Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Jep. Kuiva keli ja autot ajaa taas kilpaa. Kuskien erot hälvenee..
Sade - sekö tuo kuskien erot esiin?
Miten suodatat kuskeja erotellessa surkeiden epätasaisten renkaiden, kersin, tiffuusereiden osuuden kun testirajoitusten, taktiikoiden saati auton säätöjenkin merkitystä on vaikea aina suhteuttaa tuloksiin.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Sade - sekö tuo kuskien erot esiin?
Miten suodatat kuskeja erotellessa surkeiden epätasaisten renkaiden, kersin, tiffuusereiden osuuden kun testirajoitusten, taktiikoiden saati auton säätöjenkin merkitystä on vaikea aina suhteuttaa tuloksiin.
Kyllä. Sateella on vaan niin paljon vaikeampi ajaa kun olosuhteet vaihtuu koko ajan. Pitää koko ajan tietää mitä renkaan alla tapahtuu. Tuollaisella kelillä kun ei mennä oikeastaan koko aikana autojen suorituskyvyn äärirajoilla niin se tasaa puntteja tallien välillä ja kuljettajan taidot korostuu. Ei se tietenkään sitä tarkoita etteikö autollakin olisi osuutta, sitä on vain vähemmän, koska kuljettajan virheherkkyys kasvaa niin paljon. Kuivan kelin ajaminen on yleensä aika konemaista suorittamista tuohon verrattuna.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Taitava ja kylmähermoinen ajosuoritus Heikiltä Kiinassa. :) Mutta lisää näyttöjä tarvitaan kipeästi Bahrainissa.

Talli tuntuu jo sijoittaneen kaikki munat yhteen koriin -- Lewis saa uudet osat autoonsa ensimmäisenä sekä etevämmän kisataktiikan. McLarenin varikkotaktiikalla pohjustettiin Kiinassa Lewisille tilaisuutta kisata neljännestä sijoituksesta, mutta Brittilän hannuhanhella pettivät hermot ja hän tunaroi tilaisuutensa. Heikin epäonnistumiset kauden kahdessa ensimmäisessä osakilpailussa tietysti selittävät miksi Kovis on jo sijoitettu kakkoskuskiksi, mutta vielä Heikki saattaa kääntää tilanteen edukseen jos ajaa Bahrainissa yhtä erinomaisesti kuin Kiinassa.

McLaren näyttäisi näin kauden alussa pystyvän kehittämään autoaan nopeammin kuin muut tallit, ja Heikilläkin pitäisi olla hyvät mahdollisuudet poimia lisää makoisia MM-pisteitä tulevissa kilpailuissa. Lewisilla on selvästikin hermot pinnassa ja virheitä tulee herkästi, joten Heikin tarvitsee vain ajaa varmasti ja virheitä vältellen päästäkseen pistejohtoon tallikaveristaan. Kiinan osakilpailun jälkeenhän Kovis ja Hämis ovat tasapisteissä, eivätkä Brawn GP:n ja Red Bullin ajajatkaan ole vielä karanneet toivottoman kauas.

Sadekisoissa aina sattuu ja tapahtuu kaikenlaista tavallisuudesta poikkeavaa, mutta Bahrainiin povataan poutaa, joten sielläpä sitten nähdään mikä on tallien keskinäinen (ja sisäinen) marssijärjestys normaaliolosuhteissa.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Kyllä. Sateella on vaan niin paljon vaikeampi ajaa kun olosuhteet vaihtuu koko ajan. Pitää koko ajan tietää mitä renkaan alla tapahtuu. Tuollaisella kelillä kun ei mennä oikeastaan koko aikana autojen suorituskyvyn äärirajoilla niin se tasaa puntteja tallien välillä ja kuljettajan taidot korostuu. Ei se tietenkään sitä tarkoita etteikö autollakin olisi osuutta, sitä on vain vähemmän, koska kuljettajan virheherkkyys kasvaa niin paljon. Kuivan kelin ajaminen on yleensä aika konemaista suorittamista tuohon verrattuna.
Ei se nyt ihan noinkaan ole. Tietysti ajaminen sateella on kuskille erilaista kuin kuivalla, mutta silloin korostuu myös autossa eri asiat kuin kuivalla kelillä. Jossain autossa voi olla esim vähän heikompi aerodynaaminen pito mutta parempi mekaaninen pito kuin jollain kilpailevalla tiimillä, tämmöinen auto on todennäköisesti nopeampi sateella mutta hitaampi kuivalla... riippumatta kuskeista. Lisäksi moottorin ajettavuus voi olla jollain valmistajalla parempi sateella vaikka kuivalla se olisi tasavertainen tai jopa vähän huonompi kuin kilpailevalla valmistajalla. Eri autoissa renkaat toimivat eri tavalla, esim Button valitteli sadekelin renkaiden saamista oikeaan lämpötilaan viime kisassa, varmasti RedBullin kuskeilla oli ainakin vähän helpompi tehtävä saada sadekelin renkaat toimimaan, kuitenkaan kuivalla kelillä ei BrawnGP:llä ole ollut vaikeuksia saada renkaita toimimaan siinä missä RedBull tai mikä tahansa mukaan tiimi, joten ilmeisesti BrawnGP kärsi vähän sateesta verrattuna RedBulliin tältä osin.

Siis ei sade todellakaan ole mikään "kaikki auto yhtä hyviksi" tekevä juttu, se vaan saattaa muuttaa autojen paremmuus järjestystä, jolloin joku saattaa erehtyä luulemaan että se johtui kuskista.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Siis ei sade todellakaan ole mikään "kaikki auto yhtä hyviksi" tekevä juttu, se vaan saattaa muuttaa autojen paremmuus järjestystä, jolloin joku saattaa erehtyä luulemaan että se johtui kuskista.
Niin. Siksi minä kirjoitinkin että mielestäni "Ei se tietenkään sitä tarkoita etteikö autollakin olisi osuutta, sitä on vain vähemmän, koska kuljettajan virheherkkyys kasvaa niin paljon."
Radalla pyöriminen ja nurmikonleikkuu on aina kuskin vika ja jokainen sellainen moka pilaa kisan suurella todennäköisyydellä. Jokainen voi laskea kuinka moni noista EI esimerkiksi Kiinassa pyörinyt tai ajanut nurmikoita pitkin.
Eihän sitä lopulta voi selviä tapauksia lukuunottamatta varmaksi sanoa miten paljon joku asia johtui kuskista ja miten paljon autosta. Sadekelillä joku osaa paremmin korvata auton puutteita hanskalla, toinen on taas ihan pulassa aina kun sataa. Voihan sitä sitten lehdistölle sanoa mitä vaan.
 
Viimeksi muokattu:

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Radalla pyöriminen ja nurmikonleikkuu on aina kuskin vika ....
Onko, ainakin Brundle ja Davidson olivat jokseenkin eri mieltä, pikemminkin olivat mieltä jotta vesiliirroissa ja niihin joutumisessa on aimo annos tuuria mukana jos ja kun on miltei pakko ajaa liirron rajalla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onko, ainakin Brundle ja Davidson olivat jokseenkin eri mieltä, pikemminkin olivat mieltä jotta vesiliirroissa ja niihin joutumisessa on aimo annos tuuria mukana jos ja kun on miltei pakko ajaa liirron rajalla.
Nämä pölhöt tuntuvat Hamilton-maniassaan unohtavan jokseenkin kaiken järjen. Sitä en toki kiistä, etteikö kaksi entistä F1-kuskia tietäisi vesiliirron rajalla ajamisen vaikeuden, mutta jos toinen kuski käy neljästi pihalla ja toinen ei kertaakaan, voisi joku jonkun eronkin jo löytää. Lewis otti enemmän riskejä, se näkyi kotisohvallekin.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuli katottua kisa olosuhteiden pakosta BBC:n puolelta ja kyllähän se puolen välin jälkeen alkoi tympimään.

- Räikkösen koneongelma kyseenalaistettiin täysin: "Ei vain ole luottoa autoon jarrutuksissa".
- Lewisia haettiin ruudukosta haastateltavaksi ja kun ei löytynyt, niin sitten voitiin lähteä lampsimaan.
- Lewis sitä Lewis tätä, mutta sitten ei oikein tahdottu huomata kaverin spinnejä. Ylistettiin kykyä ohittaa Räikkönen, mutta ei oikein mietitty, miksi se aina tippui taakse...

Täytyy myöntää, että hienosti Hamilton hyödynsi ulkomutkan pitoa, mutta meni kyllä reippaasti yliyrittämisen puolelle ja useasti.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Onko, ainakin Brundle ja Davidson olivat jokseenkin eri mieltä, pikemminkin olivat mieltä jotta vesiliirroissa ja niihin joutumisessa on aimo annos tuuria mukana jos ja kun on miltei pakko ajaa liirron rajalla.
Sadekelillä kuskin pitää olla hyvä tulkitsemaan vaihtelevia keliolosuhteita. Ei voi vetää mutkiin niin kuin on tottunut, vaan koko aikaa pitää lukea muuttuvaa rataa ja sopeuttaa. Tai jotain... :rolleyes:
Lieköhän näissä autoissa mekaanisessa pidossa pienempiä eroja keskenään, kun aina vaan puhutaan aerodynaamisista eroista? Jos näin on, niin voisi ajatella että sadekelillä jyvät erotetaan akanoista. :confused:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Sadekelillä kuskin pitää olla hyvä tulkitsemaan vaihtelevia keliolosuhteita. Ei voi vetää mutkiin niin kuin on tottunut, vaan koko aikaa pitää lukea muuttuvaa rataa ja sopeuttaa. Tai jotain... :rolleyes:
Lieköhän näissä autoissa mekaanisessa pidossa pienempiä eroja keskenään, kun aina vaan puhutaan aerodynaamisista eroista? Jos näin on, niin voisi ajatella että sadekelillä jyvät erotetaan akanoista. :confused:
Mitä mieltä täällä muuten ollaan Heikin sadekelin taidoista? Tästä Kiinan kisasta tuli vähän Fuji '07 mieleen; Heikki osaa ajaa märällä sen verran hyvin että pystyy välttämään isompia virheitä ja sompailee tasaisen varmasti menemään, samalla kun muut spinnailee ja törmäilee edeltä pois. Ei ehkä maailman näyttävintä ajoa, mutta eikö tuollainen hasardikeli vaadi juuri virheiden välttämistä, jos haluaa hyville pisteille?

Voisi muistella myös Monzaa viime vuonna, varsinkin aika-ajoa.. muut Ferrari-McLaren kuskit olivat aika-ajossa täysin yössä, mutta Heikin suoritus teki silloin vaikutuksen. Vettel ja Kovalainen taiteilivat kärkiaikoja, ja ei Heikillä jäänyt paalupaikka kovin kauas. Kisassa oli sitten niitä ongelmia jarrujen kanssa, mutta loppujen lopuksi kärjessä olivat kuitenkin Vettel ja Kovalainen, samat miehet jotka pärjäsivät nyt Kiinassakin. Vettelkin oli Fujissa '07 hyvissä asemissa ennen kolarointia Webberin kanssa.

Heikki taisi voittaa myös GP2:ssa sadekelin kisan Turkissa, kymppiruudusta?

Hyvää ajoa myös Nurburgringillä '07, kunnes rengastaktiikka meni pieleen, ainakin näin muistelen... ja myös Monaco '08, joutui starttaamaan varikolta joukon hännille mutta taisteli sieltä 8:nneksi, ja taisi tehdä toiseksi nopeimman kierrosajan Kimin jälkeen?

Yksi kisa joka varmasti on huonontanut Heikin mainetta sadekelissä on Silverstone '08. Silloinhan kyse oli kuitenkin niistä rengasongelmista, eli Heikin ajotyyli ei oikein sopinut sille autolle, vaan takarenkaat tuhoutuivat alta aikayksikön ja pito loppui.. Hieman samoinhan kävi nyt ilmeisesti Hamiltonille Kiinassa, ja tuloksena oli samanlaista spinnailua kuin Heikillä viime vuonna Silverstonessa. Vaikka Hamiltonia on yleisesti pidetty yhtenä parhaista sadekelin kuskeista. Jos ajattelee Heikin suorituksia sadekisoissa näin kokonaisuutena, Silverstone ei oikein tunnu kuuluvan joukkoon, joten pistäisin sen kyllä enimmäkseen auton/renkaiden piikkiin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Heikki ajaa märällä hyvin, kun ei lähde kohkaamaan.:ahem:

Auto oli kuitenki lähes yhtä hyvä kuin Hamiltonilla, ja selviytyi hyvin, ilman suuria virheitä.:thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitä mieltä täällä muuten ollaan Heikin sadekelin taidoista?
Vertaisin ehkä Heidfeldiin. Ei mikään akrobaatti kuten vaikkapa Alonso tai Hamilton parhaimmillaan, mutta pystyy ajamaan märällä virheettömästi ja valitun taktiikan huomioiden, mikä usein palkitsee lopussa. Ei terävintä kärkeä, mutta ehdottomasti paremmasta päästä.

Nürburgringillä 2007 olin itse asiassa vakuuttuneempi siitä, mitä tapahtui taktiikan mentyä poskelleen. Renkaanvaihtoon asti nähty nopeus oli pitkälti muita kevyemmän auton ansiota, mutta saderenkaiden pitämistä jotenkin toimintakuntoisina kuivalla radalla ja viimeiseen pistesijaan venymistä pidin jonain, mihin kaikki eivät olisi kyenneet.

Silverstone 2008 taisi tosiaan olla pitkälti säädöistä ja Heikin ajotyylistä johtuvaa. Tuollaista voitaneen nähdä tapahtuvan liki kenelle vaan jossain vaiheessa. Ei toki hyväkään juttu, mutta yksittäistapaukseksi jäädessään suhteellisen merkityksetön.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Sanotaan että Fuji ´07 oli sellainen kisa joka lopulta sai McLarenin vakuuttumaan siitä että Kovalainen kannattaa palkata eli ilmeisesti siellä oltiin samaa mieltä. Kovalaisella oli myös hyvä tarjous Toyotalta taskussa. Hyvinhän se viime vuonnakin Monzassa ajoi, toki hyvä lähtöpaikka taisi tulla pitkälti sen ansiosta että sattui aika-ajossa oikeaan aikaan radalle mutta niinhän se oli Vettelilläkin. Ei Heikki ainakaan siitä ole mieleen jäänyt että erityisesti sateella pyörähtelisi.
 

Väisäskä

Toist pualt aitaa
Liittynyt
20.8.2007
Viestit
198
Sijainti
Sydney Australia
Jo on aika munkin jotain sanoa.

Mulla kun pinna palo Kiinan radoilla.
Aluks Heikki tankattu täyteen kuin "pregnant Whale".
Sit kun pääsi vauhtiin, niin eikös Maccan pitänyt mennä sotkeen Heikin hyvät ajot, että siitä vaan Pit stopille. :jaska:

Toivottavasti Bahrainissa sataa vettä, no sehän on mahdottomuus.
Mutta ainakin sadekelillä Heikki pääsee livahtaan Lewiksestä ohi, ja Talli ei kerkiä aina vahtimaan ja jarruttamaan Heikkiä, kun he ovat kiireissään keksimässä teko syitä Lewiksen pyörähtelyihin.

Toivon vaan että Bahrainissa tulee sellanen hiekka myrsky, että Heikki pääsis livahtamaan Lewiksen ohi.
Unelmoidahan sitä aina voi.

Pahus kun Heikki sais vähä tukee tiimiltään, hyvä kuski menee ihan hukkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Kyllähän Heikin suoritus Fujissa 2007 oli loistava. Hieno show Kimiltä ja Heikiltä tuolloin :ahem:
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Kyllähän Heikin suoritus Fujissa 2007 oli loistava. Hieno show Kimiltä ja Heikiltä tuolloin :ahem:
Jep, kyllä se Kimpsukin osaa sateella vetää kunhan vaan auto antaa siihen mahdollisuuden. Heikki veti tuolloin virheettömän kisan ja pysyi vauhdissa mukana. Oli hieno kilpailu tuo Fuji 07..
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Jos Heikin kierrosajat kasvoivat yhtään, aikaisen varikkokäynnin seurauksena, oli se virhe. Tahallinen, tai tyhmä päätös, koska tuolloin startin suuri polttoainemäärä oli vain hidastava ja renkaita tuhoava valinta. Mahdollisen turva-autotilanteen mukaan ei taktiikkaa voi onnistua luomaan kuin sattuma arpomalla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jos Heikin kierrosajat kasvoivat yhtään, aikaisen varikkokäynnin seurauksena, oli se virhe. Tahallinen, tai tyhmä päätös, koska tuolloin startin suuri polttoainemäärä oli vain hidastava ja renkaita tuhoava valinta. Mahdollisen turva-autotilanteen mukaan ei taktiikkaa voi onnistua luomaan kuin sattuma arpomalla.
Hankala sanoa. Kierrosajat kyllä paranivat parilla sekunnilla, mutta niin kävi kaikille muillekin, joten tämä johtui olosuhteiden paranemisesta. Lisäksi Heikin aikoja varikkokäynnin jälkeen on hankala vertailla mihinkään, koska hän tuli radalle Sutilin taakse.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Hankala sanoa. Kierrosajat kyllä paranivat parilla sekunnilla, mutta niin kävi kaikille muillekin, joten tämä johtui olosuhteiden paranemisesta. Lisäksi Heikin aikoja varikkokäynnin jälkeen on hankala vertailla mihinkään, koska hän tuli radalle Sutilin taakse.
Mutta ajoi noin sekunnin Sutilia nopeampia kierroksia ennen varikolle tuloaan, jos olisi odotettu pari kierrosta, niin olisi mennyt Sutilin edelle.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
OK, en kyennyt hommaa kisan aikana seuraamaan. Mutta startin polttoainemäärä tuntuu selvästi liian suurelta, koska sen seurauksena kierrosajat ovat suurempia ja/tai renkaat huononee nopeasti. Toinen ilmiselvä kakkoskuski, Piquet on startannut myös raskaalla autolla.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös