WebSlave
Trackman
- Liittynyt
- 9.2.2005
- Viestit
- 29660
No ei se toiminut sunnitellusti F1:kään osalta. Ideahan tuollaisessa systeemissä on helpohko siirtyminen sarjasta toiseen (mitä suuret autonvalmistajat joka tapauksessa jonkin verran harrastavat). Tätä ei käytännössä juuri tapahtunut, vaikka Peugeot taisi olla molemmissa mukana yht'aikaa.Tuohan toimi varsinkin moottoriurheilun (lue F1) kannalta varsin hyvin... Kuka sitä nyt jäi kaipaamaan C-ryhmää, kun F1 sen tapattamisen myötä kasvoi ja vahvistui
Jep, C-ryhmän osalta ei toiminut, mikä kertoo siitä, ettei konseptia oltu ajateltu loppuun asti. Kustannukset olivat liian korkeat C-ryhmälle.
Tätä epäilemättä tapahtuisi. Olisi epärealistista odottaa, että tehtaat kasvattaisivat kustannuksiaan yrittämällä monella sektorilla yht'aikaa. En näe tätä ongelmana. Mutta siirtyminen toiseen sarjaan helpottuisi kustannusmielessä.Ongelmaksi saattaa kuitenkin jälleen muodostua se, että vaikka moottoreita saisikin käyttää lähes kaikkialla, niin valmistajat rakentavat vain moottoreita, jotka toimivat juuri heidän haluamallaan osa-alueella hyvin. Tällöin rahoitus ja kehitystyö keskitetään vain yhtä sarjaa silmällä pitäen (vrt. Peugeot) ja merkit vetäytyvät muista, koska eivät halua liata muualla rakennettavaa "brändiä" olemalla kilpailukyvyttömiä muualla.
Jos joku haluaa luoda oman konseptin, niin en oikein ymmärrä tarvetta sitoutua tähän "maailmanmoottoriin". Yksityyppiluokat olisivat edelleen yksityyppiluokkia.Kysymyksiä joita tästä tietenkin herää, saisivatko muutkin kuin FIA:n arvosarjat sitoutuessaan tähän luvan käyttää turboahdettuja moottoreita, joiden teho olisi sama kuin "kuninkuusluokassa".
Ei kai tätä nykyäänkään ole mitenkään rajattu? Tehot on pidetty F1:ä alempina kustannussyistä.Tai mitä tapahtuu, jos joku moottorinvalmistaja haluaakin rakentaa omanlaisen moottorin, joka teknisesti takaisi toiselle itsenäiselle sarjalle tehokkaamman voimanlähteen?