aika-ajo järjestelmä

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tykkäsin siitä järjestelmästä, että jokainen vuorollaan teki yhden nopean kierroksen. Siinä näki kaikkien kuskien suoritukset. :thumbup:
Joo, mutta se oli surkeaa että aika-ajo piti ajaa kahteen kertaan, ensin perjantaina ja sitten lauantaina. Perjantain quali oli käytännössä täysin turhaa ajanhaaskausta, kun sen lähtöruudut tulivat vain siihen lauantain aika-ajoon.
:jaska:

Tosin pikkutalleille medianäkyvyyttä tuli loistavasti.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Joo, mutta se oli surkeaa että aika-ajo piti ajaa kahteen kertaan, ensin perjantaina ja sitten lauantaina. Perjantain quali oli käytännössä täysin turhaa ajanhaaskausta, kun sen lähtöruudut tulivat vain siihen lauantain aika-ajoon.
:jaska:

Tosin pikkutalleille medianäkyvyyttä tuli loistavasti.
Eikös se mennyt niin, että perjantain A-A:t ajettiin kevyellä ja lauantain kisabensooilla ja näistä laskettiin ajat yhteen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eikös se mennyt niin, että perjantain A-A:t ajettiin kevyellä ja lauantain kisabensooilla ja näistä laskettiin ajat yhteen.
Muistaakseni näin:
Joo ensimmäinen aika-ajo oli kevyellä.

Aluksi ensimmäinen aika-ajo oli perjantaina muistaakseni vuonna 2003, sitten se siirtyi lauantaille jossain vaiheessa.

Alussa ensimmäinen aika-jo määräs vaan ajojärjestyksen ratkaisevassa aika-ajossa. Sitten 2005 lähtöruutu tuli ensimmäisen ja toisen aika-ajon summana. Kesken kauden sitten ensimmäinen aika-ajo lakkautettiin, ja ajettiin vain tämä jälkimmäinen kisabensa-aika-ajo, edellisen kisatulosten käänteisessä järjestyksessä.

Tuo yks kerrallaan aika-ajokin olis TV-katsojalle herkkua, jos se ajettais ilman kisabensoja.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Yksi kerrallaan ajettaessa oli vaan se huono puoli, että olosuhteet saattoivat joskus muuttua ratkaisevasti kesken session. Sadekuurot saattoivat sotkea aika-ajon melko täydellisesti tehden siitä puhdasta arpapeliä. Muuten järjestelmä oli mielestäni ihan ok.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Yksi kerrallaan ajettaessa oli vaan se huono puoli, että olosuhteet saattoivat joskus muuttua ratkaisevasti kesken session. Sadekuurot saattoivat sotkea aika-ajon melko täydellisesti tehden siitä puhdasta arpapeliä. Muuten järjestelmä oli mielestäni ihan ok.
Harvoinhan olosuhteet tuossa tasapuoliset olivat. Viimeisillä ajaneilla oli useimmiten etu ja itse pitäisin yhden kierroksen versiosta, mikäli ajojärjestys arvottaisiin.
WebSlave sanoi:
Alunperin se oli reagointi Ferrarin ylivoimaan. Vaikka hieman yllättäen Ferrarin täysin dominoimalla 2002-kaudella Montoya kuitenkin vei useimmat paalut. Ja juuri sen kauden jälkeen tuo sääntömuutos tehtiin.

Tein täsmälleen saman laskelman kuin Bobakki (tosin prosentit laskin vain koko 6 vuoden jaksoille), mutten muun tekemisen vuoksi tullut sitä postanneeksi tänne. Toki asiaan vaikuttaa moni muukin tekijä kuin pelkkä aika-ajosysteemi, mutta ainakaan tuo tilasto ei käy aiemman väittämäni perusteluksi. Autojen ominaisuudet muuttuvat tulevalle kaudelle muutoinkin niin paljon, ettei menneisyyden lainalaisuudet välttämättä päde.
Syy, minkä takia muutos on luonut vaikutelman paalun vähäisemmästä merkityksestä on minusta siinä, että se on vienyt kisan ratkaisun yleensä pidemmälle kuin ensimmäiseen varikkostoppiin. Eihän Schumacherin ylivoima näykynyt aika-ajoissa vaan siinä, että hän pystyi tuohon aikaan ottamaan taktiikan, joka takasi helpohkon ohituksen ensimmäisillä stopeilla ja kisaamista ei tämän takia nähty nimeksikään.

Zaikomin muisteluihin täytyy lisätä, että 2005 toinen aika-ajo ajettiin sunnuntaiaamuna.
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Tuo yks kerrallaan aika-ajokin olis TV-katsojalle herkkua, jos se ajettais ilman kisabensoja.
plääh, nämä yksi auto kerrallaan radalla, oli aikakausi jolloin jätin aika-ajot katsomatta niiden tylsyyden vuoksi. Omasta mielestäni malli jossa monta autoa kiertää kerralla rataa on se paras, jännittävää seurata online tulospalvelusta kuskien sektoriaikoja ja millaista vauhtia ketäkin milläkin sektorilla vetää, tilanteet muuttuu hektisesti. (itsellä tv ja tykin kuva päällekäin, toisessa TV-lähetys ja toisessa online tilanneseuranta)

Itse kannatan sitä (vanhaa) aika-ajoa jossa kaikki autot saman tunnin aikana radalla, joskin muokkauksin, eli kaikille yhteinen tunti aikaa vetää parhaimmat ajat. Tunti jaettu kolmeen 20min perättäiseen katkottomaan jaksoon ja autojen käytävä radalla joka jaksolla vetämässä vähintään yksi aika-ajo kierros. Kuskien kuitenkin olisi ajettava vähintään 4 aika-ajo kierrosta tunnin aikana, joista kolmen parhaimman ajan keskiarvo olisi paras kierrosaika, eli yhteen virheeseen olisi varaa ja yhdellä jaksolla on ajettava kaksi vetoa, mutta kuski saisi ajaa vaikka 6 aika-ajo kierrosta niin halutessaan.
Aika-ajossa käytettäisiin erillistä aika-ajo moottoria, joka kuitenkin on kestettävä 4 eri kisan aika-ajot ja ennen sitä tapahtuvat (pe 1,5h ja la 1,5h) harjoitukset. Aika-ajoon olisi myös varattuna 2-sarjaa renkaita jotka saisi valita vapaasti käytettävistä viikonlopun seoksista ja loput käytettävistä renkaista on kisarenkaita.

Tässä mallissa nähtäisiin autoja radalla jatkuvasti, kun kaikki joutuvat käymään radalla vetämässä paras mahdollinen aika.

Kisakoneella ajettaisiin yksi tunnin harjoitusjakso ennen kisaa jolloin haettaisiin säädöt kohilleen kisaa varten.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
plääh, nämä yksi auto kerrallaan radalla, oli aikakausi jolloin jätin aika-ajot katsomatta niiden tylsyyden vuoksi. Omasta mielestäni malli jossa monta autoa kiertää kerralla rataa on se paras, jännittävää seurata online tulospalvelusta kuskien sektoriaikoja ja millaista vauhtia ketäkin milläkin sektorilla vetää, tilanteet muuttuu hektisesti. (itsellä tv ja tykin kuva päällekäin, toisessa TV-lähetys ja toisessa online tilanneseuranta)
En muista milloin live timing tarkalleen tuli yleiseen jakeluun, mutta yksi kerrallaan-systeemissä sillä toki on vähäisempi merkitys, koska saman tiedon ehtii nähdä tv-ruudultakin, koska autoja on kerrallaan radalla vain yksi.

Suurin osa yleisöstä ei käytä live timingia, joten aika-ajon jännittävyys ei saa perustua sen seuraamiseen. Kaikki radalla-systeemin huonot puolet ovat juuri se, ettei kaikkea infoa pysty näyttämään ruudussa. Välttämättä paalusuorituksesta ei nähdä kuin viimeinen mutka ja maaliviivan ylitys, mikä ei ole kovin optimaalista.
...kolmen parhaimman ajan keskiarvo olisi paras kierrosaika
Mikään keskiarvosysteemi ei toimi, koska todellinen lopputulos ei ole seurattavissa kuin vasta kierroksen täytyttyä. Varsinkaan, jos vielä osa kierroksista pudotetaan pois.

Jo yhteenlaskusysteemi todettiin katsojien kannalta toimimattomaksi, vaikkei kyse ole sen vaikeammasta systeemistä kuin alppihiihdossa.
Aika-ajossa käytettäisiin erillistä aika-ajo moottoria, joka kuitenkin on kestettävä 4 eri kisan aika-ajot ja ennen sitä tapahtuvat (pe 1,5h ja la 1,5h) harjoitukset.
Tämä johtaa lähtöruutu- tai muihin rangaistuksiin, jos kone ei kestäkään. Vaikka se onkin nykyään arkipäivää, niin mielummin näkisin systeemin, jossa noita rangaistuksia jaettaisiin mahdollisimman vähän, jos ollenkaan.
Aika-ajoon olisi myös varattuna 2-sarjaa renkaita jotka saisi valita vapaasti käytettävistä viikonlopun seoksista ja loput käytettävistä renkaista on kisarenkaita.
Käytännössähän valittavia seoksia on vain kaksi. Eli tilanne on tuo jo nykyään. Paitsi ettei käytettävien settien määrää ole rajattu erityisesti aika-ajon osalta.

Kuten olen monesti todennut, olen yksi kerrallaan-systeemin kannattaja. Siinä näkee kaikkien suoritukset, ja koska aika-ajo ajetaan kelloa, eikä mies miestä vastaan, radalla ei tarvita samaan aikaan muita häiritsemään suoritusta.

Ongelma on ajojärjestys ja muuttuvat olosuhteet. Ajojärjestys voitaisiin jakaa perjantain ja/tai lauantain vapaiden harjoitusten aikojen perustella, jolloin niihinkin saataisiin vähän panosta. Toista erityistä aika-ajosessiota ei tarvita. Jos olosuhteet muuttuvat aika-ajon aikana, niin muuttukoon. Yllättävä grid on vain plussaa kisan kannalta.

Nykyinenkin systeemi on toki huomattava ja minulle täysin kelvollinen parannus vanhaan tunti/12 kierrosta-aika-ajoon.

-Edit- Nostalgiasyistä vielä vanhempi perjantain ensimmäinen aika-ajotunti tietysti herättää muistoja, mutta käytännössä siinä ei olisi juurikaan järkeä. Suurin osa yleisöstä olisi kuitenkin töissä.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Nostalgiasyistä vielä vanhempi perjantain ensimmäinen aika-ajotunti tietysti herättää muistoja, mutta käytännössä siinä ei olisi juurikaan järkeä. Suurin osa yleisöstä olisi kuitenkin töissä.
Totta. Itsekin juuri männä päivinä funtsin asiaa. Nurinkurista että lähtöjärjestyksen ratkaisemiseen käytettiin enemmän minuutteja kuin sunnuntain päätapahtumaan :)
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Kamalalta arpomiselta tämä uusi aika-ajojärjestelmä kuulostaa.. Kerran kun saat jonkun hitaan kuskin kiinni niin se on game over. Todella hurjaa arpomista. Aika-ajojen tuloksesta ratkeaa suurin osa sillä, miten kuskit järjestäytyvät radalle.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En ole jaksanu lukea... mut olisko toi niin et joka kierroksen jälkeen tippuu kierroksen hitain pois, vai aika-ajon hitain? Jos se olis tuo jälkimmäinen niin siinä olis jotain järkeäkin....

Tosin ekat kierrokset olis aika hektistä arpapeliä...
 

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Toi ois vastaus mun rukouksiin, jos aika-ajoon lähdettäisiin samanlaisilla bensakuormilla. Toi on ihan pirun typerää, että erilaisilla kuormilla vaikutetaan keinotekoisesti siihen, että kuka on nopein. Tätä mieltä olen ollut siitä asti kun nykyinen "bensakikkailu" -konsepti näki päivänvalon.

Nopein mies olkoon nopein! :ahem:
 

skuba

New member
Liittynyt
28.11.2008
Viestit
3
Nykyisen systeemin ongelma on se, että nykyinen systeemi laittaa autot suoraan nopeusjärjestykseen, niin ei ole odotettavissa ohituksia.
Jos joku laittaa enemmän bensaa, niin se on juurikin sen verran hitaampi jo aika-ajoissa ja lähtee taempaa.
Ei ole odotettavissakaan mitään ohituksia, että joku kärkipaikoilla oleva auto olisi lähtenyt hitaammalla/painavammalla autolla itse kisaan.
Toinen ongelma on, että aika-ajojen nopein kuski ei välttämättä ollut nopein. Sillä vain sattui olemaan vähiten bensaa tankissa. Tällöin kaikki tilastot on ihan turhia, eikä kerro mitään kenenkään kuskin taidoista.

Eli kyllä minun mielestä joku tämän vuotinen järjestelmä olisi ihan kivaa katseltavaa, kunhan viimeisessäkin osiossa ajettais tyhjällä tankilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nykyisen systeemin ongelma on se, että nykyinen systeemi laittaa autot suoraan nopeusjärjestykseen,[--]

Toinen ongelma on, että aika-ajojen nopein kuski ei välttämättä ollut nopein.
Eikös nämä ole ristiriidassa keskenään? Onhan tuossa tietysti tuo kuski/auto-ero, mutta käytännössä kyse on samasta asiasta.

Niin kauan kuin on edullista (ja nykyään kuivalla kelillä jopa pakollista) käydä varikolla, tiimit pelaavat taktiikoilla, eikä ohituksia radalla juurikaan nähdä. Mikään aika-ajosysteemi ei tätä asiantilaa olennaisesti muuta.

Tilastot ovat vain lisä ja sivuseikka. Ei niitä systeemejä tilastoinnin takia miksikään muuteta.
 

skuba

New member
Liittynyt
28.11.2008
Viestit
3
Eikös nämä ole ristiriidassa keskenään? Onhan tuossa tietysti tuo kuski/auto-ero, mutta käytännössä kyse on samasta asiasta.
Mielestäni nopein kuski on se, joka ajaa nopeimman kierroksen ilman rajoituksia eli tyhjä tankki ja sopivimmat sallitut renkaat.
Ja jos aika-ajojen nopein kuitenkin kirjataan joka paikkaan, niin mielestäni ei ole järkeä, että aika-ajojen nopein sankari on vaan joku tyhjällä tankilla ajettu mainostemppu, joka pilaa kuitenkin kisansa tulemalla varikolle kisan alussa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja jos aika-ajojen nopein kuitenkin kirjataan joka paikkaan, niin mielestäni ei ole järkeä, että aika-ajojen nopein sankari on vaan joku tyhjällä tankilla ajettu mainostemppu, joka pilaa kuitenkin kisansa tulemalla varikolle kisan alussa.
Joo, ne paalupaikkamiehet onkin olleet tällä kaudella keskikastin mainostemppuilijoita. Sellaisista talleista kuin McLaren, Ferrari ja BMW. Ja Monzassa joku Toro Rosson Vettel, joka pilasi kisansa voittamalla sen. ;)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Joo, ne paalupaikkamiehet onkin olleet tällä kaudella keskikastin mainostemppuilijoita. Sellaisista talleista kuin McLaren, Ferrari ja BMW. Ja Monzassa joku Toro Rosson Vettel, joka pilasi kisansa voittamalla sen. ;)
Se kai tuossa polttoainetankkauksessa kiskmittää, että paalun saattaa ottaa oikeasti ei se nopein. Heikki oli Monzan aika-ajossa nopeampi oikeasti...

Taktikoinnin vuoksi väärä mies otti paalun ja väärä mies voitti kisan. No tietty jos heikki olis paalulla ja taktiikkaa sais muuttaa aika-jon jälkeen, vettel olis silti saattanut voittaa kisan, mutta eipä sitä varmaks voi mennä sanomaan.

Paalutilasotjen vääristymä, ja arvalla tuotetut lähtökohdat kisaan, ei hyvä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ei se ollut mielipide vaan fakta. Heikillä oli 4 kierrosta enemmän bensaa, mutta Vettel oli vaan kymmenyksen nopeampi.
Kummasti se Hamilton vaan pystyi nousemaan vaikka kuinka monta sijaa ylivoima-Mäkkärillään mutta Kovalainen ei päässyt edes yhtä sijaa korkeammalle huimasti tehokkaammalla autolla. Painavanakin McLarenin uskoisi päihittävän STR:n.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kummasti se Hamilton vaan pystyi nousemaan vaikka kuinka monta sijaa ylivoima-Mäkkärillään mutta Kovalainen ei päässyt edes yhtä sijaa korkeammalle huimasti tehokkaammalla autolla. Painavanakin McLarenin uskoisi päihittävän STR:n.
Jos lähtökohdat kisaan olisivat olleet oikeudenmukaiset, Heikin ei olis tarvinnut nousta minnekään, olis riittänyt säilyttää sija. Heikin suorituskyky aika-ajossa oli loistava. Hamiltonilla on vähintään yhtä hyvä auto, mutta vauhti ei vaan riittänyt Heikille missään vaiheessa.
 
Ylös