Sadekelillä kuskin pitää olla hyvä tulkitsemaan vaihtelevia keliolosuhteita. Ei voi vetää mutkiin niin kuin on tottunut, vaan koko aikaa pitää lukea muuttuvaa rataa ja sopeuttaa. Tai jotain...
Lieköhän näissä autoissa mekaanisessa pidossa pienempiä eroja keskenään, kun aina vaan puhutaan aerodynaamisista eroista? Jos näin on, niin voisi ajatella että sadekelillä jyvät erotetaan akanoista.
Mitä mieltä täällä muuten ollaan Heikin sadekelin taidoista? Tästä Kiinan kisasta tuli vähän Fuji '07 mieleen; Heikki osaa ajaa märällä sen verran hyvin että pystyy välttämään isompia virheitä ja sompailee tasaisen varmasti menemään, samalla kun muut spinnailee ja törmäilee edeltä pois. Ei ehkä maailman näyttävintä ajoa, mutta eikö tuollainen hasardikeli vaadi juuri virheiden välttämistä, jos haluaa hyville pisteille?
Voisi muistella myös Monzaa viime vuonna, varsinkin aika-ajoa.. muut Ferrari-McLaren kuskit olivat aika-ajossa täysin yössä, mutta Heikin suoritus teki silloin vaikutuksen. Vettel ja Kovalainen taiteilivat kärkiaikoja, ja ei Heikillä jäänyt paalupaikka kovin kauas. Kisassa oli sitten niitä ongelmia jarrujen kanssa, mutta loppujen lopuksi kärjessä olivat kuitenkin Vettel ja Kovalainen, samat miehet jotka pärjäsivät nyt Kiinassakin. Vettelkin oli Fujissa '07 hyvissä asemissa ennen kolarointia Webberin kanssa.
Heikki taisi voittaa myös GP2:ssa sadekelin kisan Turkissa, kymppiruudusta?
Hyvää ajoa myös Nurburgringillä '07, kunnes rengastaktiikka meni pieleen, ainakin näin muistelen... ja myös Monaco '08, joutui starttaamaan varikolta joukon hännille mutta taisteli sieltä 8:nneksi, ja taisi tehdä toiseksi nopeimman kierrosajan Kimin jälkeen?
Yksi kisa joka varmasti on huonontanut Heikin mainetta sadekelissä on Silverstone '08. Silloinhan kyse oli kuitenkin niistä rengasongelmista, eli Heikin ajotyyli ei oikein sopinut sille autolle, vaan takarenkaat tuhoutuivat alta aikayksikön ja pito loppui.. Hieman samoinhan kävi nyt ilmeisesti Hamiltonille Kiinassa, ja tuloksena oli samanlaista spinnailua kuin Heikillä viime vuonna Silverstonessa. Vaikka Hamiltonia on yleisesti pidetty yhtenä parhaista sadekelin kuskeista. Jos ajattelee Heikin suorituksia sadekisoissa näin kokonaisuutena, Silverstone ei oikein tunnu kuuluvan joukkoon, joten pistäisin sen kyllä enimmäkseen auton/renkaiden piikkiin.