F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275

Pietari

HarjunHerra
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
7217
Sijainti
Etelä-Savo
Nopeutta kyllä näyttää löytyvän, mut mikä on sitten kestävyyden laita. Se jäänee arvoitukseksi Australiaan saakka.
 

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
Taisinkin jossain kommentoida, eli onko Brawnilla varaa puhua nuin kovia ilman mitään katetta? Mun mielestä paskan puhuminen ei sovi Brawnille, ei miehelle eikä tallille.
Yhtähyvin voi kysyä onko Brawnilla varaa olla puhumatta kovia tässä tilanteessa.Sponsoreita tässä houkutellaan.
 

Wesselius

Well-known member
Liittynyt
15.2.2008
Viestit
276
Jos katotaan missä Honda oli viime vuonna, niin lähes mahdotontahan sieltä on yhtäkkiä hypätä ihan kärkeen.
mitä väliä jos saa sponsoreita? odotukset nostetaan pilviin ja uutuuden viehätyksellä ja kaverin maineella lypsämään vaan tupakka- ja viinamarkkinoita. vai kuvitteliko joku ihan oikeesti että tällä lajilla olis autourheilun kanssa mitään tekemistä.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Kyllä se Brawn GP on vaan nopee. Uudet säännöt ja kaikki, auton saa suunnitella täysin uudelta pohjalta. Kyllä se vaikuttaa jo tosi paljon.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8736
Sijainti
Vantaa
Jos katotaan missä Honda oli viime vuonna, niin lähes mahdotontahan sieltä on yhtäkkiä hypätä ihan kärkeen.
Sääntömuutokset voivat tehdä suuria muutoksia voimasuhteisiin. Luultavasti Honda/Brawn GP on kehittänyt autoa kokoajan, mutta ainoastaan tuulitunnellissa ja tehtaalla. Ratatestit ovat jääneet tämän kauden osalta vähiin. Itse uskon, että Ferrari, McLaren ja BMW on kolmekärkitallia, tosin McLarenilla on jotain ongelmia tällä hetkellä. Seuraavat tallit ovat Red Bull, Toro Rosso, Toyota ja Brawn. Williams ja Force India pitävät perää. Renaultia on erittäin vaikea rankata, voi olla että on ihan kärkiporukoissa tai sitten ei ole. Itsestä tuntuu, että tasaisuus on ensikauden suola. Itse toivon, että peränpitäjä vaihtuisi. Tylsää nähdä Force India joka kerta viimeisenä.

F1:ssä yhdelläkin kaudella voi tapahtua kummia, olihan McLarenillakin 2006 surkea kausi ilman voittoja. Seuraavalla kaudella McLarenin kuljettajat taistelivat mestaruudesta täysin hampain.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Oikarisesta Ferrarin tehdastestien pääinsinööri

Ossi Oikarinen on aloittanut työnsä Ferrarin kuuluisassa formula 1 -tallissa. Toukokuussa 39 vuotta täyttävä suomalaisinsinööri on Barcelonan testeissä tutustumassa uusiin työkavereihinsa. Virallisesti Oikarisen vakanssi Maranellon tehtaalla on simulaattori- ja testipenkkityön pääinsinööri.

Oikarinen teki alun perin Ferrarin kanssa sopimuksen testiitiimin kakkosmiehen roolista kokeneen Luigi Mazzolan alaisuudessa. Kun siirto alkoi olla ajankohtainen, talliyhdistys FOTA päätyi rajuihin kustannussäästöihin ja lakkautti koko testitoiminnan MM-kauden ajaksi.

Näin Oikarisen posti loppui ennen kuin ehti alkaakaan.

Itse siirtymiseen ei tehtävänmuutos vaikuttanut. Oikarisen työpaikaksi valittiin täksi vuodeksi Maranellon tehdas, mutta vuodeksi 2010 suomalaisinsinöörin uskotaan jo työskentelevän Ferrarin kilpatiimissä.

Lahtelaislähtöinen Oikarinen on työskennellyt F1-tasolla jo joulukuusta 1997 lähtien. Aluksi hän toimi Arrowsilla datainsinööriniä, siirtyi sitten Mika Salon imussa Toyotalla 2001, missä sai vastuulleen monen kuljettajan kilpainsinöörin vastuun. Toyotalta BMW Sauberille Oikarinen siirtyi 2006. Viime vuonna hän johti BMW:n testitiimiä. Turun Sanomat
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Jos katotaan missä Honda oli viime vuonna, niin lähes mahdotontahan sieltä on yhtäkkiä hypätä ihan kärkeen.
Peesaan JML82:sta tässä asiassa. Sääntömuutokset antaa mahdollisuuden suuriinkin nousuihin - erityisesti tässä tapauksessa.
Brawn on kaikkien aikojen menestynein tekninen johtaja, joten on ihan luonnollista, että hänen tiiminsä pystyy hyötymään muutoksista muita enemmän. Lisäksi kannattaa pitää mielessä, että Brawn tuli taloon vasta viimekaudeksi - ja niin myöhään, ettei pystynyt enää tekemään juuri muuta kuin toteamaan, että auto on huono. Tästä johtuen päättivät jo hyvissä ajoin keskittyä ensi (eli kohta alkavaan) kauteen.

Näen tässä neljä asiaa, jotka tukee tallin nousua viimekaudesta:
+ kyseessä on tallin eka Brawnin alaisuudessa suunniteltu auto, joten sen pitäisikin olla parempi kuin aikaisemmat
+ 2008 autoa ei kehitetty juurikaan, mikä sai auton näyttämään vieläkin huonommalta verrattuna niihin, jotka kehittivät autoaan koko kauden
+ 2009 autoa talli on kehittänyt pidempään kuin muut, mistä on tavanomaista enemmän hyötyä nyt, kun säännöt muuttuivat paljon
+ huippusuunnittelijat hyötyvät eniten kun säännöt muuttuvat

Ei tämä tarkoita, etteikö Brawnin vauhdissa voisi olla vähän sponsorien metsästys-lisää, ihmettelisin, jos eivät kaikkeaan tekisi niiden hankkimiseksi. Mutta vauhti saattaa olla oikeastikin hyvää (itse ainakin toivon niin). Yllä mainituista syistä johtuen luotan Brawnin vauhtiin paljon enemmän, kuin jos kyseessä olisi esim. Force India.
No, muutaman viikon päästähän se nähdään.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
+ 2008 autoa ei kehitetty juurikaan, mikä sai auton näyttämään vieläkin huonommalta verrattuna niihin, jotka kehittivät autoaan koko kauden
Jep. Vielä Silverstonessa oltiin lähes tasapisteissä Renaultin kanssa ja muutenkin suht ok asemissa, mutta mitenkäs sitten kävikään kun kehitys heitettiin mäkeen :nope:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jep. Vielä Silverstonessa oltiin lähes tasapisteissä Renaultin kanssa ja muutenkin suht ok asemissa, mutta mitenkäs sitten kävikään kun kehitys heitettiin mäkeen :nope:
Sehän nähdään Melbournessa (ja kauden aikana) että miten kävi. Eli itse en missään nimessä pidä huonona vaihtoehtona huonoa 2008 kautta ja hyvää 2009 kautta, jos toisena vaihtoehtona on renaultin tasapaksut kaudet 08 ja 09. (09 on arvio toki)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Eli itse en missään nimessä pidä huonona vaihtoehtona huonoa 2008 kautta ja hyvää 2009 kautta, jos toisena vaihtoehtona on renaultin tasapaksut kaudet 08 ja 09. (09 on arvio toki)
En toki minäkään, en todellakaan. Loppukausi vain oli vähän vaikeaa seurattavaa, siksi tuo hymiö.
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Rosberg: Voimasuhteet alkavat olla selvillä
11.03.2009 16:55
Nico Rosberg, kuva: Paul Gilham / Getty

Williams-kuljettaja Nico Rosbergin mielestä F1-talvitestien tässä vaiheessa saa jo melko hyvän käsityksen tulevan kauden voimasuhteista tallien välillä.

- Nyt alkaa olla aika selvää, ketkä tulevat olemaan ylhäällä ja ketkä alempana. En sano mitään nimiä, mutta aikoja ja pitkiä vetoja ynnä muita tutkailemalla saa aika hyvän käsityksen, Rosberg sanoi MTV3:lle Barcelonassa.

Williamsin tilanteesta Rosbergilla ei ole vielä selvää käsitystä.

- En ole varma. Asiat näyttävät hyvältä, mutta on vaikea sanoa, kuinka ylhäällä tulemme olemaan, Rosberg totesi.

Kauden avauskisasta Rosberg odottaa jännittävää.

- Toivottavasti saan hyvän alun kaudelle. Aikaisempina vuosina olen aloittanut kauden hyvin. Muutama piste olisi mukavaa, mutta katsotaan miten käy, Rosberg sanoi.

Williams-kuski povaa tulevalla kaudella nähtävän joitakin yllätyksiä.

- Jotkut tallit tulevat olemaan paljon korkeammalla, kuin mitä odotamme, ja jotkut tallit, joiden odotamme voittavan kisoja, ovatkin paljon taaempana, Rosberg mietti.

(MTV3)
Olisko ne korkeammalla olevat Toyota ja Brawn, ja tuskin vaikea arvata mikä olisi Nicon mielestä se alempana oleva huipputalli :rolleyes:
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Tuosta uudesta evästä on sekin hyöty (mitä jutussa ei mainittu), että se riittää tueksi takasiivelle - puhtaammat virtaukset siiven alta (ja diffuuserin yli).
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Saksasalaisen Auto Motor und Sportin mukaan Toyotan TF109-autossa Whitingia kiinnosti erityisesti uusi takatuulisuoja(diffuuseri) ja Williamsissa huomio kiinnittyi diffuuserin lisäksi 30 senttiä korkeaan etuprofiiliin.

Sportti.com
On ollut kaikenlaista diffusööriä yms, mutta tuulisuoja on ehkä tähän mennessä paras nimitys. :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös