F1 voittaisi, selvästikin jopa.
syheröinen tie/katurata joka on likainen ja/tai pomppuinen = kenties S4:lle.

Syheröinen tie, joka on likainen ja/tai pomppuinen = Monaco. Jaa että kenties S4:lle. :D
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jos Mikkolakin vielä vahvistaa (hän lienee ajanut useamman metrin B-ryhmän pedollal kuin tämän topikin keskustelijat yhteensä? Edes tästä lienee konsensus?) että he jäivät vain muutaman sekuntin tuon ajan b-ryhmäläisillä, niin viimeisten B-ryhmän kehitysversioiden voidaan todeta olleen lähes varmasti nopeampiakuin formulat.
Siis mitä Mikkola vahvisti? Mikkola sanoo, että B-ryhmäläinen oli rallipätkällä, joka oli "samanpituinen kuin F1-rata" 4 sekuntia hitaampi. Miten tämä liittyy mitenkään Estoriliin tai mitä järkeä tällaisessa vertailussa edes on? Sama kuin helikopteri lentäisi samanmittaisen matkan ilmassa ja sitä verrattaisiin F1:een.

Kaikki kunnia Mikkolalle, mutta kyseisen videon sepitys on jotain "aika kultaa muistot" stooria.

Tätä tukee myös useista lähteistä (esim. tuolla ensimmäisillä sivuilla mainittu kirjallisuus, mm. suomalaisia moottoriurheilua käsitteleviä kirjoja) saatu tieto siitä, että Tovionen olisi yltänyt näytösmalliin yhtenä päivänä B-ryhmäläisellä Estorilia kiertäneenä sellaiseen kierrosaikaan, joka olisi oikeuttanut starttamaan 10 paremmalta puolelta kyseiseen kilpailuun f1-autojen aika-ajoaikoihin verrattuna.
Nämä lähteet ovat osittain itsessäänkin ristiriidassa keskenään ja sattuneista syistä missään ei tunnuta mainittavan kierrosaikoja, tai tarkempaa ratakonfiguraatiota. Muutenkin yksityiskohdat on hämärät. Mitäköhän tämän pitäisi kertoa? Vaikka sitä ettei tieto ole täysin luotettavaa.

ps. Keskiajalla kirjoitetussa kirjassa väitetään maapallon olevan litteä. Pakko olla totta!

--
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jenkeistä muuten voisi löytyä lähelle B-ryhmän villeimpiä versioita vastaavia aikanaan IMSA-luokiteltuja Audeja (niissä ilmeisesti parhaimmillaan 900 hv?), joissa valmiiksi ratasäädöt. En tunne oikein noita paikallisia sääntöjä, todennäköisesti eivät sallineet täysin vapaata jarrujen ja siipien jne kehittelyä kuten B-ryhmä, mutta saisi jotain verrantoa sentään esim kiihtyvyyksien suhteen.
Paremman (F1) puutteessa joudumme nyt tyytymään CART-autoon. Vertailukelpoiset ajat Laguna Secasta vuodelta 1989, mikä oli ainoa voisi jolloin kyseisellä Audilla ajettiin:

Audi 90 IMSA GTO, Hans-Joachim Stuck 1:24.844 - lähde
Chevrolet/Penske CART, Rick Mears 1:12.348 - lähde

Muistathan arvostaa tätä tiedon kaivamista sillä, että jätät taktisesti sopivasti vastaamatta tähän? Ok? Hyvä. Äläkä missään nimessä selitä millä aseilla aito B-ryhmäläinen, jota ei ole tehty radalle, toisin kuin tämä Audi, kuroisi "näytöstyyliin" tämän 12 sekunnin eron kiinni. Vaikka ei puhutakaan vuodesta 1986 vaan 1989, niin voitaneen olettaa CART:n olleen edes suunnilleen samanlaisissa nopeuksissa kuin F1 vuonna 1986.

-
 
Viimeksi muokattu:

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Paremman (F1) puutteessa joudumme nyt tyytymään CART-autoon. Vertailukelpoiset ajat Laguna Secasta vuodelta 1989, mikä oli ainoa voisi jolloin kyseisellä Audilla ajettiin:

Audi 90 IMSA GTO, Hans-Joachim Stuck 1:24.844 - lähde
Chevrolet/Penske CART, Rick Mears 1:12.348 - lähde

Muistathan arvostaa tätä tiedon kaivamista sillä, että jätät taktisesti sopivasti vastaamatta tähän? Ok? Hyvä. Äläkä missään nimessä selitä millä aseilla aito B-ryhmäläinen, jota ei ole tehty radalle, toisin kuin tämä Audi, kuroisi "näytöstyyliin" tämän 12 sekunnin eron kiinni. Vaikka ei puhutakaan vuodesta 1986 vaan 1989, niin voitaneen olettaa CART:n olleen edes suunnilleen samanlaisissa nopeuksissa kuin F1 vuonna 1986.

-
Eiku kato tästä nähdään se että täydellisen vapaa siipien ja jarrujen kehittely poistaa laguna secalla ainakin 12, mutta todennäköisesti jopa 16 sekuntia kierrosajasta!
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
On se kun ajattelee, että noihin tehoihin lisäis nykyisen alusta/rengas tekniikan ja nykyisen kaltaisen vaihdelaatikon :eek!::eek!:

Vois olla vikkelä.
Joo nykyaikainen alusta, vaihteisto ja jarrut (renkaat ja siipitekniikka myös) niin B-ryhmäläiset olisivat varmasti nopeampia kuin F1-autot tänäpäivänäkään.

Joku naureskeli, että saisiko paremmilla siivillä ja jarruilla montaakaan sekunttia pois IMSA Audin kierrosajoista:
http://theracesite.com/index.cfm?template=magazine&mag_id=4814_12

Unohdit myös sen, että IMSA Audin tehot ovat sittenkin näemmä siviiliautoluokkaa (Esim. Corvette ZR-1:sessä enemmän tehoa, hinta USA:ssa 75 000 euroa..) eli 620 hv kun taas B-ryhmän vapaat säännöt olisivat sallineet lähemmäksi 1000 hv moottoreiden käytön. Myös vaihteiden määrä jne oli säännelty IMSA:ssa, eli ei sittenkään kovin vertailukelpoinen auto B-ryhmäläiseen, vaikka itsekin aluksi toisin luulin.

Joku kysyi lisäksi, miksi arvostan niin paljon maksimaalista tehoa. Kerron: Jos kahdella autolla ajetaan minuuttiin rata ympäri, toisessa on 800 hv mutta se häviää 200 hv autolle koska kaikki muu tekniikka on huonompaa (toisessa esim elektroninen luistonesto ja sähköiset lukot jne) vauhdin kannalta, niin mä arvostan enemmän sen kuskin edeottamuksia, joka hallitsee 800 hevosvoimaa ilman apuja keppivaihdetta ja kytkintä hämmentäen ja tehoa tuntumalla säännöstellen kuin sitä kuskia, joka cruisailee talla pohjassa tietokoneen avulla läpi radan ilmastoidussa kabiinissa mehua pillin kautta juoden..

Puhumattakaan kumpi tuntuu paremmalta katsojista: B-ryhmän autot kuuli jo kaukaa, WRC:t on lähinnä mummojen kauppakasseja siihen elämykseen verrattuna. Siksi B-ryhmä on legenda, siksi siitä puhutaan vieläkin: Silloin miehet oli rautaa jotka noita kykeni hengissä käskemään, nykyään homma on lian pullamössöä ja menossa vielä nyhverömmäksi.

En ole mielipiteeni kanssa yksin. Loeb totesi että jos vielä pudotetaan tehoa, niin hän jättää sarjan koska ei ole mitään järkeä ajaa autolla joka ei tunnu enää nykyisenkään verran kilpa-autolta.

Normaalisti tässä vaiheessa alkaa kuulumaan hiljaista viherpiiperrystä rivien välistä "mutku sit ei oo enää niin turvallista ja muutenkin maailma pelastuis". Siihen viittaan Kimin argumentein: Jos pelottaa ajaa, niin voit siirtyä harrastamaan sellasta mitä uskaltaa harrastaa (esim pitsin nypläystä) ja jättää ajohommat ajomiehille. Riski on osa kilpa-autoilua, siksi se on kilpa-autoilua.
 
Viimeksi muokattu:

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
430
Sijainti
Lievestuore
Miehet rautaa ja autot kevlaria,Alen mietti,kun ne testas loppuvuodesta -86 uutta Lancia Delta HF:ää,että mitähän täällä oikein tekee,kun kymmenen päivää aikaisemmin oli käytössä 600 hevosta,ja nyt vaan vähän päälle 200,samoten Timo Salonen kertoi Mazdaa testatessaan Pösön jälkeen,että eihän tämmöstä oikein edes kehtaa kypärä päässä ajaa.:thumbdown
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
B-ryhmän autoista on jutustelua tuolla ralli-osastolla..nyt pitää vängätä siitä että miten se Lancia päihittää Formulan:yuck:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Paremman (F1) puutteessa joudumme nyt tyytymään CART-autoon. Vertailukelpoiset ajat Laguna Secasta vuodelta 1989, mikä oli ainoa voisi jolloin kyseisellä Audilla ajettiin:

Audi 90 IMSA GTO, Hans-Joachim Stuck 1:24.844 - lähde
Chevrolet/Penske CART, Rick Mears 1:12.348 - lähde

-
Niin... Löytyy meillä varmaan vertailukohtaa vähän lähempääkin. Pertti Kuismasen "Imsa" Audi nimittäin oli Etelä-Afrikassa rakennettu replica kyseisestä IMSA GTO:sta ja varmaan vieraili myös Affenistolla tuossa 90-luvulla. Ja ei tainut piestä Keken vapaahengitteisen Williamsin epävirallista kierrosennätystä... Vaikka SS-luokassa pystyi käyttämään ahtoja varsin reippaasti.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kun on kerran aloitettu, niin sitkeä taistelu jatkukoon:
Joo nykyaikainen alusta, vaihteisto ja jarrut (renkaat ja siipitekniikka myös) niin B-ryhmäläiset olisivat varmasti nopeampia kuin F1-autot tänäpäivänäkään.
Mitäs muuta siitä vielä vaihdettaisiin alustan, vaihteiston, jarrujen, renkaiden ja tuulitunnelissa käymisen lisäksi? Oiskohan sillä tällaisen päivityksen jälkeen enää kovinkaan paljoa tekemistä vuosimallin '86 B-ryhmäläisen kanssa?

Joku naureskeli, että saisiko paremmilla siivillä ja jarruilla montaakaan sekunttia pois IMSA Audin kierrosajoista:
http://theracesite.com/index.cfm?template=magazine&mag_id=4814_12

Unohdit myös sen, että IMSA Audin tehot ovat sittenkin näemmä siviiliautoluokkaa (Esim. Corvette ZR-1:sessä enemmän tehoa, hinta USA:ssa 75 000 euroa..) eli 620 hv kun taas B-ryhmän vapaat säännöt olisivat sallineet lähemmäksi 1000 hv moottoreiden käytön. Myös vaihteiden määrä jne oli säännelty IMSA:ssa, eli ei sittenkään kovin vertailukelpoinen auto B-ryhmäläiseen, vaikka itsekin aluksi toisin luulin.
Unohdit kyllä itse. Äläkä nyt sotke nykypäivän superautoja tähän.

Ko. linkin mukaan Audi GTO:ssa oli 620 hp, voidaan olettaa sen olevan ns. virallinen luku. Se on jo enemmän kuin virallisten lukujen mukaan Audi S4:ssä tai Delta S4:ssa oli. Epävirallisenkin lisän kanssa tämä erittäin tiukasti sun päähän pinttynyt "1000 hp" taitaa jäädä saavuttamatta.

Kymmenen vuoden päästä B-ryhmäläisissä on nostalgialisällä jo ihan varmasti ainaskin kakstuhatta heppaa! Ihan varmasti on, kun Audi on sellaista testannut!

Mitäs nyt muuten seuraavaksi keksittäisiin? Kaikki sinun "B-ryhmäjohdannaiset" eli Porsche 959, Jaguar XJ220 ja Audi 90 GTO on ammuttu alas. Seuraavaksi varmaan vuorossa vuodelle 2058 päivitetty tekoälyn ohjaama Delta S4. Sopisi jonon jatkoksi, muutenkin on aika jos-tyyliseksi perustelut muuttuneet.

Joku kysyi lisäksi, miksi arvostan niin paljon maksimaalista tehoa. Kerron: Jos kahdella autolla ajetaan minuuttiin rata ympäri, toisessa on 800 hv mutta se häviää 200 hv autolle koska kaikki muu tekniikka on huonompaa (toisessa esim elektroninen luistonesto ja sähköiset lukot jne) vauhdin kannalta, niin mä arvostan enemmän sen kuskin edeottamuksia, joka hallitsee 800 hevosvoimaa ilman apuja keppivaihdetta ja kytkintä hämmentäen ja tehoa tuntumalla säännöstellen kuin sitä kuskia, joka cruisailee talla pohjassa tietokoneen avulla läpi radan ilmastoidussa kabiinissa mehua pillin kautta juoden..

Puhumattakaan kumpi tuntuu paremmalta katsojista: B-ryhmän autot kuuli jo kaukaa, WRC:t on lähinnä mummojen kauppakasseja siihen elämykseen verrattuna. Siksi B-ryhmä on legenda, siksi siitä puhutaan vieläkin: Silloin miehet oli rautaa jotka noita kykeni hengissä käskemään, nykyään homma on lian pullamössöä ja menossa vielä nyhverömmäksi.

En ole mielipiteeni kanssa yksin. Loeb totesi että jos vielä pudotetaan tehoa, niin hän jättää sarjan koska ei ole mitään järkeä ajaa autolla joka ei tunnu enää nykyisenkään verran kilpa-autolta.

Normaalisti tässä vaiheessa alkaa kuulumaan hiljaista viherpiiperrystä rivien välistä "mutku sit ei oo enää niin turvallista ja muutenkin maailma pelastuis". Siihen viittaan Kimin argumentein: Jos pelottaa ajaa, niin voit siirtyä harrastamaan sellasta mitä uskaltaa harrastaa (esim pitsin nypläystä) ja jättää ajohommat ajomiehille. Riski on osa kilpa-autoilua, siksi se on kilpa-autoilua.
Löydät täältä varmasti monia, jotka ovat samaa mieltä, alkaen minusta... mutta, pitäisikö tämän jotenkin liittyä S4 vs. F1 aiheeseen?

Puheenaihe vaihtuu kun argumentit loppuu?

:thumbdown
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Niin... Löytyy meillä varmaan vertailukohtaa vähän lähempääkin. Pertti Kuismasen "Imsa" Audi nimittäin oli Etelä-Afrikassa rakennettu replica kyseisestä IMSA GTO:sta ja varmaan vieraili myös Affenistolla tuossa 90-luvulla. Ja ei tainut piestä Keken vapaahengitteisen Williamsin epävirallista kierrosennätystä... Vaikka SS-luokassa pystyi käyttämään ahtoja varsin reippaasti.

Muistaakseni Pertti Kuismasta "sakotettiin" nelivedon käytöstä ja renkaat olivat siten mallia "pizzaleikkurit" ... voin muistaa myös ihan väärin.. :doubtful:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Kuukkeli toi Kuismasesta asiaa vähän aiheen ohi, mutta mielenkiintoista kuitenkin:

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2006-04-28,104:2:374920,1:0:0:0:0:0:

http://ari-k.blogspot.com/2007/10/pertti-kuismanen-vankilaan.html

http://www.fiagt.com/driverinfo.php?drivername=Pertti+Kuismanen

http://www.f1-forum.fi/rata/uutiset/?n=2000-7/34

http://www.loimaanseutu.fi/_FileRoot/592707.pdf

http://www.geocities.com/baltiss/Kuismanen.html

"Audin kevlar-katteiden sisässä sykkii vain viisisylinterinen 2.2 litrainen ja 20-venttiilinen voimapesä...Minimi ahtopaineilla koneesta irtoaa peräti 700 hevosvoimaa ja ahtopaineen säätimen osoittaessa "kaakkoon" tehoja on käytössä peräti huimaavat 922 hevosvoimaa. Vielä maksimitehoillakin moottorin luotettavuus on korkeaa luokkaa, jolloin on tiukan paikan tullessa mahdollista kilpailla maksimitehoillakin."

Eli maksimitehot luotettavuuden ollessa vielä hyvä 900-1000 hevosvoimaa!

Millaset myllyt B Ryhmäläisissä oli tähän verrattuna? Lancia S4:ssa joku 1.8 litranen....... ??
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Muistaakseni Pertti Kuismasta "sakotettiin" nelivedon käytöstä ja renkaat olivat siten mallia "pizzaleikkurit" ... voin muistaa myös ihan väärin.. :doubtful:
Niin ja pitoon liittyi Audin B-ryhmäläisenkin ongelmat. Eli tehoa kyllä olisi saatu viimeisissä moottorin kehitysversiossa ehkä se 1000 hp, mutta kun ei saatu siirrettyä tiehen, niin ei käytetty...

Voi vain miettiä, miten kyseistä tehomäärää siirrettäisiin edes asvalttiin rallinakeilla, kun F1:llä oli pitovaikeuksia.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Eli maksimitehot luotettavuuden ollessa vielä hyvä 900-1000 hevosvoimaa!

Millaset myllyt B Ryhmäläisissä oli tähän verrattuna? Lancia S4:ssa joku 1.8 litranen....... ??
Itseasiassa sillä ei kauheesti ole väliä oliko 2.2 litranen vai 1.8, sen tuhat hv sieltä kaivaa helposti (Lanciassakin muistaakseni sekä mekaaninen ahdin alakierroksille että turbo kovemmille kierroksille). Ottivat vähän aiemmin F1:sissä 1,5 litraisista 1000 hv litratehoja..

Sitäpaitsi Audin B-ryhmän lohko oli juuri tuo 2,2 litranen suora vitonen jota noissa +900 hv ratapeleissäkin käytettiin.. Potentiaalia oli, ja tilanteessa jossa menohaluja ei rajoitettu säännöillä, oltiin ihannetilanteessa: Ääntä,vauhtia,voimaa enemmän kuin tarpeeksi. Harmi ettei kellään taida olla koneella liitetiodostona faktoja noista viimeisten B-ryhmäläisten dynokäyristä, mutta voidaan vain kuvitella paljonko siellä hönkää löytyi kuskien kuvailujen perusteella (esim. Kankkunen todennut monesti, että viimeinen versio Pösöstä suti 4 vaihteen vielä läpi nelivetoisena kuivalla asfaltilla..). Se oli sitä autourheilua kauneimmillaan, kaukana nykypäivän steriilistä nössöilystä joka valitettavasti rapauttaa tehokkaasti meininkiä niin F1:sten kun rallinkin puolella.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mitäs muuta siitä vielä vaihdettaisiin alustan, vaihteiston, jarrujen, renkaiden ja tuulitunnelissa käymisen lisäksi? Oiskohan sillä tällaisen päivityksen jälkeen enää kovinkaan paljoa tekemistä vuosimallin '86 B-ryhmäläisen kanssa?
Niin... Ja tasapuolisuuden nimissä myös vuoden 86 F1-autot pitäisi rakentaa uusiksi samoilta osin. Sitten vaan kokeilemaan mihin ruutuun Lancialla ehtisi.
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Itsekin haluisin kovasti uskoa tähän myyttiin mutta itelle osu se viimenen pisara koko juttuun kun näin Top Gearista pätkän ku Rellulla (tais olla 2004 ajokki) ajettiin se testirata ympäri. Vaikka asiat on kuinka muuttuneet 20 vuoden aikana niin en vaan pysty sulattamaan että tollanen koppi pystyisi viemään senaikaista formulaa, jossa silloinkin oli enempi tehoa pyörillä ja mahtava downforce verrattuna noihin soravehkeisiin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös