F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo world engine on myös ideana hyvä, mutta kilpailullisessa mielessä ainakin F1-moottoreissa pitäisi säilyttää tekninen vapaus ja antaa insinöörien toteuttaa itseään.
Koska tehoja ja nopeuksia ei kuitenkaan turvallisuussyistä haluta enää kasvattaa, pitäisi jotain kuitenkin rajoittaa. Eli vedetään se sylinteritilavuus sitten vaikka puoleen litraan. Eikö kuulosta hyvältä? Tai laitetaan polttoainerajoitus, jolloin kisoista tulee taloudellisuusajoja.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ylläri... Pitäiskö herran jättää pyöräily kokonaan kun selvästikkään Webber ei fillaria osaa ajaa.
Luetaan sitä tekstiä.

"I was riding with a great friend of mine. Suddenly, he crashed right in front of me and I had nowhere to go but straight through the ears of the horse! I suffered what they call a skier's fracture to my right shoulder."
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Koska tehoja ja nopeuksia ei kuitenkaan turvallisuussyistä haluta enää kasvattaa, pitäisi jotain kuitenkin rajoittaa. Eli vedetään se sylinteritilavuus sitten vaikka puoleen litraan. Eikö kuulosta hyvältä? Tai laitetaan polttoainerajoitus, jolloin kisoista tulee taloudellisuusajoja.
Tämä ongelma on jo kaiketi ratkaistu. Polttoaineenkäyttöä tullaan rajoittamaan, ja nimenomaan sitä, kuinka paljon bensaa voi sylinteriin kerralla ruiskia. Tämä asettaa rajat myös ahtopaineelle, ja pitää tehot kurissa. Miksi asettaa muita rajoituksia, tai vielä pahempaa, eli yritetään tasata moottoreiden tasoeroja?

Valmistaja X on käyttänyt 100 miljoonaa euroa uuden hienon turbomoottorinsa kehittelyyn. Sitten tulee FIA: "vittu hei Cosworthin Sierrasta revitty kahden markan turbopata ei nyt pysy teidän kyydissä, joten me otetaan teiltä 50 heppaa pois. Kaikilla on hauskaa eiks je?" Paskaa sanon minä, eikä kuulu Ykkösiin millään tavalla.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jos haluaisin katsoa tasaista ja viihdyttävää formulakisaa, niin todennäköisesti siirtyisin CARTerin hehkuttamien potkupalloformuloiden pariin.
Mikset haluaisi katsoa tasaista ja viihdyttävää formulakisaa, vaan sen sijaan kituutat ykkösten kanssa?

Eivät sentään FIA:n herrat kehdanneet suoraan seurata ICONIC-komitean moottorisääntöjä. Mutta nyt aletaan kuitenkin jälleen olemaan vaarallisen lähellä sitä tilannetta, että alkaa Atlantin tältä puolelta loppua selitykset. Varsinkin, jos edes joku akselista McLaren, FIAT tai Red Bull Technologies päätyvät rakentamaan seuraavan sukupolven IndyCar-kitin.

Formula-sotien kolmatta osaa odotellessa oikeasti kuluttajalle tärkeää teknistä kehitystä ja tiukkaa taistelua radalla käydään tietenkin jatkossakin Le Mans prototyypeissä. Hybridi, KERS, diesel, etanoli vai biobutanoli? Michelin, Yokohama, Pirelli vai Dunlop? Peugeot, Audi, Aston Martin, Toyota, Nissan, Judd vai Honda? :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämä ongelma on jo kaiketi ratkaistu. Polttoaineenkäyttöä tullaan rajoittamaan, ja nimenomaan sitä, kuinka paljon bensaa voi sylinteriin kerralla ruiskia. Tämä asettaa rajat myös ahtopaineelle, ja pitää tehot kurissa. Miksi asettaa muita rajoituksia, tai vielä pahempaa, eli yritetään tasata moottoreiden tasoeroja?
Mitä minä siitä BBC:n artikkelista luin, niin itse moottoreiden tasoeroihin ei puututa, vaan liiallista etua säädellään tasaamalla resurssit (riittävän pieniksi). Näin ollen moottorijäädytys poistuisi turbojen myötä.

Koska uuden moottorisäännön idea on juuri rohkaista kehittämään hyötysuhdetta, niin jäädytys ei oikein siihen ajatukseen sovikaan.

Mutta yhtä kaikki, rajoituksia on pakko olla.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mikset haluaisi katsoa tasaista ja viihdyttävää formulakisaa, vaan sen sijaan kituutat ykkösten kanssa?
Hyvä kysymys. Mulle F1 on aina ollut SE juttu moottoriurheilun puolella, ja mikä alkoi nuorena Häkkisen ja Lehdon fanittamisella, on iän karttuessa ja tietämyksen lisääntyessä vaihtunut aitoon kiinnostukseen itse lajia kohtaan. Mulle ykkösten seuraaminen ei ole kituuttamista, vaikkei radalla ihmeitä tapahtuisikaan.


CARTer sanoi:
Formula-sotien kolmatta osaa odotellessa oikeasti kuluttajalle tärkeää teknistä kehitystä ja tiukkaa taistelua radalla käydään tietenkin jatkossakin Le Mans prototyypeissä. Hybridi, KERS, diesel, etanoli vai biobutanoli? Michelin, Yokohama, Pirelli vai Dunlop? Peugeot, Audi, Aston Martin, Toyota, Nissan, Judd vai Honda? :ahem:
Spot on. On vaan sen verran vieraita luokkia mulle, että pitäisi nähdä kovasti vaivaa taustoihin perehtymiseksi. Autonvalmistajat kisaamassa toisiaan vastaan sekä tekninen monimuotoisuus ovat kyllä kiinnostavia seikkoja. Yritin tänä vuonna siirtyä GT-maailmaan FIA:n GT1:n muodossa, mutta se ei kyllä säväyttänyt. Ehkäpä pitäisi katsella muualle...

Mitä minä siitä BBC:n artikkelista luin, niin itse moottoreiden tasoeroihin ei puututa, vaan liiallista etua säädellään tasaamalla resurssit (riittävän pieniksi). Näin ollen moottorijäädytys poistuisi turbojen myötä.

Koska uuden moottorisäännön idea on juuri rohkaista kehittämään hyötysuhdetta, niin jäädytys ei oikein siihen ajatukseen sovikaan.

Mutta yhtä kaikki, rajoituksia on pakko olla.
Aaa...taisin käsittää hiukan väärin, ja siitä moinen purkauskin johtui. Resurssien rajaaminen on näin kalliissa lajissa ehdottoman hyvä juttu. Esim. testikielto on minusta vain lisännyt lajin mielenkiintoisuutta, kun autojen uudistuksia päästään kokeilemaan vasta kisaviikonloppuina.

Oma mielipide säännöistä on sellainen, että annetaan tietyt reunaehdot (kuten sylinteriin suihkutettavan bensiinin määrä), ja jätetään valmistajien pähkäiltäväksi miten ottaa niistä paras hyöty irti.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Formula-sotien kolmatta osaa odotellessa oikeasti kuluttajalle tärkeää teknistä kehitystä ja tiukkaa taistelua radalla käydään tietenkin jatkossakin Le Mans prototyypeissä. Hybridi, KERS, diesel, etanoli vai biobutanoli? Michelin, Yokohama, Pirelli vai Dunlop? Peugeot, Audi, Aston Martin, Toyota, Nissan, Judd vai Honda? :ahem:
Joskus liika valinnanvarojen kirjo voi kostautuakin. Ensi vuodesta tulee ristiriitainen, kun diesel ja bensa joutuvat ensi kertaa vuosiin oikeasti vastakkain. ACOn sääntöpykäliin on lisätty kohta, joka yrittää vihdoin pakottaa molemmat P1:n polttoainemallit samalle tasolle. Eli jos Aston Martin alkaa itkeä Sebringin jälkeen, lisäpainoja ja kuristimia tullaan jakamaan entistä enemmän. Ja kuka tahansa voi fuskata.
 

Noora

Well-known member
Liittynyt
13.9.2010
Viestit
50
Webber ajanut 4 viimeistä kisaa loukkaantuneen olkapään kanssa. Yllätys yllätys, taas kyseessä maastopyöräily onnettomuus.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/88605
Näin Christian Horner kommentoi asiaa Telegraph Sportille:

“I didn’t even know about the book, let alone the shoulder,” Horner told Telegraph Sport.

“It is obviously disappointing that Mark said nothing. It was an injury that did not appear to have any effect on his performance but all the same it would have been nice to know about it.”

Asked if mountain bikes would be banned for 2011, Horner said: “Our drivers have an obligation to make sure they are fit. It seems bikes don’t agree with Mark so maybe it would be better if he stayed away from them.”

lähde
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Crashgate lienee sitten saatu lopultakin päätökseen: Renault pyytää anteeksi sekä isä että poika Piquet:ltä,

--these serious allegations contained in the Press Release were wholly untrue and unfounded, and we withdraw them unequivocally. We would like to apologise unreservedly to Mr Piquet Junior and his father for the distress and embarrassment caused as a result. As a mark of the sincerity of our apology and regret, we have agreed to pay them a substantial amount of damages for libel as well as their costs, and have undertaken not to repeat these allegations at any time in the future.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Crashgate lienee sitten saatu lopultakin päätökseen: Renault pyytää anteeksi sekä isä että poika Piquet:ltä,

--these serious allegations contained in the Press Release were wholly untrue and unfounded, and we withdraw them unequivocally. We would like to apologise unreservedly to Mr Piquet Junior and his father for the distress and embarrassment caused as a result. As a mark of the sincerity of our apology and regret, we have agreed to pay them a substantial amount of damages for libel as well as their costs, and have undertaken not to repeat these allegations at any time in the future.
Ei taida olla. Yksi maailmanmestari on vielä vapaalla jalalla. Ai niin, sillähän ei ollut osaa eikä arpaa koko hommaan, saati että olisi tiennyt mistään mitään. Eli on se loppuun käsitelty sittenkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei taida olla. Yksi maailmanmestari on vielä vapaalla jalalla. Ai niin, sillähän ei ollut osaa eikä arpaa koko hommaan, saati että olisi tiennyt mistään mitään. Eli on se loppuun käsitelty sittenkin.
Mihin hommaan? Tuossahan se koko hommakin vesittyi, kun syytökset todettiin epätosiksi ja perusteettomiksi. Eli mitään "hommaa" ei siis edes enää ole ollutkaan.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Mihin hommaan? Tuossahan se koko hommakin vesittyi, kun syytökset todettiin epätosiksi ja perusteettomiksi. Eli mitään "hommaa" ei siis edes enää ole ollutkaan.
Tai lakaistiin maton alle on toinen vaihtoehto kanssa.
Katsokaa Fernandon kommentteja strategiasta 2008 gp:n jälkeen ja sitten kun sitä alettiin tutkia :D
Mutta sama se, ei siitä enää mitää seuraa kuitenkaan.

Harmi että loppui lähes varmasti Piquetin f1-ura tähän, mutta oma valinta se oli silti.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mihin hommaan? Tuossahan se koko hommakin vesittyi, kun syytökset todettiin epätosiksi ja perusteettomiksi. Eli mitään "hommaa" ei siis edes enää ole ollutkaan.
Onko Alonsoa edes syytetty siitä, että Piquetin käskettiin kolaroida? Ei Alonso ole vastuussa siitä mitä Piquetin käsketään tai ei käsketä tehdä, vaikka olevinaan suuri teamleaderi ja taktikko onkin. Saattaa olla että Alonso tiesi asiasta jotain tai sitten ei, mutta kukaan ei ainakaan hänen tietämisiään lähtenyt paljastamaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko Alonsoa edes syytetty siitä, että Piquetin käskettiin kolaroida? Ei Alonso ole vastuussa siitä mitä Piquetin käsketään tai ei käsketä tehdä, vaikka olevinaan suuri teamleaderi ja taktikko onkin. Saattaa olla että Alonso tiesi asiasta jotain tai sitten ei, mutta kukaan ei ainakaan hänen tietämisiään lähtenyt paljastamaan.
Ei syytetty. Kyllähän se bensataktiikka on varmaan herran kulmakarvoja nostattanut, mutta kuten tallimääräyksissäkin, se joka eniten hyötyy on vähiten syypää.
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Hassu yhteensattuma että Alonso oli perillä jopa Ferrarin rengaskaasujen koostumuksesta 2007 käydessään kirjeenvaihtoa de la Rosan kanssa, mutta ei tiennyt mitään tiimin taktiikasta Singaporessa 2008. Muutenkin Alonsoa kehutaan siitä että hän haluaa tietää kaiken ja juuri siksi pystyy johtamaan koko tallia autosta käsin. Mutta Singaporessa hän ei tosiaan tiennyt yhtään mitään. :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös