Aerosääntöjen osalta periaatteessa kuulostaa ehdottomasti hyvältä, mutta muutoin ei. Formula1 kokee aikamoisen inflaation jos sitä ajellaan vielä nykyistä hitaammilla autoilla. Myös autojen tehot vaikuttavat omaan kiinnostukseeni ehkä ratkaisevasti. Aloitin seuraamisen 2005 ja vaikka kisat olivat pääasiallisesti tylsiä, niin jotenkin kuulosti hyvältä, että sieltä pellin alta löytyy lähemmäs 1000hevosvoimaa. Nyt huhujen mukaan ollaan siirtmässä nykystäkin(~700hv) vähempiin tehoihin ja se on jo mielestäni jo liian vähän. Toki teho ei ole kaikki kaikessa ja jos säännöt mahdollistavat pienemmän ilmanvastuksen, niin sitten voidaan mennä helposti nykyistä lujempaa myös suorilla, mutta kuitenkin :thumbdown:nope:
Nopeuden puolesta 5sekuntia hitaampi F1 on GP2:ta ajatellen aika turha, koska sittenhän eroa ei enää ole yhtään ja kisat ovat paljon mielenkiintoisempia jälkimmäisessä. Miksi seurata enää "kuninkuusluokkaa"?
Lisätään nyt vielä oma ehdotus koskien turbokoneita. Turbot on siitä käteviä, että niistä voidaan ottaa helposti erimääräiä tehoja esim. säätelemällä ahtopainetta. Voitaisiin palata keinotekoisesti siihen mitä läpi entisen turbokauden harrastettiin, eli aika-ajoissa koneista saisi ottaaa jonkinverran enemmän tehoa. Tämä toisi mielenkiintoa ja vaihtelua kilpailuihin sekä aika-ajoihin. Ehkä joku 2010-luvun Senna säätäisi autonsa suurelle teholle aika-ajoihin ja taistelisi tulppana läpi kilpailut:wink:
Eri radoilla voitaisiin myös käyttää eri tehoja. Bahrain, Shanghai, Malesia voitaisiin helposti ajaa läpi 1000hepalla. Moncossa, Singaporessa yms. huomattavasti vähemmän. Voimasuhteet vaihtelisivat mukavasti, turvallisuus pysyisi kontrollissa ja autot olisivat mielettömiä menopelejä:ahem:
Toimittajillekin spekuloitavaa:thumbup: