Joku ahkera voisi todistaa, että itseasiassa kisabensa-aika-ajoaikana on voitettu paalulta useammin kuin aiemmin.Syy bensakikkailuun on se, ettei nopein olisi aina paalulla. Tyhjillä tankeilla ajettu lähtöruudukko on käytännössä myös maaliintulojärjestys.
-Edit- Mitä nyt Webber ja Trulli tippuisivat vähän alaspäin kisapäivänä.
Joku ahkera voisi todistaa, että itseasiassa kisabensa-aika-ajoaikana on voitettu paalulta useammin kuin aiemmin.
Taktiikat on niin samankaltaiset, että paalun merkitys korostuu. Ja pienet tankkauserot voi helposti määrätä sen, kuka on paalulla.
Olet ihan oikeassa, nykysysteemi yhdenmukaistaa taktiikoita ja tietyllä tapaa kilpailun ensimmäinen kierros ajaetaan jo lauantaina. Kärkikymmenikön osalta kortit on yleensä jo nähty taktiikkaa koskien siinä missä entisaikaan aika-ajon tulokseen saattoi vielä reagoida.Joku ahkera voisi todistaa, että itseasiassa kisabensa-aika-ajoaikana on voitettu paalulta useammin kuin aiemmin.
Taktiikat on niin samankaltaiset, että paalun merkitys korostuu. Ja pienet tankkauserot voi helposti määrätä sen, kuka on paalulla.
Ooooh!Olet ihan oikeassa, nykysysteemi yhdenmukaistaa taktiikoita ja tietyllä tapaa kilpailun ensimmäinen kierros ajaetaan jo lauantaina. Kärkikymmenikön osalta kortit on yleensä jo nähty taktiikkaa koskien siinä missä entisaikaan aika-ajon tulokseen saattoi vielä reagoida.
Mitä tulee todistamiseen, niin aika-ajoja on ajettu kisabensoilla muodossa tai toisessa nyt kuusi vuotta. Otin verrokiksi kuusi edeltävää kautta ja vertasin paalulta voitettujen kisojen määrää kunkin kauden kilpailujen kokonaismäärään, jotta kilpailujen määrän vaihtelu ei vääristäisi. Suluissa paalulta voitettujen kilpailujen määrä ja kilpailujen määrä ko. vuonna.
Aika-ajot kisabensoilla:
2008: 44,4 % (8/18)
2007: 58,8 % (10/17)
2006: 55,6 % (10/18)
2005: 47,4 % (9/19)
2004: 55,6 % (10/18)
2003: 56,3 % (9/16)
Yht. 52,8 % (56/106)
Aika-ajot tyhjällä tankilla
2002: 35,3 % (6/17)
2001: 41,2 % (7/17)
2000: 41,2 % (7/17)
1999: 18,8 % (3/16)
1998: 43,8 % (7/16)
1997: 47,1 % (8/17)
Yht. 38 % (38/100)
Kyllähän noista selkeästi näkyy, että paalupaikan merkitys kasvoi aika-ajosysteemin muuttuessa.
Alunperin se oli reagointi Ferrarin ylivoimaan. Vaikka hieman yllättäen Ferrarin täysin dominoimalla 2002-kaudella Montoya kuitenkin vei useimmat paalut. Ja juuri sen kauden jälkeen tuo sääntömuutos tehtiin.Minä en ymmärrä miksi kaikilla sääntökikkailuilla ja taktikoinneilla pitää päästä vaikuttamaan paalupaikkamieheen? Mielestäni kuljettaja joka on nopein on ehdottomasti ansainnut paalupaikan. Ei sinne tarvi jonkun päästä vähemmällä bensakuormalla koska hän ei ole oikeasti nopein.
Itse taas pidän tuota rengassääntöä teoriassa mielenkiintoisena. Käytännössä seokset ovat olleet liian lähellä toisiaan, vaikka jonkin verran vaikutusta niillä menneelläkin kaudella oli. Onneton sivuvaikutus rengastoimittajan määräämistä seoksista on tietysti se, että määrätyt seokset toimivat toisille talleille paremmin kuin toisille. Eikä valittavat seokset ole tiedossa autoa vielä kehitettäessä.Off topickkina voi muutenkin todeta että formulat on kuolemassa omaan typeryyteen. Toi pehmeän ja kovan renkaan pakollinen käyttö on todella naurettavaa. Sopii ehkä johonkin formula kolmosen piirikunnallisiin, mutta ei lajiin jonka pitäisi olla kuninkuusluokka.
Saman määrän yhdessä Schumin kanssa, 7 kumpikin.Alunperin se oli reagointi Ferrarin ylivoimaan. Vaikka hieman yllättäen Ferrarin täysin dominoimalla 2002-kaudella Montoya kuitenkin vei useimmat paalut.
Sinällään jos paalusta annettaisiin piste, se houkuttaisi nopeimpia kuskeja ajamaan hivenen entistä kevyemmällä aika-ajon, ja avaisi helpommin ovia toisesta tai kolmannesta rivistä nousemiseksi voittotaisteluun.Jos paalusta ollaan jakamassa sitä yhtä pistettä, niin käytännössä se tarkoittaa sitä, että kisabensakikkailusta luovutaan. Tai sitten FIA ampuu taas itseään kunnolla jalkaan ja antaa paalusta pisteen, mutta säilyttää kisabensat aika-ajossa. Ei kai ne nyt niin tyhmiä sentään ole..
Mikä tahansa muutos aika-ajoon on mielestäni tervetullut. Paitsi paluu yhteen tunnin jaksoon. Ei tuo nykyinen pudotussysteemi huono ole, mutta jotain uutta olisi piristävä nähdä.
Sama. Muistaakseni näin on käynytkin, kun kaudella 2000 Monacon ensimmäisillä kierroksilla joku pyörähti keskelle katua ja sinne taakse jäi yli 15 autoa. Kärkiautot eli Jordanit, McLarenit ja Schumacher selvisivät tuosta.Mitähän tuostakin tulisi Monacossa tai muilla katuradoilla, jos 20 autoa pannaan ahtaalle radalle ajamaan yhtä aikaa nopeata kierrosta. Yksi kuski tekee letkassa virheen ja seurauksena voi olla melkoinen ketjureaktio, jossa kärsijän rooliin joutuu joku ihan muu...
No joo.. Riippuu tietysti, että kuin iso ero on sen pyörähtäjän ja muutaman takana tulevan välillä. Jos ero kolmanteen autoon on 4 sekuntia, niin letkassa sattaa tämä kolmas kolhia autoaan ja tämän takia matkan jatkuessa jää pyörähtäjälle enempi kuin mitä saavutti.. Mutta ei varmaan tartte ottaa huomioon, epäonnea on ollut ennekin ja varmaan kuuluu lajiin jo hiljalleen..Jos joku pyörähtää ja blokkaa tien Monacossa niin kaiken järjen mukaan se olisi tuo pyörähtäjä joka putoaa.