F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8743
Sijainti
Vantaa
BMW Sauber - varmaa
Iso budjetti. Toiminta turvattu, vaikka BMW:n myynti on pudonnut 25 prosentilla.

Ferrari - erittäin varmaa
Tulevaisuus ei ole vaarassa. Tallilla on huikea määrä faneja. Ferrari on kuninkuusluokan sykkivä sydän.

Force India - varmaa
Tallin omistaa miljonääri Vijay Mallya. Tallin rahoitus on kunnossa ainakin kaudelle 2009.

McLaren - erittäin varmaa
Rahoitus turvattu. Sponsorit vahvalla pohjalla.

Red Bull - varmaa
Tallin omistaa miljardööri Dietrich Mateschitz. Raha ei ole este.

Renault - haavoittuvainenValmistajan suuret tappiot tekevät tallin haavoittuvaiseksi Honda-tallin kaltaiselle vetäytymiselle.

Toro Rosso - turvallinen
Sama omistaja kuin Red Bullilla. Kuinka kauan Mateschitz pystyy hallinnoimaan kahta tallia?

Toyota - haavoittuvainen
Erittäin suuri budjetti. Automyynti jäissä, voi tietää vaikeuksia.

Williams - haavoittuvainen
Suuret tappiot vuonna 2007. Ei autonvalmistajaa tai miljardööriä tukijoukoissa...

Toyota on käsittääkseni parhaita tuloksentekijöitä myös nykymarkkinoilla. Joten jos Toyota joutuu lopettamaan puhtaasti rahojen vähyydestä, myös muilla on vaikeuksia. Onko Red Bullilla rahaa pyörittää nykyisissä olosuhteissa? Saati Force India. Eikös siltä Mallyalta omaisuus jo huvennut olemattomiin, joten McLarenin syli oli välttämätön.

Tuliko muuten kukaan miettineeksi, että Hondahan taisi rahoittaa omakustanteisesti F1-toimintaa suurimmilta osin. Esim. McLarenia ei rahoita Mercedes kokonaan tai pääasiasssa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tuliko muuten kukaan miettineeksi, että Hondahan taisi rahoittaa omakustanteisesti F1-toimintaa suurimmilta osin. Esim. McLarenia ei rahoita Mercedes kokonaan tai pääasiasssa.
Mikähän on muuten Mersun panos McLarenin kokonaisbudjetissa? Ainakin olisi helppo kuvitella sen kummemmin faktoja tietämättä, että ilman Mersua (jolloin moottorit olisi ihan tavallisella asiakassuhteella) McLaren olisi Williamsin tasolla mitä budjettiin tulee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikähän on muuten Mersun panos McLarenin kokonaisbudjetissa? Ainakin olisi helppo kuvitella sen kummemmin faktoja tietämättä, että ilman Mersua (jolloin moottorit olisi ihan tavallisella asiakassuhteella) McLaren olisi Williamsin tasolla mitä budjettiin tulee.
Vaatisi myös sen, että menestyskin olisi Williamsin luokkaa. Kärkitallit toki saavat huomattavasti rahakkaampia sponsoreita. Ja nythän siellä on arabirahaakin takana.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mikähän on muuten Mersun panos McLarenin kokonaisbudjetissa? Ainakin olisi helppo kuvitella sen kummemmin faktoja tietämättä, että ilman Mersua (jolloin moottorit olisi ihan tavallisella asiakassuhteella) McLaren olisi Williamsin tasolla mitä budjettiin tulee.
Mitäköhän sä nyt oikein sekoilet? Ettei nyt kuitenkin voitoista ja mestaruuksista vuodesta toiseen taistelevalla huipputallilla olisi HIEMAN erisuuruiset sponsorisopimukset kuin jollain alemman keskikastin tallilla...? Ne rahat, mitä McLaren sponsseiltaan saa ovat ihan eri sfääreissä verrattuna Williamsiin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8743
Sijainti
Vantaa
Mikähän on muuten Mersun panos McLarenin kokonaisbudjetissa? Ainakin olisi helppo kuvitella sen kummemmin faktoja tietämättä, että ilman Mersua (jolloin moottorit olisi ihan tavallisella asiakassuhteella) McLaren olisi Williamsin tasolla mitä budjettiin tulee.
Toki Mersu laittaa rahaa McLareniin, mutta ei siinä määrin mitä Honda. Kaikilla muilla talleilla on suuret pääsponsorit: McLarenilla Vodafone, Ferrarilla Marlboro, Renaultilla ING, BMW:llä Credit Suisse ja Toyotalla Panasonic. Force Indialla ja Hondalla ei ollut liiemin suuria sponsoreita kuin omistajan yhtiöt. Nyt nämä molemmat tallit on myyty muille.

Saa nähdä kuinka kauan Red Bull sinnittelee ja kuinka pitkään rahat riittää?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Oli kyllä vähän epäselvä :eek: Mutta siis ajattelin skenaariota missä McLarenista ei olisi koskaan tullut puolivirallinen Mersun tiimi (mikä on tavalla tai toisella ollut taloudellinen takuu, jotta voi olla kärjessä [ja tae Kimin epäonnelle, höhö]). En siis olettanut että skenaariossa McLaren olisi jatkuvasti kärjessä. Nyt tuli ajatuskatko että en tiedä mitä itse asiassa yritin edes sanoa, jos yritin mitään.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Yksi tärkeä syy pudotukseen oli... Kun mietit hetken ymmärrät varmaan lauseiden eron. Lähtöruudukon "ulkopuoliset" tallit olivat usein pieniä nyrkkipajoja tai yhden varakkaan omistajan tai sponsorin varassa. Rahat loppuivat nopeasti realiteettien iskiessä silmille.
Ehkä tuon lukemisen ehtisi opetella näin vanhempanakin:thumbfh:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
According to the German magazine Sport Bild, one of the most radical proposals to be rubber-stamped in the coming days is a complete ban on private testing.

The recent measure to increase engine life from two to three races could be ramped up to four weekends, while the rev limit is reduced from 19,000 to 18,000 rpm.

Weekly wind tunnel use is slated to drop to just forty hours per team, and the power of super-computers will be capped.

"These changes would save the top teams some 140 million euros in 2009 alone," a FOTA insider is quoted as saying.
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/081208135355.shtml
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
F1-paikka kelpaisi Loebille

Ralliautoilun viisinkertainen maailmanmestari Sebastien Loeb on antanut todellisen kohulausunnon.

Ranskalaiskuljettaja sanoo olevansa kiinnostunut formula ykkösissä kilpailemisesta, mikäli tallipaikkaa tarjottaisiin kaudeksi 2010.

- Ottaisin sen, jos saisin testiohjelman vuonna 2009 ja ajaisin kilpaa 2010, Loeb latasi ranskalaiselle Liberation-lehdelle.

34-vuotiaalla Loebilla on sopimus voimassa Citroenin rallitallin kanssa vielä ensi kaudeksi. Ranskalainen testasi marraskuussa Red Bullin F1-autoa tehden kelpo kierrosaikoja.

- F1:n tallipäälliköiden mielestä minä olen liian vanha. Omasta mielestäni en ole. Ikä ei ole este minulle. Jos saisin tilaisuuden osoittaa testiohjelmassa nopeuteni, niin miksi ei? Loeb jatkoi F1-siirron pohtimista.

(MTV3)
Olisiko Loeb liian vanha? Mielestäni ei.
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Mielelläni näkisin Loebin formuloissa. Kaverissa on selvästi potentiaalia. Mitäköhän olisi saanut aikaan jos olisi pari vuotta sitten jo harkinnut formuloita? :)
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Mielelläni näkisin Loebin formuloissa. Kaverissa on selvästi potentiaalia. Mitäköhän olisi saanut aikaan jos olisi pari vuotta sitten jo harkinnut formuloita? :)
2010 Lööppi ja Rossi ajaa Toro RossillA. Tahtoisin nähdä molemmat ja varsinkin jos 2010 kalusto olisi jo hieman tasaväkisempää.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
2010 Lööppi ja Rossi ajaa Toro RossillA. Tahtoisin nähdä molemmat ja varsinkin jos 2010 kalusto olisi jo hieman tasaväkisempää.
2011 olisikin sitten rallin vuoro. Fiatilla Rossi ja Räikkönen MM-sarjassa ;) Kieltämättä olisihan noita lajinvaihtoja jännä nähdä. Miten mestarit pärjäisi uusissa ympyröissä? Loebilla varsinkin taitaa tosin ikä jo painaa liikaa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
2011 olisikin sitten rallin vuoro. Fiatilla Rossi ja Räikkönen MM-sarjassa ;) Kieltämättä olisihan noita lajinvaihtoja jännä nähdä. Miten mestarit pärjäisi uusissa ympyröissä? Loebilla varsinkin taitaa tosin ikä jo painaa liikaa.
Joo, Kimillä on se etu puolellaan, että ralliin on paljon helpompi siirtyä eläkeläisenä kuin formuloihin, joissa se on lähes mahdotonta.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
IL sanoi:
Hiljaa, Heikki!

McLaren kielsi Kovalaista puhumasta medialle.

Ei, maailmankirjat eivät ole sekaisin, vaikka aina puhelias Heikki Kovalainen vaikenee Jerezin formula 1 -radan varikolla kuin hauta ja yleensä vähäsanainen Kimi Räikkönen jakaa toimittajille haastatteluita rennosti hymyillen.

Kovalainen palasi keskiviikkona lyhyeltä vuosilomaltaan töihin, mutta ei suostunut kahden testipäivän aikana yhteenkään haastatteluun. Edes lyhyeen.
Heh, McLaren ja Heikki. Mitäs oli liian suorapuheinen kohtelustaan. Nyt ei sit tarvii sanoa mitään.

Hassua sinänsä, pistikö McLaren koskaan Kimille moista käskyä? Ei mun muistin mukaan ja Kimi kyllä laukoi myös tallia kohtaan erinäisiä mielipiteitä kun vehkeet ei kestäneet. Tietty kyse on eri asiasta. Kimin aikoina myös McLarenin johto pahoitteli vähän väliä keskeytyksiin johtaneita konerikkojaan yms. Mut Heikin tapaustahan he eivät halua varsinaisesti myöntää.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Hassua sinänsä, pistikö McLaren koskaan Kimille moista käskyä? Ei mun muistin mukaan ja Kimi kyllä laukoi myös tallia kohtaan erinäisiä mielipiteitä kun vehkeet ei kestäneet. Tietty kyse on eri asiasta. Kimin aikoina myös McLarenin johto pahoitteli vähän väliä keskeytyksiin johtaneita konerikkojaan yms. Mut Heikin tapaustahan he eivät halua varsinaisesti myöntää.
No Kimillehän Ron palkkasi jopa oman lastenvahdin..
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
No juu mut se juoppovahti oli erisyistä :D

Niin ja juu, eihän se Kimi tietty mikään suulas kaveri ole Heikkiin verrattuna, ettei siinä mielessä siis ole edes varmaan ollut tarve laittaa Kimille puhekieltoa. Mut kyllähän Kimikin aika radikaalisti kommenttoi lähinnä autoa sen heikkouksien johdosta sillon aikanaan. Niin sinänsä jännä, ettei sillon sanottu, että oleppas hiljaa eläkä hauku meidän hienoa ja kiiltävää McLaren-Mercedestä.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3257
Sijainti
F1-fanikatsomo
No juu mut se juoppovahti oli erisyistä :D

Niin ja juu, eihän se Kimi tietty mikään suulas kaveri ole Heikkiin verrattuna, ettei siinä mielessä siis ole edes varmaan ollut tarve laittaa Kimille puhekieltoa. Mut kyllähän Kimikin aika radikaalisti kommenttoi lähinnä autoa sen heikkouksien johdosta sillon aikanaan. Niin sinänsä jännä, ettei sillon sanottu, että oleppas hiljaa eläkä hauku meidän hienoa ja kiiltävää McLaren-Mercedestä.
Mistä sitä tietää vaikka Kimiä olisi kielletty, mutta Kimä ei kiinnostanut olla sanomatta totuuksia :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös