Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Tottahan tuokin on. Pitkä ja kivinen tie. Mutta... ei se kummiskaan tarkoita sitä että kun suomalainen tähän kuninkuusluokkaan pääsee niin pitäisi ylistää kaikkia suomalaisia kuskeja. JJ Lehtohan oli jo yksi häpeäpilkku, ja nyt Kovalaisesta tulossa (tai tullut) uusi Barrichello.
Aloitetaan siitä, että en ole itse ylistänyt Heikkiä missään vaiheessa. Kommentoin sitä tosiasiaa, että mielestäni 25-vuotias ensikertalainen tai nyt 28-vuotias Kovalainen ei ole liian vanha tai menetetty lupaus F1:n.

JJ Lehdon kommentointi häpeäpilkkuna menee jo kyllä niin lipan alta että jätän väliin. Edellä muutama henkilö jo kommentoi aiheesta.

Toi tapa kuullostaa täydelliseltä tieltä keskikastin kuljettajaksi.

Todelliset huippulupaukset skoutataan heti tai lähes välittömästi nuorella iällä kisakuskeiksi kuten 2000-luvulla mieleen tulevat tapaukset button (20v), heidfeld(22v), alonso(19v), räikkönen(21v), massa(20v), hamilton(22v), vettel(19v) ja kubica(22v).
Näillä kuljettajilla on heti huomattu ominaisuuksia kehittyä voittavaksi kuljettajaksi ja havaittu mestaruusaineksia. Lähes kaikki edellämainituista ne ovat myös täyttäneet.
Keskikastin kuljettajat, tarkoitatko lähi historiasta esim. kuljettajia:
Nigel Mansell, 26-vuotiaana
Alain Prost, 25-vuotiaana
Ayrton Senna, 24-vuotiaana F1:n
Mika Häkkinen, 23-vuotiaana
Michael Schumacher, 22-vuotiaana

Nyky trendin on selvästi laskeva ja nuoria kuljettajia etsitään ja seurataan varhaisemmalta iältä. Ennen tuota seurantaa tuskin edes oli vastaavassa mittakaavassa. Hamiltonihan oli Ron Denniksen lämpimässä kainalossa jo varmaan 10-vuotiaana?

En silti lähtisi sanomaan, että 25-vuotias on liian vanha F1:n. Kyllä se kokemus karttuu siellä alemmissakin luokissa ja jos lahjakkuutta sekä tahtoa löytyy niin tie vie lopulta F1:n. Ikä on kuitenkin vain numeroita. Muutama vuosi myöhemmin tuskin pahaa tekee jos kokemus karttuu muualla ja henkinen kypsyys kasvaa, mutta muutama vuosi liian aikaisin voi vahingoittaa uraa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9278
Vuodesta 1990 lähtien kuskit, jotka on ajaneet 100 GP:tä ja debytoineet 25-vuotiaana tai vanhempina:
Hill
Irvine
Panis
Frentzen
Salo
Webber

Jokunen pääsee aika lähelle. (Sato, Montoya) de la Rosa on toki ollut kuvioissa pitkään mutta pääosin testikuskina. Villeneuve oli kuukautta vaille 25 debyytissään.

Kukaan tuosta kuusikosta ei sinne legendaarisimpaan kuskijoukkoon kuulu, vaikka Hill voittikin yhden tittelin. Muut kuskit ovat pääosin ylempää keskikastia.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Tämä kisa oli NIIN hieno juttu Kovalaiselle. Tuossa kelissä, autolla josta ei ollut yhdenkään kierroksen kisakokemusta tällä kaudella, noin virheetön ajo ja niskassa vielä hirveät paineet että on pakko onnistua kahden keskeytyksen jälkeen.
JA kaiken sen p*skaliemen jälkeen missä tallia on keitetty viimeiset viikot.. Tai ehkä sen ansiosta?
Kertonee kyllä jotakin Kovalaisen luonteesta ja hermoista.
Malttaa nyt vaan tehdä parhaansa sillä kalustolla mitä annetaan eikä sorru tallin arvostelemiseen julkisesti niin kyllä se paikka auringossa voi vielä joskus tulla, tallissa tai toisessa. Jos kaikki muuta osat loksahtaa paikalleen..
Sadekisaosaamista ne kaikki arvostaa jotka kuskeja palkkaa. :)
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Tänään Kovalainen ajoi todella hienosti, täytyy antaa tunnustusta. Muistakaa sitten tämä ennen kuin ensi kerran minua haukutaan siitä, että olen joku Heikki-vihaaja! Ajo oli virheetöntä ja tarkkaa, ei valittamista.

Se varikkokäynnin aikaistaminen taisi muuten mennä renkaiden kulumisen piikkiin. McLarenilla oli tässä kisassa ilmeisesti sen kanssa suuria ongelmia. Mutta hieman ihmetyttää, että miten Heikki olisi ollut asiasta täysin tietämätön. Luulisi, että kuski kysyisi radiossa, miksi pysähdystä aikaistetaan?
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Tänään Kovalainen ajoi todella hienosti, täytyy antaa tunnustusta. Muistakaa sitten tämä ennen kuin ensi kerran minua haukutaan siitä, että olen joku Heikki-vihaaja! Ajo oli virheetöntä ja tarkkaa, ei valittamista.

Se varikkokäynnin aikaistaminen taisi muuten mennä renkaiden kulumisen piikkiin. McLarenilla oli tässä kisassa ilmeisesti sen kanssa suuria ongelmia. Mutta hieman ihmetyttää, että miten Heikki olisi ollut asiasta täysin tietämätön. Luulisi, että kuski kysyisi radiossa, miksi pysähdystä aikaistetaan?
Heikkihän sanoi et se ei johtunut renkaista...ilmeisesti edellä ajavasta rellusta ja sekin on aika huono selitys.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Heikkihän sanoi et se ei johtunut renkaista...ilmeisesti edellä ajavasta rellusta ja sekin on aika huono selitys.
Aa OK, tuo oli mulle uusi tieto. Mutta ilmeisesti tallilta ei ole asiasta tullut mitään kommenttia? Eikös tuo Rellu-juttu ollut vain Heikin oma heitto mahdollisesta syystä?
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Aa OK, tuo oli mulle uusi tieto. Mutta ilmeisesti tallilta ei ole asiasta tullut mitään kommenttia? Eikös tuo Rellu-juttu ollut vain Heikin oma heitto mahdollisesta syystä?
-Sitä täytyy kysyä tallilta. Siinä saattoi kuitenkin käydä niin, että yksi Renault oli edessäni ja sain sitä kiinni. Ehkä talli ajatteli, että en pääse siitä ohi ja jään sen taakse jumiin. Siinä kävi itse asiassa kuitenkin niin, että sillä kierroksella, kun tulin varikolle se Renault meni pitkäksi neulansilmämutkassa ja pääsin siitä ohi, Kovalainen kertasi.

- Tuntui, että olisi kyllä ollut parempi jatkaa, sillä jäin sitten Sutilin taakse muutamaksi kierrokseksi. Täytyy kuitenkin kysyä tallilta oliko siihen jokin muukin syy, sillä bensaa oli vaikka kuinka paljon. Tilannetta itsekin vähän ihmettelin, Kovalainen jatkoi.

Teksti: Kimmo Rantala, haastattelu: Timo Pulkkinen

(MTV3)

aa...eipäs muuten mainitsekkaan renkaita vaan bensasta puhu mut kyl kuski tuossa kelissä huomaa jos renkaat on loppu.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Toivotaan, että tästä alkaisi käänne tallin toiminnassa.

Tältä se näyttää suomalaisen silmin:

- ison palkkion mies, tekee virheitä, kiukuttelee, riitaantuu, pilaa tallin henkeä, on hitaampi, vaatii itselleen kuninkaan kohtelua

- pienemmän palkkion mies, ajaa virheettömämmin (ainakin tänään :eek:), on nopeampi, tulee kaikkien kanssa toimeen, ei hauku tallia haastatteluissa, ei vaadi erityiskohtelua

Okei, vähän on nyt väritystä suomalaisittain. Mutta kumpaan noista itse panostaisit, jos olisit tallipäällikkö?
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Okei, vähän on nyt väritystä suomalaisittain. Mutta kumpaan noista itse panostaisit, jos olisit tallipäällikkö?
McLarenilla luulisi olevan rahaa ja resursseja panostaa kumpaankin halutessaan. Ongelma vaan taitaa olla että siellä on hurahdettu Hamiltoniin niin pahasti koska talli on kaivannut brittiläistä mestaria jo niin pitkän aikaa. Se on yksinkertaisesti niin hyvä bisnes että kaikki muuta arvot himmenee sen ympärillä.

Minusta tuntuu että varsinainen ongelma Heikille tulee siinä vaiheessa jos hän alkaa oikeasti kisaamaan tasaveroisesti Lewisin kanssa tai jopa olemaan jatkuvasti sitä parempi. L.H. on isipappoineen tätä nykyä ja varsinkin mestaruuden jälkeen sen luokan ****päitä että tulevat varmasti vaatimaan pojalle erityiskohtelua joka asiassa vielä enemmän kuin Alonson aikana. Lewis on hyvää pataa Heikin kanssa niin kauan kuin Heikki ei ole Lewisille uhka. Alonso ei sietänyt tätä menoa yhtään, miten lienee kiltin kainuulaisen kanssa..
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Iso :thumbup: Kovalaiselle tästä päivästä. Miehen parhaita suorituksia F1-sarjassa. Taktiikka oli hanurista, mutta silti löi Hämiksen ja nousi hyville pisteille virheettömän ajon päätteeksi. Itse en ainakaan nähnyt mitään kämmejä. Palautti aika lailla uskoa Kovalaiseen, ei ole vielä menetetty tapaus. Näitä vaan pitää pystyä tekemään useammin.

Hamilton-topicissa jo turisinkin, että nyt on Heikillä se tuhannen taalan paikka nousta tasavertaiseen kohteluun tallissa. Nyt tai ei koskaan. Peukut pystyyn. :thumbup:
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Oli joo mahtava kisa Heikiltä. Nyt vaan lippu korkealle seuraavissa kisoissa.:thumbup:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Heikki ajoi kisassa myös nopeamman kierroksen kuin Pinokkio. 1 pysähdyksen ukoista aika tais olla neljänneksi nopein.

Kiinan GP, nopeimmat kierrosajat: kierros: aika:
1. Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 42 1.52,592
2. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 42 1.52,627
3. Timo Glock Toyota 42 1.52,703
4. Mark Webber Red Bull-Renault 42 1.52,980
5. Sebastien Bourdais STR-Ferrari 43 1.53,474
6. Jenson Button Brawn-Mercedes 44 1.53,546
7. Nick Heidfeld BMW 40 1.54,158
8. Nico Rosberg Williams-Toyota 55 1.54,243
9. Fernando Alonso Renault 38 1.54,481
10. Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 41 1.54,516
11. Sebastien Buemi STR-Ferrari 42 1.54,590
12. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 39 1.54,665
13. Adrian Sutil Force India-Ferrari 41 1.54,777
14. Robert Kubica BMW 44 1.55,350
15. Kimi Räikkönen Ferrari 38 1.55,396
16. Nelsinho Piquet Renault 42 1.55,535
17. Kazuki Nakajima Williams-Toyota 38 1.56,167
18. Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari 37 1.56,239
19. Felipe Massa Ferrari 16 1.56,484
20. Jarno Trulli Toyota 14 2.00,33
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
-Sitä täytyy kysyä tallilta. Siinä saattoi kuitenkin käydä niin, että yksi Renault oli edessäni ja sain sitä kiinni. Ehkä talli ajatteli, että en pääse siitä ohi ja jään sen taakse jumiin. Siinä kävi itse asiassa kuitenkin niin, että sillä kierroksella, kun tulin varikolle se Renault meni pitkäksi neulansilmämutkassa ja pääsin siitä ohi, Kovalainen kertasi.

- Tuntui, että olisi kyllä ollut parempi jatkaa, sillä jäin sitten Sutilin taakse muutamaksi kierrokseksi. Täytyy kuitenkin kysyä tallilta oliko siihen jokin muukin syy, sillä bensaa oli vaikka kuinka paljon. Tilannetta itsekin vähän ihmettelin, Kovalainen jatkoi.

Teksti: Kimmo Rantala, haastattelu: Timo Pulkkinen

(MTV3)

aa...eipäs muuten mainitsekkaan renkaita vaan bensasta puhu mut kyl kuski tuossa kelissä huomaa jos renkaat on loppu.
Merkittävintä tuossa on mielestäni se, ettei Kovalainen näytä olevan tietoinen siitä miksi auto alunperin tankattiin liian painavaksi tai miksi pysähdystä aikaistettiin. Joko se kertoo siitä ettei Heikki ole mukana siinä piirissä joka tekee taktiikkapäätöksiä tai sitten se ei vaan syystä tai toisesta tule esille näissä kommenteissa. Sinänsä aika erikoista jos asiasta ei olisi keskustelu Heikin kanssa. Kaipa kuljettaja sentään saa mielipiteensä esittää ja keskustella asioista kun tehdään taktiikkapäätöksiä. :doubtful:

Sille älyttömälle bensakuormalle on aika vaikea keksiä mitään muuta selitystä kuin että Heikillä piti vaan olla enemmän bensaa kuin Lewisillä, ettei Lewisin hymykuopat katoa unhon yöhön. Bensaahan oli 20 kiloa enemmän, josta ainakin 10 kiloa oli ylimääräistä. Heikki olisi varmaankin voinut jatkaa vielä muutaman kierroksen pidempään (renkaiden ehdoilla) kuin nyt teki ja reserviä olisi silti jäänyt se 10 kiloa. Lewisillä oli aika ihanteellinen yhden stopin taktiikka, Heikillä yksinkertaisesti liikaa bensaa mihinkään skenaarioon.

No, toivottavasti tämä hyvä tulos antaa Heikille lisää itseluottamusta ja pelimerkkejä tallin sisällä, jotta talli voisi kohdistaa häneenkin jotain odotuksia seuraavissa kisoissa. Eikä Lewisin toilailut tietenkään haittaa yhtään. :thumbup:
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
englanniksi pitää näköjään silti kommentoida korrektisti ja tiimiä miellyttäen:
autosport sanoi:
Heikki Kovalainen - 5th: "The visibility was unbelievably poor - especially during the first few laps after the Safety Car came in. But our pace was good and, during the last laps of the race, I could get close to Rubens – just not enough to start an attack. Our strategy was spot on: finishing higher than fifth was not possible today and I'm very pleased to have scored four solid points without making a single mistake – despite some massive moments!"
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Tämän mukaan Heikillä oli bensaa vielä 8 kierroksen ajaksi kun kutsuttiin sisään kierroksella 34. Jos olisi saanut jatkaa paranevissa oloissa stintin loppuun asti niin eiköhän ainakin neljäs tila olisi tullut senverran vaikeuksia Ruubenilla oli...

Kyllä ne pässinpäät sen tietää McLarenilla mutta kun oli myös ohittanut väärän henkilön.

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:740:1:2009-04-19;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:605702,1:0:0:0:0:0:
Aika kehno selitys tuo renkaiden kuluminen, eiköhän kuski itse tiedä parhaiten, missä kunnossa ne renkaat ovat. "Ehkä he halusivat varmistaa, että palaan radalle tiettyyn paikkaan." Tuosta se oikea syy löytyykin, se paikkahan on tietysti Lewiksen takana... :rolleyes:
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Noh, eipäs innostuta. Eiköhän viikon päästä sakhirissa olla palattu normaaliin päiväjärjestykseen....
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös