En ymmärrä: "Mikään tekninen sääntömuutos ei sinällään lisää ohituksia." Mutta sellaisiahan tässä on tehty?
Ja tämän säännön helpotuksesta ei vielä ole mitään todellista näyttöä. Aivan varmasti kerssi tulee näyttämään suurempaa osaa näytelmässä.
Ihme kun Nickin kommentit ovat ainoa virallinen totuus ja aiemmin kirjoitit, että testeissä ei ole voinut todeta siiven helpottavan ohitusta kun mitään kaksinkamppailuja ei ole ollut.
Asiaa yritetään korjata, ei voi sanoa että olisi korjattu. Sama olisi ollut puuttua aerodynamiikkaan samalla paljon rajumminkin.
Mitähän ihmettä tässä nyt oikein jauhetaan selvästä asiasta. Eihän mikään sääntömuutos suoraan lisää ohituksia, koska kaikki on kuitenkin lopulta kiinni niistä autoista ja kuljettajista. Kärjistäen F1:n sääntöjä voitaisiin muokata niin että kausi ajettaisiin karting-autoilla. Päämääränä olisi ohituksien lisääminen, mutta eihän sitä voi käytännössä todentaa miten paljon ohitukset helpottuvat koska niiden määrä riippuu kilpailun luonteesta, autojen eroista, kuljettajien eroista, olosuhteista jne.
Nick Heidfeld on tähän mennessä kommentoinut että toisen auton seuraaminen lähempänä (eli peesaaminen) on helpompaa kuin aikaisemmin. Sehän ei tarkoita sitä että ohittaminen olisi helpompaa, mutta koska aikaisemmin ohittamisesta teki vaikeaa nimenomaan se että peesaaminen oli vaikeaa, kunnollisiin ohituspaikkoihin oli vaikea päästä. Niitähän kuitenkin löytyy Tilken radoilta aikalailla paljon eikä ohituspaikkojen vähyys ole missään vaiheessa ollut ongelma.
Varmaankin ideaaliohitustilanne on F1-kuskin mielestä juuri lyhyiden jarrutusmatkojen ja autojen luonteen takia sellainen, että nopeassa/puolinopeassa mutkassa pääsee esimerkiksi paremmin jarruttamalla edellä ajavan imuun, ja siellä on mahdollista pysyä nykyisten aerosääntöjen avulla jotka ovat vähentäneet edellä ajavan auton takasiiven ja diffuusorin luomaa turbulenssia, vähentäneet seuraavan auton etupään reagointia tuohon turbulenssiin sekä lisäämällä kuljettajalle mahdollisuuden säätää autonsa etupään aerodynamiikan toimintaa seuraustilanteessa.
Sitten kun sinne imuun päästään, siellä pyritään pysymään ja tullaan ohi tai vähintään vierelle ennen seuraavaa jarrutuspaikkaa. KERS:stä on tai ei ole apua tuollaisessa kaksintaistelutilanteessa. Periaatteessa kumpikin kuljettaja varmaan käyttää KERS:iä siinä radan otollisemmassa ohituspaikassa, mutta tietysti tilannekohtaiset erot ovat mahdollisia. Toisella voi olla enemmän latausta kuin toisella jne.
Henkilökohtaisesti en usko että KERS:iä käyttämällä takana oleva auto "lennähtää" toisen edelle kuin taikaiskusta. Sebastian Vettel on kommentoinut että KERS:n käyttäminen mutkassa voi olla kohtalokasta koska takapyörien pito saattaa irrota äkillisesti, mutta en oikein usko että teholisäys näkyy suoralla samalla tavalla. Autoissa on kuitenkin jo valmiiksi tehoa aika reilusti, on ilmanvastusta (tai imussa sen puutetta) jne. KERS on yksi osatekijä, mutta ei välttämättä se ratkaiseva tekijä.
Nick Heidfeld on kommentoinut asiaa myös niin, että vaikka peesaaminen on helpompaa, se ei välttämättä ole suoraan verrannollista ohittamisen helpottumiseen. Testeissä tuskin pääsee syntymään aitoja kaksintaisteluja (eiköhän F1-kuskit ole sen verran ammattimaisia että ajavat sitä ohjelmaa joka on käsketty, eivätkä lähde revittelemään toisiaan vastaan ilman syytä) jolloin sääntömuutosten vaikutusta ohittamiseen päästään seuraamaan aidosti vasta, kun lähtövalot sammuvat Albert Parkissa. Mutta joka tapauksessa, OWG on tehnyt mielestäni aika hyviä muutoksia aero- ja rengassääntöihin. Ne muutokset
vaikuttavat varmasti ohittamiseen jollain tavalla, enkä jaksa uskoa että vaikutus olisi ainakaan ohituksia vähentävä.
Tulipahan pitkä viesti. No toivottavasti joku jaksaa lukea. :dunno: