F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
En parempaakaan ketjua keksinyt, joten laitan tänne.
http://twitter.com/Jamesallenonf1

Nyt on ainakin sitä kilpailukokemusta tuomaristossa, mitä on täälläkin kaivattu. :thumbup:
Mikä parasta, Prost näyttää olevan mukana joka kisassa:

Autosport sanoi:
A former Formula 1 driver will join the stewards at every race this year as part of the FIA's efforts to ensure transparency and complete fairness in all decisions.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Ei tuossa sanota että Prost olisi joka kisassa, vaan että joku entinen kuljettaja kuitenkin.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ei tuossa sanota että Prost olisi joka kisassa, vaan että joku entinen kuljettaja kuitenkin.
Ouch :eek: Artikkeli käsitteli muuten Alainia, joten taisin pikalukemisella tehdä väärän johtopäätöksen.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Umpihitaat tulokastallit suljetaan pois kisasta?
12.03.2010 16:27

Kansainvälinen autoliitto FIA pohtii ns. 107 prosentin säännön palauttamista voimaan.

ITV-kanavan tietojen mukaan asiaa käsiteltiin Moottoriurheilun maailmanneuvoston kokouksessa torstaina. FIA:n kerrotaan olevan säännön kannalla, mutta päätöksiä asiasta ei ole vielä tehty.

107 prosentin sääntö otettiin ensi kertaa käyttöön kaudella 1996. Sen tarkoituksena oli estää vaarallisen hitaiden autojen osanotto kilpailuun. Säännön mukaan kilpailuun saivat osallistua vain ne kuljettajat, joiden aika-ajoaika oli 107 prosentin sisällä paalupaikka-ajasta. 107 prosentin sääntö poistui, kun aika-ajot muutettiin yhteen nopeaan kierrokseen perustuvaan järjestelmään vuonna 2003.

Bahrainin GP:n vapaissa harjoituksissa Nico Rosbergin kärkiaika oli 1.55,409, joten 107 prosentin sisälle mahtuakseen kuljettajan olisi tehtävä kierrosaika 2.03,487. Siihen ylsivät kaikki muut kierrosajan tehneet kuljettajat paitsi Hispanian Bruno Senna, jonka kierrosaika kirjattiin 2.06,968.

Sääntöjen muuttaminen kesken kauden vaatisi kaikkien tallien yksimielisyyden eikä sitä tässä asiassa taatusti saada. FIA voi kuitenkin muuttaa sääntöjä nopealla aikataululla turvallisuusseikkoihin vedoten.

MTV3– Jani Merimaa
Aika naurettavaa olisi, että ensin otetaan tohkeissaan mukaan liuta uusia talleja ja sitten blokataan kisaanpääsy tällaisella viime hetkellä rukatulla natsipykälällä. Entä mitä sitten tehdään, jos Ferrari tai McLaren jää radan pieleen epäonnistuneen kierroksen jälkeen avausosiossa? Vaarallisuudesta jankuttaminen on ihmeellistä jeesustelua, jolla halutaan pitää uudet tulokkaat sisäpiirin ulkopuolella. Kierroksella joudutaan ehkä ohittamaan enemmän, mutta näinhän se on joka ikisessä kisassa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Aika naurettavaa olisi, että ensin otetaan tohkeissaan mukaan liuta uusia talleja ja sitten blokataan kisaanpääsy tällaisella viime hetkellä rukatulla natsipykälällä. Entä mitä sitten tehdään, jos Ferrari tai McLaren jää radan pieleen epäonnistuneen kierroksen jälkeen avausosiossa? Vaarallisuudesta jankuttaminen on ihmeellistä jeesustelua, jolla halutaan pitää uudet tulokkaat sisäpiirin ulkopuolella. Kierroksella joudutaan ehkä ohittamaan enemmän, mutta näinhän se on joka ikisessä kisassa.
Itse olisin huolestuneempi eräiden kuskien ajotyyleistä kuin näistä tulokastalleista. Tuo 107 prosentin sääntö koskisi ainoastaan Hispaniaa. Sekin ainoastaan näissä alkukisoissa.

Jos ne suljettaisiin kisoista, kehitys pysähtyisi koska missä välissä ne testaisivat autoa?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Itse olisin huolestuneempi eräiden kuskien ajotyyleistä kuin näistä tulokastalleista. Tuo 107 prosentin sääntö koskisi ainoastaan Hispaniaa. Sekin ainoastaan näissä alkukisoissa.

Jos ne suljettaisiin kisoista, kehitys pysähtyisi koska missä välissä ne testaisivat autoa?
Harjoituksissa ja aika-ajoissa? Kisassa ei testailla vaan ajetaan kilpaa, jos on laitteet joilla se onnistuu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Muistutettakoon, ettei sitä säännön voimassaoloaikanakaan sovellettu aina. Sikäli nämä Ferrarin ja McLarenin tippumiset 107 %:n säännön nojalla tuskin toteutuisivat. Minardiakin katsottiin toisinaan läpi sormien.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Harjoituksissa ja aika-ajoissa? Kisassa ei testailla vaan ajetaan kilpaa, jos on laitteet joilla se onnistuu.
Luuletko ettei kisadataa hyödynnetä kehityksessä? Harvoin pääset ajamaan yhteensoittoon 300km, jolloin testaat kisaluotettavuutta. Lisäksi kisadataa voidaan hyödyntää, joten väitänpä että kisassa testaus on yhtä tärkeää kuin harjoituksissa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Välillä on kyllä kiva kaivella näitä vanhempia juttuja ylös:
Se että jäädytetään moottorien kehitystyö muutamaksi vuodeksi, on mosleyltä huonoin ajatus ikinä. Esimerkiksi mersu: hidas seuraavat kolme vuotta! Mosley pitäis erottaa, niin pienennettäis kuluja hänen palkastaan.
Tähän aikaan siis moottorien jäädyttäminen ei ollut vielä varmaa. Mutta jokatapauksessa, ei nikin ennustus nyt ihan nappiin mennyt. Sen sijaan, että Mersu olisi ollut kolme vuotta hidas, niin tulikin siitä (jäädytyksen aikana) nopein ja luotettavain moottori... :doubtful:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Luuletko ettei kisadataa hyödynnetä kehityksessä? Harvoin pääset ajamaan yhteensoittoon 300km, jolloin testaat kisaluotettavuutta. Lisäksi kisadataa voidaan hyödyntää, joten väitänpä että kisassa testaus on yhtä tärkeää kuin harjoituksissa.
Tokihan kisastakin dataa kertyy, mutta sen tarkoitus ei ole että ajellaan välillä pari kierrosta sitten korjaillaan varikolla vikoja ja sitten taas pari kierrosta lisää. Mun mielestä oikeestaan vois kieltää radalle palaamisen, jos kisan on jo kerran keskeyttänyt.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Välillä on kyllä kiva kaivella näitä vanhempia juttuja ylös:


Tähän aikaan siis moottorien jäädyttäminen ei ollut vielä varmaa. Mutta jokatapauksessa, ei nikin ennustus nyt ihan nappiin mennyt. Sen sijaan, että Mersu olisi ollut kolme vuotta hidas, niin tulikin siitä (jäädytyksen aikana) nopein ja luotettavain moottori... :doubtful:
Nopein ehkä koska kierrosluvut tipahtivat päälle 20 000:sta 18 000:n, jolla on varmasti ollut merkityksensä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mistäköhän ajasta se 107% lasketaan, kun kolmossessio ei ole edelleenkään se nopein aika, ja kun niihin tuloksiin heikommat eivät voineet vaikuttaa?
Kyllä kolmossessiossa luultavimmin ajetaan viikonlopun nopein aika. Q2:ssa tarvitsee vain sijoittua 10 joukkoon, mutta Q3:ssa tapellaan paalusta.

Eli paaluajasta laskettaisiin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllä kolmossessiossa luultavimmin ajetaan viikonlopun nopein aika. Q2:ssa tarvitsee vain sijoittua 10 joukkoon, mutta Q3:ssa tapellaan paalusta.

Eli paaluajasta laskettaisiin.
Uskoisin että kolmososiossa hitaampaan renkaaseen tyytyvät vain ne, jotka nipin napin pääsivät sinne, tai sitten jotka todella ovat ylivoimaisia. Yli kyllä kolmososiossa kovaa ajetaan. Nopeimmat ajat useimpien toimesta se on vissi.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Nopein ehkä koska kierrosluvut tipahtivat päälle 20 000:sta 18 000:n, jolla on varmasti ollut merkityksensä.
18k tuli vasta viimekaudeksi. Jo 2007 Mersu oli ylivoimainen moottorialueella, vaikka kierrokset olivat rajoittamattomat (2008 tiputettiin sitten 19k:hon, mutta se ei muuttanut yhtään mitään)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Uskoisin että kolmososiossa hitaampaan renkaaseen tyytyvät vain ne, jotka nipin napin pääsivät sinne, tai sitten jotka todella ovat ylivoimaisia. Yli kyllä kolmososiossa kovaa ajetaan. Nopeimmat ajat useimpien toimesta se on vissi.
Juuri näin.

Jos kaikki menee käsikirjoituksen mukaan, isot tallit miehittävät 8 paikkaa Q3:ssa. Kaksi paikkaa siis jää keskikastille. Näillä tuskin on asiaa paalulle, joten todennäköisesti ajavat kovilla. Miten suurissa talleissa mennään riippuu varmaan vähän siitäkin miten kuskien lasketaan kuluttavan renkaita, ja siten mikä on kullekin paras taktiikka. Joku varmaankin niistäkin panostaa enemmän kisasäätöihin, mutta niitäkin löytyy, jotka panostavat enemmän paaluun.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Entä miten ajattelit määritellä tuon keskeyttämisen?
Esimerkiksi sillä että kuski on pois autosta tai sitten varikkopilttuuseen työntämisellä. Ts. kisan aikana autoa saisi huoltaa vain varikkopilttuun edessä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös