F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
Heh, Kiminkö se pitäisi olla vastuussa siitä, että auto on luotettava? Kukas se "kehitti" kuljettajan näkökulmasta autoa 2003, vanhasta 17 mallista. Kuka kehitti autoa kaudella 2005 samasta näkökulmasta?

Ja edelleen, eipä tuo kausi 2007 mitenkään heikko ollut.

Kuti paraskin sanomaan, hyvin sujui hommat Hillin, Häkän ja Kimin apupoikana. Mutta mitä herra on varsinaisesti saanut itse aikaan? Eipä oikein kulkenut RB:llä vaikka apuna oli Newey. Newey, jonka kans herra Kuti oli työskennellyt jo kaudesta 2004 alkaen. Katkera ja säälittävä tilitys. Tuskin voi millään laittaa tämän hetkistä Ferrarin tilannetta millään tapaa Kimin syyksi.

Alonso voisi tuoda nostetta talliin mutta lähinnä hengen nostattajana. Sitä Massa jo tallissa on, joten toisiko Alonso siihen mitään uutta. Ehkä, ehkä ei. Voisi ihan yhtähyvin olla, että Alonson myötä ongelmat senkun jatkuisivat samanlaisina.
Kröhöm... Se vuosi tais olla 1994 jolloin Newey ja David aloitti tuon yhteistyön... Silloin Williamsilla...

Mutta joo Cuti sai käsittääkseni olla Williamsilla ja McLarenilla niinkin kauan koska häntä nimen omaa arvostettiin auton kehittäjänä. Häkkistä taas arvostettiinsopeutuvaisena ja kaikissa olosuhteissa nopeana kaverina kuin Räikköstä, Villeneuvea ja Hilliäkin. Ja sitä autoahan Cuti sinne Red Bullillekkin palkattiin kehittään. Schumia arvostettiin aikanaan juuri auton rakentajana ja tietenkin nopeana kuljettajana. Mutta pelkkä palaute ei riitä. Auton kehittäjän on myös osattava kertoa oma näkemyksensä vian parantamiseksi. Esim. Takapöyrillä ei ole tarpeeksi pitoa nopeissa kaarteissa, mutta jos lisäämme down forcea menetämme suoranopeutta voisimme yrittää hiukan pehmentää jousitusta takaa. Tässä Schumi oli hyvä ja sai aina insinööreiltä ja tiimiltä kiitosta. Myös kokonais tilanteen hallinta on tärkeää palautetta annettaessa. Sennan kerrottiin olevan oikein Guru siinä. Kesken kilpailun pystyi antamaan tallille informaatiota jota sen aikaiset telemetriat eivät välittäneet.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Kröhöm... Se vuosi tais olla 1994 jolloin Newey ja David aloitti tuon yhteistyön... Silloin Williamsilla...

Mutta joo Cuti sai käsittääkseni olla Williamsilla ja McLarenilla niinkin kauan koska häntä nimen omaa arvostettiin auton kehittäjänä. Häkkistä taas arvostettiinsopeutuvaisena ja kaikissa olosuhteissa nopeana kaverina kuin Räikköstä, Villeneuvea ja Hilliäkin. Ja sitä autoahan Cuti sinne Red Bullillekkin palkattiin kehittään. Schumia arvostettiin aikanaan juuri auton rakentajana ja tietenkin nopeana kuljettajana. Mutta pelkkä palaute ei riitä. Auton kehittäjän on myös osattava kertoa oma näkemyksensä vian parantamiseksi. Esim. Takapöyrillä ei ole tarpeeksi pitoa nopeissa kaarteissa, mutta jos lisäämme down forcea menetämme suoranopeutta voisimme yrittää hiukan pehmentää jousitusta takaa. Tässä Schumi oli hyvä ja sai aina insinööreiltä ja tiimiltä kiitosta. Myös kokonais tilanteen hallinta on tärkeää palautetta annettaessa. Sennan kerrottiin olevan oikein Guru siinä. Kesken kilpailun pystyi antamaan tallille informaatiota jota sen aikaiset telemetriat eivät välittäneet.
En kyllä pidä Hill:iä kovinkaan nopeana kuskina.

Schumi autonrakentajana???
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta pelkkä palaute ei riitä. Auton kehittäjän on myös osattava kertoa oma näkemyksensä vian parantamiseksi. Esim. Takapöyrillä ei ole tarpeeksi pitoa nopeissa kaarteissa, mutta jos lisäämme down forcea menetämme suoranopeutta voisimme yrittää hiukan pehmentää jousitusta takaa. Tässä Schumi oli hyvä ja sai aina insinööreiltä ja tiimiltä kiitosta.
Minä en vieläkään suostu uskomaan sitä, että kuskit opettaisivat insinööreille heidän ammattiaan. Kyllä insinöörit edelleen osaavat sen paremmin. Kuski voi kyllä "perstuntumansa" ja kokemuksensa avulla tietää aika tarkkaankin mitä mikäkin muutos autossa aiheuttaa ja voi siten osata pyytää hyvinkin täsmällisiä muutoksia. Luulisin, että Schumi oli tällä tavalla hyvin perusteellisesti autoonsa perehtynyt kuski.

Mutta tuo on siis säätötyötä, ei auton kehittämistä. Kehittäminen tapahtuu tehtaalla, ei radalla.
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
Minä en vieläkään suostu uskomaan sitä, että kuskit opettaisivat insinööreille heidän ammattiaan. Kyllä insinöörit edelleen osaavat sen paremmin. Kuski voi kyllä "perstuntumansa" ja kokemuksensa avulla tietää aika tarkkaankin mitä mikäkin muutos autossa aiheuttaa ja voi siten osata pyytää hyvinkin täsmällisiä muutoksia. Luulisin, että Schumi oli tällä tavalla hyvin perusteellisesti autoonsa perehtynyt kuski.

Mutta tuo on siis säätötyötä, ei auton kehittämistä. Kehittäminen tapahtuu tehtaalla, ei radalla.
Joo jos pilkun tarkasti mennään niin joo ei... Mutta kehitystyötä ei voida tehdä ilman rata testejä. Ja tietysti autonkehitystä on KAIKKI eteenpäin vievä toiminta. Säätäminenkin onkehitys työtä... Ja insinöörienhän tehtävä on ottaa vastaan käyttäjä palautetta ja toimia ohjeiden mukaan. Jos käyttäjä ei osaa kertoa missä vika on niin silloin tarvitaan insinööriä tai jos vian korjaamiseen tarvitaan suuria rakenteellisia muutoksia... Tais siis ainakin kaikissa mun työpaikoissa on ollut... Niin niitä tuotteita tehdään... Tietysti inssi ne ensin suunnittelee ja paras ratkaisu on aina inssin ja käyttäjän palaveri ja plää plää plää... Mutta näin...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Schumia arvostettiin aikanaan juuri auton rakentajana ja tietenkin nopeana kuljettajana. Mutta pelkkä palaute ei riitä. Auton kehittäjän on myös osattava kertoa oma näkemyksensä vian parantamiseksi. Esim. Takapöyrillä ei ole tarpeeksi pitoa nopeissa kaarteissa, mutta jos lisäämme down forcea menetämme suoranopeutta voisimme yrittää hiukan pehmentää jousitusta takaa. Tässä Schumi oli hyvä ja sai aina insinööreiltä ja tiimiltä kiitosta.
Ei pidä paikkaansa. Ei Kimikään, vaikka on cartinajoista autojaan rakennellut ole mikään F1auton rakentelija. Schumi ei ollut liioin.

Schumi kyllä palaveerasi, vietti aikaa tehtaalla, koko koneisto jauhoi asioita vain schumin ympärillä, testikuskit pyöri Ferkun omilla radoilla ja niin teki schumikin - mutta kyllä hän lähinnä antoi palautetta kun tolkutonta määrää elektroniikkaa, mekaniikkaa ja geometriaa oli autossa siirrelty, muuteltu ja tuloksia haettu. Tottakai tiedotus hoiti niistä ansioita Schumille ja jotkut uskoi ne sanasta sanaan.

Sennan aika oli hieman toinen, mutta enemmänkin hän sai mainetta tekniikan väen piirissä kun pyysi ja ajoi tavalla ja säädöillä joilla he eivät uskoneet voitavan ajaa.

Kaikki kuskit osaavat ja kokeneet enemmän kyllä ymmärtää miten vaikuttaa akselikohtaisesti koventaminen, pehmentäminen, jarrutasapainot, maaefekti tai downforce jne mutta silloin puhutaan säätämisestä. Kun vaaditaan paremmin lämpeneviä renkaita, säätörajan ulkopuolelta d.forcea jne joissa muutetaan mm ripustuksen geometriaa niin ei nämä legendasi niitä tehneet vaikka saattoivat palavereissa istuakin.
 
Viimeksi muokattu:

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
Ei pidä paikkaansa. Ei Kimikään, vaikka on cartinajoista autojaan rakennellut ole mikään F1auton rakentelija. Schumi ei ollut liioin.

Schumi kyllä palaveerasi, vietti aikaa tehtaalla, koko koneisto jauhoi asioita vain schumin ympärillä, testikuskit pyöri Ferkun omilla radoilla ja niin teki schumikin - mutta kyllä hän lähinnä antoi palautetta kun tolkutonta määrää elektroniikkaa, mekaniikkaa ja geometriaa oli autossa siirrelty, muuteltu ja tuloksia haettu. Tottakai tiedotus hoiti niistä ansioita Schumille ja jotkut uskoi ne sanasta sanaan.

Sennan aika oli hieman toinen, mutta enemmänkin hän sai mainetta tekniikan väen piirissä kun pyysi ja ajoi tavalla ja säädöillä joilla he eivät uskoneet voitavan ajaa.

Kaikki kuskit osaavat ja kokeneet enemmän kyllä ymmärtää miten vaikuttaa akselikohtaisesti koventaminen, pehmentäminen, jarrutasapainot, maaefekti tai downforce jne mutta silloin puhutaan säätämisestä. Kun vaaditaan paremmin lämpeneviä renkaita, säätörajan ulkopuolelta d.forcea jne joissa muutetaan mm ripustuksen geometriaa niin ei nämä legendasi niitä tehneet vaikka saattoivat palavereissa istuakin.
Et tainnut edes lukea sitä toista postausta kun jo tota kirjoittelit. Jos autoa ei säädetä ei sitä voida myöskään kehittää... Joo ei ne kuljettajat puuttuneet ripustusten geometriaan älä mua tyhmänä pidä, mutta osasivat paremmin kertoa kallistetaanko lisää samaan suuntaan vai vaihdetaanko suuntaa... Toiset sen vaan osaa paremmin kuin muut.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Et tainnut edes lukea sitä toista postausta kun jo tota kirjoittelit. Jos autoa ei säädetä ei sitä voida myöskään kehittää... Joo ei ne kuljettajat puuttuneet ripustusten geometriaan älä mua tyhmänä pidä, mutta osasivat paremmin kertoa kallistetaanko lisää samaan suuntaan vai vaihdetaanko suuntaa... Toiset sen vaan osaa paremmin kuin muut.
Siitä huolimatta en suostu pelkän mediahypetysten perusteella jyvitteleen toisia kuskeja toisia paremmaksi autonkehittäjiksi - saati nostamaa tavallasi alonsoa ja schumia toisten edelle. Kehittämisen yhtälössä on yksinkertaisesti aivan liian monta tekijää jotta em päätelmät onnistuisi.
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
Siitä huolimatta en suostu pelkän mediahypetysten perusteella jyvitteleen toisia kuskeja toisia paremmaksi autonkehittäjiksi - saati nostamaa tavallasi alonsoa ja schumia toisten edelle. Kehittämisen yhtälössä on yksinkertaisesti aivan liian monta tekijää jotta em onnistuisi.
No ne toiset on vaan jossain toisissa asioissa parempia... Enkä mäkään usko kaikkea minkä lehdestä luen... Terve itsekritiikki on aina paikallaan...
Mutta selitäppäs kuinka Renu alkoi nousta vuonna 04 ja voitti mestaruudet 05 ja 06 McLaren nousi 07 nopeasti alkukaudesta ja renulla jo taas 08 voitettiin kilpailuita??? Mikä yhdistävä tekijä??? Ai niin joo Fernando Alonso.
Tai tämä. Eräs Schumi voitti pari mestaruutta 90 luvun alussa Benettonilla siirtyi 97 Ferrarille voitti mestaruudet 00 01 02 03 ja 04. Ja taisteli mestaruuksista 97 ja 98. Olis taistellut mestaruudesta 99 jos ei olis loukkaantunut ajaessaan ulos silverstonessa. No Schumillahan oli hovinsa aina mukana...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joo jos pilkun tarkasti mennään niin joo ei... Mutta kehitystyötä ei voida tehdä ilman rata testejä. Ja tietysti autonkehitystä on KAIKKI eteenpäin vievä toiminta. Säätäminenkin onkehitys työtä... Ja insinöörienhän tehtävä on ottaa vastaan käyttäjä palautetta ja toimia ohjeiden mukaan.
Rohkenen puuttua keskusteluun, ja teen sen luonnollisesti silloin ku huomaan olevani erimieltä.

Mielestäni Brawn osoitti sen, ettei kehitystyötä tarvi tehdä radalla, siis toisin kuin väität. (tehdään auto puolessa vuodessa ja kehitetään sitä toiset puoli vuotta)
Jos auto tehdään suunnittelupöydällä, niin miksi siellä ei voisi autosta tehdä kahden kuukauden päästä hieman parempi? Miksi se kehitystyö vaatii rataa, kun auton tekeminenkään ei vaadi sitä?

Olen samaa mieltä siitä, että myös säätötyö voidaan mieltää kehitykseksi. Tämä sillä perusteella, että kuljettajat sanovat ettei säätöjä löydetty tai niissä on hakemista, ja luultavasti joku "löytö" on sellainen jota käytetään kaikilla radoilla, säätö siis.. Ja se tekee autosta "jatkuvasti" nopeamman. Tämän voisi lukea siis kehitykseksi, mutta varsinaisesti (kirjaimellisesti) se taitaa olla säätötyötä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No ne toiset on vaan jossain toisissa asioissa parempia... Enkä mäkään usko kaikkea minkä lehdestä luen... Terve itsekritiikki on aina paikallaan...
Mutta selitäppäs kuinka Renu alkoi nousta vuonna 04 ja voitti mestaruudet 05 ja 06 McLaren nousi 07 nopeasti alkukaudesta ja renulla jo taas 08 voitettiin kilpailuita??? Mikä yhdistävä tekijä??? Ai niin joo Fernando Alonso.
Tai tämä. Eräs Schumi voitti pari mestaruutta 90 luvun alussa Benettonilla siirtyi 97 Ferrarille voitti mestaruudet 00 01 02 03 ja 04. Ja taisteli mestaruuksista 97 ja 98. Olis taistellut mestaruudesta 99 jos ei olis loukkaantunut ajaessaan ulos silverstonessa. No Schumillahan oli hovinsa aina mukana...
Nimen omaan näin. (tarkoitan Schumin hovia)

Mitä tulee Renaultiin, niin etkö tosiaan ajattele Michelinillä olevan mitään osuutta asiaan? Jos Alonson lähtö McLarenilta sai Renaultin vuoden päästä voittajaksi (vuosi sitä ennen tuli 2 sija) niin miksi McLarenin vauhti ei hyytynyt siihen vaan mestaruus tuli Lewisille?

Osaatko sanoa, miksi Ferrari voitti pitkästäaikaa (2000-luku huomioituna) mestaruuden kun Kimi tuli talliin? Eikä ollut haaremi mukana kuten Schumilla? Ajatteletko, että Kimi teki Ferrarista parhaan ku tuli 2 tallimestaruutta kun häntä ennen tuli 2 häviötä Schumin kans? Tämän perusteella Kimi on uskomattoman kova auton kehittäjä, mutta miksi McLarenilla tahti oli joka toinen vuosi? Olisikohan suunnittelutiimillä mitään osuutta asiaan, jotka siis hoiti homman jokatoinen vuosi periaatteella?

3 vuoden räpeltämisen jälkeen Nicosta tuli huippukehittäjä ja yks kaks Williams on kärjessä, niinkö. Älä hyvä mies kuvittelekaan..
Ai että se Buttonkin avasi yhtäkkiä silmät ja teki Brawnista huippuauton kun ei vaan viitsinyt tehdä Hondasta sellaista..

Racemaster sanoi:
Jos autoa ei säädetä ei sitä voida myöskään kehittää...
Mihin ihmeeseen tämä väite perustuu?

Miten evän tyyppinen moottorinkate tehdään radalla? Miten aironhankaimet aikoinaan tehtiin radalla? Ettei vain olisi Miken "typeriä" ideoita.. Vai oliko se sittenkin Salo joka sanoi että tehdäänpäs pojat airot autoon niin päästää kovempaa? Mclarenin yläprofiili (silta) tehtiin vissiin kans radalla? Ja tais olla uskomattomana toiminut autonkehittäjä Alonso asialla?

Voi elläissään mää sanon että mettään meet että rytisee..
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Sportti.com sanoi:
Brittivalmistaja hamuaa F1-sarjaan

Britannialainen autonvalmistaja Lola harkitsee paluuta F1-sarjaan, uutisoi Autosport-lehti nettisivuillaan. Tietojen mukaan Lola saatetaan nähdä formulasirkuksessa jo ensi vuonna.

Lola nähtiin formula ykkösissä viimeksi vuonna 1997. Nyt se aikoo tehdä paluun, kun Kansainvälinen autoliitto FIA on päättänyt leikata radikaalisti tallien kuluja.

Autosportin tietojen mukaan Lola neuvottelee Cosworthin kanssa moottorisopimuksesta ensi vuodeksi.
Cosworth..Lola..vielä kun Mastercard tulisi sponsoriksi, niin "legenda" olisi palannut ainakin yhden aika-ajon ajaksi.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Kuljettajien autonkehitystaidoista:

Jos Ferrarin surkeus johtuu Räikkösen surkeudesta auton kehittäjänä, täytyy sanoa että Buttonin taidot ovat kehittyneet talven aikana huimasti. Barrichellokin osasi Ferrari aikoinaan kehittää autoa, unohti taidon Hondalla ja on nyt taas löytänyt ne taidot. Ja Red Bull kehittyi, koska Coulthard vaihdettiin Vetteliin. Mihinkäs Hamiltonin ja Kovalaisen viimevuotiset taidot ovat nyt hävinneet? Näinkö?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Sain jo pieniä mikro-orgasmeja luettuani otsikon brittivalmistajan halusta tulla F1-sarjaan ja näin jo sieluni silmin oranssin Lotuksen nöyryyttämässä muita talleja, mutta pyh. joku lola :(
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
No ne toiset on vaan jossain toisissa asioissa parempia... Enkä mäkään usko kaikkea minkä lehdestä luen... Terve itsekritiikki on aina paikallaan...
Mutta selitäppäs kuinka Renu alkoi nousta vuonna 04 ja voitti mestaruudet 05 ja 06 McLaren nousi 07 nopeasti alkukaudesta ja renulla jo taas 08 voitettiin kilpailuita??? Mikä yhdistävä tekijä??? Ai niin joo Fernando Alonso.
Tai tämä. Eräs Schumi voitti pari mestaruutta 90 luvun alussa Benettonilla siirtyi 97 Ferrarille voitti mestaruudet 00 01 02 03 ja 04. Ja taisteli mestaruuksista 97 ja 98. Olis taistellut mestaruudesta 99 jos ei olis loukkaantunut ajaessaan ulos silverstonessa. No Schumillahan oli hovinsa aina mukana...
Ei kai tässä kukaan Schumacheria tai Alonsoa kuljettajina vähätellytkään? Kuljettaja ei vaan voi olla tallin johtavan auton kehittäjän asemassa, koska siellä on insinöörit sitä varten. Kuljettaja antaa palautetta, jotkut vähän teknisempää ja yksityiskohtaisempaa ja toiset vähän enemmän fiilispohjalta. On tietysti hyvin paljon kiinni myös niistä muista tallin jäsenistä, kuinka paljon palautteesta ja telemetriasta saadaan irti.

Ei tietyn tallin tai kuljettajan menestystä mielestäni oikein voi henkilöidä kehenkään yksittäiseen ihmiseen. Ferrarin 2000-luvun diktatuuri syntyi lähinnä Todtin, Brawnin, Schumin ja parin muun ammattilaisen yhteisvaikutuksesta. Siitäkään ei varmaan ollut haittaa että kun muut tallit kunnioittivat testirajoitussopimuksia ym., Ferrari ajeli niitä omia testejään omilla radoillaan niin paljon kuin jaksoi. Alonso voitti mestaruudet 2004 ja 2005 pääasiassa luotettavalla autolla ja tasaisen varmalla ajamisella, ei niinkään sen takia että auto olisi ollut nopeudessa selvästi kilpailijoita edellä. Kilpailutilannekin on aina omanlaisena jokaisella kaudella, Mersulla paukkui myllyt 2003 ja 2005 jne.

Nämä kuljettajat auton kehittäjänä -keskustelut menee aina aikamoiseksi saivarteluksi. Jos mietitään karrikoidusti ihan ruohonjuuritason toimintaa, niin varmasti jokaisessa tallissa on aina sellainen henkilö joka on päävastuussa auton kehityssuunnasta. Se on joko pääsuunnittelija tai tekninen päällikkö tai joku muu. Mutta entäs jos joltain takajousituksen rasvanippainsinööriltä putkahtaa kehitysputkeen sellainen idea, jolla autoon saadaan välittömästi 0,3 sekuntia lisää vauhtia? Yhtäkkiä ollaan voitto- ja mestaruuskamppailussa vahvoilla pelkästään sen muutoksen takia. Onko se yksittäinen insinööri (tai kuljettaja) silloin menestyksen takana? No ei, vaan hän on silloin osa menestyvää kokonaisuutta. Tämä on joukkuelaji, jossa kuljettajat ovat eittämättä eniten parrasvaloissa ja sen takia eniten "ratkaisijan" roolissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joo jos pilkun tarkasti mennään niin joo ei... Mutta kehitystyötä ei voida tehdä ilman rata testejä. Ja tietysti autonkehitystä on KAIKKI eteenpäin vievä toiminta. Säätäminenkin onkehitys työtä...
No, menee mielipiteen puolelle, mutta niin kauan kun toimitaan autossa jo olevilla osilla, niin katson sen säätämiseksi. Toki testeissä voidaan jonkinlaiset "nollasäädöt" etsiä, mutta muutoin se on sitten aika rata- tai ratatyyppikohtaista se säätöjen etsiminen. Sitten, jos huomataan, ettei säätövara riitä tai muutoin ei millään saada nykyisillä vermeillä autoa toimivaksi (esim. Kimin renkaat), niin sitten insinöörit palaavat tietokoneen ja tuulitunnelin ääreen ja pyrkivät löytämään ratkaisun.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös