plääh, nämä yksi auto kerrallaan radalla, oli aikakausi jolloin jätin aika-ajot katsomatta niiden tylsyyden vuoksi. Omasta mielestäni malli jossa monta autoa kiertää kerralla rataa on se paras, jännittävää seurata online tulospalvelusta kuskien sektoriaikoja ja millaista vauhtia ketäkin milläkin sektorilla vetää, tilanteet muuttuu hektisesti. (itsellä tv ja tykin kuva päällekäin, toisessa TV-lähetys ja toisessa online tilanneseuranta)
En muista milloin live timing tarkalleen tuli yleiseen jakeluun, mutta yksi kerrallaan-systeemissä sillä toki on vähäisempi merkitys, koska saman tiedon ehtii nähdä tv-ruudultakin, koska autoja on kerrallaan radalla vain yksi.
Suurin osa yleisöstä ei käytä live timingia, joten aika-ajon jännittävyys ei saa perustua sen seuraamiseen. Kaikki radalla-systeemin huonot puolet ovat juuri se, ettei kaikkea infoa pysty näyttämään ruudussa. Välttämättä paalusuorituksesta ei nähdä kuin viimeinen mutka ja maaliviivan ylitys, mikä ei ole kovin optimaalista.
...kolmen parhaimman ajan keskiarvo olisi paras kierrosaika
Mikään keskiarvosysteemi ei toimi, koska todellinen lopputulos ei ole seurattavissa kuin vasta kierroksen täytyttyä. Varsinkaan, jos vielä osa kierroksista pudotetaan pois.
Jo yhteenlaskusysteemi todettiin katsojien kannalta toimimattomaksi, vaikkei kyse ole sen vaikeammasta systeemistä kuin alppihiihdossa.
Aika-ajossa käytettäisiin erillistä aika-ajo moottoria, joka kuitenkin on kestettävä 4 eri kisan aika-ajot ja ennen sitä tapahtuvat (pe 1,5h ja la 1,5h) harjoitukset.
Tämä johtaa lähtöruutu- tai muihin rangaistuksiin, jos kone ei kestäkään. Vaikka se onkin nykyään arkipäivää, niin mielummin näkisin systeemin, jossa noita rangaistuksia jaettaisiin mahdollisimman vähän, jos ollenkaan.
Aika-ajoon olisi myös varattuna 2-sarjaa renkaita jotka saisi valita vapaasti käytettävistä viikonlopun seoksista ja loput käytettävistä renkaista on kisarenkaita.
Käytännössähän valittavia seoksia on vain kaksi. Eli tilanne on tuo jo nykyään. Paitsi ettei käytettävien settien määrää ole rajattu erityisesti aika-ajon osalta.
Kuten olen monesti todennut, olen yksi kerrallaan-systeemin kannattaja. Siinä näkee kaikkien suoritukset, ja koska aika-ajo ajetaan kelloa, eikä mies miestä vastaan, radalla ei tarvita samaan aikaan muita häiritsemään suoritusta.
Ongelma on ajojärjestys ja muuttuvat olosuhteet. Ajojärjestys voitaisiin jakaa perjantain ja/tai lauantain vapaiden harjoitusten aikojen perustella, jolloin niihinkin saataisiin vähän panosta. Toista erityistä aika-ajosessiota ei tarvita. Jos olosuhteet muuttuvat aika-ajon aikana, niin muuttukoon. Yllättävä grid on vain plussaa kisan kannalta.
Nykyinenkin systeemi on toki huomattava ja minulle täysin kelvollinen parannus vanhaan tunti/12 kierrosta-aika-ajoon.
-Edit- Nostalgiasyistä vielä vanhempi perjantain ensimmäinen aika-ajotunti tietysti herättää muistoja, mutta käytännössä siinä ei olisi juurikaan järkeä. Suurin osa yleisöstä olisi kuitenkin töissä.