F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuohan toimi varsinkin moottoriurheilun (lue F1) kannalta varsin hyvin... Kuka sitä nyt jäi kaipaamaan C-ryhmää, kun F1 sen tapattamisen myötä kasvoi ja vahvistui :rolleyes:
No ei se toiminut sunnitellusti F1:kään osalta. Ideahan tuollaisessa systeemissä on helpohko siirtyminen sarjasta toiseen (mitä suuret autonvalmistajat joka tapauksessa jonkin verran harrastavat). Tätä ei käytännössä juuri tapahtunut, vaikka Peugeot taisi olla molemmissa mukana yht'aikaa.

Jep, C-ryhmän osalta ei toiminut, mikä kertoo siitä, ettei konseptia oltu ajateltu loppuun asti. Kustannukset olivat liian korkeat C-ryhmälle.
Ongelmaksi saattaa kuitenkin jälleen muodostua se, että vaikka moottoreita saisikin käyttää lähes kaikkialla, niin valmistajat rakentavat vain moottoreita, jotka toimivat juuri heidän haluamallaan osa-alueella hyvin. Tällöin rahoitus ja kehitystyö keskitetään vain yhtä sarjaa silmällä pitäen (vrt. Peugeot) ja merkit vetäytyvät muista, koska eivät halua liata muualla rakennettavaa "brändiä" olemalla kilpailukyvyttömiä muualla.
Tätä epäilemättä tapahtuisi. Olisi epärealistista odottaa, että tehtaat kasvattaisivat kustannuksiaan yrittämällä monella sektorilla yht'aikaa. En näe tätä ongelmana. Mutta siirtyminen toiseen sarjaan helpottuisi kustannusmielessä.
Kysymyksiä joita tästä tietenkin herää, saisivatko muutkin kuin FIA:n arvosarjat sitoutuessaan tähän luvan käyttää turboahdettuja moottoreita, joiden teho olisi sama kuin "kuninkuusluokassa".
Jos joku haluaa luoda oman konseptin, niin en oikein ymmärrä tarvetta sitoutua tähän "maailmanmoottoriin". Yksityyppiluokat olisivat edelleen yksityyppiluokkia.
Tai mitä tapahtuu, jos joku moottorinvalmistaja haluaakin rakentaa omanlaisen moottorin, joka teknisesti takaisi toiselle itsenäiselle sarjalle tehokkaamman voimanlähteen?
Ei kai tätä nykyäänkään ole mitenkään rajattu? Tehot on pidetty F1:ä alempina kustannussyistä.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Rallissa taitaa olla tällä hetkellä kaksilitrainen rivinelonen ja formuloissa 2,4 litrainen v8. Aika hurja visio, että nämä kaksi sarjaa käyttäisivät samoihin perusosiin perustuvaa moottoria.

WRC autosta otetaan 300 heppaa tehoja ja F1-moottorista yli 700. Minkäköhänlainen moottori virittyy tällä tavoin. Aika isoa turboa saa lyödä kylkeen, jos nykyisestä WRC-myllystä meinattaisiin ottaa 700 hepoa irti.

Todennäköisempi vaihtoehto olisi tyyliin 3-litrainen V6 moottori, jota käytettäisiin WRC-autoissa suhteellisen alhaisella viritysasteella ja formuloissa puolestaan olisi isot turbot ja korkeat viritysasteet.

Olisihan tuo teknisesti toteutettavissa, mutta aika hurjalta kuulostaa silti.

Urheilullisesta näkökuolmasta kaikki kuluja karsivat uudistukset ovat tervetulleita sekä Formuloihin että WRC:n. Formuloissa tämä tietäisi mm. Toyotan, Renaultin ja Mersun lähtöä, mutta tilalle tulisi entistä enemmän yksityistalleja. WRC kaipaa formuloitakin enemmän uusia osanottajia ja vakiomoottori olisi sielläkin rimaa huomattavasti laskeva tekijä.

En kuitenkaan pidä tätä kovinkaan todennäköisenä. Lähinnä kuulosta Maxin aamuposliinilla keksimältä idealta taas.

EDIT:
Hommaa tietenkin muutta hieman tuo, jos kaikki kuitenkin valmistaisivat itse standardimoottorinsa. Voi silti syödä vähän autonvalmistajien kiinnostusta roikkua mukana.
Eikös ralliin tule ens vuonna s2000 autot? ja niissä on huomattavasti vähemmän tehoa et nähtävästi FIAn säästö kuuri vaan lisää kuluja:nope:
 

Kie

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
181
Eikös ralliin tule ens vuonna s2000 autot? ja niissä on huomattavasti vähemmän tehoa et nähtävästi FIAn säästö kuuri vaan lisää kuluja:nope:
Taitaa tulla kaikille vasta 2011-vuonna ne alle jos silloinkaan...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kuten moni täällä jo on kirjoitellut aikaisemmin. Been there, done that.

Balestren FISA:n kuningasideahan oli tuoda vapaastihengittävät F1-moottorit C-ryhmään. Näin saataisiin enemmän moottorivalmistajia kumpaisenkiin sarjaan... Sehän siinä vain oli, että toinen ajoi max 2h ja toinen 24h... :D

Jotkut täällä näköjään kuvittelee, että 3-litrainen V6 voisi vielä olla tulevaisuutta, rallissa. Eiköhän se ole ennemmin 1.4-1.6 litrainen turbotettuna tai atmona. Ja dieselinä tai bensana.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jos on vaikea uskoa että valmistajat oikeasti kannattaisivat tällaista ideaa, niin tässä esimerkiksi Wolfgang Durheimer, Porschen tutkimus- ja kehitysyksiköstä päivää:

"We are evaluating world motorsports racing engine concepts because many rules at present are going to be written in a new form soon. It starts with the Formula One of the future, Le Mans, IndyCar. If we would be successful to suggest one engine base that fits different series, it would be much easier for us to go into different series because you wouldn't have to develop everything from scratch. If you have a base engine, one team can race Indy, ALMS, F1, and if you always have four cylinders, turbocharged, 2.X-liters, I think it would be a big chance for us. And this is the way we are working in some roundtable discussions"

Mikä valmistaja olisi boldattua kohtaa vastaan? Varsinainen ihannetilanne valmistajan näkökulmasta. Valitsee vaan katalogista sopivat sarjat. Porsche (muista kuka nykyinen VW-yhtymän omistaja) näkee tässä omat markkinansa, mutta olisi helppo nähdä monen muunkin autonvalmistajan ajattelevan samoin niistä sarjoista joista valmistaja on kiinnostunut.

Tosin ralli ja F1 kuulostaa vähän liian kaukaisilta.

_
 
Viimeksi muokattu:

atomgoboom

Active member
Liittynyt
7.4.2008
Viestit
41
Sijainti
Rue Grimaldi
Se siinä mättää, että ne moottorit eivät olisi Ferrareita, Bemareita tai Mersuja - eikä automerkit olisi niitä kehittämässä eikä innovaatiopajoina käyttämässä. Tämä ei kiinnosta automerkkejä eikä montaa muutakaan. Autourheiluun kuuluu kilpailu myös moottorin suhteen.
Kyllä ne olisivat Mersuja, Bemareita tai Ferrareita siinä missä nykyisinkin. Vai osaatko heittää lonkalta yhden Ferrarin mallin, jossa olisi sama moottori tai edes osa F1-autosta? Ainoa ero olisi siinä, että esim. yhden lohkon suunnittelu riittäisi kattamaan monta eri moottoriurheilusarjaa.

Yhden yhteisin moottorirungon käyttäminen useissa eri huippusarjoissa voisi virittää mahdollisuuksia saada VAG, GM, Ford tai niiden yksittäisiä merkkejä mukaan kilpailemaan useisiin sarjoihin. Samoin yksityistallien ja virityspajojen tilanne paranisi.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
McLarenille uusi diffuusori jo Kiinaan

Turun Sanomat, Kuala Lumpur

LUIS VASCONCELOS

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:737:1:2009-04-06;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:603574,1:0:0:0:0:0:

Jaahas. Kiinassa nähdään mitä difu vaikuttaa.
En toivonut Mäkin olevan ensimmäinen tiimi uuden diffun kanssa, mutta ei se yhtään yllätäkään.

Mielenkiintoista tosiaan nähdä, miten pärjäävät Kiinassa. Nimenomaan aerodynaamista pitoahan he ovat eniten kaivanneet.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
En toivonut Mäkin olevan ensimmäinen tiimi uuden diffun kanssa, mutta ei se yhtään yllätäkään.

Mielenkiintoista tosiaan nähdä, miten pärjäävät Kiinassa. Nimenomaan aerodynaamista pitoahan he ovat eniten kaivanneet.
No voi että kun päätös tulee niin ferrari ilmoittaa olevansa pettynyt päätökseen, mutta tyytyväisiä että asiaan saadaan selvyys ja että talli "nopeuttaa auton kehitysprosessia" ja tuo uuden diffuusorin jo kiinaan :p

Mutta onhan se niinkin että kyllä brawnin, toyotan ja williamsinkin on pitänyt kehitellä normidiffuusoria ja aerodynamiikkaa sen ympärille samalla kun muut ovat kehitelleet kaksikerroksista, koska ei sitä voi vain sokeasti luottaa siihen että fia hylkää protestin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Niin siis kyllä kai ferrarissa olisi edelleen ferrarin moottori, tietysti ferrari voisi perustaa sitten rallitallin, kun kerran moottori jo siihen olisi!
Rallissa taitaa olla muitakin sääntöjä esim auton suhteen. Eli taitaisi se käytännössä olla FIAT talli johon sitten lykätään Ferkun moottori. Eikös siellä ole joku rajoitus sille autolle, että pitäs olla tuotantoauto jota on myyty jotain 10 000 kappaletta. En tiiä, voihan joku Ferkkukin kuulua tähän kategoriaan, mutta sääntöjen sallimalla muuntelulla ei luultavasti enzostakaan saataisi kovin hääviä "lumiautoa". Tai joo, voikai se tiimin nimi olla mikä vain jos autona ois kuitenki se Fiat tms.. Eli totta tosiaan..
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Rallissa taitaa olla muitakin sääntöjä esim auton suhteen. Eli taitaisi se käytännössä olla FIAT talli johon sitten lykätään Ferkun moottori. Eikös siellä ole joku rajoitus sille autolle, että pitäs olla tuotantoauto jota on myyty jotain 10 000 kappaletta. En tiiä, voihan joku Ferkkukin kuulua tähän kategoriaan, mutta sääntöjen sallimalla muuntelulla ei luultavasti enzostakaan saataisi kovin hääviä "lumiautoa". Tai joo, voikai se tiimin nimi olla mikä vain jos autona ois kuitenki se Fiat tms.. Eli totta tosiaan..
Etenkin jos ne s2000 autot tulee mm-sarjaan niin Fiatillahan on jo auto valmiina ja Kimihän vois sulavasti siirtyä rallin puolelle kun on jo kokemusta k.o. autosta:thumbup:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Etenkin jos ne s2000 autot tulee mm-sarjaan niin Fiatillahan on jo auto valmiina ja Kimihän vois sulavasti siirtyä rallin puolelle kun on jo kokemusta k.o. autosta:thumbup:
Täysin mahdollinen skenaario. Olis hieno nähdä Kimi rallin MM-sarjassa mukana. Tietääkö kukaan, onko joku voittanut sekä formuloissa että rallissa mestaruuden? Itselle ei tule heti mieleen. Muutama lajihyppäri on, mutta ei taida rallin puolelle siirtyneitä juurikaan olla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9308
Ainoa joka on yltänyt pisteille sekä rallin että F1:n MM-sarjassa, on käsittääkseni Carlos Reutemann, joka osallistui pariin kertaan kotimaansa MM-ralliin.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Ainoa joka on yltänyt pisteille sekä rallin että F1:n MM-sarjassa, on käsittääkseni Carlos Reutemann, joka osallistui pariin kertaan kotimaansa MM-ralliin.
Entäs Sarrazin:confused:

EDIT: Eipä ajanukkaan ku yhen kilpailun Minardilla joten ei varmaan yllätä et ei pisteitä herunu :D
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
No voi että kun päätös tulee niin ferrari ilmoittaa olevansa pettynyt päätökseen, mutta tyytyväisiä että asiaan saadaan selvyys ja että talli "nopeuttaa auton kehitysprosessia" ja tuo uuden diffuusorin jo kiinaan :p

Mutta onhan se niinkin että kyllä brawnin, toyotan ja williamsinkin on pitänyt kehitellä normidiffuusoria ja aerodynamiikkaa sen ympärille samalla kun muut ovat kehitelleet kaksikerroksista, koska ei sitä voi vain sokeasti luottaa siihen että fia hylkää protestin.
Luulenpa ettei Ferrrarilla olla niin valmiita kuin Larenilla, jossa tiedettiin jo hyvissä ajoin että auto on surkea, ja kehitystyötä varmastikin kiihdytettiin. Ferrarilla varmaankin oltiin siinä uskossa että auto on kohtuu kilpailukykyinen, ja voi olla että siellä herättiin paljon myöhemmin.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Luulenpa ettei Ferrrarilla olla niin valmiita kuin Larenilla, jossa tiedettiin jo hyvissä ajoin että auto on surkea, ja kehitystyötä varmastikin kiihdytettiin. Ferrarilla varmaankin oltiin siinä uskossa että auto on kohtuu kilpailukykyinen, ja voi olla että siellä herättiin paljon myöhemmin.
Eiköhän kaikki tallit alkanu kehitellä tupladifuja sen jälkeen ku ne todettiin lailliseksi, vaikka Ferrari on odotettua hitaampi niin kyllä niille yli puolen sekunnin parannus kelpaa aina.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös