F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mun mielestä tämän aeropuolen lisäksi toinen yhtä painava syy ohittamisen vaikeuteen löytyy jarrutusmatkoista, jotka ovat nykyään jo aivan naurettavan lyhyet. Enkä ymmärrä miksei FIA ole tätä tajunnut?

Paha siinä on mitään ihmeellistä tehdä, kun mutkiin käännytään jo melkein samantien kun on jarrua polkaistu.

Toisaalta Fykkösissä saa mielestäni ohittaminen ollakkin vähän vaikeampaa kuin muissa sarjoissa.
Aivan totta. Kuitenkin yleensä on niin, että jos rinnalle päästään niin tsäänssit on ohitukseen hyvät jarrutusmatkasta riippumatta. Nykyään se rinnalle pääseminen on vaikeaa..

Jos jarrutusmatkat olisi huomattavasti pitemmät, voisi toki sekin lisätä kuljettajien eroja, ajotapoja tms jotka voisi helpottaa ohitusyrityksen tekemistä.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
En ymmärrä: "Mikään tekninen sääntömuutos ei sinällään lisää ohituksia." Mutta sellaisiahan tässä on tehty? :confused: Ja tämän säännön helpotuksesta ei vielä ole mitään todellista näyttöä. Aivan varmasti kerssi tulee näyttämään suurempaa osaa näytelmässä.

Ihme kun Nickin kommentit ovat ainoa virallinen totuus ja aiemmin kirjoitit, että testeissä ei ole voinut todeta siiven helpottavan ohitusta kun mitään kaksinkamppailuja ei ole ollut.

Asiaa yritetään korjata, ei voi sanoa että olisi korjattu. Sama olisi ollut puuttua aerodynamiikkaan samalla paljon rajumminkin.
Mitähän ihmettä tässä nyt oikein jauhetaan selvästä asiasta. Eihän mikään sääntömuutos suoraan lisää ohituksia, koska kaikki on kuitenkin lopulta kiinni niistä autoista ja kuljettajista. Kärjistäen F1:n sääntöjä voitaisiin muokata niin että kausi ajettaisiin karting-autoilla. Päämääränä olisi ohituksien lisääminen, mutta eihän sitä voi käytännössä todentaa miten paljon ohitukset helpottuvat koska niiden määrä riippuu kilpailun luonteesta, autojen eroista, kuljettajien eroista, olosuhteista jne.

Nick Heidfeld on tähän mennessä kommentoinut että toisen auton seuraaminen lähempänä (eli peesaaminen) on helpompaa kuin aikaisemmin. Sehän ei tarkoita sitä että ohittaminen olisi helpompaa, mutta koska aikaisemmin ohittamisesta teki vaikeaa nimenomaan se että peesaaminen oli vaikeaa, kunnollisiin ohituspaikkoihin oli vaikea päästä. Niitähän kuitenkin löytyy Tilken radoilta aikalailla paljon eikä ohituspaikkojen vähyys ole missään vaiheessa ollut ongelma.

Varmaankin ideaaliohitustilanne on F1-kuskin mielestä juuri lyhyiden jarrutusmatkojen ja autojen luonteen takia sellainen, että nopeassa/puolinopeassa mutkassa pääsee esimerkiksi paremmin jarruttamalla edellä ajavan imuun, ja siellä on mahdollista pysyä nykyisten aerosääntöjen avulla jotka ovat vähentäneet edellä ajavan auton takasiiven ja diffuusorin luomaa turbulenssia, vähentäneet seuraavan auton etupään reagointia tuohon turbulenssiin sekä lisäämällä kuljettajalle mahdollisuuden säätää autonsa etupään aerodynamiikan toimintaa seuraustilanteessa.

Sitten kun sinne imuun päästään, siellä pyritään pysymään ja tullaan ohi tai vähintään vierelle ennen seuraavaa jarrutuspaikkaa. KERS:stä on tai ei ole apua tuollaisessa kaksintaistelutilanteessa. Periaatteessa kumpikin kuljettaja varmaan käyttää KERS:iä siinä radan otollisemmassa ohituspaikassa, mutta tietysti tilannekohtaiset erot ovat mahdollisia. Toisella voi olla enemmän latausta kuin toisella jne.

Henkilökohtaisesti en usko että KERS:iä käyttämällä takana oleva auto "lennähtää" toisen edelle kuin taikaiskusta. Sebastian Vettel on kommentoinut että KERS:n käyttäminen mutkassa voi olla kohtalokasta koska takapyörien pito saattaa irrota äkillisesti, mutta en oikein usko että teholisäys näkyy suoralla samalla tavalla. Autoissa on kuitenkin jo valmiiksi tehoa aika reilusti, on ilmanvastusta (tai imussa sen puutetta) jne. KERS on yksi osatekijä, mutta ei välttämättä se ratkaiseva tekijä.

Nick Heidfeld on kommentoinut asiaa myös niin, että vaikka peesaaminen on helpompaa, se ei välttämättä ole suoraan verrannollista ohittamisen helpottumiseen. Testeissä tuskin pääsee syntymään aitoja kaksintaisteluja (eiköhän F1-kuskit ole sen verran ammattimaisia että ajavat sitä ohjelmaa joka on käsketty, eivätkä lähde revittelemään toisiaan vastaan ilman syytä) jolloin sääntömuutosten vaikutusta ohittamiseen päästään seuraamaan aidosti vasta, kun lähtövalot sammuvat Albert Parkissa. Mutta joka tapauksessa, OWG on tehnyt mielestäni aika hyviä muutoksia aero- ja rengassääntöihin. Ne muutokset vaikuttavat varmasti ohittamiseen jollain tavalla, enkä jaksa uskoa että vaikutus olisi ainakaan ohituksia vähentävä.

Tulipahan pitkä viesti. No toivottavasti joku jaksaa lukea. :dunno:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Mun mielestä tämän aeropuolen lisäksi toinen yhtä painava syy ohittamisen vaikeuteen löytyy jarrutusmatkoista, jotka ovat nykyään jo aivan naurettavan lyhyet. Enkä ymmärrä miksei FIA ole tätä tajunnut?

Paha siinä on mitään ihmeellistä tehdä, kun mutkiin käännytään jo melkein samantien kun on jarrua polkaistu.

Toisaalta Fykkösissä saa mielestäni ohittaminen ollakkin vähän vaikeampaa kuin muissa sarjoissa.
Jep. Jos saisin päättää ykkösissä olisi yksi jarruvalmistaja, "huonommat" ja pitempään kestävät jarrut.

Jossain vaiheessa tulee vastaan se kunka paljon f1 pidetään kehityksen huippuna ja kuinka paljon säästöjen ja kisailun parantamisen varjolla tehdään suljetumpaa, lähes yksityyppisarjaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jossain vaiheessa tulee vastaan se kunka paljon f1 pidetään kehityksen huippuna ja kuinka paljon säästöjen ja kisailun parantamisen varjolla tehdään suljetumpaa, lähes yksityyppisarjaa.
Kaikki lähimmät sarjat ovat jo yksityyppiluokkia. Joten niin kauan kun edes jotain voidaan kehittää ja tallien budjetit ovat vähintään kymmenkertaisia mihinkään muuhun sarjaan verrattuna ei liene suurtakaan uhkaa, että jokin muu menisi kehityksessä ohi.

-Edit- Viihdearvolta ne voivat mennä ja ovatkin menneet ohi, joten sitä puolta on syytäkin korjata.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ohitukset

Voi melkoisen varmasti väittää että ohituksien määrä tulee lisääntymään tulevalla kaudella paljonkin. Aeromuutokset, KERS, slicksit sekä lisäksi tärkeänä tekijänä mahdollinen pistejärjestelmän muutaminen varmistavat asian.

Ohituksista kun puhutaan, niin lienee syytä heittää ilmoille kysymys: mikä oikein on tarpeeksi? Max "Whip" Mosley on jo ehtinyt uhkailla OWG:n lopettamisella, mikäli tehdyt muutokset eivät tuo tarpeeksi ohituksia. Mikä sitten on "tarpeeksi" ja kuka tuon määrittelee? Vai onko tuo uhkailu puhtaasti Maxin omaa katkeruutta siitä, että herra ei onnistunut saamaan läpi omaa tahtoaan CDG-siiven suhteen (hanke, jonka kariutumisen voi vaatimattomasti sanoa pelastaneen lajin uskottavuuden).

Ohitukset ovat olennainen osa Formula ykkösiä ja laadukkaita ohituksia katselee sekä tarkastelee useampaankin kertaan enemmän kuin mielellään, mutta kohtuuttomuuksiin asiassa ei sentään pidä mennä. Autojen muuttaminen järjellisissä mittasuhteissa on ok, samoin ohitusmahdollisuuksien huomioiminen ratoja suunniteltaessa, mutta rajansa kaikella.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Miten muuten niiden numeroiden kanssa nyt oikein kävi, ajaako kimi numerolla 3 vai 4?
Ainakin testeissä Ferrari on ajattanut kaveruksia alkuperäisen numeroinnin mukaan, eli Massa numerolla 3 ja Kimi numerolla 4. Voisi siis väittää, että FIA on lupautunut oikaisemaan virheensä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Laadukkaissakaan ohituksissa ei ole mitään mieltä jos toinen kuittaa samanlaisella heti perään takaisin ja näin uudelleen ja uudelleen. Siis jos ohittaminen olisi tehty aivan älyttömän helpoksi. Mieluummin kohtuullisen hankalaa ohittamista.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Laadukkaissakaan ohituksissa ei ole mitään mieltä jos toinen kuittaa samanlaisella heti perään takaisin ja näin uudelleen ja uudelleen. Siis jos ohittaminen olisi tehty aivan älyttömän helpoksi. Mieluummin kohtuullisen hankalaa ohittamista.
No ei ohittelusta mitään karting-meininkiä varmastikaan ole tulossa ja aika paljon saa ohittelu muutenkin lisääntyä ennen kuin tuntuu siltä, että niitä nähdään liikaa. Vertaa vaikkapa MotoGP:n, ohituksia nähdään kärkipäässäkin lähes joka kierroksella, mutta ei ne inflaatiota ole mielestäni kärsineet.

Ja harvoinpa formuloissa kärki on niin nipussa, että paljoa ohituspaikkoja olisi. Varmaan nähdään samaa, mitä viime kausinakin, eli radalle kertyy muutamia parivaljakoita ja ehkä pari isompaa nippua. Ennen nämä parit ja niput saattoivat ajaa koko stintin siististi jonossa, mutta tänä vuonna ohituksia tulee toivon mukaan enemmän.

Ja aina toinen on vähän nopeampi, niin tuskin nähdään paljoakaan takaisinohittelua, vaikka mikäs sen parempaa on kuin kunnon ohitustaisto kahden tai useamman auton kesken, missä otetaan tosissaan miehestä mittaa. Parempi niin, kuin että katsotaan sitten kisan päätteeksi, kenen taktiikka toimi ja kenen ei.
 
Viimeksi muokattu:

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
jos ohittaminen olisi liian helppoa, nopeampi kuskihan pääsisi heti ohi ja ajaisi karkuun. miten viihdyttävää se olisi?
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Vertaa vaikkapa MotoGP:n, ohituksia nähdään kärkipäässäkin lähes joka kierroksella, mutta ei ne inflaatiota ole mielestäni kärsineet.
Ei tuo 125 cc luokan meininki välttämättä kaikkein kiinnostavintakaan ole. Usein siellä kärjessä kyttäillään monta kierrosta ja viimeiselle yritetään vielä lähteä ennemmin 2. kuin 1.

Ohitus ei minunkaan mielestä saisi olla liian helppo. Mutta ohitusmahdollisuuksia pitäisi tulla enemmän.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ei tuo 125 cc luokan meininki välttämättä kaikkein kiinnostavintakaan ole. Usein siellä kärjessä kyttäillään monta kierrosta ja viimeiselle yritetään vielä lähteä ennemmin 2. kuin 1.

Ohitus ei minunkaan mielestä saisi olla liian helppo. Mutta ohitusmahdollisuuksia pitäisi tulla enemmän.
No tuo motskarivertaukseni oli ehkä vähän liioittelua, koska ei autoilla tule koskaan olemaan ohittaminen yhtä helppoa. Kaksipyöräisiä menee sentään vaikka neljä rinnan samaan mutkaan, jolloin sen ohitustilan löytäminen on enemmän pelkästä rohkeudesta kiinni. Nelipyöräisillä ohitus vaatii aina tarkkaa ajoitusta ja pari hyvää mutkaa ennen ohitusta, mink lisäksi edessä ajava pystyy peittelemään paljon tehokkaammin, kuin kaksipyöräisillä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No tuo motskarivertaukseni oli ehkä vähän liioittelua, koska ei autoilla tule koskaan olemaan ohittaminen yhtä helppoa. Kaksipyöräisiä menee sentään vaikka neljä rinnan samaan mutkaan, jolloin sen ohitustilan löytäminen on enemmän pelkästä rohkeudesta kiinni. Nelipyöräisillä ohitus vaatii aina tarkkaa ajoitusta ja pari hyvää mutkaa ennen ohitusta, mink lisäksi edessä ajava pystyy peittelemään paljon tehokkaammin, kuin kaksipyöräisillä.
Lisäisin myös peilien puutteen tähän. Vaikka Kallio sanookin, että kyllä takaa tulevan kuulee. Ja varmasti kuuleekin, mutta eri asia kuinka tarkkaan takaa tulevan pystyy sijottaan ja niin pois päin.

Kyllähän sitä Mansel tai joku muu britti muistaakseni pari vuotta sitten ehdotti, että peilit pois formuloista... :D
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4948
Sijainti
Vantaa
Oskari Saari vastas mun kysymykseen!

Kun Mika Häkkisestä käytettiin lempinimeä Häkä, niin miksi ette käytä Kimi Räikkösestä lempinimeä Räkä?
T:Räkäfani (2009.03.05 17:49:05)

Oskari: Mitäpä arvelet?
Hyvä Oskari! Hienosti vastattu! :D
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Ossi Oikarinen Ferrarin miehistöön

F1-insinööri Ossi Oikarinen on siirtynyt töihin Ferrari-talliin.

Oikarinen esiintyi ensimmäisestä kertaa julkisesti Ferrarin miehenä maanantaina Barcelonan testeissä.

Viime vuonna Oikarinen työskenteli formuloissa BMW Sauber -tallin testitiimin johtajana, mutta se tehtävä päättyi, kun uusien sääntöjen myötä testaamista rajoitettiin merkittävästi.

mtv3.fi
Millainen lie miehen toimenkuva Maranellossa?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös