On se kun ajattelee, että noihin tehoihin lisäis nykyisen alusta/rengas tekniikan ja nykyisen kaltaisen vaihdelaatikon :eek!::eek!:
Vois olla vikkelä.
Joo nykyaikainen alusta, vaihteisto ja jarrut (renkaat ja siipitekniikka myös) niin B-ryhmäläiset olisivat varmasti nopeampia kuin F1-autot tänäpäivänäkään.
Joku naureskeli, että saisiko paremmilla siivillä ja jarruilla montaakaan sekunttia pois IMSA Audin kierrosajoista:
http://theracesite.com/index.cfm?template=magazine&mag_id=4814_12
Unohdit myös sen, että IMSA Audin tehot ovat sittenkin näemmä siviiliautoluokkaa (Esim. Corvette ZR-1:sessä enemmän tehoa, hinta USA:ssa 75 000 euroa..) eli 620 hv kun taas B-ryhmän vapaat säännöt olisivat sallineet lähemmäksi 1000 hv moottoreiden käytön. Myös vaihteiden määrä jne oli säännelty IMSA:ssa, eli ei sittenkään kovin vertailukelpoinen auto B-ryhmäläiseen, vaikka itsekin aluksi toisin luulin.
Joku kysyi lisäksi, miksi arvostan niin paljon maksimaalista tehoa. Kerron: Jos kahdella autolla ajetaan minuuttiin rata ympäri, toisessa on 800 hv mutta se häviää 200 hv autolle koska kaikki muu tekniikka on huonompaa (toisessa esim elektroninen luistonesto ja sähköiset lukot jne) vauhdin kannalta, niin mä arvostan enemmän sen kuskin edeottamuksia, joka hallitsee 800 hevosvoimaa ilman apuja keppivaihdetta ja kytkintä hämmentäen ja tehoa tuntumalla säännöstellen kuin sitä kuskia, joka cruisailee talla pohjassa tietokoneen avulla läpi radan ilmastoidussa kabiinissa mehua pillin kautta juoden..
Puhumattakaan kumpi tuntuu paremmalta katsojista: B-ryhmän autot kuuli jo kaukaa, WRC:t on lähinnä mummojen kauppakasseja siihen elämykseen verrattuna. Siksi B-ryhmä on legenda, siksi siitä puhutaan vieläkin: Silloin miehet oli rautaa jotka noita kykeni hengissä käskemään, nykyään homma on lian pullamössöä ja menossa vielä nyhverömmäksi.
En ole mielipiteeni kanssa yksin. Loeb totesi että jos vielä pudotetaan tehoa, niin hän jättää sarjan koska ei ole mitään järkeä ajaa autolla joka ei tunnu enää nykyisenkään verran kilpa-autolta.
Normaalisti tässä vaiheessa alkaa kuulumaan hiljaista viherpiiperrystä rivien välistä "mutku sit ei oo enää niin turvallista ja muutenkin maailma pelastuis". Siihen viittaan Kimin argumentein: Jos pelottaa ajaa, niin voit siirtyä harrastamaan sellasta mitä uskaltaa harrastaa (esim pitsin nypläystä) ja jättää ajohommat ajomiehille. Riski on osa kilpa-autoilua, siksi se on kilpa-autoilua.