F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Muistutan (ihan yleisesti), että tehojahan lasketaan joka tapauksessa, kun kierrokset lasketaan 18,000:een.
Jeh. Toisaalta jäähdytystä on ainakin osassa talleista pienennetty samassa mittakaavassa, minkä lisäksi katteen lisäsiivekkeet kieltävät säännöt muuttavat tilannetta. Erityisesti lämpimät kisat tulevat olevaan mielenkiintoisia, mikäli jäähdytyksen riittävyys on jollain tallilla rajoilla, koska helpoin ratkaisu eli katteiden avaaminen ei ole enää mahdollista.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Itse oletan tallien käyttävän vapaissa siihen valittua moottoria ja vaihtavan toisen aika-ajoihin ja kisoihin. Loppukaudesta testimoottorina voi toimia myös kisan läpikäyneitä koneita.
Just näin. Ei Australiassa kisassa ole yhtään moottoria, jolla on ajettu perjantaina. Seuraavassa kisassa ajetaan varmaan perjantaina sillä samalla koneella, jolla ajettiin perjantai Ausseissa tai kisa Ausseissa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jeh. Toisaalta jäähdytystä on ainakin osassa talleista pienennetty samassa mittakaavassa, minkä lisäksi katteen lisäsiivekkeet kieltävät säännöt muuttavat tilannetta. Erityisesti lämpimät kisat tulevat olevaan mielenkiintoisia, mikäli jäähdytyksen riittävyys on jollain tallilla rajoilla, koska helpoin ratkaisu eli katteiden avaaminen ei ole enää mahdollista.
Täh? Onko reikien tekeminen katteisiin kielletty?:doubtful: Nehän heikentävät aerodynamiikkaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Täh? Onko reikien tekeminen katteisiin kielletty?:doubtful: Nehän heikentävät aerodynamiikkaa.
Katteessa saa olla yksi aukko siinä, mistä pakokaasut johdetaan pihalle. Muutoin jäähdytysilma täytyy johtaa ulos nyt ponttoonien takaosasta, mihin on ilmestynyt erimuotoisia aukkoja verrattuna viime vuoteen. Esim. Ferrarissa tuo takaripustuksien kohdalla oleva kolo.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Katteessa saa olla yksi aukko siinä, mistä pakokaasut johdetaan pihalle. Muutoin jäähdytysilma täytyy johtaa ulos nyt ponttoonien takaosasta, mihin on ilmestynyt erimuotoisia aukkoja verrattuna viime vuoteen. Esim. Ferrarissa tuo takaripustuksien kohdalla oleva kolo.
Onkohan tuohon takakatteen muotoon olemassa eri versioita jäähdytystarpeen mukaan, esim. Sebangiin?:doubtful:

Kiitos taas kerran infosta!:thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onkohan tuohon takakatteen muotoon olemassa eri versioita jäähdytystarpeen mukaan, esim. Sebangiin?:doubtful:
Luulisi sen olevan mahdollista. Helpompi vaihtoehto voi olla suurentaa ilmanottoaukkoja, mikä näyttäisi olevan ainakin BMW:lla suht helposti toteutettavissa WebSlaven ja Oberfeldwebelin BMW-otsikon havaintojen perusteella.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Toyotalla voittopaineita:

Autosportista voi lukea että tojolla pitää alkaa tulosta tulemaan jos halutaan pysyä ykkösissä vielä ensi vuonnakin.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/72903

Toyota team principal Tadashi Yamashina conceded, however, that they could take nothing for granted in securing the company's future commitment to F1.

"Honestly speaking, we are also struggling to stay in F1," he said. "We discussed lots with the Japanese management, but fortunately Mr. (Katsuaki) Watanabe, our CEO, convinced the bosses to stay in F1.

"As John mentioned, Toyota are doing some cost reduction to get some better performance, but we are still alive and, from that sense, this season is very important. Even if the headquarters had some operational loss, we spend their money to fight to win a race, so it is very, very important for us to win this year."
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Trulli pitää uutta autoa melkein mahdottomana ajaa sateella.

Trulli: New cars very difficult in wet

By Edd Straw and Matt Beer Wednesday, January 21st 2009, 10:49 GMT

Jarno Trulli, Toyota, Portimao testing 2009Jarno Trulli says he found the 2009-specification Toyota 'nearly impossible' to drive in the wet conditions at Portimao yesterday, but is confident that the TF109 itself has good potential.

The first major 2009 test has been blighted by poor weather all week, and Trulli admitted that the reduction in aerodynamic grip under the new rules made life very difficult.

"There is a massive drop in downforce and grip," he said. "In the conditions it was very difficult to get temperature in the tyres. It was really hard for everyone out there and it was nearly impossible to drive. This is the first feeling!"

But despite his concerns over the new generation cars' wet weather handling, Trulli is optimistic about Toyota's prospects for the season.

"The car doesn't seem to have any big problems and it has run really well in the past few days with Kamui (Kobayashi) so I will say we are pretty confident about this year," he said.

"We just need to get into the normal testing with warm conditions and probably this could be the case in (the next test in) Bahrain."

Trulli is also hopeful that the 2009 rule changes will improve Formula One's spectacle, although his Toyota teammate Timo Glock is concerned that the braking distances will still be too short to allow much passing.

Although Trulli found it hard to judge the new package yesterday, he believes the changes have the potential to increase overtaking.

"I can say we expect so, yes," he said. "We will have some overtaking manoeuvres and some spectacular races.

"But practically I can't say because it's difficult at the moment to judge. This is the goal and this is the target, to have a better race for all of us."

The veteran Italian hopes the days of a driver's race being ruined by a poor start will be over.

"Before if we had a difficult start or a difficult first part of the race we couldn't recover because it was impossible for us to overtake," said Trulli. "We just want to have a better chance to enjoy it more on the track and for everyone to enjoy the race with more action."

But Glock is more sceptical, feeling that the revised wings might not make enough of a difference.

"There is a big rule change in F1 this year with the aerodynamics and everyone hopes that it will be possible to overtake more," he said.

"My feeling is it will not be a big change in terms of overtaking because it is still possible to brake quite deep into the corners with these cars and especially with these tyres."
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joo olihan se Kimikin käyny pihalla sateisessa Mugellossa. Tämä ei ole mun mielestä edes huono uutinen, mitä vaikiampaa sen parempi katsojille..
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Vaikuttas McLarenissa olevan tuo peräpään ilmanpoistohässäkkä pikkuse erimaata ku tossa aiemmin nähdyssä Ferrarissa.

Kohtalaisen umpinainen.

 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Siis jos joku on käyttänyt 8 pannua jo vaikka viidenteen kisaan mennessä, niin tuleeko jokaisesta "ylimääräisestä" koneesta rangaistus? Ja millainen rangaistus? Kohtahan nämä säännöt eivät suorastaan enää mahdollista kunnollista kilvanajoa. Tai, että mainio kilvanajo ei enää kohta ratkaise titteileitä, vaan mahdottomien kestävyys- ja testaamattomuussääntöjen klaaraaminen. :yuck:
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Katsoppas, mesen moottori hajosi, jokohan ne ovat palanneet omalle tasolleen parin kilpailukykyisen vuoden jälkeen :thumbup:
 

Pietari

HarjunHerra
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
7217
Sijainti
Etelä-Savo
Siis jos joku on käyttänyt 8 pannua jo vaikka viidenteen kisaan mennessä, niin tuleeko jokaisesta "ylimääräisestä" koneesta rangaistus? Ja millainen rangaistus? Kohtahan nämä säännöt eivät suorastaan enää mahdollista kunnollista kilvanajoa. Tai, että mainio kilvanajo ei enää kohta ratkaise titteileitä, vaan mahdottomien kestävyys- ja testaamattomuussääntöjen klaaraaminen. :yuck:
Eiköhän tuo rangaistus tule jokaisesta. Ei kai se käy, että nopein ja epäluotettavin auto voittaisi mestaruuden. :nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siis jos joku on käyttänyt 8 pannua jo vaikka viidenteen kisaan mennessä, niin tuleeko jokaisesta "ylimääräisestä" koneesta rangaistus? Ja millainen rangaistus?
28.4 a) Each driver may use no more than eight engines during a Championship season. Should a driver use more than eight engines he will drop ten places on the starting grid at any Event during which an additional engine is used.
Kohtahan nämä säännöt eivät suorastaan enää mahdollista kunnollista kilvanajoa. Tai, että mainio kilvanajo ei enää kohta ratkaise titteileitä, vaan mahdottomien kestävyys- ja testaamattomuussääntöjen klaaraaminen. :yuck:
Jos koneet poksuu, niin ei viritä niitä koneita niin kireälle. Problem solved. ;)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Laita Webslave tuo Renoon blogiauto tohon avatariks, vinks. Vai onko tuo tän hetkinen sun mallintama tms? Niin, ja monihan ei välttis haluis Renault-fanin leimaa otsaansa...
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Niin siis yhdeksännen koneen käyttöönotosta tulee penalti ainakin ekaan kisaan mutta saako sitä samaa konetta sitten käyttää vaikka viisi kisaa ilman lisärangaistuksia?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Laita Webslave tuo Renoon blogiauto tohon avatariks, vinks. Vai onko tuo tän hetkinen sun mallintama tms? Niin, ja monihan ei välttis haluis Renault-fanin leimaa otsaansa...
Avatarini ovat aina joko tekemiäni tai ainakin muokkaamiani kuvia. Joten en ota Renaultia sellaisenaan. Kuten aiemmin todettu, tuo kuva on tästä muokattu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin siis yhdeksännen koneen käyttöönotosta tulee penalti ainakin ekaan kisaan mutta saako sitä samaa konetta sitten käyttää vaikka viisi kisaa ilman lisärangaistuksia?
Tuo on vielä selventämättä. Sääntökohta voidaan tulkita sekä niin, että rangaistus tulee joka kisaan tai että vain aina koneen vaihtuessa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös